Gå til innhold

Er føleri fakta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Virker som mange bruker følelsene sine for å avgjøre hva de skal mene om ting, men synes det virker som en litt farlig taktikk. Hva du føler om noe er veldig påvirket av hva slags "informasjon" du utsettes for av de rundt deg. Hvorfor føler så mange at de bør bruke følelsene til å avgjøre hva de skal mene om ting, og ikke heller ta en mer objektivt nøytral vurdering basert på fakta og logikk? Hvorfor føler du, at dine følelser, er fasiten for alle verdens problemer? Hva om du tar feil og dine følelser fører til store skader på samfunnet ? Kan du da bruke dine følelser som unnskyldning? Er det virkelig greit?

Mange føler at homofili er synd, på grunn av religiøs propaganda under oppveksten, derfor føler de at homofili ikke er bra. Betyr det at homofili ikke er bra da. Siden vi tydeligvis mener at følelser skal avgjøre. Men nei, da kommer motsvaret mine følelser teller mer og jeg føler at homofili er bra, derfor tar du feil når du føler at det ikke er bra fordi mine følelser teller mest. Wow, for en debatt. Høres ut som en parodi men det er ikke det -_- 

Er dette virkelig det beste vi har i år 2021. Jeg FØLER, derfor ER DET. Noen som kan forsvare slike holdninger om følelser og hvordan de konverteres til fakta på denne måten, for for meg høres det bare ut som logiske feilslutninger. 

 

Kjør debatt !

Anonymkode: 3e281...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Virker som mange bruker følelsene sine for å avgjøre hva de skal mene om ting, men synes det virker som en litt farlig taktikk. Hva du føler om noe er veldig påvirket av hva slags "informasjon" du utsettes for av de rundt deg. Hvorfor føler så mange at de bør bruke følelsene til å avgjøre hva de skal mene om ting, og ikke heller ta en mer objektivt nøytral vurdering basert på fakta og logikk? Hvorfor føler du, at dine følelser, er fasiten for alle verdens problemer? Hva om du tar feil og dine følelser fører til store skader på samfunnet ? Kan du da bruke dine følelser som unnskyldning? Er det virkelig greit?

Mange føler at homofili er synd, på grunn av religiøs propaganda under oppveksten, derfor føler de at homofili ikke er bra. Betyr det at homofili ikke er bra da. Siden vi tydeligvis mener at følelser skal avgjøre. Men nei, da kommer motsvaret mine følelser teller mer og jeg føler at homofili er bra, derfor tar du feil når du føler at det ikke er bra fordi mine følelser teller mest. Wow, for en debatt. Høres ut som en parodi men det er ikke det -_- 

Er dette virkelig det beste vi har i år 2021. Jeg FØLER, derfor ER DET. Noen som kan forsvare slike holdninger om følelser og hvordan de konverteres til fakta på denne måten, for for meg høres det bare ut som logiske feilslutninger. 

 

Kjør debatt !

Anonymkode: 3e281...67c

Når er fakta virkelig fakta, helt uten føleri? Finnes det helt objektive fakta? 

Spør for en venn som lurer veldig på dette.

Anonymkode: e5e92...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når er fakta virkelig fakta, helt uten føleri? Finnes det helt objektive fakta? 

Spør for en venn som lurer veldig på dette.

Anonymkode: e5e92...0a9

Hvilke fakta er det du føler at følelser avgjør?

Du må ofte lage et premiss, som vil påvirke utfallet, og hvilke premisser du velger vil i den sammenhengen være "følelsesstyrt" ja.

Men i så fall får du legge ved premisset ditt i debatten før debatten starter, og ja om vi er uenige i premisset så stanser det der. Det er bedre det enn å bare dele følelser basert på premisset, da kommer vi ingen vei.

Gitt at vi har samme premisser/mål, så skal det ikke være rom for følelser i hvordan vi best oppnår det, da er det bare ett faktum. Det kan være for vanskelig å regne ut men da får vi avgi svar med usikkerhetsmarginer basert på fakta tilgjengelig.

Er premissene dine idiotiske, så er det bedre å høre dem så kan vi avfeie din mening dersom nødvendig.

Var det premisser/mål du sikter til, eller mener du at selv med samme premisser og mål, vil fakta relatert til å nå målene være følelsesstyrt hva fakta om det er?

Anonymkode: 3e281...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg tror jeg vet hva du mener, du vil at folk skal tenke mer logisk og ikke la følelsene styre? 
Det går til en viss grad, men umulig å følge helt. Jeg har prøvd og det er en del av tvangstanker. For eksempel om jeg var på jobb og ble veldig sulten fordi jeg ikke rakk frokost og ikke hadde pause før noen timer inn i jobbinga så tenkte jeg at humøret kun er psykisk, at jeg kunne klare å bli kjempe glad selv om jeg ble kjempe sulten. Men det gikk bare ikke. 

Jeg har tenkt at forelskelse bare er psykose og at jeg burde holde meg unna fordi når man er forelsket blir man blind for alt det negative ved personen. Jeg har også tenkt at det at noen klarte å få meg til å like dem var tegn på at de var psykopater og at alle damer som velger å gå for mannen de liker er dumme og at det straffer seg. 

Alt dette var jo veien til mer depresjon. Men ettersom jeg våkner opp igjen litt så tenker jeg egentlig at ingen tjener på at jeg ofrer meg, for selv om jeg ofrer meg så er det en ny utakknemmelig person som får plassen, kanskje som fortjener det enda mindre.
Hvis du skjønner. 

Ja vi blir formet av oppveksten vår. Derfor synes jeg det er litt teit å se på når folk sier at muslimer er onde, for det er ikke personen som er ond, de bare har vokst opp med en annen kultur. Jeg går nå ut fra individer, at du er ikke ond bare fordi du har en annen oppvekst. Jeg merket med meg selv også, som oppvokst på landet så er holdningene mer gammeldags enn i en by. Da jeg var ny i byen forandret mange av mine holdninger seg litt etter litt, skal love dere at jeg hadde mange fordommer, men det er ikke fordi jeg er et dårlig menneske, men ting jeg har lært og ren uvitenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (9 minutter siden):

Jeg merket med meg selv også, som oppvokst på landet så er holdningene mer gammeldags enn i en by. Da jeg var ny i byen forandret mange av mine holdninger seg litt etter litt, skal love dere at jeg hadde mange fordommer, men det er ikke fordi jeg er et dårlig menneske, men ting jeg har lært og ren uvitenhet. 

Men hvordan vet du, at dine nye holdninger, er de "riktige", det kan jo ha vært de gamle holdningene dine som var de riktige også fikk du nye holdninger som er dårlige. Altså, du føler at de nye holdningene er de riktige, men er ikke det pga at de nye folkene rundt deg påvirker deg til å mene det. Hva om det var motsatt om du gikk fra storby til småby, da ville du etterhvert følt at noen av tingene fra byen var feil og at de nye holdningene fra landsbyen er de riktige, kanskje?

90tallsbarn skrev (11 minutter siden):

Jeg tror jeg vet hva du mener, du vil at folk skal tenke mer logisk og ikke la følelsene styre? 

Ja, jeg har ikke fasit på hvordan å løse dette problemet, er bare en observasjon å tenke over.  Jeg vet ikke om å bli så påvirket av de rundt en, leder en til sannheten. Det vil lede deg til et sted, men hvordan vet du at det er til det riktige stedet eller ikke. Eneste måte er vel å forsøke å tenke mer kritisk. Men vanskelig selvsagt.

Anonymkode: 3e281...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (2 timer siden):



Ja vi blir formet av oppveksten vår. Derfor synes jeg det er litt teit å se på når folk sier at muslimer er onde, for det er ikke personen som er ond, de bare har vokst opp med en annen kultur. Jeg går nå ut fra individer, at du er ikke ond bare fordi du har en annen oppvekst. Jeg merket med meg selv også, som oppvokst på landet så er holdningene mer gammeldags enn i en by. Da jeg var ny i byen forandret mange av mine holdninger seg litt etter litt, skal love dere at jeg hadde mange fordommer, men det er ikke fordi jeg er et dårlig menneske, men ting jeg har lært og ren uvitenhet. 

Du har like mange fordommer nå, de er bare nye for deg.

Anonymkode: eb30c...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hvordan vet du, at dine nye holdninger, er de "riktige", det kan jo ha vært de gamle holdningene dine som var de riktige også fikk du nye holdninger som er dårlige. Altså, du føler at de nye holdningene er de riktige, men er ikke det pga at de nye folkene rundt deg påvirker deg til å mene det. Hva om det var motsatt om du gikk fra storby til småby, da ville du etterhvert følt at noen av tingene fra byen var feil og at de nye holdningene fra landsbyen er de riktige, kanskje?

Ja, jeg har ikke fasit på hvordan å løse dette problemet, er bare en observasjon å tenke over.  Jeg vet ikke om å bli så påvirket av de rundt en, leder en til sannheten. Det vil lede deg til et sted, men hvordan vet du at det er til det riktige stedet eller ikke. Eneste måte er vel å forsøke å tenke mer kritisk. Men vanskelig selvsagt.

Anonymkode: 3e281...67c

Hæææ? Tenke mer kritisk? Hva mener du? Mener du at man helst skal holde seg inne hjemme? Det var nettopp alt dette som ledet meg til ekstremt tungsinn. Ligge unna alle fristelser, men alt en ender med er jo å stagnere. 
Og hva om det ikke er noen sannhet? Hvordan vet jeg at andre har rett da? 
Hvordan vet jeg at det er riktig å leve som bi gjør? Hvorfor ikke bare drepe en random på gata? Kanskje vi skulle drept mer? Jeg er nå glad vi har det som vi har det nå slik sett. 
Og så blir ting gjerne akseptert etter hvert men det må komme fra riktig folk. Jeg feks tok med mat fra et sted jeg jobbet før, det var ikke lov og hadde jeg blitt tatt sånne kontrollører kunne jeg fått sparken, enten søpla eller betal liksom. Men jeg likte adrenalinet og at jeg sparte penger, men det førte også til at jeg ikke handlet særlig, som førte til mindre inntekt i butikkene. 
Men nå har det til og med kommet en app som heter togoodtogo så nå har alle liksom våknet på området da, men jeg synes det er veldig sent. 
Jeg merker du grubler veldig og den «lidelsen» er slitsom og er det egentlig så produktivt? Hvorfor og hva hele tiden.. leder egentlig ingen steds. Livet går videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 18.46):

Du har like mange fordommer nå, de er bare nye for deg.

Anonymkode: eb30c...332

men hvorfor er du så opphengt i fordommer? Hvorfor kan vi ikke bare drite i alt sammen hvis det byttes ut med noe nytt likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (9 timer siden):

Hæææ? Tenke mer kritisk? Hva mener du? Mener du at man helst skal holde seg inne hjemme? Det var nettopp alt dette som ledet meg til ekstremt tungsinn. Ligge unna alle fristelser, men alt en ender med er jo å stagnere. 
Og hva om det ikke er noen sannhet? Hvordan vet jeg at andre har rett da? 
Hvordan vet jeg at det er riktig å leve som bi gjør? Hvorfor ikke bare drepe en random på gata? Kanskje vi skulle drept mer?

Fordi vi ikke ville hatt et funderende samfunn hvis vi gikk rundt å drepte random folk på gata. Duh.

Anonymkode: a2432...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi vi ikke ville hatt et funderende samfunn hvis vi gikk rundt å drepte random folk på gata. Duh.

Anonymkode: a2432...a19

les ordentlig. jeg har allerede skrevet det. du trenger ikke repetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
kupton skrev (På 20.6.2021 den 18.23):

Når en skal velge kjærest, er følelser viktig. I andre tilfeller bør fornuften være styrende.

Jeg synes det virker omvendt. At er det noen gang det er viktig med fornuft så er det i kjærligheten, for hele tiden jeg har vært forelska har jeg følt at jeg har måttet la dem gå, rett og slett prøve å glemme dem, men i stedet for å leve ut så ble det jo til at jeg ble gående og tenke på dem. Og sist var det religion OG avstand, nå er det veldig stor aldersforskjell. Ingen av de jeg har likt har noen gang fått vite det og jeg vet ikke engang hva jeg er ute etter. jeg må jo ikke være i et offentlig forhold med dem, men ha de og pule kan jo være nok. jeg ser ikke for meg at vi gifter oss liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...