Gå til innhold

Noen som har kjennskap til ISTDP? Er det mening at behandler skal presse pasienten til å føle følelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har kjennskap til ISTDP? Er det mening at behandler skal presse pasienten til å føle følelser? Og såfall hvordan blir det gjort? Har prøvd å google, men har ikke helt fått svar på det i noen av artiklene jeg har lest.

Anonymkode: 2da98...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har ikke egen erfaring med å selv ha gått i terapiformen ISTDP, men Psykologtidsskriftet.no har i det siste på et vis tatt en opprensende og ærlig diskusjon der fagpersoner diskuterer for og imot terapiretningen. Jeg har forstått at det kan være en nokså konfronterende terapiretning for å få fremgang i terapien, og det er ikke dumt i seg selv, men det betyr også at det må være en pasient som også tåler å bli pushet. Jeg synes det er interessant å lese om det. Her er en imponerende ærlig tekst fra tidligere ISTD-terapeut hvor hun åpent deler av sine tanker - jeg synes det vitner om mot å stå frem og erkjenne på denne måten at "jeg kan ha gjort pasientene mine vondt"

Du kan for øvrig finne en oversikt over alle artikler vedr. ISTDP skrevet i Psykologtidsskriftet her :) Flere gode og lærerike artikler der, fra begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (På 15.10.2021 den 8.52):

Nei, jeg har ikke egen erfaring med å selv ha gått i terapiformen ISTDP, men Psykologtidsskriftet.no har i det siste på et vis tatt en opprensende og ærlig diskusjon der fagpersoner diskuterer for og imot terapiretningen. Jeg har forstått at det kan være en nokså konfronterende terapiretning for å få fremgang i terapien, og det er ikke dumt i seg selv, men det betyr også at det må være en pasient som også tåler å bli pushet. Jeg synes det er interessant å lese om det. Her er en imponerende ærlig tekst fra tidligere ISTD-terapeut hvor hun åpent deler av sine tanker - jeg synes det vitner om mot å stå frem og erkjenne på denne måten at "jeg kan ha gjort pasientene mine vondt"

Du kan for øvrig finne en oversikt over alle artikler vedr. ISTDP skrevet i Psykologtidsskriftet her :) Flere gode og lærerike artikler der, fra begge sider.

Tusen takk for informative linker, interessant å lese 🙂

Anonymkode: 2da98...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg var litt nysgjerrig på det, men har ikke prøvd det selv. Min forståelse er at det handler om at terapeuten mer aktivt påpeker forsvar og "trykker på knapper" for å få pasienten til å føle. Syns forøvrig artikkelen Eva Sofie lenker til var veldig interessant og ærlig, og den er jo temmelig kritisk til ISTDP.

Jeg går i mer klassisk psykodynamisk terapi og er glad for det. Jeg tror det kan være en bra ting at pasienten finner fram til ting i sitt eget tempo, og jeg har definitivt opplevd sterke følelser og endring av perspektiv i denne terapien. 

Fant også denne tråden der psykoanalytikere diskuterer metoden da jeg leste om det selv: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...