Gå til innhold

Hvorfor er det sosiale sanksjoner eller uthenging i media om man våger yttre seg om noe som er "vedtatte verdier"`?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Ingen av mine homofile venner har problemer med å skaffe seg god utdanning og jobb, venner, familie mm. Men så farger de heller ikke håret knall grønt, har hundre tatoveringer og piercinger, ikke har de regnbuebukseseler eller en «flytende kjønnsidentitet». Unnskyld meg, men jeg har sett en del av disse på tv i det siste. Kanskje er det ikke først og fremst den homofile legningen de sliter med. 

Endret av knas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
knas skrev (5 minutter siden):

Ingen av mine homofile venner har problemer med å skaffe seg god utdanning og jobb, venner, familie mm. Men så farger de heller ikke håret knall grønt, har hundre tatoveringer og piercinger, ikke har de regnbuebukseseler eller en «flytende kjønnsidentitet». Unnskyld meg, men jeg har sett en del av disse på tv i det siste. Kanskje er det ikke først og fremst den homofile legningen de sliter med. 

https://forskning.no/homoseksualitet/na-vet-vi-mer-om-hvordan-skeive-har-det-i-norge/1804156

 

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det sier ingenting om hvorfor de sliter mer. Det var dette med årsak virkning. 

Og uansett: denne tvangsflaggingen og måten FRI holder på nå, fører bare til mer splittelse. 

Endret av knas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (5 minutter siden):

Det sier ingenting om hvorfor de sliter mer. Det var dette med årsak virkning. 

Og uansett: denne tvangsflaggingen og måten FRI holder på nå, fører bare til mer splittelse. 

– Vi lever i et heteronormativt samfunn og er ofte ikke klare over at vi har fordommer, sier forsker Mona Stokke i Østlandsforskning.

intervjuene peker på at gruppen er utsatt for betydelig minoritetsstress.

https://forskning.no/ostlandsforskning-lhbt-partner/mange-lhbt-personer-pa-sorlandet-sliter-med-darlig-psykisk-helse/1239800

 

 

Homofile, lesbiske og bifile som lever i fordomsfulle samfunn har mye kortere forventet levealder enn de som bor i tolerante miljøer.

https://forskning.no/seksualitet-sosiale-relasjoner-kriminalitet/fordommer-dreper/579771

 

 

Forståelsen av samfunnet som heteronormativt kan skape negative holdninger til de som bryter med «normaliteten». Noen homofile er selv påvirket av en slik tankegang. Negative holdninger til andre homofile er karakterisert av at man selv er tiltrukket av samme kjønn, men ønsker å være hetero.

– Noen aksepterer ikke sin egen seksuelle orientering og kjemper imot. Da aksepterer man kanskje heller ikke homofili hos andre i et forsøk på å overbevise seg selv og de rundt om at man går med majoriteten, sier Træen.

‒ Det å oppleve at en ikke er innafor, er tungt for folk. Fordi vi vokser opp i samme samfunn, vet vi godt hva negativt ladde utrykk om homofili innebærer. Også skeive kan ha internalisert visse holdninger til seksuelle minoriteter.

https://psykologisk.no/2018/03/har-studert-homofiles-holdninger-til-homofili/

 

 

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kan fortsatt være ganske vanskelig å være skeiv i dette landet, noe som gjerne glemmes eller ikke blir trodd av heterofile. 

Det er også fortsatt vanskelig å f.eks være funksjonshemmet her i landet. Det er nok vanskelig for funksjonsfriske å forstå hvilke utfordringer det byr på. 

Vi som er skeive har levd med diskriminering i alle år. At vi står opp for oss selv og at viktige samfunnsinstitusjoner tar ansvar synes jeg er flott. 

Det samme kan sies om funksjonshemmede, men de krever ikke at alle offentlige arenaer skal fronte saken deres i alle sammenhenger. 

Men jeg får jo det? Jeg får heterofiles klining og knulling midt i ansiktet i filmer, bøker, og serier?  Reagerer også på at alt du ikke anser som normalt er en pervasjon, jøss for en menneskesyn.

Ja, funksjonshemmede (døve, rullestolbrukere, m.fl.) får også slengt normalitetene i fleisen hver dag. Hver dag ser de folk som både hører og går oppreist på to bein. 

Ja, jeg synes mye av folks seksuelle preferanser er unormalt og perverst, uten at det sier noe om hvilket menneskesyn jeg har. 

Dette er en overforenkling. Barn får ikke dyttet på seg hormoner i øst og vest, det er en lang prosess som jeg ikke orker å gå inn på. 

Ok.

Ja, det er veldig viktig å gjøre et stort nummer ut av det fordi det fortsatt eksisterer diskriminering. Levekårsundersøkelser og annen forskning viser jo at dette fortsatt er viktig å arbeide med.

Det er viktig å arbeide med det ja, men det går an å bruke mindre provoserende måter å få fram poengene sine på. 

Anonymkode: 692ea...ff2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (Akkurat nå):

Det er viktig å arbeide med det ja, men det går an å bruke mindre provoserende måter å få fram poengene sine på. 

Interessant at du synes Pride er "provoserende". Det betyr vel egentlig bare at vi har mye arbeid igjen å gjøre :) 

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

knas skrev (22 minutter siden):

Det sier ingenting om hvorfor de sliter mer. Det var dette med årsak virkning. 

Og uansett: denne tvangsflaggingen og måten FRI holder på nå, fører bare til mer splittelse. 

Synes uttrykket "tvangsflagging" er så bra, for det er jo nettopp det man kan få inntrykk av at det er. 

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Interessant at du synes Pride er "provoserende". Det betyr vel egentlig bare at vi har mye arbeid igjen å gjøre :) 

Anonymkode: 692ea...ff2

Forventet et sånt svar. Her sier du altså at det må flagges mer, ropes høyere, og utøves mer press -inntil alle er omvendt eller er så skamfulle og skremte at de ikke lenger tør å si sin mening om dette. 

Det har alltid forundret meg at de som selv mener seg å være fordomsfrie, tolerante og inkluderende, ikke tåler eller respekterer at noen har andre meninger enn dem selv. Så lenge det finnes folk som ikke er enig i ideologien eller synes mye av dette er rein propagandavirksomhet, skal de altså nedkjempes. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (Akkurat nå):

Forventet et sånt svar. Her sier du altså at det må flagges mer, ropes høyere, og utøves mer press -inntil alle er omvendt eller er så skamfulle og skremte at de ikke lenger tør å si sin mening om dette. 

Det har alltid forundret meg at de som selv mener seg å være fordomsfrie, tolerante og inkluderende, ikke tåler eller respekterer at noen har andre meninger enn dem selv. Så lenge det finnes folk som ikke er enig i ideologien eller synes mye av dette er rein propagandavirksomhet, skal de altså nedkjempes. 

Hvorfor reduserer du mitt liv til en "ideologi", dette handler om diskriminering. Ville du behandlet svarte slik? Ville du behandlet jøder slik? 

Jeg har i alle mine leveår tolerert at storsamfunnet har andre meninger enn meg, og jeg gjør det fortsatt. Som jeg sa betyr det at vi som ikke er som "dere" må jobbe videre med diskriminering og undertrykkelse, du trenger ikke lese mer inn i det enn det som står der. Det er rart å oppleve at majoriteten tar en slik offerrolle, mange av dere (naturligvis ikke alle!!)har i alle år ytret hatfulle meninger om de som er annerledes, men når noen av oss sier i fra at dette orker vi ikke finne oss i lenger ,- da er det vi som utøver propaganda og som er intolerante og jeg vet ikke hva.

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg synes på ingen måte pride er provoserende. Men det må gå an å synes at det blir for mye av det, når man skal begynne å ha regnbuer på absolutt alt, og begynne å stemple folk som synes dette er i overkant mye som homofobe. Jeg har selv søsken som går i pride-tog.

Jeg tror majoriteten av skandinaver har ett helt uproblematisk forhold til homofile.

Det jeg reagerer på er att det må være lov å si att feks fotballen må være fri fra politikk. Uten å bli uglesett. Det er i hovedsak mitt ankepunkt. Og når det blir sammenlignet med rasisme er det å gå for langt. 

 

Og er du en offentlig person som mener noe lik det jeg skrev ovenfor, så blir du jaget av media, og må unnskylde og  ro deg vekk.

 

 

 

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (4 minutter siden):

Jeg synes på ingen måte pride er provoserende. Men det må gå an å synes at det blir for mye av det, når man skal begynne å ha regnbuer på absolutt alt, og begynne å stemple folk som synes dette er i overkant mye som homofobe. Jeg har selv søsken som går i pride-tog.

Jeg tror majoriteten av skandinaver har ett helt uproblematisk forhold til homofile.

Det jeg reagerer på er att det må være lov å si att feks fotballen må være fri fra politikk. Uten å bli uglesett. Det er i hovedsak mitt ankepunkt. Og når det blir sammenlignet med rasisme er det å gå for langt. 

 

 

Regnbuer er et symbol på at org. støtter opp under anti-diskriminering derfor en viktig markering. MeN Det betyr ikke at man er homfob om man ikke bruker regnbuer!! :) Jeg bruker det ikke selv heller, men setter pris på det.

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (24 minutter siden):

Det kan fortsatt være ganske vanskelig å være skeiv i dette landet, noe som gjerne glemmes eller ikke blir trodd av heterofile. 

Det er også fortsatt vanskelig å f.eks være funksjonshemmet her i landet. Det er nok vanskelig for funksjonsfriske å forstå hvilke utfordringer det byr på. 

Vi som er skeive har levd med diskriminering i alle år. At vi står opp for oss selv og at viktige samfunnsinstitusjoner tar ansvar synes jeg er flott. 

Det samme kan sies om funksjonshemmede, men de krever ikke at alle offentlige arenaer skal fronte saken deres i alle sammenhenger. 

Men jeg får jo det? Jeg får heterofiles klining og knulling midt i ansiktet i filmer, bøker, og serier?  Reagerer også på at alt du ikke anser som normalt er en pervasjon, jøss for en menneskesyn.

Ja, funksjonshemmede (døve, rullestolbrukere, m.fl.) får også slengt normalitetene i fleisen hver dag. Hver dag ser de folk som både hører og går oppreist på to bein. 

 

Fri kjemper da for mangfold, som i aller høyeste grad involverer funksjonhemmede, altså det som er utenfor "det vanlige" normen. Det finnes ikke en org som ikke kjemper for de involvertes sak, og det er rart, at det må så mye kamp til for å bli sett på som normal, for å "passe inn" i det vanlige samfunnet. Men, er man "normal" middelaldrende, funksjonsfrisk, heterofil og gjerne hvit så tenker man nok lite på det.

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg tror ikke Ungarn og Russland blir mer positivt innstilt til homofile av at UEFA kjører kampanje. Det eneste som hjelper der er opplysning av en mer sober karakter. For ikke å snakke om de  69 landene der homofili er forbudt. Til og med noen med dødsstraff.

 

Å presse Hareide til veggs fordi han synes det ikke har noe med fotball å gjøre, det hjelper ikke de som lider i 3dje verden der ingen aksepterer homofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke Ungarn og Russland blir mer positivt innstilt til homofile av at UEFA kjører kampanje. Det eneste som hjelper der er opplysning av en mer sober karakter. For ikke å snakke om de  69 landene der homofili er forbudt. Til og med noen med dødsstraff.

 

Å presse Hareide til veggs fordi han synes det ikke har noe med fotball å gjøre, det hjelper ikke de som lider i 3dje verden der ingen aksepterer homofile.

Jeg tror det hjelper, fordi denne formen for diskriminering må kjempes på et overordnet plan, ikke ansikt til ansikt, men på systemnivå.

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (51 minutter siden):

Jeg tror ikke Ungarn og Russland blir mer positivt innstilt til homofile av at UEFA kjører kampanje. Det eneste som hjelper der er opplysning av en mer sober karakter. For ikke å snakke om de  69 landene der homofili er forbudt. Til og med noen med dødsstraff.

 

Å presse Hareide til veggs fordi han synes det ikke har noe med fotball å gjøre, det hjelper ikke de som lider i 3dje verden der ingen aksepterer homofile.

"Idretten ER politisk! Alt vi kan velge er hvilke politiske interesser vil vi at den skal fronte." av TOMAS ALFRED RØEN, høyskolelektor i internasjonal politikk, Bjørknes Høyskole 

"

De siste dagenes diskusjon om Pride-markeringer i fotball-EM har aktualisert debatten om forholdet mellom idrett og politikk. Sist i rekken var det klønete hjertesukket fra Rosenborg-trener Åge Hareide.

Idrett er imidlertid politisk, enten vi vil det eller ikke. Dersom vi ikke er oss det bevisst mister vi evnen til å vurdere hvilke politiske interesser det er idretten faktisk fronter. 

 

Mange bekymrer seg for at det å lyse opp et stadion i regnbuefarger skaper en kobling mellom idrett og politikk. Hva tenker de samme menneskene om at Paris Saint Germain og Manchester City er en del av utenrikspolitikken til henholdsvis Qatar og Emiratene? Eller om at det siste tiårets beste syklist, Chris Froome, tjener pengene sine på laget Israel Start-Up Nation? Eksemplene på politiske interesser i spill i idretten er mange."

 

 

"Politikk handler om å velge og fordele verdier, og er en uløselig del av all menneskelig virksomhet. Jo før idrettsledere og vi idrettsinteresserte erkjenner dette, jo bedre blir vi i stand til å velge hvilke verdier det er vi bidrar til å fronte igjennom idretten."

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/yRLO9A/idretten-er-politisk

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fri kjemper da for mangfold, som i aller høyeste grad involverer funksjonhemmede, altså det som er utenfor "det vanlige" normen. Det finnes ikke en org som ikke kjemper for de involvertes sak, og det er rart, at det må så mye kamp til for å bli sett på som normal, for å "passe inn" i det vanlige samfunnet. Men, er man "normal" middelaldrende, funksjonsfrisk, heterofil og gjerne hvit så tenker man nok lite på det.

Anonymkode: 692ea...ff2

Merk at jeg i denne tråden har ment å uttale meg om situasjonen i Norge, og i  Norge har jeg inntrykk av at kampen allerede er vunnet. Som sagt tror jeg det er svært få som legger seg opp i hva slags preferanser folk har når det kommer til seksualitet, m.m. Slike ting er det nok veldig få som går og tenker på til vanlig. Og jeg har en (kanskje naiv i noens øyne) tro på at den vanlige "norske mann" er både snill og inkluderende. Det negative fokuset rundt dette tror jeg skapes helt av seg selv ved måten saken fremmes på, og fordi saken faktisk har en del ting som kan virke provoserende på mange.

Jeg leste nylig om en 4 år gammel gutt som begynte å gråte etter at han hadde lagt seg for natta fordi han var redd for at han måtte bli jente når han ble stor. Jeg har også hørt om ei lita jente som ikke lenger vil leke med dukker fordi hun tror det er en negativ ting å gjøre som jente. Det er klart at slikt provoserer. Og når selv pedagogisk personale i barnehager blir tvunget til å fremme regnbueideologien, men ikke evner å gjøre seg skikkelig forstått, er det fare på ferde.  

Jeg har aldri ment at noen ikke må få være seg selv og slik de er skapt, jeg har bare ment at det ikke trengs å gjøres til en så stor offentlig sak og forventes at alle skal omfavne alt. Og jeg er sterkt imot at folk ikke må få lov til å ytre sine meninger. Pride står for mye bra, men det må være lov å ikke være enig i alt -og få kunne ytre det, uten å være redd for å bli stemplet som et fælt menneske. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (9 minutter siden):

Merk at jeg i denne tråden har ment å uttale meg om situasjonen i Norge, og i  Norge har jeg inntrykk av at kampen allerede er vunnet.

Problemet er at du uttaler deg om noe du ikke er en del av. Du vet ikke hvordan det er å være skeiv, eller bo i deler av landet som har utpregede negative holdninger til homofile. Det skal ikke frita deg retten til å si hva du mener, men kanskje litt mer ydmykhet kunne vært ønskelig i forhold til hvorfor Pride fortsatt er viktig i samfunnet. Det er rart så mange her reagerer på Pride og Fri, mens dere så godt som alle selv er heterofile og ikke-trans. Men meninger om oss, det har dere plenty av.

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvem som "eier" pride flagget?

Er det bare retten til å elske hvem man vil, eller er det mer? Innebærer flagget også at man støtter de politiske kampsakene til transbevegelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (28 minutter siden):

Er det noen som vet hvem som "eier" pride flagget?

Er det bare retten til å elske hvem man vil, eller er det mer? Innebærer flagget også at man støtter de politiske kampsakene til transbevegelsen?

Det er sånn jeg har forstått det ja. Jeg klarer ikke å omfavne alt av saker som nå ligger under Pride-flagget, derav min argumentasjon i tråden. Retten til å elske hvem man vil er en selvfølge, og det er svært få her til lands som er uenig i det. Men det er mange som reagerer på alt det andre som nå er innbefattet. Og det må det være lov til uten å bli kalt både det ene og det andre, og uten å måtte stå til rette og beklage seg i etterkant slik Hareide ble presset til. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (32 minutter siden):

Er det noen som vet hvem som "eier" pride flagget?

Er det bare retten til å elske hvem man vil, eller er det mer? Innebærer flagget også at man støtter de politiske kampsakene til transbevegelsen?

Det står for skeiv rettighetskamp.

Transpersoner har eget flagg, men går også under prideflagget. 

 

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (9 minutter siden):

Det er sånn jeg har forstått det ja. Jeg klarer ikke å omfavne alt av saker som nå ligger under Pride-flagget, derav min argumentasjon i tråden. Retten til å elske hvem man vil er en selvfølge, og det er svært få her til lands som er uenig i det. Men det er mange som reagerer på alt det andre som nå er innbefattet. Og det må det være lov til uten å bli kalt både det ene og det andre, og uten å måtte stå til rette og beklage seg i etterkant slik Hareide ble presset til. 

"Samtidig som LHBT-rettighetene styrkes, blir skeive fortsatt utsatt for mer hatytringer, trusler, hets og trakassering enn befolkningen for øvrig.

Ifølge en undersøkelse fra Institutt for samfunnsforskning fra 2019 utsettes LHBT-personer dobbelt så ofte for hatytringer som den øvrige befolkningen"

 

https://www.nhri.no/2019/pride-2019-hat-mot-skeive-fremdeles-utbredt/

 

 

Anonymkode: 692ea...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...