Gå til innhold

143 kroner for en 20 pakning røyk???


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man betaler en formue i skatter og avgifter på tobakk i Norge, så røykere sponser helsetjenestene for hele befolkningen. 
 

Anonymkode: 63df0...edf

Det stemmer neppe.

Anonymkode: 51554...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hindrer ikke at det er idiotisk å sagte drepe seg selv ved å røyke.

Anonymkode: 51554...1da

Nei er enig i at det er veldig dumt å røyke, men det er ikke så lett å slutte heller når man har vært avhengig i så mange år. Leger gir meg aldri moralpreken. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer neppe.

Anonymkode: 51554...1da

120 kroner av de pengene en sigarettpakke koster er avgifter, kan man si att en røyker som røyker 20 om dagen, betaler 120 i avgifter om dagen! Det er en heftig ekstraskatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man betaler en formue i skatter og avgifter på tobakk i Norge, så røykere sponser helsetjenestene for hele befolkningen. 
 

Anonymkode: 63df0...edf

Sjekket opp detaljene nå, staten drar inn 7 milliarder på tobakksavgifter i året. Kostnadene for samfunnet ligger langt over det.

Anonymkode: 51554...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (2 minutter siden):

120 kroner av de pengene en sigarettpakke koster er avgifter, kan man si att en røyker som røyker 20 om dagen, betaler 120 i avgifter om dagen! Det er en heftig ekstraskatt? 

Du får lese deg opp på hva røyking koster helsevesenet. Her er en rapport fra 2010: https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/samfunnsokonomiske-kostnader-av-royking-en-vurdering-av-metodikk-og-kostnadenes-storrelsesorden/Samfunnsøkonomiske kostnader av røyking – en vurdering av metodikk og kostnadenes størrelsesorden.pdf

Anonymkode: 51554...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Burde vel tatt med pensjonsutgifter også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (1 time siden):

Må du forsvare at du har to dyre symaskiner?

Det er jo de som sier at "Man får da en symaskin på Obs til 999,- og overlock er bare noe nymotens tull, tenk å ha så dyre maskiner bare til hobbybruk" i sygrupper på fb f.eks. De 15.000,- jeg har brukt på mine to maskiner er ikke mange mnd med 20 sigg om dagen. Da har de ikke noe motsvar å komme med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (53 minutter siden):

Det er jo de som sier at "Man får da en symaskin på Obs til 999,- og overlock er bare noe nymotens tull, tenk å ha så dyre maskiner bare til hobbybruk" i sygrupper på fb f.eks. De 15.000,- jeg har brukt på mine to maskiner er ikke mange mnd med 20 sigg om dagen. Da har de ikke noe motsvar å komme med. :)

Tror ikke jeg har vært borti at man må forsvare dyre innkjøp til sine hobbyer overfor andre enn evt partner. Og jeg kjenner til folk som kjøper sykkel som koster nærmere 100 tusen enn 50. Alt handler om prioritering, om man i utganspunktet har ok økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Tror ikke jeg har vært borti at man må forsvare dyre innkjøp til sine hobbyer overfor andre enn evt partner. Og jeg kjenner til folk som kjøper sykkel som koster nærmere 100 tusen enn 50. Alt handler om prioritering, om man i utganspunktet har ok økonomi.

Han legger seg ikke borti det. :) Vi har ikke felles økonomi, han betaler alt! 🤣 Så jeg bruker pengene mine som jeg vil. ;) Jeg prøver å få betale så mye av maten som jeg kan da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 minutter siden):

Han legger seg ikke borti det. :) Vi har ikke felles økonomi, han betaler alt! 🤣 Så jeg bruker pengene mine som jeg vil. ;) Jeg prøver å få betale så mye av maten som jeg kan da.

Min kommentar gikk mer på at det var uvanlig at andre enn partner evt. kritiserte slike innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg klarte å slutte å røyke for 18 år siden. Det var kun fordi jeg var så lei av å være avhengig av røyken. Det var et mareritt å ikke kunne røyke f.eks når jeg skulle ta tog i 6-8 timer, noe jeg ofte gjorde på den tiden. Økt risiko for helseplager og økonomi motiverte meg ikke i det hele tatt. Det at noen uføre er villige til å betale tusenvis av kr på noe som ikke engang smaker godt sier hvor vanskelig det er for noen å slutte. Jeg synes oppriktig synd på dem.

Men hvis man setter ned prisen  så er jeg redd for at det vil føre til at noen flere unge begynner å røyke. Selv om det sannsynligvis ikke vil være så fryktelig mange så er det ikke verdt det. 

 

 

Anonymkode: 0de5c...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på røyke så helse og inntekt er så som så. Jeg har ikke merket bedring i helsa og pengene går rett i mine barn. .en Jeg har faktisk mistet noe, jeg brukte røyk for å roe ned en uro. Nå har jeg ingenting som kan roe ned uroen og det er tidvis smertefullt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Soletti skrev (10 minutter siden):

Jeg sluttet på røyke så helse og inntekt er så som så. Jeg har ikke merket bedring i helsa og pengene går rett i mine barn. .en Jeg har faktisk mistet noe, jeg brukte røyk for å roe ned en uro. Nå har jeg ingenting som kan roe ned uroen og det er tidvis smertefullt 

Det er en myte at røyk demper  uro. Det oppleves slik fordi røyk er sentralstimulerende nervegift som demper den uroen  den selv var med på å produsere  i utgangspunktet. 

Anonymkode: 0de5c...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (8 timer siden):

Han legger seg ikke borti det. :) Vi har ikke felles økonomi, han betaler alt! 🤣 Så jeg bruker pengene mine som jeg vil. ;) Jeg prøver å få betale så mye av maten som jeg kan da.

Høres unektelig deilig ut - gitt at alt ditt ikke bare går til forbruk, mens han sitter med verdiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (44 minutter siden):

Høres unektelig deilig ut - gitt at alt ditt ikke bare går til forbruk, mens han sitter med verdiene.

Neida, jeg solgte bolig for et par år siden og har penger på bok og vi er gifte så jeg arver ham om han skulle falle fra. :) Ja, jeg er klar over at søsken (og foreldre?) også har arverett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

jeg klarte å slutte å røyke for 18 år siden. Det var kun fordi jeg var så lei av å være avhengig av røyken. Det var et mareritt å ikke kunne røyke f.eks når jeg skulle ta tog i 6-8 timer, noe jeg ofte gjorde på den tiden. Økt risiko for helseplager og økonomi motiverte meg ikke i det hele tatt. Det at noen uføre er villige til å betale tusenvis av kr på noe som ikke engang smaker godt sier hvor vanskelig det er for noen å slutte. Jeg synes oppriktig synd på dem.

Men hvis man setter ned prisen  så er jeg redd for at det vil føre til at noen flere unge begynner å røyke. Selv om det sannsynligvis ikke vil være så fryktelig mange så er det ikke verdt det. 

 

 

Anonymkode: 0de5c...23d

Så flott at du har greid å slutte. 

Er enig i at det er større sjanse for at flere unge begynner å røyke hvis røyken blir billigere.  Selv byttet jeg ut røyken med e-røyk for snart 18 måneder siden.  Vet ikke om det er noe bedre, men røykhosten er borte og e-røyk er billigere enn røyk. Men har ennå lyst på røyk og da er den høye prisen et av argumentene for å la være å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 timer siden):

Pris er et velkjent og anerkjent virkemiddel for å påvirke forbruk - ikke bare på tobakk. 

Ja, man kan argumentere og si hva man vil, men om pris ikke skulle være styrende som noen hevder, kan en jo da spørre seg hvorfor mange toger til Sverige. Det er ene og alene prisen som styrer mot Sverige samt enkelte vareutvalg som er bedre, men primært pris. F.eks. kjøper svært mange røyk og alkohol i Sverige. Det er jo bevist nå under pandemien. Og hvorfor? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

jeg klarte å slutte å røyke for 18 år siden. Det var kun fordi jeg var så lei av å være avhengig av røyken. Det var et mareritt å ikke kunne røyke f.eks når jeg skulle ta tog i 6-8 timer, noe jeg ofte gjorde på den tiden. Økt risiko for helseplager og økonomi motiverte meg ikke i det hele tatt. Det at noen uføre er villige til å betale tusenvis av kr på noe som ikke engang smaker godt sier hvor vanskelig det er for noen å slutte. Jeg synes oppriktig synd på dem.

Anonymkode: 0de5c...23d

Om en ser på fengselinnsatte i Norge, er der en høy prosentandel som røyker. Det viser at en belastet livssituasjon og også en avhengighet henger sammen med røyk. Men etter at røykeforbudet innendørs også ble iverksatt også der, tror det var i 2017, har mange valgt å gå over til snus om de ikke klarer å slutte helt. Tenk å være innelåst i 23 timer og å ikke få lov til å røyke i mer enn én av timene i døgnet, om du har gjort det siden du var ung tenåring, som er virkeligheten for mange innsatte, det er overformynderi over voksne mennesker... Og om du sniker deg til en røyk bryter du reglementet og kan få en hake i boken for orden og oppførsel i fengselet...

Kan forresten anbefale podcasten "Røverradioen" som fengselsinnsatte fra flere fengsler i Norge er med og produserer - en verden som er ukjent for mange av oss, men som vi har godt av å dukke ned i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...