Gå til innhold

143 kroner for en 20 pakning røyk???


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Jeg røyker og bruker ca. 4500 kr hver måned på det så ja det er kostbart. Det snakkes ofte om at avgiften må være så høy på grunn av ekstra helseutgifter. Da bør vel prisen øke enda mer på alkohol som også er skadelig, mat fordi noen spiser så mye at de blir overvektige som igjen ikke er bra for helsa, ja det finnes flere ting som ikke er bra for helsa. Nikotin er det mest avhengighetsskapende så det er ikke så lett å slutte for alle. Jeg har sluttet to ganger å røyke pga. operasjoner, den ene gangen så var jeg uten røyk i 2 år. Første gangen var jeg bare uten røyk i de ukene jeg måtte for å gjennomføre operasjonen og det var ikke enkelt, den andre gangen da jeg sluttet i 2 år så var det ganske enkelt å slutte. Har prøvd å slutte noen ganger etter det og det har ikke vært så enkelt, men jeg kommer vel kanskje til å klare det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fionys skrev (4 minutter siden):

Jeg røyker og bruker ca. 4500 kr hver måned på det så ja det er kostbart.

Med vanlig skatt, må du tjene minst 6500 for å få utbetalt 4500. Om du slutter, tilsvarer det en lønnsøkning på 78000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

De røykfrie fangene og de ansatte har rett på et røykfritt miljø. 

Ja, og jeg har hørt at nå sier fangene selv at det er godt å slippe den sivende lukten fra cellene og inn i fellesarealene. Det var samme motstand i fengsel i 2017 som ellers i samfunnet da røykeloven innendørs ble innført for snart 20 år siden. Men noen argumenterer med at cellen til en fange er hjemmet deres og at ingen kan hindre noen i å røyke i en annens hjem. Selv synes jeg den høres tvilende ut, men det var en advokat som uttalte det. I så fall burde en jo stille samme spørsmål for eldre og pasienter som bor på institusjon over lengre tid ift. alkohol og røyking... :) Må få legge til at jeg røyker ikke selv og har aldri tatt et drag av en røyk.:) 

Det jeg synes er trist og betenkelig, er de som arbeider som personlig assistent for mennesker som selv røyker innendørs. De får ikke et røykfritt arbeidsmiljø. Om jeg hadde røyket og skulle søke om en assistent, er jeg pliktig til å informere om at jeg røyker slik at assistenten kan ta et valg om han eller hun ønsker en slik belastning. Det er skadelig å være passiv røyker også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (45 minutter siden):

Men noen argumenterer med at cellen til en fange er hjemmet deres og at ingen kan hindre noen i å røyke i en annens hjem.

Det er ikke hjemmet deres. I eget hjem har en også nøkkel til ytterdøren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Med vanlig skatt, må du tjene minst 6500 for å få utbetalt 4500. Om du slutter, tilsvarer det en lønnsøkning på 78000 kroner.

Ja det er veldig mye penger, en god del penger går opp i røyk. Det hadde blitt ca. 10 stk. 3 liters kartonger med vin i måneden eller ca. 30 flasker vin. Bruker ca. 4500 på sigaretter og 500-1000 på alkohol. Det finnes visst nok en medisin som skal minske røyksuget, men vet ikke om den går i lag med alle de andre medisinene jeg tar. Sist brukte jeg nicorette munnspray, men da var jeg nødt til å slutte pga. beintransplantasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (22 timer siden):

Anbefaler Wellbutrin om den går sammen med de andre. 

Jeg har faktisk prøvd den mot depresjon og merket da at jeg hadde mye mindre behov for å ta meg en røyk. Dessverre måtte jeg slutte med den for jeg fikk kraftige skjelvinger/rykninger i hele kroppen som ikke ville gi seg. 

Det finnes kanskje noe annet som går sammen med Litium, Lamictal og Aurorix. Får prøve å ta det opp med legen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
Soletti skrev (På 17.6.2021 den 2.40):

Jeg sluttet på røyke så helse og inntekt er så som så. Jeg har ikke merket bedring i helsa og pengene går rett i mine barn. .en Jeg har faktisk mistet noe, jeg brukte røyk for å roe ned en uro. Nå har jeg ingenting som kan roe ned uroen og det er tidvis smertefullt 

Hei 

kjenner flere leger som ikke anbefaler slutte å røyke:-)

det reduserer stress for mange.

så helsegevinst i å slutte å røyke vet jeg ikke om er stor, i hvertfall for grupper uten underliggende sykdom, men penger sparer man jo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie skrev (54 minutter siden):

Hei 

kjenner flere leger som ikke anbefaler slutte å røyke:-)

det reduserer stress for mange.

så helsegevinst i å slutte å røyke vet jeg ikke om er stor, i hvertfall for grupper uten underliggende sykdom, men penger sparer man jo.

 

Jeg har vanskelig for å tro at du kjenner mange leger som ikke anbefaler å slutte og røyke.  Helsegevinst er stor for alle.  Det har lenge vært anerkjent med solid forskning.  Hvorvidt det reduserer stress kjenner jeg ikke forskning på.  Kanskje Kupton gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie skrev (1 time siden):

Hei 

kjenner flere leger som ikke anbefaler slutte å røyke:-)

det reduserer stress for mange.

så helsegevinst i å slutte å røyke vet jeg ikke om er stor, i hvertfall for grupper uten underliggende sykdom, men penger sparer man jo.

 

De aller, aller fleste har stor helsegevinst ved å slutte med daglig røyking, selv om det kanskje finnes unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
Savannah skrev (38 minutter siden):

Jeg har vanskelig for å tro at du kjenner mange leger som ikke anbefaler å slutte og røyke.  Helsegevinst er stor for alle.  Det har lenge vært anerkjent med solid forskning.  Hvorvidt det reduserer stress kjenner jeg ikke forskning på.  Kanskje Kupton gjør det.

Hei!

joda jeg gjør det:-)

men sikkert ikke representative, men fins gjør de.

jeg vet fint lite om dette selv, men lungesykdom krever mer enn røyking, det krever i stor grad en genetisk komponent/disposisjon.

og jeg vet noen dør av å slutte og røyke:-) men aner ikke hva forsking sier om dette. Det er jo ikke politisk eller medisinsk korrekt i dag å fremsette sånne påstander. Men som sagt jeg har ingen belegg vitenskapelig, så bare egen synsing:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
Ekstra skrev (31 minutter siden):

De aller, aller fleste har stor helsegevinst ved å slutte med daglig røyking, selv om det kanskje finnes unntak.

Hei!

sikkert riktig, folk får vel bedre kondisjon.

jeg har ikke satt meg inn i dette, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror ingen blir verre av å slutte å røyke Madelenemie. Dette er nok ønsketenkning fra de som ønsker å fortsette. Jeg har aldri sett en lege si, nei du har så mange sykdommer eller er så stresset t att du ikke burde slutte.

Den eneste medisinske tilstanden som blir bedre av røyking er vel irritabel tarm. Og da risikerer man andre sykdommer ved å fortsette å røyke.

 

TS

Anonymkode: a0e96...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en eneste lege har anbefalt meg å slutte å røyke men tannlegen min er veldig bestemt på at å dampe er verre enn noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Soletti skrev (5 minutter siden):

Ikke en eneste lege har anbefalt meg å slutte å røyke men tannlegen min er veldig bestemt på at å dampe er verre enn noe annet. 

Hm, nesten alle mine leger anbefalte meg å slutte. Du røyker vel ikke sa de? Jo, nei det var ikke noe bra, jeg måtte slutte sa de. Tilslutt gjorde jeg det. Sparer penger og lungene er som før. 

Anonymkode: a0e96...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 17.6.2021 den 12.29):

Anbefaler Wellbutrin om den går sammen med de andre. 

Fungerer det på snus også eller? Jeg har lyst til å slutte, men klarer det ikke. Men jeg ble hypoman av Wellbutrin i 2019 da, men kanskje en lavere dose kunne hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Fungerer det på snus også eller?

Jeg vil anta at det er nikotinsuget som behandles.

Du må konferere nøye med legen din om evt behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 minutt siden):

Jeg vil anta at det er nikotinsuget som behandles.

Du må konferere nøye med legen din om evt behandling.

Okei. Ja, får gjøte det. Men tviler egentlig på at jeg får lov. Men jeg har snart ikke råd til det lenger så må jo slutte. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty skrev (På 17.6.2021 den 11.44):

Fengsel bør ikke være for hjemmekoselig heller. Det er jo straff.

 

Ja, det der er jo en egen debatt. Frihetsberøvelse er straffen, og så har vi en humanistisk tilnærming utover det her i Norge. Jeg tenker det er lurt med god standard på omgivelser, utdanning og helsetilbud. Jeg forstår imidlertid at mange finner dette veldig provoserende. Jeg ser bare ikke noe annet alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...