Gå til innhold

Gevinst røykeslutt med og uten hjelpemidler


Refreshington

Anbefalte innlegg

Refreshington

Heisann! 

Jeg er nå på tredje uken uten tobakk, etter 26 år med røyking. Jeg var en av de hardcore, oldschool-røykerne med rullingsen i munnen, og dagens hellige øyeblikk var morgenrøyken(e) og kaffekoppen. 

Det er umulig for meg å slutte å røyke uten hjelpemidler. Jeg blir nærmest et psykiatrisk tilfelle. Jeg sover dårlig og "rart", får tankekjør uten like, spesielt når jeg er i halv-søvne. Jeg blir ekstremt emosjonell, og ikke minst hissig som et fly. Systemet mitt vet rett og slett nesten ikke hva det er å ikke røyke, så det protesterer på alle mulige måter. 

Jeg vet at det er mange som slutter å røyke ved hjelp av snus. Dette har jeg selv gjort, men jeg føler ikke det er nok. Det blir litt for lett, på en måte, og jeg føler meg fortsatt usunn. Dessuten synes jeg snus er nasty. Jeg vet at det er mye mindre skadelig enn røyk da. Men hvis jeg ikke tar bombastisk feil, forsyner også snus, i motsetning til nikotintyggis, kroppen med mer nikotin enn røyk. Så når du skal slutte med snus, vil du ikke da være mer nikotinavhengig enn da du røykte? Mange sier jo at det er vanskeligere å slutte med snus enn røyk. En interessant tanke jeg har her, er at de da sammenligner i form av å gå over fra røyk til snus, og snus til ingenting. Det er bare en tanke.  

Det jeg personlig gjør, er å manipulere hjernen min. Jeg bruker nikotintyggis 4 mg, tygger dem et par ganger, og "bruker dem som snus". Det samme gjør jeg med røykepastiller. Når jeg har råd til det, bruker jeg også nikotinplaster. Disse er depot, og jeg kan anbefale dem da de forsyner kroppen med nikotin også når man sover. Av egen erfaring, merket jeg at jeg sov mye bedre etter at jeg sluttet å røyke, men brukte nikotinplaster. Det er ganske logisk i grunn, for en røyker er jo abstinent noen timer ut i søvnen. Det er jo en grunn til at morgenrøyken er så fantastisk. 

Det blir en litt blandet post dette, med noen råd, og noen spørsmål. Det overnevnte er erfaringer jeg mener mange røykere som sliter med å slutte, kan dra nytte av. Så det var bare å taste det ned. 

Det jeg lurer på, er alle disse gevinstene jeg husker jeg fikk før, de gangene jeg faktisk klarte å holde meg uten røyk noen uker, uten hjelpemidler. Jeg merket at det var lettere å puste, at jeg ble varmere i beina ( pga økt blodgjennomstrømming ), og at jeg så mye sunnere ut generelt sett. Jeg merker ikke så mye til det når jeg bruker hjelpemidler. Eller jo, men ikke i like stor grad. Så spørsmålet er: Bremser disse hjelpemidlene opp gevinstene veldig? 

Tilbake til råd ut ifra egen erfaring: 

Jeg var en så garvet røyker at både Lothepus og Allen Carr ville ha fått nikotinsjokk av min daglige dose. Satt litt på spissen :) Hvis du googler for eksempel "erfaringer nikotintyggis", så er det overraskende mange artikler og erfaringer som sier at det ikke hjelper, at det er bortkastet og at det er en del av "den store maskinen" som vil ha pengene dine. Her vil jeg komme med noen innspill, for jeg opplever det som noe provoserende at til og med leger sier at det er bortkastet. Det er bare å tenke over hva som egentlig skjer i kroppen, med disse hjelpemidlene. 

Når du slutter å røyke, og går over på nikotintyggis ( husk: 4 mg når du er hardbarka ), så får kroppen nikotinet sitt. Du er avhengig av nikotin. Kroppen får nikotin fra tyggisene, pastillene, munnsprayen eller plaster. Det SKAL virke, naturlig og logisk. Den fysiske avhengigheten får sitt, bare ikke i like stor dose, men nok til at det lindrer mye. 

At andre mener at det ikke virker, kan komme av at de tygger tyggisene feil. Jepp, det er mange som gjør det. Hvis du begynner å hikke, som mange rapporterer om, er det et eksempel på dette. Du skal nemlig ikke tygge dem konstant som ved vanlig tyggis. Du skal tygge 4-5-6 ganger, og legge det et sted i munnen. Jeg pleier å "late som det er snus". Nikotinet tas opp i munnen, så hvis du tygger og svelger hele tiden, vil du ikke få den samme effekten, og da er det lett å konkludere med at det ikke fungerer. 

- Spray har jeg ikke forsøkt, og kan ikke uttale meg. 

- Plaster fungerer mildt, men jevnt. Jeg synes det er best å kombinere med 2 mg tyggis, sannsynligvis pga det psykologiske ved å ha noe i munnen. Noe å jobbe med, kan du si. Men det store plusset med plaster er søvn-delen. 

- Disse sugetablettene synes jeg er ganske geniale. De virker litt hurtigere enn tyggis, og er veldig forfriskende, så når man puster, kan det nesten skape en assosiasjon av å ta et trekk av en røyk. Jeg bruker også disse som snus. Husk at de ikke skal tygges. 

- E-sigaretter er jeg veldig skeptisk til. Jeg vet at det er folk som sverger til dem, både med og uten nikotin. Men jeg har sett folk som har brukt dem i noen år, og de er veldig tungpustede. Jeg tenker også at e-sigg er ganske nytt, og alt er ufarlig i børjan. Men jeg klarer liksom ikke helt å kjøpe at det å dra oljete parfymer ned i lungene er ufarlig. Merk at det er MIN mening. Og de er nok uten tvil langt, langt mindre skadelig enn vanlige sigaretter. 

- Champix. Jeg forsøkte dem en gang, men fikk ikke den effekten alle snakket om; at man etterhvert bare ikke fikk så lyst på røyk lenger. Om det er selve pillen, eller i huet, fordi man vet at man går på den pillen, tør jeg ikke å uttale meg om. Men jeg vet at det funker for mange. 

- Medisinsk snus, eller hva det heter. Jeg forsøkte disse, men merket rett og slett ikke noe som helst. Kanskje det var en mild variant. 

Viktig å vite: Det er VIKTIG å ta innersvingen på røyksuget. Når du skal bruke for eksempel tyggis eller sugetabletter, så må du gjøre det kjapt. :) La meg utdype: Du spiser et heftig måltid, og du vet at du vanligvis er utrolig godt med røyk etter dette måltidet. Hiv derfor i deg tyggis eller sugetablett UMIDDELBART etter måltidet. Du vil garantert kjenne på suget, til og med når du spiser, så akkurat disse øyeblikkene er litt kritiske. Men når du har fått i deg tyggisen, går det ikke mange minuttene før du ikke lenger har lyst på røyk. 

Hvis du synes alt dette høres litt for enkelt ut, utfordrer jeg deg til et eksperiment:

1) Når du er røykesyk, vet du at du har veldig lyst på en røyk. Ta umiddelbart en tyggis, og bruk den som anbefalt over. 

2) Spør deg selv etter hvert minutt som går: Hvor lyst har jeg på røyk nå? Gjør dette hvert eneste minutt, og du vil snart merke at det kjennes ut som at du nettopp har tatt deg en røyk. I challenge you. Du tenker kanskje å argumentere med at et røyksug bare varer i 3 minutter. Jeg har hørt den så mange ganger før, og for meg er røyksuget mer eller mindre konstant når jeg slutter uten hjelpemidler. 

Til slutt: Du kommer aldri til å nyte en nikotintyggis. Det er ikke en ahhh-opplevelse. Du vil aldri tenke at "nå var det utrolig godt med en nikotintyggis", på samme måte som når du tar det første trekket av røyken om morgenen. Du kan på en måte ikke stille det kravet heller. :) Men det er veldig lindrende mtp nettopp røyksug. For min del så slipper jeg galskapen.  

Merk at dette bare er mine erfaringer, og jeg er ikke noe medisinsk personell osv. Men jeg vet hva det er å være avhengig av røyk. Sannsynligvis bedre enn mange leger :D Jeg håper noen kan dra nytte av dette innlegget. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Jeg slutta for 9 år siden. Det ble med hjelp av snus. Snuser mer enn noensinne. Snus er mer ett røyksubstitutt enn en røykesluttgreie. Du slutter å røyke, men blir snuser i stedet for. Min erfaring.

 

Det var veldig lett å slutte å røyke da jeg gikk over til snus. Tok ikke mange dagene før jeg fikk lyst på snus, og "glemte" røyken.

 

Jeg drev å prøvde i mange år før jeg lyktes, på første forsøk med snus. 

Plaster synes jeg ikke noe om, det drev jeg med lenge. Ofte datt de av, og det tok ikke abstinensene så godt som de burde. Tyggis prøvde jeg ikke. Jeg sluttet en gang i 6 måneder ved hjelp av plaster, men abstinensene var store, og jeg tenkte på røyk hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et langt innlegg og sikkert mye nyttig info/tips til røykesluttere! Hvorvidt  disse hjelpemidlene bremser opp gevinstene veldig vet jeg ingenting om, men jeg vet at det er kjempelurt å kutte ut røyken! Så om hjelpemidler er det som skal til for å kutte ut for godt - so be it. Så derfor kjempebra med tre uker uten sigg - fortsett slik. 
 

Selv sluttet jeg for mer enn tredve år siden, og jeg var ikke i nærheten av å være så «innrøkt» som du beskriver deg selv. Men til gjengjeld fantes det ingen slike hjelpemidler (mulig man kunne fått noe på resept?). Så jeg tygde vanlig tyggis. 😅 Kjøpte tyggis i store kvanta og ble faktisk avhengig av tyggis. Men etter at jeg var vel i havn som en som hadde sluttet å røyke, var det lett å trappe ned på tyggisbruken. Sikkert vanskeligere å trappe ned på nikotintyggis nettopp pga nikotinen. Vanlig tyggis er jo bare en uvane, uten vanedannende virkestoffer. Men kanskje du også etterhvert, når du føler deg trygg, kan redusere hjelpemidlene gradvis? 
 

En dag vil du forhåpentligvis oppdage at du ikke ser på deg selv som en som har sluttet å røyke, men en som-nesten-ikke-kan-tro-jeg-noensinne-har-røykt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreshington
Worrisome Plenty skrev (17 minutter siden):

Jeg slutta for 9 år siden. Det ble med hjelp av snus. Snuser mer enn noensinne. Snus er mer ett røyksubstitutt enn en røykesluttgreie. Du slutter å røyke, men blir snuser i stedet for. Min erfaring.

 

Det var veldig lett å slutte å røyke da jeg gikk over til snus. Tok ikke mange dagene før jeg fikk lyst på snus, og "glemte" røyken.

 

Jeg drev å prøvde i mange år før jeg lyktes, på første forsøk med snus. 

Plaster synes jeg ikke noe om, det drev jeg med lenge. Ofte datt de av, og det tok ikke abstinensene så godt som de burde. Tyggis prøvde jeg ikke. Jeg sluttet en gang i 6 måneder ved hjelp av plaster, men abstinensene var store, og jeg tenkte på røyk hele tiden.

Jeg er veldig enig med deg i at "snus er mer et røyksubstitutt enn en røykeslutt-greie". Godt sagt. 

Når det gjelder plaster: Jeg opplever også dette som mildt alene. Det strekker ikke til, så jeg bruker det i tillegg til nikotintyggis, med da kun 2 mg ( selv om jeg ofte kan ha flere i munnen, hehe ). Men plasteret lindrer jo litt, så jeg synes det hjelper på søvn, i tillegg til at man ikke våkner med like sterkt savn etter morgenrøyken. Jeg ville ha anbefalt deg å bruke nikotintyggis hvis du skal slutte med snus, en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreshington
morsan skrev (21 minutter siden):

Det var et langt innlegg og sikkert mye nyttig info/tips til røykesluttere! Hvorvidt  disse hjelpemidlene bremser opp gevinstene veldig vet jeg ingenting om, men jeg vet at det er kjempelurt å kutte ut røyken! Så om hjelpemidler er det som skal til for å kutte ut for godt - so be it. Så derfor kjempebra med tre uker uten sigg - fortsett slik. 
 

Selv sluttet jeg for mer enn tredve år siden, og jeg var ikke i nærheten av å være så «innrøkt» som du beskriver deg selv. Men til gjengjeld fantes det ingen slike hjelpemidler (mulig man kunne fått noe på resept?). Så jeg tygde vanlig tyggis. 😅 Kjøpte tyggis i store kvanta og ble faktisk avhengig av tyggis. Men etter at jeg var vel i havn som en som hadde sluttet å røyke, var det lett å trappe ned på tyggisbruken. Sikkert vanskeligere å trappe ned på nikotintyggis nettopp pga nikotinen. Vanlig tyggis er jo bare en uvane, uten vanedannende virkestoffer. Men kanskje du også etterhvert, når du føler deg trygg, kan redusere hjelpemidlene gradvis? 
 

En dag vil du forhåpentligvis oppdage at du ikke ser på deg selv som en som har sluttet å røyke, men en som-nesten-ikke-kan-tro-jeg-noensinne-har-røykt! 

Takk for respons :)

Jeg burde ha nevnt at jeg holdt meg i nesten 2 år, ved hjelp av nikotintyggis. Deretter hadde jeg en "terapeutisk periode" hvor jeg røykte sigaretter i ca ett år, og nå er det på an igjen med slutt. Det var vanskeligere denne gangen enn forrige gang, fordi jeg nå visste hva jeg gikk til, mens jeg første gangen ventet på de store gevinstene. I tillegg til at jeg faktisk var røykesyk etter såpass lang tid ( jeg hadde ikke tilgang på tyggis ). Men nå er det jo ikke meningen at man skal bruke tyggisene i 2 år heller. Man blir jo på den måten aldri kvitt trollet helt. Men hvis vi ser på den skadereduserende faktoren, så er det jo langt bedre å tygge nikotintyggis i mange tiår, enn å røyke. Jeg vet faktisk om folk på 95 som bruker både nikotintyggis og plaster, så jeg tror det er noenlunde safe. 

Jeg har forsøkt vanlig tyggis, som du snakker om. Jeg ble bare en ekstremt gretten mann med frisk pust. :)

Jeg håper forøvrig også på å se tilbake på røyken som noe som er vanskelig å tro at jeg faktisk frivillig drog ned i lungene. Men samtidig startet jeg veldig tidlig, så jeg tenker at jeg kanskje alltid vil ha et lite savn. Jeg pleier å si at "morgenrøyken er damen jeg aldri kommer helt over". Når man kun har 11 års erfaring ( utenom de årene jeg sluttet ) som ikke-røyker i livet, så tenker jeg at det bare er noen ting jeg må akseptere at alltid kommer til å være der. Jeg klarer ikke å utelukkende si negative ting om sigaretten, men hvis jeg ikke slutter, så er det nok damen jeg aldri kom over som kommer til å ta meg også. Til tross for god helse nå da. 

Og ja, absolutt. Jeg kommer nok ikke til å tygge disse hjelpemidlene i to år denne gangen. Jeg må bare vente til ting stabiliserer seg litt mer. 

Takker for innspill fra begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreshington skrev (21 timer siden):

Takk for respons :)

Jeg burde ha nevnt at jeg holdt meg i nesten 2 år, ved hjelp av nikotintyggis. Deretter hadde jeg en "terapeutisk periode" hvor jeg røykte sigaretter i ca ett år, og nå er det på an igjen med slutt. Det var vanskeligere denne gangen enn forrige gang, fordi jeg nå visste hva jeg gikk til, mens jeg første gangen ventet på de store gevinstene. I tillegg til at jeg faktisk var røykesyk etter såpass lang tid ( jeg hadde ikke tilgang på tyggis ). Men nå er det jo ikke meningen at man skal bruke tyggisene i 2 år heller. Man blir jo på den måten aldri kvitt trollet helt. Men hvis vi ser på den skadereduserende faktoren, så er det jo langt bedre å tygge nikotintyggis i mange tiår, enn å røyke. Jeg vet faktisk om folk på 95 som bruker både nikotintyggis og plaster, så jeg tror det er noenlunde safe. 

Jeg har forsøkt vanlig tyggis, som du snakker om. Jeg ble bare en ekstremt gretten mann med frisk pust. :)

Jeg håper forøvrig også på å se tilbake på røyken som noe som er vanskelig å tro at jeg faktisk frivillig drog ned i lungene. Men samtidig startet jeg veldig tidlig, så jeg tenker at jeg kanskje alltid vil ha et lite savn. Jeg pleier å si at "morgenrøyken er damen jeg aldri kommer helt over". Når man kun har 11 års erfaring ( utenom de årene jeg sluttet ) som ikke-røyker i livet, så tenker jeg at det bare er noen ting jeg må akseptere at alltid kommer til å være der. Jeg klarer ikke å utelukkende si negative ting om sigaretten, men hvis jeg ikke slutter, så er det nok damen jeg aldri kom over som kommer til å ta meg også. Til tross for god helse nå da. 

Og ja, absolutt. Jeg kommer nok ikke til å tygge disse hjelpemidlene i to år denne gangen. Jeg må bare vente til ting stabiliserer seg litt mer. 

Takker for innspill fra begge :)

Jeg har full forståelse for at røykeslutt er verre for den som har røkt nesten hele livet! Jeg var ung og hadde kun røkt noen få år. 
 

Det er nok et lite dilemma med nikotintyggis at man opprettholder «suget». Helt enig med deg i at dette er mye bedre enn å røyke. Men kan kanskje gjøre det lettere å begynne å røyke igjen? Den «sosiale avhengigheten» knyttet til røyking tenker jeg sitter lenger i enn nikotinavhengighet. Så om man klarer å slutte med hjelpemidler uten å ramle utpå igjen, tror jeg at det gir mer varig resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Refreshington
morsan skrev (12 timer siden):

Jeg har full forståelse for at røykeslutt er verre for den som har røkt nesten hele livet! Jeg var ung og hadde kun røkt noen få år. 
 

Det er nok et lite dilemma med nikotintyggis at man opprettholder «suget». Helt enig med deg i at dette er mye bedre enn å røyke. Men kan kanskje gjøre det lettere å begynne å røyke igjen? Den «sosiale avhengigheten» knyttet til røyking tenker jeg sitter lenger i enn nikotinavhengighet. Så om man klarer å slutte med hjelpemidler uten å ramle utpå igjen, tror jeg at det gir mer varig resultat. 

Interessante poeng. :)  Og jo, du har nok helt rett i det du spekulerer i; Om man ikke opprettholder suget ved å bruke nikotintyggis. Det er her det begynner å bli veldig individuelt, og folk må spørre seg selv hva som er det beste for en selv, og sin egen situasjon. For å være litt mer spesifikk, kan vi se nærmere på selve dilemmaet, og jeg skal bruke meg selv som eksempel. 

- Å slutte å røyke uten hjelpemidler er ekstremt vanskelig for meg. Jeg sier selvsagt ikke umulig, men oddsene for at jeg faller av lasset etter en uke eller to, eller starter igjen hvis jeg er heldig nok til å klare meg noen måneder, er veldig store. Alt i alt er cold turkey en dårlig deal med dårlig prognose for min del. 

Så kan man jo spørre seg selv: Er det ikke da bedre å fortsette å være nikotinavhengig i x antall tid, i form av en ganske ufarlig måte å innta nikotinet på, enn å røyke? Nikotintyggis holder meg unna røyken, men jeg er fremdeles avhengig av nikotin. Det du også må tenke på, er at den fysiske avhengigheten av røyk er ganske mild. Som Allen Carr sier: Den vekker deg ikke engang når du sover. 

Den psykologiske/psykiske avhengigheten derimot, er intens. Dessverre har jeg dette romantiske synet på røyken, spesielt morgenrøyken, så jeg forsøker diverse måter å manipulere hjernen på, mens jeg holder det fysiske suget i sjakk med tilførsel av "snill nikotin". For min del synes jeg dette er en ganske grei måte. Det er ikke perfekt, men langt bedre enn å røyke. Men om jeg føler at "jeg har sluttet å røyke" selv om jeg har stumpet røyken, og fortsatt med nikotintyggis? Nei, det kan jeg ikke skryte på meg at jeg føler. 

Det jeg håper på, er at jeg etter et halvt års tid, når jeg skal begynne å trappe ned på tyggisene, er at jeg da vil være bedre rustet til å takle røyksuget. Samtidig er jeg en anelse skeptisk til nedtrapping av røyk og nikotinprodukter. Jeg tror bare ikke helt på at det er løsningen. Det er nemlig den psykiske avhengigheten som er desidert sterkest, men den er veldig "koblet" til den fysiske. Det gjelder vel egentlig all avhengighet. Dvs at når jeg har nikotin i kroppen fra tyggis, så drømmer jeg ikke like mye om røyken og dens illusoriske hellighet. Det ble kanskje litt diffust dette her, og det finnes nok ikke noen fasitsvar. Men: Det jeg av erfaring kan si, etter å ha tygget nikotyggis i nesten 2 år, og lar disse ligge urørt noen dager, så er ikke røyken "2 år unna". Den er like fristende som hvis du har gått cold turkey i 1 uke. Så det å klare å slutte å røyke cold Turkey i flere år er garantert vinneren. :) Du holder bare røyken på noen meters avstand, hvis du bruker nikotintyggis, uansett hvor mange år du gjør det, MEN du røyker den i hvert fall ikke. Hvis du går cold turkey, forlater du røyken, og du glemmer den etterhvert. Så hvis du klarer den kampen uten hjelpemidler, er det bare å kjøre på. 

Fokuset, uansett hvordan man bestemmer seg for å gå frem, skal jo være å ikke røyke. Så om man tygger nikotintyggis resten av livet, eller klarer å kvitte seg helt med nikotin, så er jo poenget at alt er ubeskrivelig mye bedre enn å røyke. 

Denne gangen har jeg ikke tenkt å tygge disse tyggisene i to år, som sist. Jeg tenker en gyllen middelvei. Jeg har min skepsis, men jeg skylder meg selv å prøve. Nedtrapping, kombinasjon med vanlig tyggis, og så cold turkey. Blir det for ille, skal jeg være forsiktig med å ikke falle tilbake på røyken, men på tyggisen. :)

Håper det virket noenlunde forståelig. Det er bare basert på personlige tanker og noen erfaringer, og det å slutte å røyke er jo veldig individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Morgenrøyken ja, den var herlig den. Og den etter middag også. Egentlig jo mindre sigaretter man røykte jo bedre ble de. Så jeg tror ikke det er vanskeligere å slutte fra 10 røyk om dagen eller 60. Egentlig.

Ett rush av nikotin til hjernen er deilig når du har sovet, eller spist. Det er supergodt å røyke. Dette er det få som vil innrømme. Nå får jeg det samme fra snus. Livet ville bli tomt uten nikotin.

Det er godt gjort å slutte selv om man tygger nikotintyggis. De verste sidene ved tobakk er når tobakken brennes, og inhaleres. Det er da de mange farlige stoffene kommer.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...