Gå til innhold

Hvorfor er det så få mennesker som går?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De fleste kjører selv om det er gangavstand til butikken. Er det flaut å gå? Jeg har så grusomt mye energi men føler jeg er den eneste som holder på slik. Det må da lyse «mentale problemer» med lysende bokstaver over meg? 

Anonymkode: ae6d2...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De fleste kjører selv om det er gangavstand til butikken. Er det flaut å gå? Jeg har så grusomt mye energi men føler jeg er den eneste som holder på slik. Det må da lyse «mentale problemer» med lysende bokstaver over meg? 

Anonymkode: ae6d2...3cd

Ser da masse mennesker som går.

Anonymkode: 1e4a6...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus

Hvor i landet bor du? Selv veksler jeg mellom å bo i Oslo og i Nord-Norge og her går folk overalt. Kjenner heller ingen som kjører til butikken med mindre det er langt å gå og de skal bære tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (5 timer siden):

Hvor i landet bor du? Selv veksler jeg mellom å bo i Oslo og i Nord-Norge og her går folk overalt. Kjenner heller ingen som kjører til butikken med mindre det er langt å gå og de skal bære tungt.

Ja, det er jo ganske vesentlig. Der jeg er oppvokst, blir du sett litt rart på om du kommer gående fordi det er få som bor svært nærme butikken (lite sted) og samfunnet er bygget opp med en grunntanke om at alle disponerer bil. I en bydel litt utenfor sentrum til en storby gjør jo politikerne hva det måtte være for at du helst ikke skal bruke bilen. Det er jo en del som tar bilen til et lite kjøpesenter jeg selv handler ved, men det koster de 10-20 kr. i timen på dagtid i hverdagene. Selv velger jeg i 90% av tilfellene å gå dit eller en butikk som ligger enda nærmere. Men det er jo ulempe når vi har blitt oppfordret til å handle mye og om en har et stykke å gå og det blir mange varer å frakte hjem kun en-to ganger i uken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De fleste kjører selv om det er gangavstand til butikken. Er det flaut å gå? Jeg har så grusomt mye energi men føler jeg er den eneste som holder på slik. Det må da lyse «mentale problemer» med lysende bokstaver over meg? 

Anonymkode: ae6d2...3cd

Jeg tenker lite over om andre kjører eller går.

Vi storhandler én gang i uka, og da er det uaktuelt å gå, men hvis vi skal ha noen småting må jeg innrømme at jeg veldig lett tyr til bil  selv om det kun er 1 km til butikken.

Hvis jeg går til butikken er jeg  mer stolt enn flau (i den grad jeg bryr meg om hva andre tenker.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg tenker lite over om andre kjører eller går.

Vi storhandler én gang i uka, og da er det uaktuelt å gå, men hvis vi skal ha noen småting må jeg innrømme at jeg veldig lett tyr til bil  selv om det kun er 1 km til butikken.

Hvis jeg går til butikken er jeg  mer stolt enn flau (i den grad jeg bryr meg om hva andre tenker.)

 

Jeg tenker heller aldri over det. :)

Anonymkode: 6267e...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De fleste kjører selv om det er gangavstand til butikken. Er det flaut å gå? Jeg har så grusomt mye energi men føler jeg er den eneste som holder på slik. Det må da lyse «mentale problemer» med lysende bokstaver over meg? 

Anonymkode: ae6d2...3cd

Jeg kan ikke bære varer hjem fra butikken så vanligvis bestiller jeg sendt hjem.  Hvis jeg er ute og handler litt av hvert så tar jeg drosje hjem.  Butikker er kanskje i ti minutters gåavstand fra hjemme.

Jeg legger aldri merke til om andre som går rundt meg har noe i hendene, men jeg møter ofte gående mennesker.  Det kan være flere som meg som ikke kan bære tungt.  Jeg har ikke bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De fleste kjører selv om det er gangavstand til butikken. Er det flaut å gå? Jeg har så grusomt mye energi men føler jeg er den eneste som holder på slik. Det må da lyse «mentale problemer» med lysende bokstaver over meg? 

Anonymkode: ae6d2...3cd

Du finner jo noe sykelig i absolutt alt. Det er ikke flaut å gå. Det er sunt og jeg vedder livet mitt på at ingen tror du har mentale problemer fordi du  går. Tenker du det samme om du tar buss da? 

Forutsatt at du er den jeg tror du er, så virker det som at du har havnet inn i et spor hvor du ser på absolutt alt du gjør som feil og mentalt sykt. Enten det er å pusse tennene om morgenen eller si takk til butikkarbeideren i kassa. Sånn satt veldig på spissen. Det meste vi mennesker gjør, også vi som er syke, er faktisk friskt. ;) I motsatt fall, så er man så alvorlig syk at man har konstant tilsyn av helsepersonell vil jeg si.

Det er jo bra bra at du går. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg går når jeg går på tur, og av og til til butikken (700 meter hjemmefra). Som regel handler jeg mer enn jeg kan bære, så da blir det bil. Det hender jeg går til venninner, men det blir vel heller sykkel hvis jeg ikke kjører.  Der vi bor er det mange som går, og jeg har aldri tenkt tanken på at det er sykelig å gå. Jeg er heller flau når jeg tar bilen til butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg hadde bil, kjørte jeg til større butikker som lå lengre unna. En periode var det samme kjede som drev en butikk i nærheten, men jeg kjørte likevel til en større lengre bort. De siste årene jeg hadde bil, var det ikke noen rema her jeg bor, og da måtte jeg kjøre for å komme dit. Nå får jeg varer levert på døren.

 

Ellers tok jeg mye bussen til butikken (rema) før pandemien. Men etter den har jeg blitt vant til å få det på døren, og det er ikke mye dyrere.

Anonymkode: 12ffc...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke over om andre folk har kjørt eller gått. Jeg vet jo ikke hvor de kommer fra eller om de skal handle mye eller lite. 

Hvis dette er noe som folk virkelig bryr seg om der du bor, så har de for lite annet å tenke å! Det kan også være at du feiltolker andres meninger om deg og din gåing/bilbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 time siden):

Jeg tenker ikke over om andre folk har kjørt eller gått. Jeg vet jo ikke hvor de kommer fra eller om de skal handle mye eller lite. 

Hvis dette er noe som folk virkelig bryr seg om der du bor, så har de for lite annet å tenke å! Det kan også være at du feiltolker andres meninger om deg og din gåing/bilbruk. 

Jeg støtter denne hjertelig! Jeg tror vi er altfor opptatt av oss selv og hva andre tenker og mener om oss.

Om vi tar utgangspunkt i oss selv, selv om det trolig er noe individuelle ulikheter her selvsagt, tror jeg at de fleste er mest opptatt av å anskaffe seg sine egne varer, betale for seg og komme seg hjem. En bryr seg i mindre grad om hva andre i butikken handlet, om det kan se ut til at de har en usunn eller sunn livsstil, om de var velstelt eller ikke på håret, hvilke klær de hadde på seg, om de kjøper for mye snacks eller alkohol om vi har sett vedkommende flere ganger på butikken og hvordan kunden kom seg til butikken. Vi har mer enn nok med å holde styr på handlevogn/kurv, handleliste og lete etter varer. Jeg får jo bistand av assistent til å handle, og jeg kan i blant observere noen kunder i korte øyeblikk, men i hovedsak er jeg også opptatt av mine egne innkjøp.

Kos dere med god mat i sommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (26 minutter siden):

Jeg støtter denne hjertelig! Jeg tror vi er altfor opptatt av oss selv og hva andre tenker og mener om oss.

Om vi tar utgangspunkt i oss selv, selv om det trolig er noe individuelle ulikheter her selvsagt, tror jeg at de fleste er mest opptatt av å anskaffe seg sine egne varer, betale for seg og komme seg hjem. En bryr seg i mindre grad om hva andre i butikken handlet, om det kan se ut til at de har en usunn eller sunn livsstil, om de var velstelt eller ikke på håret, hvilke klær de hadde på seg, om de kjøper for mye snacks eller alkohol om vi har sett vedkommende flere ganger på butikken og hvordan kunden kom seg til butikken. Vi har mer enn nok med å holde styr på handlevogn/kurv, handleliste og lete etter varer. Jeg får jo bistand av assistent til å handle, og jeg kan i blant observere noen kunder i korte øyeblikk, men i hovedsak er jeg også opptatt av mine egne innkjøp.

Kos dere med god mat i sommer! :)

Enig.

I den grad jeg tenker negativt om de andre kundene, så dreier det seg om slikt som folk som sniker i køa eller som står og sperrer midtgangen mens de skravler og breier seg. 😄 

Men det er fort gjort for mange å bekymre seg over hva andre folk måtte mene om en selv, særlig hvis man er ung og/eller usikker. Husker godt en gang som ung uttrykte bekymring til en venninne om hva fremmede måtte ha tenkt om meg i en spesifikk situasjon. Hennes svar var kort og greit: "Folk har mer enn nok med seg selv!" Og sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...