Gå til innhold

Hva er dine symptomer på autisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sånn som jeg har forstått det, så er det et spekter hvor man har forskjellige plager.

Hva er dine utfordringer og hva er dine styrker?

 

 

Anonymkode: e36d1...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"sånn som jeg har forstått det" har du autisme selv eller har du nettopp begynt på psykologutdanningen? 

Jeg har de symptomene som står på Wikipedia f. Eks. 

Anonymkode: e5f90...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har autismespekterlidelse selv.

Mine utfordringer er:

*Dårlig eksekutiv funksjon;
-Problemer med å gjennomføre oppgaver

-Overveldes av inntrykk, stress, forventninger og muligheter, slik at jeg blir handlingslammet og ikke vet hva jeg skal gjøre.

*Angst

*Mageproblemer

*Søvnproblemer

*Tvangstanker og OCD

*Avhengig av rutiner.

*Takler ikke endringer.

*Aspergers paranoia;

-Klarer ikke å lese mennesker, så jeg er redd for de og isolerer meg.

-Uheldige episoder har også vært med på å gjøre meg redd.

-Jeg har sagt feil ting, delt for mye etc.

*Jeg er alltid i fight or flight modus.

-Alle sansene mine er veldig forsterket.

-Jeg blir veldig sliten av å fange opp alle lyder, bevegelser og lukter rundt meg hele tiden.

-Jeg blir også sliten av sterkt lys.

-Jeg er konstant stresset.

-Jeg har et evig tankekjør.

Positive sider ved min autisme er:

*Jeg tenker utenfor boksen.

*Jeg koser meg veldig med mine spesielle interesser.

*Jeg er ikke like bundet av samfunnets normer.

*Jeg er flink til å nyte fine lyder, gode dufter, deilig mat etc.

*Jeg er god på å sette meg inn i ting.

*Jeg føler av og til en tilhørighet til andre på spekteret.

 

ts

Anonymkode: e36d1...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Som barn: Var overfølsom og livredd for høye lyder. Klarte ikke slappe av i bursdagsselskap pga ballongene. Og jeg klarte ikke gå på do andre steder enn hjemme fordi jeg ikke visste hvordan lyden hørtes ut når man trekker ned. Jeg stod og holdt meg for øyene når jeg skulle trekke ned i do der jeg ikke hadde brukt doen før. Husker også at en person skrek høyt pga en edderkopp eller noe en gang og det var som om det gikk tvers gjennom auraen min. 
Dette med lyder var bare når jeg var barn.

Ellers var det få interesser og lite interesse for andre barn. Jeg hatet felles leker. Sisten og gjemsel var det jeg likte. 
 

Ellers er det vel at når jeg har skiftet interesser så ble det alltid intenst. Når jeg kom i tenårene fikk jeg nye interesser som utseendet, kjendiser og klær. Da ble det jo helt grusomt. Mamma savnet at jeg pyntet meg som de andre jentene når jeg var yngre. Da hatet jeg alt som hadde med sminke, mote og hår. Helt til jeg kom dit og da var det ikke prat om annet. Gråt fordi jeg ikke hadde store pupper, skulle ta silikon når jeg ble 18, kunne ikke gå på skolen uten brunkrem osv. 
 

Senere år har det vært svarthvit tenking og tvangstanker. Litt usikker på hva jeg skal svare når folk smalltalken.. menmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Alt det du beskriver, Ts, i tillegg til at jeg er sexfiksert, noe som er skikkelig slitsomt. Jeg kan også bli så forelsket at jeg blir helt besatt. Fryktelig slitsomt det også.

Det verste er vel egentlig det at jeg ikke klarer å forholde meg naturlig til andre mennesker. Alt må liksom styres manuelt. Ingenting går på autopilot og det tror jeg de merker, selv om jeg tilsynelatende virker ganske "normal". 

Anonymkode: da667...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Nå er det at hjernen min låser seg fast i enkeltdetaljer. Skal jeg feks kjøpe noe, hekter jeg meg plutselig opp i om det er svanemerket/parfymefritt. Bare som et eksempel på en av mange ting. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...