Gå til innhold

Bør det være aldersgrense for å delta i OL?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

https://www.vg.no/sport/i/w8Mv44/sky-brown-13-og-kokona-hiraki-12-paa-pallen-i-ol

Jeg mener det. Det mest rettferdige er at barn konkurrerer mot barn og voksne mot voksne. 

Anonymkode: 407b9...66f

Et vanskelig spørsmål, men jeg tenker ikke først og fremst på om det er rettferdig eller ikke. Jeg tenker mer på om en bør beskytte barn fra så hard trening og forventningspress.

 

Et annet spørsmål er om det burde være vektgrense. Ser ikke det som helt praktisk gjennomførbart, men den 15-årige kinesiske turneren veier 28 kilo OL-håpet veier 28 kilo - Foreldre (klikk.no)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (6 minutter siden):

Et vanskelig spørsmål, men jeg tenker ikke først og fremst på om det er rettferdig eller ikke. Jeg tenker mer på om en bør beskytte barn fra så hard trening og forventningspress.

 

Et annet spørsmål er om det burde være vektgrense. Ser ikke det som helt praktisk gjennomførbart, men den 15-årige kinesiske turneren veier 28 kilo OL-håpet veier 28 kilo - Foreldre (klikk.no)

 

OL spiller sånn sett liten rolle, de trener som voksne profesjonelle hele uka uansett.

 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

https://www.vg.no/sport/i/w8Mv44/sky-brown-13-og-kokona-hiraki-12-paa-pallen-i-ol

Jeg mener det. Det mest rettferdige er at barn konkurrerer mot barn og voksne mot voksne. 

Anonymkode: 407b9...66f

Rettferdig, for hvem? De vant vel både gull og bronse og slo dermed mange voksne? 

 

Anonymkode: 3e881...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/sport/i/w8Mv44/sky-brown-13-og-kokona-hiraki-12-paa-pallen-i-ol

Jeg mener det. Det mest rettferdige er at barn konkurrerer mot barn og voksne mot voksne. 

Anonymkode: 407b9...66f

Det bør være både alders- og kjønnsgrense.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/JJK3QX/rettferdig-konkurranse-er-viktigere-enn-inkludering-av-transpersoner

Så har det altså skjedd, det helseminister Bent Høie (H) i 2015 i debatt med teolog Espen Ottosen avfeide som «fantasier». Laurel Hubbard er første transkvinne som skal delta i OL innen vektløfting.

Hubbard var en talentfull juniorutøver med nasjonale rekorder i New Zealand. Som senior var Hubbard helt ordinær. Da han som godt voksen 35-åring skiftet juridisk kjønn fra mann til kvinne, gikk han fra å være middels elendig i herreklassen til å bli helt i verdenstoppen i dameklassen.

Anonymkode: 9f53b...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det bør være både alders- og kjønnsgrense.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/JJK3QX/rettferdig-konkurranse-er-viktigere-enn-inkludering-av-transpersoner

Så har det altså skjedd, det helseminister Bent Høie (H) i 2015 i debatt med teolog Espen Ottosen avfeide som «fantasier». Laurel Hubbard er første transkvinne som skal delta i OL innen vektløfting.

Hubbard var en talentfull juniorutøver med nasjonale rekorder i New Zealand. Som senior var Hubbard helt ordinær. Da han som godt voksen 35-åring skiftet juridisk kjønn fra mann til kvinne, gikk han fra å være middels elendig i herreklassen til å bli helt i verdenstoppen i dameklassen.

Anonymkode: 9f53b...030

I og med at det er biologisk forskjell på styrken til kvinner og menn, som ikke kan endres selv om man skifter kjønn juridisk, så burde ikke det vært lov. 

 

Jeg leste forøvrig feil. Trodde det stod om det burde være aldersgrense på DOL, og skjønte ikke hovedinnlegget i den sammenheng. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (6 timer siden):

Et vanskelig spørsmål, men jeg tenker ikke først og fremst på om det er rettferdig eller ikke. Jeg tenker mer på om en bør beskytte barn fra så hard trening og forventningspress.

 

Et annet spørsmål er om det burde være vektgrense. Ser ikke det som helt praktisk gjennomførbart, men den 15-årige kinesiske turneren veier 28 kilo OL-håpet veier 28 kilo - Foreldre (klikk.no)

 

Er det ikke innført vektgrenser i skihopp, - eller er det kun norske bestemmelser? Den ene turneren som omtales, har en BMI på under 15...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (43 minutter siden):

Er det ikke innført vektgrenser i skihopp, - eller er det kun norske bestemmelser?

BMI-grensene for skihoppere er vedtatt av det internasjonale skiforbundet, FIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Rettferdig, for hvem? De vant vel både gull og bronse og slo dermed mange voksne? 

 

Anonymkode: 3e881...795

Rettferdig bare. Like forutsetninger mot like forutsetninger. Et barn er lettere og smidigere enn en voksen og kan da få store fordeler under en konkurranse hvor vekt og midighet er viktig feks. Trener man opp 10-åringer i stavhopp kan de nok med letthet hoppe høyere enn voksen. 

Anonymkode: 407b9...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

https://www.vg.no/sport/i/w8Mv44/sky-brown-13-og-kokona-hiraki-12-paa-pallen-i-ol

Jeg mener det. Det mest rettferdige er at barn konkurrerer mot barn og voksne mot voksne. 

Anonymkode: 407b9...66f

Ja, det synes jeg virkelig! Ikke bare pga at det i en del idretter vil være urettferdig på den ene eller den andre måten at voksne konkurrerer mot barn, men pga det enorme presset mot barna. Noen vil ha foreldre som presser, andre vil ha trenere og en del vil føle et enormt press mot seg selv selv om det ikke er der. En 12-åring har ingenting i et slikt sirkus som OL å gjøre!

Selvsagt vil det da dukke opp bittesmå og syltynne turnere som ser ut som en 12-åring, men hevdes å være 18, men det har skjedd før og man har vel stadig bedre teknologi for å avsløre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...