Gå til innhold

Kupton/andre - hva skal jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter dypt med angst og depresjon. Jeg har nesten ikke tiltak, ikke til å gå i behandling en gang. Jeg tenker mye på om jeg bør begynne med antidepressiva. Men er redd for å ødelegge forholdet jeg er i pga bivirkning manglende sexlyst. 

Hva kan jeg gjøre og hvilke medisiner kan jeg evt prøve?

Anonymkode: d8b13...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan tror du forholdet påvirkes av at du sliter sånn med angst og depresjon? 

Jeg tenker at hvis det å begynne med feks SSRI kan være en foreløpig krykke slik at du kommer deg i behandling, så kan det jo være du blir så bra at du ikke trenger medisiner etter hvert? Jeg vet ikke hvor dyptgående dette er for deg, i forhold til om du bør gå varig på medisiner eller ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (13 minutter siden):

Men hvordan tror du forholdet påvirkes av at du sliter sånn med angst og depresjon? 

Jeg tenker at hvis det å begynne med feks SSRI kan være en foreløpig krykke slik at du kommer deg i behandling, så kan det jo være du blir så bra at du ikke trenger medisiner etter hvert? Jeg vet ikke hvor dyptgående dette er for deg, i forhold til om du bør gå varig på medisiner eller ikke. 

 

Det påvirker nok forholdet. Ja, det er fare for at jeg ikke kommer meg i behandling. Det er lang reisevei. Det er så vanskelig å vite. Jeg har resept på zoloft men har en genvarant som tar dårlig opp ssri. Jeg er så fortvilet 

Anonymkode: d8b13...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det påvirker nok forholdet. Ja, det er fare for at jeg ikke kommer meg i behandling. Det er lang reisevei. Det er så vanskelig å vite. Jeg har resept på zoloft men har en genvarant som tar dårlig opp ssri. Jeg er så fortvilet 

Anonymkode: d8b13...20f

Ja det skjønner jeg. Har du ikke en lege/psykiater som kan hjelpe deg med å finne riktig medisin? Jeg kan ikke så mye om hvilken antidepressiva som passer best til hvilken problematikk, men det er jo andre her på forumet som kanskje kan svare deg på det. 

Mange må prøve og feile i mer eller mindre grad før de finner en medisin som passer. Er i en slik prosess selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det finnes vel gamle anti depressiva som ikke gir like mye den sexlyst bivirkningen? Jeg fikk zoloft i mange år, og det ble ikke bedre med årene heller. Så det er nok noe mange sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen kan gi deg AD som ikke virker negativt på sexlivet som Remeron eller Brintellix. Uten det forblir du deprimert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (14 timer siden):

Ja det skjønner jeg. Har du ikke en lege/psykiater som kan hjelpe deg med å finne riktig medisin? Jeg kan ikke så mye om hvilken antidepressiva som passer best til hvilken problematikk, men det er jo andre her på forumet som kanskje kan svare deg på det. 

Mange må prøve og feile i mer eller mindre grad før de finner en medisin som passer. Er i en slik prosess selv.

Jeg får heldigvis prate med psykiater til høsten. Det er bra, for jeg har ikke hatt mulighet til det på mange år. Jeg håper du finner ut hvilken medisin som er best for deg. Det er visst ikke alltid så lett. 

Anonymkode: d8b13...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (10 timer siden):

Det finnes vel gamle anti depressiva som ikke gir like mye den sexlyst bivirkningen? Jeg fikk zoloft i mange år, og det ble ikke bedre med årene heller. Så det er nok noe mange sliter med.

Jeg er redd for å bli fanget i at jeg må ta medisiner, og at forholdet skal lide. Takk for info, får en medisinvurdering til høsten. 

Anonymkode: d8b13...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (10 timer siden):

Fastlegen kan gi deg AD som ikke virker negativt på sexlivet som Remeron eller Brintellix. Uten det forblir du deprimert. 

Jeg tror depresjonen min både er biologisk (heter det det?) Og ut i fra livssituasjon. Håpte at ved at jeg får behandling av den biologiske delen kan gjøre noe med livskvaliteten? Legger man på seg av Brintellix og kan den også hjelpe mot angst? Jeg er nemlig overvektig etter å ha brukt bl.a seroquel i lengre tid. Siden jeg "alltid" har vært deprimert, kan det stemme at den også er biologisk og ikke kun livssituasjon? Jeg fikk en begynnelse på depresjon allerede som barn. Det og andre psykiske problemer som feks angst og relasjonsproblemer har nesten ødelagt livet mitt (av traumer). 

Anonymkode: d8b13...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Brintellix har ikke vektoppgang som bivirkning. :)

Ok, så fint🙂

Anonymkode: d8b13...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brintellix er virkelig fin, uten påvirkning på libidoet og ikke vektoppgang. Så ingen grunn til å gå uten å prøve medoisiner.

Anonymkode: 25df4...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Legger man på seg av Brintellix

Man legger ikke på seg av Brintellix. Ja, det høres ut som om det er mye biologi her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...