Gå til innhold

Skal andre koronadose være lik første?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikkeanonymnok

Hvis jeg ikke har misforstått (noe som er veldig mulig), så er dose 2 med vaksinen noe sterkere enn dose 1 - derav også muligheten for sterkere bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er selve innholdet av det de sprøyter inn likt det første? 

Anonymkode: d246b...3b7

Ja, det er det samme.
 

Bortsett fra hvis første dose var AZ før man sluttet med den - da får man jo en annen type som dose 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (14 minutter siden):

Hvis jeg ikke har misforstått (noe som er veldig mulig), så er dose 2 med vaksinen noe sterkere enn dose 1 - derav også muligheten for sterkere bivirkninger. 

Jeg tror det bare handler om at virkningen "adderer seg opp", slik man kan se det i barnevaksiner som gis flere ganger - babyene kan bli litt mer påvirket for hver gang. Men de har jo veldig små kropper.

Selv hadde jeg null bivirkninger etter både dose 1 og dose 2 (Pfizer), bortsett fra at jeg merket hvilken arm de var satt i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
laban skrev (10 minutter siden):

Jeg tror det bare handler om at virkningen "adderer seg opp", slik man kan se det i barnevaksiner som gis flere ganger - babyene kan bli litt mer påvirket for hver gang. Men de har jo veldig små kropper.

Selv hadde jeg null bivirkninger etter både dose 1 og dose 2 (Pfizer), bortsett fra at jeg merket hvilken arm de var satt i. 

Det høres logisk ut. 
Jeg merket heller ingen bivirkninger annet enn litt ømhet i armen etter begge dosene med Pfizer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anbru skrev (28 minutter siden):

Jeg har forstått det som at det er helt likt. 

Jeg og har forstått det som at man kan ta den i samme sal som de som tar dose 1. Derfor tenkte jeg at den må være lik... 

Anonymkode: d246b...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Hvis man får samme vaksine ved første og andre dose vil mengden være den samme. Dessverre er det en mulighet for at de som har blitt fått Pfizer som førstedose kan få Moderna som andre dose enkelte steder i landet, f.eks. i Oslo og Trondheim.

FHI har begrunna det med at vaksinasjonen kan skje marginalt raskere. Dessverre har de lagt mindre vekt på at denne kombinasjonen faktisk ikke er godt studert, at WHO fraråder det og at det kan skape skape forvirring, engstelse og vaksineskepsis i befolkningen.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Bergen blir det sagt at nå er det stor sjanse for å få Moderna som nr to selv om man har fått Pfizer tidligere. Man kan ikke velge. Myndighetene sier at dette går helt fint. 

Anonymkode: 9dadb...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Ja akkurat det samme innholdet men har hørt at bivirkningene kan være litt verre andre gangen fordi kroppen reagerer litt mer og kjenner igjen mrnaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Medlem skrev (8 timer siden):

Ja akkurat det samme innholdet men har hørt at bivirkningene kan være litt verre andre gangen fordi kroppen reagerer litt mer og kjenner igjen mrnaet.

Det har jeg også lest. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ny Medlem skrev (9 timer siden):

Ja akkurat det samme innholdet men har hørt at bivirkningene kan være litt verre andre gangen fordi kroppen reagerer litt mer og kjenner igjen mrnaet.

Hos meg var det omvendt

Anonymkode: d0acb...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hos meg var det omvendt

Anonymkode: d0acb...089

Varierer visst fra vaksine til vaksine. En av søstrene mine fikk AZ først og Pfizer andre gang og ble temmelig dårlig av begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.7.2021 den 9.14):

Er selve innholdet av det de sprøyter inn likt det første? 

Anonymkode: d246b...3b7

Jepp, eneste grunnen til at de spør om det er dose 1 eller 2 her er for å vite om de skal sende med ark med info eller ikke!

Anonymkode: 07fdf...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Innholdet av det de sprøyter inn er ikke nødvendigvis likt. I følge de retningslinjene som gjelder nå kan noen som har fått Pfizer som dose en, få Moderna som dose to. Dette vil neppe gjelde mange, men det er altså en mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Kristiansand er det mange som nå får Moderna som 2. dose. Mannen og jeg skal ta 2. dose i løpet av uka, og vi vet ikke på forhånd hva vi får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...