Gå til innhold

Er det innafor å dra hjem tidligere/ språkvansker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen er på hytte, ikke langt fra hjemmet vårt denne helgen. Vi er der sammen med venner av han. De snakker kun et språk som jeg ikke forstår. Og han forsvinner ut hele tiden for å fikse på båten osv sammen med to av vennene. Og jeg blir sittende alene igjen med to av de andre vennene.  De kan ikke engelsk og snakker et språk jeg ikke forstår. 

Mannen skal hjem et ærend i dag å hente noe. Han sa at hvis jeg vil så kan jeg reise hjem da. Han vet at det med språk er vanskelig for meg. Men jeg ønsker ikke å være uhøflig heller.

Hva hadde dere gjort? Er jeg vanskelig som synes det er vanskelig å være hele helgen rundt noen som ikke klarer å kommunisere språk med meg?

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg og mannen er på hytte, ikke langt fra hjemmet vårt denne helgen. Vi er der sammen med venner av han. De snakker kun et språk som jeg ikke forstår. Og han forsvinner ut hele tiden for å fikse på båten osv sammen med to av vennene. Og jeg blir sittende alene igjen med to av de andre vennene.  De kan ikke engelsk og snakker et språk jeg ikke forstår. 

Mannen skal hjem et ærend i dag å hente noe. Han sa at hvis jeg vil så kan jeg reise hjem da. Han vet at det med språk er vanskelig for meg. Men jeg ønsker ikke å være uhøflig heller.

Hva hadde dere gjort? Er jeg vanskelig som synes det er vanskelig å være hele helgen rundt noen som ikke klarer å kommunisere språk med meg?

Anonymkode: 5aba0...6ad

Har full forståelse for at du reiser hjem da, hadde ikke orket å være med noen der det ikke gikk an å kommunisere med hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg og mannen er på hytte, ikke langt fra hjemmet vårt denne helgen. Vi er der sammen med venner av han. De snakker kun et språk som jeg ikke forstår. Og han forsvinner ut hele tiden for å fikse på båten osv sammen med to av vennene. Og jeg blir sittende alene igjen med to av de andre vennene.  De kan ikke engelsk og snakker et språk jeg ikke forstår. 

Mannen skal hjem et ærend i dag å hente noe. Han sa at hvis jeg vil så kan jeg reise hjem da. Han vet at det med språk er vanskelig for meg. Men jeg ønsker ikke å være uhøflig heller.

Hva hadde dere gjort? Er jeg vanskelig som synes det er vanskelig å være hele helgen rundt noen som ikke klarer å kommunisere språk med meg?

Anonymkode: 5aba0...6ad

Jeg hadde dratt hjem og kost meg alene hjemme til mannen kommer tilbake igjen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Har full forståelse for at du reiser hjem da, hadde ikke orket å være med noen der det ikke gikk an å kommunisere med hverandre. 

Godt at du forstår at jeg kan bli utålmodig.  Er så vanskelig å være der lenge. Var koselig å treffe på dem men det er tungt å være hele helgen her når de snakker et språk jeg ikke forstår noe som helst av. Prøvde å kommunisere med Google men blir så sliten for det er en tung metode å kommunisere på  

Koselige folk. Men jeg holder ikke ut mer enn til i kveld. Skulle egentlig være med de til mandag. Men mannen sa at det er helt greit om jeg vil reise hjem i kveld. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde dratt hjem og kost meg alene hjemme til mannen kommer tilbake igjen. 😊

Jeg gjør det  :) . Og med god samvittighet.  Har tidligere tatt meg sammen og vært i flere dager sammenhengende med de men nå kjenner jeg at det blir for slitsomt å sitte rundt noen uten å kunne kommunisere med dem. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Godt at du forstår at jeg kan bli utålmodig.  Er så vanskelig å være der lenge. Var koselig å treffe på dem men det er tungt å være hele helgen her når de snakker et språk jeg ikke forstår noe som helst av. Prøvde å kommunisere med Google men blir så sliten for det er en tung metode å kommunisere på  

Koselige folk. Men jeg holder ikke ut mer enn til i kveld. Skulle egentlig være med de til mandag. Men mannen sa at det er helt greit om jeg vil reise hjem i kveld. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Da reiser du hjem og koser deg der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (49 minutter siden):

Da reiser du hjem og koser deg der :) 

Det gjør jeg med god samvittighet.  :). 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (8 timer siden):

Helt enig med de andre over her - bedre å dra hjem. 

Jeg sa at jeg ville dra hjem, men plutselig var det ikke greit for min mann. Han mente at jeg ville såre og skuffe vennene hans om jeg dro. Og at de da ville misslike min egoisme med å bare dra hjem til meg selv. Jeg forklarte mannen at jeg blir stresset og får faktisk fremkallt ocd når jeg er mye rundt mennesker, og spesiellt vanskelig er det når de snakker annet språk selv om de er kjempehyggelig. Han forsto meg bedre da. Men ba meg om å bli likevel. Og jeg ble. I hans kultur så forventer de gjerne litt andre ting enn i vår kultur. Men dette var ikke lett for meg siden jeg er den jeg er. Men får gjøre mitt beste. Forstår det slik at de fleste i tråden sikkert ville tenkt det samme som jeg gjorde  , altså å dra for å koble av litt. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg sa at jeg ville dra hjem, men plutselig var det ikke greit for min mann. Han mente at jeg ville såre og skuffe vennene hans om jeg dro. Og at de da ville misslike min egoisme med å bare dra hjem til meg selv. Jeg forklarte mannen at jeg blir stresset og får faktisk fremkallt ocd når jeg er mye rundt mennesker, og spesiellt vanskelig er det når de snakker annet språk selv om de er kjempehyggelig. Han forsto meg bedre da. Men ba meg om å bli likevel. Og jeg ble. I hans kultur så forventer de gjerne litt andre ting enn i vår kultur. Men dette var ikke lett for meg siden jeg er den jeg er. Men får gjøre mitt beste. Forstår det slik at de fleste i tråden sikkert ville tenkt det samme som jeg gjorde  , altså å dra for å koble av litt. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Brukte han virkelig ordet egoisme i denne forbindelse? Om det ordet skulle brukes var det vel heller andre veien.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sa at jeg ville dra hjem, men plutselig var det ikke greit for min mann. Han mente at jeg ville såre og skuffe vennene hans om jeg dro. Og at de da ville misslike min egoisme med å bare dra hjem til meg selv. Jeg forklarte mannen at jeg blir stresset og får faktisk fremkallt ocd når jeg er mye rundt mennesker, og spesiellt vanskelig er det når de snakker annet språk selv om de er kjempehyggelig. Han forsto meg bedre da. Men ba meg om å bli likevel. Og jeg ble. I hans kultur så forventer de gjerne litt andre ting enn i vår kultur. Men dette var ikke lett for meg siden jeg er den jeg er. Men får gjøre mitt beste. Forstår det slik at de fleste i tråden sikkert ville tenkt det samme som jeg gjorde  , altså å dra for å koble av litt. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Er dere så avsides at du ikke kan dra hjem på egenhånd? Det er ikke du som er egoisten i deres forhold... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Er dere så avsides at du ikke kan dra hjem på egenhånd? Det er ikke du som er egoisten i deres forhold... 

Jeg kunne ta bussen. Er ikke så avsides. Han synes uansett at det var dårlig gjort ovenfor vennene hans. Han brukte argumenter som at vennene hans kan foreks dø, og da får de eller jeg aldri se hverandre igjen. De bor i utlandet  og reiser hjem igjen over helgen. Og de er en del eldre enn han i alder. Men jeg ser ikke på det som slemt å reise hjem etter å ha vært i to dager sammen med dem. Jeg trengte litt tid alene uten tanken på å være egoistisk. Men i deres land kan man ofre mer av seg selv for andres del sa han. 

Det tyngste for meg er språket som er uforståelig. Og han skal ut å fikse på båten hver dag, og jeg blir sittende alene med dem en del timer. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (8 timer siden):

Brukte han virkelig ordet egoisme i denne forbindelse? Om det ordet skulle brukes var det vel heller andre veien.

Dette er vel en del av deres kultur kanskje. I Norge har man oftest full rett til å kunne trekke seg litt tilbake, men i deres land er man et "troll" om man gjør det. Det er ikke pen folkeskikk ifølge deres kultur sa han. Men i Norge er det helt vanlig at det er greit å få litt rom. Det er hans gjester og hans venner så jeg trodde ikke at min tilstedeværelse ble så viktig. Trodde det var nok at jeg kom for en liten stund og hilste på. Men han sa at de ville bli fornærmet om jeg dro hjem. Jeg foreslo at jeg kunne dra hjem for en liten stund og så komme tilbake. Men det var ikke bra nok. Jeg vil ikke fornærme noen så dermed ble jeg her videre. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette er vel en del av deres kultur kanskje. I Norge har man oftest full rett til å kunne trekke seg litt tilbake, men i deres land er man et "troll" om man gjør det. Det er ikke pen folkeskikk ifølge deres kultur sa han. Men i Norge er det helt vanlig at det er greit å få litt rom. Det er hans gjester og hans venner så jeg trodde ikke at min tilstedeværelse ble så viktig. Trodde det var nok at jeg kom for en liten stund og hilste på. Men han sa at de ville bli fornærmet om jeg dro hjem. Jeg foreslo at jeg kunne dra hjem for en liten stund og så komme tilbake. Men det var ikke bra nok. Jeg vil ikke fornærme noen så dermed ble jeg her videre. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Skjønner at du ble under disse forutsetninger. Men dere må snakke sammen og avklare ting på forhånd, herunder dette med båtfiksing etc.  Når det på forhånd er klart at du vil bli stuck med folk du ikke kan snakke i timesvis med mens han tydeligvis må forlate deg til deg selv i den situasjonen, så bør det være greit å si til disse folka at du blir med de to første dagene av hytteturen, og så må du dra av hensyn til andre gjøremål. Da er det klart overfor de besøkende at slik skal det bli, og det at du drar blir ikke en uforutsett hendelse som de kan tenke slik eller sånn om. 
 

Og som andre har sagt: Det er ikke du som er egoisten i dette forholdet. Når det er så viktig for han å ha deg der, med folk fra hans hjemland som du ikke kan snakke med, må han ta sitt ansvar med å inkludere deg alvorlig. Da må han være til stede og støtte deg og hjelpe deg. Båten kan fikses en annen gang! Ærlig talt. 
 

Imens - sett deg til med en god bok! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (39 minutter siden):

Skjønner at du ble under disse forutsetninger. Men dere må snakke sammen og avklare ting på forhånd, herunder dette med båtfiksing etc.  Når det på forhånd er klart at du vil bli stuck med folk du ikke kan snakke i timesvis med mens han tydeligvis må forlate deg til deg selv i den situasjonen, så bør det være greit å si til disse folka at du blir med de to første dagene av hytteturen, og så må du dra av hensyn til andre gjøremål. Da er det klart overfor de besøkende at slik skal det bli, og det at du drar blir ikke en uforutsett hendelse som de kan tenke slik eller sånn om. 
 

Og som andre har sagt: Det er ikke du som er egoisten i dette forholdet. Når det er så viktig for han å ha deg der, med folk fra hans hjemland som du ikke kan snakke med, må han ta sitt ansvar med å inkludere deg alvorlig. Da må han være til stede og støtte deg og hjelpe deg. Båten kan fikses en annen gang! Ærlig talt. 
 

Imens - sett deg til med en god bok! 

Helt enig med deg. Jeg sa på forhånd at jeg kun trodde at jeg ble i 2 dager. Mannen visste at jeg trengte litt space.  Det som skuffer meg er at han lar meg være alene med folk som ikke kan kommunisere med meg. De forsøker å snakke til meg på sitt eget språk. Men jeg forstår ingenting. Veldig tungt. 

I dag velger jeg å ligge lenge på soverommet før jeg går ut i stuen. Orker ikke å sitte der i timesvis før han kommer. Han kommer tilbake i 12 tiden dermed har jeg muligheten til å ligge lenge på soverommet å slappe av. Håper ikke de blir fornærmet av det. Jeg er bare en person som har veldig behov for litt egentid og space desverre. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 time siden):

Skjønner at du ble under disse forutsetninger. Men dere må snakke sammen og avklare ting på forhånd, herunder dette med båtfiksing etc.  Når det på forhånd er klart at du vil bli stuck med folk du ikke kan snakke i timesvis med mens han tydeligvis må forlate deg til deg selv i den situasjonen, så bør det være greit å si til disse folka at du blir med de to første dagene av hytteturen, og så må du dra av hensyn til andre gjøremål. Da er det klart overfor de besøkende at slik skal det bli, og det at du drar blir ikke en uforutsett hendelse som de kan tenke slik eller sånn om. 
 

Og som andre har sagt: Det er ikke du som er egoisten i dette forholdet. Når det er så viktig for han å ha deg der, med folk fra hans hjemland som du ikke kan snakke med, må han ta sitt ansvar med å inkludere deg alvorlig. Da må han være til stede og støtte deg og hjelpe deg. Båten kan fikses en annen gang! Ærlig talt. 
 

Imens - sett deg til med en god bok! 

Jeg har desverre ikke bok med. Men jeg kan sikkert lese en bok som jeg laster ned fra nettet. Må ha noe å gjøre mens jeg venter på han. Synes at det er han som gjør en feil med å la meg være alene med et uforståelig språk på denne måten. Men jeg får gjøre mitt beste. Forløbig later jeg som om jeg sover mens jeg venter på at han skal komme tilbake. Men er vel på tide å stå opp snart slik at de ikke aner "ugler i mosen". 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er norsk og du bor i Norge, du trenger ikke forandre din væremåte på grunn av deres kultur, det er heller dem som må gjøre innsats for å forstå og respektere din kultur og væremåte, her har også din samboer et ansvar med å få dem til å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de får dårlig inntrykk av meg pga jeg sover lenge og virker usosial pga språket så får de bare få det. Jeg gjør mitt beste som følge av situasjonen. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om de får dårlig inntrykk av meg pga jeg sover lenge og virker usosial pga språket så får de bare få det. Jeg gjør mitt beste som følge av situasjonen. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Jada bare slapp av, du gjør ingenting feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madah skrev (5 minutter siden):

Jada bare slapp av, du gjør ingenting feil

Enig. Jeg ligger på soverommet og slapper av lengst mulig. Han er tilbake klokken 12. Og jeg mener at de bør forstå at det ikke er behagelig for meg å sitte i stuen sammen med dem helt alene i flere timer. Da er det bedre at jeg sover. Når han er tilbake er det greit for da har jeg en til å oversette  :)

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...