Gå til innhold

143 kroner for en 20 pakning røyk???


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Sjekket for moro skyld hva en 20 pakning med sigaretter kostet nå, 143 kroner!!! Hjelpes, røyker man en om dagen blir det 4361 kroner i måneden?

 

Er det riktig av samfunnet å flå røykerne på denne måten? Hva med de som røyker 40 om dagen, 60 om dagen?

 

En pakke rullings?

 

287 kroner :C)( Hjelpes, glad jeg sluttet for noen  år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty skrev (31 minutter siden):

Sjekket for moro skyld hva en 20 pakning med sigaretter kostet nå, 143 kroner!!! Hjelpes, røyker man en om dagen blir det 4361 kroner i måneden?

 

Er det riktig av samfunnet å flå røykerne på denne måten? Hva med de som røyker 40 om dagen, 60 om dagen?

 

En pakke rullings?

 

287 kroner :C)( Hjelpes, glad jeg sluttet for noen  år siden.

Det er da helt greit at det koster å gjøre så mye for å påføre helsevesenet utgifter som det røykere gjør? Når folk kommenterer at jeg har to såpass dyre symaskiner så svarer jeg bare at om jeg hadde røkt 20 sigg om dagen så hadde det ikke tatt meg et halvår engang å bruke så mye penger. Man gjør et valg på hvordan man bruker pengene sine og en del velger å røyke dem bort. I dag finnes mange hjelpemidler for å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
Lillemus skrev (14 minutter siden):

Det er da helt greit at det koster å gjøre så mye for å påføre helsevesenet utgifter som det røykere gjør? Når folk kommenterer at jeg har to såpass dyre symaskiner så svarer jeg bare at om jeg hadde røkt 20 sigg om dagen så hadde det ikke tatt meg et halvår engang å bruke så mye penger. Man gjør et valg på hvordan man bruker pengene sine og en del velger å røyke dem bort. I dag finnes mange hjelpemidler for å slutte.

Nja, det virker jo som om det bare er de rike som skal ha lov da. Litt formyndersk. Uansett er det de lavere "klasser" som røyker mest, så mange blir gående å bruke for mye på røyk. Røykere dør før også, så jeg vil tro deler av helseutgiftene koblet mot det det ville kostet å gi de pensjon, vil spille inn i regnskapet også.

 

De fleste som røyker nå i 2021 er nok så innrøykte att prisen ikke stopper de, selv om de er fattige. Det er ikke mange prosenter igjen som røyker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty skrev (27 minutter siden):

Nja, det virker jo som om det bare er de rike som skal ha lov da. Litt formyndersk. Uansett er det de lavere "klasser" som røyker mest, så mange blir gående å bruke for mye på røyk. Røykere dør før også, så jeg vil tro deler av helseutgiftene koblet mot det det ville kostet å gi de pensjon, vil spille inn i regnskapet også.

 

De fleste som røyker nå i 2021 er nok så innrøykte att prisen ikke stopper de, selv om de er fattige. Det er ikke mange prosenter igjen som røyker nå.

Kom til å tenke på en reportasje i Dagsrevyen for noen år siden om en enslig mor som hadde så dårlig råd at hun ikke kunne la barna gå i bursdagsselskap. Ansiktet var sladdet, men hun satt og røkte rullings. Da husker jeg at jeg ikke hadde særlig høye tanker om henne som satte egne tullebehov foran barnas reelle behov. Familien hadde heller ikke råd til mer enn et par middager i uka. Men røyk skulle hun ha! Så flaut!

Må jo si at reportasjen handlet om dårlig råd blant enslige forsørgere med uføretrygd og jeg fikk forståelsen av at det var hun selv som hadde kontaktet Dagsrevyen for å klage på for små utbetalinger fra Trygdekassa (eller hva det het før nav)

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbru skrev (43 minutter siden):

Kom til å tenke på en reportasje i Dagsrevyen for noen år siden om en enslig mor som hadde så dårlig råd at hun ikke kunne la barna gå i bursdagsselskap. Ansiktet var sladdet, men hun satt og røkte rullings. Da husker jeg at jeg ikke hadde særlig høye tanker om henne som satte egne tullebehov foran barnas reelle behov. Familien hadde heller ikke råd til mer enn et par middager i uka. Men røyk skulle hun ha! Så flaut!

Må jo si at reportasjen handlet om dårlig råd blant enslige forsørgere med uføretrygd og jeg fikk forståelsen av at det var hun selv som hadde kontaktet Dagsrevyen for å klage på for små utbetalinger fra Trygdekassa (eller hva det het før nav)

 

Enig. Har du så dårlig råd så kutter du for pokker ut røyken! Ja, jeg skjønner at det er vanskelig, men det er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Det er da helt greit at det koster å gjøre så mye for å påføre helsevesenet utgifter som det røykere gjør? Når folk kommenterer at jeg har to såpass dyre symaskiner så svarer jeg bare at om jeg hadde røkt 20 sigg om dagen så hadde det ikke tatt meg et halvår engang å bruke så mye penger. Man gjør et valg på hvordan man bruker pengene sine og en del velger å røyke dem bort. I dag finnes mange hjelpemidler for å slutte.

Man betaler en formue i skatter og avgifter på tobakk i Norge, så røykere sponser helsetjenestene for hele befolkningen. 
 

Anonymkode: 63df0...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (31 minutter siden):

Enig. Har du så dårlig råd så kutter du for pokker ut røyken! Ja, jeg skjønner at det er vanskelig, men det er ikke umulig.

Jeg ser jo at saken har flere sider da, så var kanskje litt for slem i tankegangen den gangen. Var sikkert ikke så lett for henne, og kanskje hun følte at hun trengte røyken som en slags trøst i hverdagen. Det er jo en avhengighet. Men det gikk sikkert an den gangen også å søke hjelp for å kutte ut røyken og evt erstatte den med medisiner for å øke livsgleden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

En pakke røyk burde ikke kostet mer enn 20-30 kroner. Så hadde det  ikke vært noe problem att folk røyker selv om de er fattige. 

 

Folk forsvarer høye sigarettpriser samtidig som de fordømmer småbarnsmødre som bruker penger på det, burde ikke da løsningen være å la denne personen kjøper røyk til det det faktisk koster utenom alskens avgifter?

 

Altså nå setter jeg ting på spissen for å gjøre ett poeng.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 timer siden):

Det er da helt greit at det koster å gjøre så mye for å påføre helsevesenet utgifter som det røykere gjør? Når folk kommenterer at jeg har to såpass dyre symaskiner så svarer jeg bare at om jeg hadde røkt 20 sigg om dagen så hadde det ikke tatt meg et halvår engang å bruke så mye penger. Man gjør et valg på hvordan man bruker pengene sine og en del velger å røyke dem bort. I dag finnes mange hjelpemidler for å slutte.

Må du forsvare at du har to dyre symaskiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (42 minutter siden):

En pakke røyk burde ikke kostet mer enn 20-30 kroner. Så hadde det  ikke vært noe problem att folk røyker selv om de er fattige. 

 

Folk forsvarer høye sigarettpriser samtidig som de fordømmer småbarnsmødre som bruker penger på det, burde ikke da løsningen være å la denne personen kjøper røyk til det det faktisk koster utenom alskens avgifter?

 

Altså nå setter jeg ting på spissen for å gjøre ett poeng.

Nei, det er bra at småbarnsmødre har en insentiv til å slutte røyke, og ikke ødelegge både egen og andres helse. Hvis barna ikke har råd til å gå i selskap pga dette får man faen meg skjerpe seg.

Anonymkode: 51554...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (2 minutter siden):

Må du forsvare at du har to dyre symaskiner?

Hvilken relevans har dette??

Anonymkode: 51554...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken relevans har dette??

Anonymkode: 51554...1da

Jeg stusser på at noen kommenterer dyre symaskiner, og at den som har dem må forsvare seg med at hun røyker ikke.  Vil du ha mer nøye svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er bra at småbarnsmødre har en insentiv til å slutte røyke, og ikke ødelegge både egen og andres helse. Hvis barna ikke har råd til å gå i selskap pga dette får man faen meg skjerpe seg.

Anonymkode: 51554...1da

Hvis de likevel røyker er det da bra de blir loppet for så mye penger? Hadde det ikke vært bedre om de betalte en femtedel, så hadde de hatt bedre råd? Tror mange misforstår insentiv med ønske om å straffe den syndige. Det minner om moralisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Savannah skrev (1 minutt siden):

Jeg stusser på at noen kommenterer dyre symaskiner, og at den som har dem må forsvare seg med at hun røyker ikke.  Vil du ha mer nøye svar?

Det er vel storrøykere som kommenterer dette da.

Anonymkode: 51554...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Worrisome Plenty skrev (Akkurat nå):

Hvis de likevel røyker er det da bra de blir loppet for så mye penger? Hadde det ikke vært bedre om de betalte en femtedel, så hadde de hatt bedre råd? Tror mange misforstår insentiv med ønske om å straffe den syndige. Det minner om moralisme.

Høy moral ja! Folk er forskjellige, noen vil ikke innse det. Vi har alle vårt her i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty skrev (1 minutt siden):

Hvis de likevel røyker er det da bra de blir loppet for så mye penger? Hadde det ikke vært bedre om de betalte en femtedel, så hadde de hatt bedre råd? Tror mange misforstår insentiv med ønske om å straffe den syndige. Det minner om moralisme.

Hvem lopper dem for mye penger?  De vet hva de gjør når de betaler for røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (1 minutt siden):

Hvis de likevel røyker er det da bra de blir loppet for så mye penger? Hadde det ikke vært bedre om de betalte en femtedel, så hadde de hatt bedre råd? Tror mange misforstår insentiv med ønske om å straffe den syndige. Det minner om moralisme.

Hadde nok vært langt flere som hadde røyket om sigaretter kostet 20 kr pakka. Hadde vi hatt et privat helsevesen kunne gjerne prisen vært der.

Anonymkode: 51554...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
Savannah skrev (1 minutt siden):

Hvem lopper dem for mye penger?  De vet hva de gjør når de betaler for røyken.

Staten drar inn masse penger på at de røyker. Det er greit å ha insentiv til å slutte, men endel klarer ikke det, att de da skal tvinges til å betale hundrevis av kroner for en pakke røyk, det er drøyt. Jeg klarte å slutte, og det var ikke pga pris, men fordi jeg ikke ville ha lungesykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Høy moral ja! Folk er forskjellige, noen vil ikke innse det. Vi har alle vårt her i livet. 

Det hindrer ikke at det er idiotisk å sagte drepe seg selv ved å røyke.

Anonymkode: 51554...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde nok vært langt flere som hadde røyket om sigaretter kostet 20 kr pakka. Hadde vi hatt et privat helsevesen kunne gjerne prisen vært der.

Anonymkode: 51554...1da

Det er ikke nødvendigvis sånn. Det har vært dyrt å røyke siden 80tallet. Da var det mange som røyket i forhold til nå. Prisstigningen på røyk har alltid vært høy år for år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...