Gå til innhold

Når familie ikke vil at du skal ha flere barn. Ville du ha hørt på de?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mor ønsker helt tydelig at jeg ikke skal ha flere barn. Jeg føler at jeg får dårlig samvittighet og det knuser meg litt innvendig. Hun har ingen grunnlag for det annet enn at jeg er fyllt 40 år.  Altså alder. Hun mener det godt sikkert. Hadde du hørt på din mor om så var tilfelle? Vi er i gang med ivf. 

Anonymkode: 26a38...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mor ønsker helt tydelig at jeg ikke skal ha flere barn. Jeg føler at jeg får dårlig samvittighet og det knuser meg litt innvendig. Hun har ingen grunnlag for det annet enn at jeg er fyllt 40 år.  Altså alder. Hun mener det godt sikkert. Hadde du hørt på din mor om så var tilfelle? Vi er i gang med ivf. 

Anonymkode: 26a38...d1a

Når man er 40 år er det vel på tide å slutte å bry seg så mye om hva mor mener, med mindre det er spesielle grunner til at man bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (5 minutter siden):

Når man er 40 år er det vel på tide å slutte å bry seg så mye om hva mor mener, med mindre det er spesielle grunner til at man bør.

Ja, jeg må stoppe å bry meg om meningen hennes. Jeg føler at hun ble sur på meg pga barneønsket. Men jeg må få velge det livet som jeg ønsker. 

Anonymkode: 26a38...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Hvis du kan bli en god mor, gi barnet det det trenger og har økonomi og helse til å forsørge det så kjør på.. men 40 begynner kanskje å bli i eldste laget særlig om det er første barnet.. men vi blir jo yngre og yngre på en måte og jeg vet om flere som var eldre da de fikk sitt første/eneste, så det går jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min mor ønsker helt tydelig at jeg ikke skal ha flere barn. Jeg føler at jeg får dårlig samvittighet og det knuser meg litt innvendig. Hun har ingen grunnlag for det annet enn at jeg er fyllt 40 år.  Altså alder. Hun mener det godt sikkert. Hadde du hørt på din mor om så var tilfelle? Vi er i gang med ivf. 

Anonymkode: 26a38...d1a

Jeg hadde gitt beng i hva min mor mente om den saken. I ditt tilfelle har det kanskje noe med den potensielle barnefaren å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 timer siden):

Når man er 40 år er det vel på tide å slutte å bry seg så mye om hva mor mener, med mindre det er spesielle grunner til at man bør.

Absolutt! 

Samtidig bør jo det meste være på plass for å få et nytt barn. Det være seg feks økonomi, oppfølging av tidligere barn, relasjon barnefar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cilie skrev (24 minutter siden):

Absolutt! 

Samtidig bør jo det meste være på plass for å få et nytt barn. Det være seg feks økonomi, oppfølging av tidligere barn, relasjon barnefar. 

Det er klart, men det var vel ikke helt det det var spørsmål om her ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (4 minutter siden):

Det er klart, men det var vel ikke helt det det var spørsmål om her ;) 

Nei, men kan være bakenforliggende til anbefalingen om å ikke få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (1 minutt siden):

Nei, men kan være bakenforliggende til anbefalingen om å ikke få barn. 

Ja, derav siste del av mitt opprinnelige svar - "med mindre det er spesielle grunner til at man bør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde du hørt på din mor om så var tilfelle?

Jeg ville lyttet til argumentene, det gjør jeg nesten alltid i situasjoner der andre kommer med sine synspunkter. Men jeg ville ikke latt henne bestemme. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg føler at jeg får dårlig samvittighet

Det er vel ikke første gangen du har gjort noe hun ikke har bifalt? Mødre vil alltid være litt bekymret på sine barns vegne, det kjenner du vel igjen selv? Hun ser vel for seg forskjellige varianter av din situasjon de neste 20 årene, og det bør du også gjøre - for din egen del, ikke for hennes.

Ekstra skrev (5 timer siden):

Hun har ingen grunnlag for det annet enn at jeg er fylt 40 år.  Altså alder.

Jeg fikk selv barn nr. to noen dager før jeg fylte 40, så jeg dømmer ingen ut fra alder alene. Barnet er 22 år nå, og jeg er fortsatt verken syk, dement, utslitt eller arbeidsufør. 

Men som flere andre har vært inne på, finnes det mange flere variable rundt en slik avgjørelse enn morens alder. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (12 minutter siden):

Jeg ville lyttet til argumentene, det gjør jeg nesten alltid i situasjoner der andre kommer med sine synspunkter. Men jeg ville ikke latt henne bestemme. 

Det er vel ikke første gangen du har gjort noe hun ikke har bifalt? Mødre vil alltid være litt bekymret på sine barns vegne, det kjenner du vel igjen selv? Hun ser vel for seg forskjellige varianter av din situasjon de neste 20 årene, og det bør du også gjøre - for din egen del, ikke for hennes.

Jeg fikk selv barn nr. to noen dager før jeg fylte 40, så jeg dømmer ingen ut fra alder alene. Barnet er 22 år nå, og jeg er fortsatt verken syk, dement, utslitt eller arbeidsufør. 

Men som flere andre har vært inne på, finnes det mange flere variable rundt en slik avgjørelse enn morens alder. 

Og dersom hun skal surmule for mine valg så får hun bare gjøre. Jeg er voksen og ansvarlig over mine valg. Valgene er nøye gjennomtenkt. Jeg velger ikke hva hun skal gjøre og velge i livet. Hun må akseptere mine valg. 

Anonymkode: 26a38...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (48 minutter siden):

Jeg ville lyttet til argumentene, det gjør jeg nesten alltid i situasjoner der andre kommer med sine synspunkter. Men jeg ville ikke latt henne bestemme. 

Det er vel ikke første gangen du har gjort noe hun ikke har bifalt? Mødre vil alltid være litt bekymret på sine barns vegne, det kjenner du vel igjen selv? Hun ser vel for seg forskjellige varianter av din situasjon de neste 20 årene, og det bør du også gjøre - for din egen del, ikke for hennes.

Jeg fikk selv barn nr. to noen dager før jeg fylte 40, så jeg dømmer ingen ut fra alder alene. Barnet er 22 år nå, og jeg er fortsatt verken syk, dement, utslitt eller arbeidsufør. 

Men som flere andre har vært inne på, finnes det mange flere variable rundt en slik avgjørelse enn morens alder. 

Nei det er ikke første gangen jeg har satt igang noe hun ikke er enig i. Vi har betalt mye penger for behandlingen og ivf, så det er litt kjipt å snu nå. Jeg ser argumentene hennes om at jeg blir en  gammel mor. Og at dette vil kreve av min tid. Men jeg har tenkt nøye gjennom alt dette fra før. 

Anonymkode: 26a38...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Og dersom hun skal surmule for mine valg så får hun bare gjøre. Jeg er voksen og ansvarlig over mine valg. Valgene er nøye gjennomtenkt.

Dessuten er det vel en part til i saken her? Jeg ville hatt problemer med å fortelle mannen min at det ikke ble noe av IVF-forsøket fordi svigermoren hans ikke var begeistret for det. Da måtte jeg hatt noen viktigere argumenter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (4 minutter siden):

Dessuten er det vel en part til i saken her? Jeg ville hatt problemer med å fortelle mannen min at det ikke ble noe av IVF-forsøket fordi svigermoren hans ikke var begeistret for det. Da måtte jeg hatt noen viktigere argumenter også. 

Mannen min har betalt hele prosjektet vårt fordi jeg sa ja til det. Da er det jo dumt å trekke seg fordi min mor ikke ønsker at jeg skal ha flere barn? 

Anonymkode: 26a38...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (10 minutter siden):

Jeg ville hørt på argumentene, men tatt valget selv.

Jeg forstår argumentene. Men jeg tok dette valget og var klar over at det vil kreve av min tid å ha oppfostret et barn. Jeg ser positivt i det mens hun ser arbeidet. 

Anonymkode: 26a38...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 12.11):

Min mor ønsker helt tydelig at jeg ikke skal ha flere barn. Jeg føler at jeg får dårlig samvittighet og det knuser meg litt innvendig. Hun har ingen grunnlag for det annet enn at jeg er fyllt 40 år.  Altså alder. Hun mener det godt sikkert. Hadde du hørt på din mor om så var tilfelle? Vi er i gang med ivf. 

Anonymkode: 26a38...d1a

Alder alene er ikke et godt argument. Men det kan jo hende hun trekker fram alderen din fordi den er enkel og konkret å vise til, mens grunnen til hennes skepsis skyldes andre forhold ved din situasjon? En venninne av meg møtte en del motbør fra sin mor da hun prøvde å få barn med ny partner i ca 41-42-års alder. Men motbøren skyldtes nok først og fremst andre ting, som hensynet til barna hun hadde fra før og om det var veloverveid å få flere barn, samt usikkerhet hun følte vedrørende datterens partner og deres forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (11 timer siden):

Alder alene er ikke et godt argument. Men det kan jo hende hun trekker fram alderen din fordi den er enkel og konkret å vise til, mens grunnen til hennes skepsis skyldes andre forhold ved din situasjon? En venninne av meg møtte en del motbør fra sin mor da hun prøvde å få barn med ny partner i ca 41-42-års alder. Men motbøren skyldtes nok først og fremst andre ting, som hensynet til barna hun hadde fra før og om det var veloverveid å få flere barn, samt usikkerhet hun følte vedrørende datterens partner og deres forhold. 

Min mor er svært så begeistret for min mann. Så det har ingenting med forholdet vårt å gjøre ihvertfall.  

Anonymkode: 26a38...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun ville sagt det samme uansett hvilke mann jeg hadde.  Hun anbefalte meg om å ikke få flere barn helt fra jeg var ganske  ung / altså ca over 10 år før jeg møtte han. 

Anonymkode: 26a38...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...