Gå til innhold

Ble nesten kjørt ned av 2 elsykler i dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er så lei av at man ikke kan gå tryggt på fortauet. Det kom 2 gutter på elsykler i dag og de klarte såvidt å svinge unna meg. Dette er sikkert åttende gangen som jeg har vært nær ved å bli påkjørt av sparkesykkel i år. 

Noen andre som er like irritert over at disse sparkesyklene er lovlige? 

Anonymkode: 990b8...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er så lei av at man ikke kan gå tryggt på fortauet. Det kom 2 gutter på elsykler i dag og de klarte såvidt å svinge unna meg. Dette er sikkert åttende gangen som jeg har vært nær ved å bli påkjørt av sparkesykkel i år. 

Noen andre som er like irritert over at disse sparkesyklene er lovlige? 

Anonymkode: 990b8...e1b

Ja, skulle ikke vært lov å kjøre på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
slabbedask skrev (9 timer siden):

Ja, skulle ikke vært lov å kjøre på fortauet.

Ja det var en sving ved fortauet og noen trær i hjørne av svingen,  dermed så ikke guttene meg og de møtte meg akkurat midt i svingen og jeg så at de også ble sjokket og gjorde alt de kunne for å klare å svinge unna. Jeg ble ikke sint på guttene men jeg ble sint på de som tillater disse syklene. 

Anonymkode: 990b8...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
slabbedask skrev (14 timer siden):

Ja, skulle ikke vært lov å kjøre på fortauet.

hvor skal man kjøre da, midt blant bilene?

Anonymkode: e11fe...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvor skal man kjøre da, midt blant bilene?

Anonymkode: e11fe...20b

Langs høyreside i veibanen. Gågater og fortau er i utgangspunktet beregnet for gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
slabbedask skrev (1 minutt siden):

Langs høyreside i veibanen. Gågater og fortau er i utgangspunktet beregnet for gående.

Fortauet bør være "fredet" men å ha dem i veibanen synes jeg ikke så mye om.

Anonymkode: e11fe...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fortauet bør være "fredet" men å ha dem i veibanen synes jeg ikke så mye om.

Anonymkode: e11fe...20b

Samme regler som for vanlig sykkel.

https://www.tryggtrafikk.no/trafikkregler-for-syklister/

Gågater og fortau er i utgangspunktet beregnet for gående. Det er kun tillatt å sykle her når gang-trafikken er liten, og du ikke utgjør noen fare eller hindrer de gående. Det er ikke tillatt å sykle forbi gående raskere enn gangfart, og dette gjør det både upraktisk og unødvendig å sykle i gågater og på gangvei hvor det er en del gangtrafikk. Er det mange gående på fortau, gågate, eller gangvei, anbefales det derfor å velge andre sykkelruter eller gå av sykkelen og trille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
slabbedask skrev (2 timer siden):

Samme regler som for vanlig sykkel.

https://www.tryggtrafikk.no/trafikkregler-for-syklister/

Gågater og fortau er i utgangspunktet beregnet for gående. Det er kun tillatt å sykle her når gang-trafikken er liten, og du ikke utgjør noen fare eller hindrer de gående. Det er ikke tillatt å sykle forbi gående raskere enn gangfart, og dette gjør det både upraktisk og unødvendig å sykle i gågater og på gangvei hvor det er en del gangtrafikk. Er det mange gående på fortau, gågate, eller gangvei, anbefales det derfor å velge andre sykkelruter eller gå av sykkelen og trille. 

Høres fornuftig ut , hva er argumentene mot å ha det slik som dette ?. Kjenner du til dem ?

Anonymkode: e11fe...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja det var en sving ved fortauet og noen trær i hjørne av svingen,  dermed så ikke guttene meg og de møtte meg akkurat midt i svingen og jeg så at de også ble sjokket og gjorde alt de kunne for å klare å svinge unna. Jeg ble ikke sint på guttene men jeg ble sint på de som tillater disse syklene. 

Anonymkode: 990b8...e1b

Men du skriver "guttene". Var det to gutter på samme sykkel? Det er kun tillat med én person pr. sykkel mener jeg å huske å ha sett en statsråd eller annen offentlig mann si med alvorlig stemme på en pressekonferanse e.l. for ikke lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så tre jenter på en sparkesykkel i dag. Riktignok i sykkelfeltet i veien, men kjørte rett over på rødt lys.
På vei hjem var det 5-6 gutter som både okkuperte vei og fortau i 20 km/t.
Tror denne sommeren kommer til å koste liv. Skam at politikerene ikke har regulert dette bedre. 

Anonymkode: 927a2...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

hvor skal man kjøre da, midt blant bilene?

Anonymkode: e11fe...20b

Mener at det skulle ikke vært lov å kjøre sparkesykler i det hele tatt. 

Anonymkode: 990b8...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (14 timer siden):

Men du skriver "guttene". Var det to gutter på samme sykkel? Det er kun tillat med én person pr. sykkel mener jeg å huske å ha sett en statsråd eller annen offentlig mann si med alvorlig stemme på en pressekonferanse e.l. for ikke lenge siden.

Nei det var 2 gutter på to sparkesykler. Ikke samme sykler.  Jeg vet ikke hvilke fart man har lov å holde, og om de brøt den. Men de kom kjørende ned en pakke i en sving og det var noen trær i veien i svingen så de kunne ikke se meg skikkelig.  Jeg gikk og leste på mobilen samtidig og vinglet mulig litt på fortauet med tanke på hvilke side jeg gikk på. Jeg snudde meg og oppdaget to sparkesykler og de ble forvirret om hvilke side de skulle svinge forbi på. Jeg ble forvirret også. Jeg gikk midt på fortauet. Og skulle gjøre plass men ting gikk så fort. Heldigvis gikk det bra. 

Anonymkode: 990b8...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bakke , ikke pakke. 

Men uansett: jeg ble ikke sint på guttene. Jeg ble sint på de som tillater syklene. 

Anonymkode: 990b8...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde trodd at fotgjengere har rettigheten til å gå tryggt på fortau uten fare for å bli påkjørt av kjøretøy

 

Anonymkode: 990b8...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bakke , ikke pakke. 

Men uansett: jeg ble ikke sint på guttene. Jeg ble sint på de som tillater syklene. 

Anonymkode: 990b8...e1b

Jeg tenker at det er greit at du blir sint på guttene. Selv om de har lov til å kjøre på fortau har de likevel plikt til å vise hensyn. Jeg sykler mye, og hvis jeg må sykle på fortau så bremser jeg automatisk ned, spesielt i en sving der jeg ikke har oversikt. Det jeg synes er problematisk med sparkesykler er at mange av dem som bruker det har ikke satt seg inn i trafikkregler. De oppfører seg som om de har samme rettigheter som fotgjengere  noe som ikke stemmer, i tillegg til at det er alt for mange av dem. 

Jeg tenker at sparkesykler ikke skal forbys for det vil  gå utover de som faktisk  viser hensyn. Men de bør bli mye strengere regulert og at det blir større konsekvenser for de som ikke følger reglene. 

Anonymkode: cd17b...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det er greit at du blir sint på guttene. Selv om de har lov til å kjøre på fortau har de likevel plikt til å vise hensyn. Jeg sykler mye, og hvis jeg må sykle på fortau så bremser jeg automatisk ned, spesielt i en sving der jeg ikke har oversikt. Det jeg synes er problematisk med sparkesykler er at mange av dem som bruker det har ikke satt seg inn i trafikkregler. De oppfører seg som om de har samme rettigheter som fotgjengere  noe som ikke stemmer, i tillegg til at det er alt for mange av dem. 

Jeg tenker at sparkesykler ikke skal forbys for det vil  gå utover de som faktisk  viser hensyn. Men de bør bli mye strengere regulert og at det blir større konsekvenser for de som ikke følger reglene. 

Anonymkode: cd17b...b5a

Mye av problemet er også at de er "vanskeligere" å styre enn en sykkel i tillegg er det 0-20 km/t nesten umiddelbart, noe som gjør de farlige bland fotgjengere. Virker også som den yngre garde heller ikke har hjerne for enkel fysikk når de kjører med full fart rett i mot høye fortauskanter med små harde hjul.
Og her i Oslo hvor veibanen og fortauene bærer preg av å være lite vedlikeholdt så skal det ikke store hullet til før du går på trynet.
Har selv elsykkel samt vanlig og da ligger man ofte i over 20 km/t i sykkelfeltet hvor de som bruker sparkesykkel også blir til hinder.
Sparkesykkelene er ikke en viktig del av transporten, den er bare for late ungdom som ikke gidder å gå :), få dem bort.
Er jo komisk at utenfor treningssentrene er det fullt av sparkesykler og inne løper folk på tredemølle 😄
.
 

Anonymkode: 927a2...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sparkesykkelene er ikke en viktig del av transporten, den er bare for late ungdom som ikke gidder å gå :), få dem bort.
Er jo komisk at utenfor treningssentrene er det fullt av sparkesykler og inne løper folk på tredemølle 😄
.
 

Anonymkode: 927a2...bf2

Hehe, jo, du sier noe... Om de hadde syklet vanlig istedenfor å bruke el-sykler, hadde de fått seg enda mer trening på treningssenteret i en hektisk hverdag :) 

I en del av tilfellene er det de som ikke trenger el-sparkesykler som bruker de i større byer hvor det uansett er kort gåavstand til det meste. Dvs. at de som gjerne kunne hatt godt av mer bevegelse, noe som innebærer de fleste av oss i Norge, velger istedenfor el-sparkesykkel for å spare litt tid eller ha litt bedre komfort. Jeg ønsker meg ikke tilstander vi ser i enkelte stater i USA der folk nesten ser ut til å være i minst mulig fysisk bevegelse i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye av problemet er også at de er "vanskeligere" å styre enn en sykkel i tillegg er det 0-20 km/t nesten umiddelbart, noe som gjør de farlige bland fotgjengere. Virker også som den yngre garde heller ikke har hjerne for enkel fysikk når de kjører med full fart rett i mot høye fortauskanter med små harde hjul.
Og her i Oslo hvor veibanen og fortauene bærer preg av å være lite vedlikeholdt så skal det ikke store hullet til før du går på trynet.
Har selv elsykkel samt vanlig og da ligger man ofte i over 20 km/t i sykkelfeltet hvor de som bruker sparkesykkel også blir til hinder.
Sparkesykkelene er ikke en viktig del av transporten, den er bare for late ungdom som ikke gidder å gå :), få dem bort.
Er jo komisk at utenfor treningssentrene er det fullt av sparkesykler og inne løper folk på tredemølle 😄
.

 

Anonymkode: 927a2...bf2

Tenker du det samme om alle dem som bruker bilen og parkerer rett utenfor treningsenteret også? Jeg har også elsykkel og bruker den som eneste transportmiddel. Elsykkel blir jo også omtalt som noe de late bruker. Jeg har plantar fascitt og HATER å gå på asfalt. Velger heller å sykle til treningsenter for å trene eller sykle til skogen for å gå turer på mykt  underlag som er  bedre for kroppen enn å gå 30 min på asfalt. På samme måte tenker jeg om de som bruker elsparkesykkel. Alle har godt av å bevege seg mer, men hvordan er opp til hver enkelte, og ikke noe andre har noe med. 

Forøvrig er jeg enig med deg ang hullene i bakken. Har tenkt flere ganger at det må være livsfarlig for de på sparkesykkel når det f.eks styrtregner og man ikke ser hullene. 

Anonymkode: cd17b...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker du det samme om alle dem som bruker bilen og parkerer rett utenfor treningsenteret også? Jeg har også elsykkel og bruker den som eneste transportmiddel. Elsykkel blir jo også omtalt som noe de late bruker. Jeg har plantar fascitt og HATER å gå på asfalt. Velger heller å sykle til treningsenter for å trene eller sykle til skogen for å gå turer på mykt  underlag som er  bedre for kroppen enn å gå 30 min på asfalt. På samme måte tenker jeg om de som bruker elsparkesykkel. Alle har godt av å bevege seg mer, men hvordan er opp til hver enkelte, og ikke noe andre har noe med. 

Forøvrig er jeg enig med deg ang hullene i bakken. Har tenkt flere ganger at det må være livsfarlig for de på sparkesykkel når det f.eks styrtregner og man ikke ser hullene. 

Anonymkode: cd17b...b5a

Nei, alt er relativt. Men bor du 5-10 min unna treningssenter og er ung og frisk kjører så syntes jeg du er slapp.

Det er selvsagt unntak, men tror flesteparten av sparkesyklene som står parkert foran treningssentere skyldes slappe brukere.

Ellers er de jo hovedtransport for drit fulle unge mennesker i særlig i helgene, en ugunstig kombinasjon. 

Når de nå ikke klarer å regulere disse og det pr. i dag er over 20 000 sparkesykler syntes jeg de burde forby dem inntil ett regelverk er på plass. Slik det er nå er det stort sett ungdommen som bruker disse på bekostning av mange svake grupper i Oslo, svaksynte, handicappede etc. er det jo umulig for å bevege seg da disser er strødd over alt. 

Anonymkode: 927a2...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, alt er relativt. Men bor du 5-10 min unna treningssenter og er ung og frisk kjører så syntes jeg du er slapp.

Det er selvsagt unntak, men tror flesteparten av sparkesyklene som står parkert foran treningssentere skyldes slappe brukere.

Ellers er de jo hovedtransport for drit fulle unge mennesker i særlig i helgene, en ugunstig kombinasjon. 

Når de nå ikke klarer å regulere disse og det pr. i dag er over 20 000 sparkesykler syntes jeg de burde forby dem inntil ett regelverk er på plass. Slik det er nå er det stort sett ungdommen som bruker disse på bekostning av mange svake grupper i Oslo, svaksynte, handicappede etc. er det jo umulig for å bevege seg da disser er strødd over alt. 

Anonymkode: 927a2...bf2

Som jeg skrev tidligere så bør sparkesyklene bli mye strengere regulert. Etter min mening burde de ikke blitt sluppet løs i det hele tatt før det regelverket var ordentlig på plass. Men den skaden er dessverre allerede skjedd. 

Og nei, jeg er ikke slapp. Jeg har hund og går derfor veldig mye turer og kan gå i timesvis i skogen. Men asfalt takler jeg ikke selv på korte avstander, spesielt om det kommer i tillegg til den timeslange turen jeg gikk med hunden tidligere på dagen.  Har fått anbefalt fra legen å gå minst mulig på asfalt. Jeg legger meg ikke borti hvorfor og når folk bruker ulike transportmidler. Synes det er en uting at man skal oppdrar andre folk og fortelle hvordan de skal leve livet sitt. Jeg kjenner flere som bruke sparkesykkel som en lettvint løsning fordi de har dårlig tid og skal rekke et møte, eller de skal kjapt hjem en tur for å spise middag før de skal ut igjen, osv. Spesielt nå i pandemien hvor man helst ikke skal ta kollektivt hvis man ikke må så har sparkesykkelen faktisk vært til nytte for mange. Det er bare så synd at det har gått så mye ut av kontroll. 

Anonymkode: cd17b...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...