Gå til innhold

Er det innafor å dra hjem tidligere/ språkvansker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Madah skrev (21 minutter siden):

Du er norsk og du bor i Norge, du trenger ikke forandre din væremåte på grunn av deres kultur, det er heller dem som må gjøre innsats for å forstå og respektere din kultur og væremåte, her har også din samboer et ansvar med å få dem til å forstå.

Enig i det. Jeg er norsk. Og de må forsøke å forstå min kultur og væremåte også. Jeg føler selv at jeg viser dem stor respekt og strekker meg langt over mine egne terskler for å vise respekt  og gjøre hva de forventer av meg. Selv om jeg har veldig behov for egentid så betyr ikke det at jeg ikke bryr meg om folk. Men i deres kultur er de veldig på å tenke sånn. De er veldig familiære og følger med på hva alle gjør på og vil bare gjøre ting sammen mye av tiden og det er litt vanskelig iblant for en nordmann som har for vane å kunne trekke seg litt bort for så å titte frem igjen  ;)

 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kunne ta bussen. Er ikke så avsides. Han synes uansett at det var dårlig gjort ovenfor vennene hans. Han brukte argumenter som at vennene hans kan foreks dø, og da får de eller jeg aldri se hverandre igjen. De bor i utlandet  og reiser hjem igjen over helgen. Og de er en del eldre enn han i alder. Men jeg ser ikke på det som slemt å reise hjem etter å ha vært i to dager sammen med dem. Jeg trengte litt tid alene uten tanken på å være egoistisk. Men i deres land kan man ofre mer av seg selv for andres del sa han. 

Det tyngste for meg er språket som er uforståelig. Og han skal ut å fikse på båten hver dag, og jeg blir sittende alene med dem en del timer. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Jeg er ikke helt enig med de fleste i denne tråden. Dersom det ikke fra begynnelsen av er planlagt at du skal være kortere enn de andre, så synes jeg du bør bli til helgen er over. At du drar er selvfølgelig egnet til å få de andre til å føle at de ikke er bra nok , at du ikke setter pris på samvær med dem, at noe er galt osv. 

Før du reiser på en tilsvarende tur en annen gang, så vil det være en fordel at du sier at du kun har anledning til å bli med deler av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kunne ta bussen. Er ikke så avsides. Han synes uansett at det var dårlig gjort ovenfor vennene hans. Han brukte argumenter som at vennene hans kan foreks dø, og da får de eller jeg aldri se hverandre igjen. De bor i utlandet  og reiser hjem igjen over helgen. Og de er en del eldre enn han i alder. Men jeg ser ikke på det som slemt å reise hjem etter å ha vært i to dager sammen med dem. Jeg trengte litt tid alene uten tanken på å være egoistisk. Men i deres land kan man ofre mer av seg selv for andres del sa han. 

Det tyngste for meg er språket som er uforståelig. Og han skal ut å fikse på båten hver dag, og jeg blir sittende alene med dem en del timer. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Herregud. Han vet virkelig hva han skal gjøre for å spille på samvittigheten din, ikke sant?! Jeg hadde glatt hoppet på første buss hjem. Så får mannen din bare bli så sur og fornærmet han bare vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri orket å sitte alene i flere timer sammen med min manns venner når vi ikke forstår hverandre engang. Hadde glatt hoppet på første buss hjem om han ikke forandret planene sine og var inne med dem sammen med meg. Hvorfor skal det være din jobb å underholde vennene hans fordi han skal ut og stelle båt? 

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Herregud. Han vet virkelig hva han skal gjøre for å spille på samvittigheten din, ikke sant?! Jeg hadde glatt hoppet på første buss hjem. Så får mannen din bare bli så sur og fornærmet han bare vil.

Helt enig med deg. At mannen hadde blitt sur hadde ikke brydd meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Jeg er ikke helt enig med de fleste i denne tråden. Dersom det ikke fra begynnelsen av er planlagt at du skal være kortere enn de andre, så synes jeg du bør bli til helgen er over. At du drar er selvfølgelig egnet til å få de andre til å føle at de ikke er bra nok , at du ikke setter pris på samvær med dem, at noe er galt osv. 

Før du reiser på en tilsvarende tur en annen gang, så vil det være en fordel at du sier at du kun har anledning til å bli med deler av tiden.

Jeg mente det ikke slik. Men jeg mener at jeg er en tålmodig og hyggelig person som har orket å alene tilbringe mange timer i lag med personer som har et språk jeg ikke forstår. Det er krevende. Ja det var fra starten planlagt at jeg skulle ha et kortere opphold enn de andre. Årsaken var også at jeg kom på hytten rett fra arbeid på fredagen. Har nye kunder og var veldig sliten. Har mye behov for alenetid mellom slagene.  Men jeg kom. Men problemene kom først når mannen stikker av og jeg blir alene med de. Dette har skjedd ofte i sammenhenger med tid tilbragt sammen med hans venner og familie. I sommer var jeg stort sett alene i 14 dager sammen med hans familie som verken kan norsk eller engelsk. Det er krevende. Jeg føler at jeg trenger tolk med meg for ellers blir jeg så stresset i lengden. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kunder , ikke nye kunder skulle det stå. 

hattifnattus skrev (34 minutter siden):

Jeg hadde aldri orket å sitte alene i flere timer sammen med min manns venner når vi ikke forstår hverandre engang. Hadde glatt hoppet på første buss hjem om han ikke forandret planene sine og var inne med dem sammen med meg. Hvorfor skal det være din jobb å underholde vennene hans fordi han skal ut og stelle båt? 

Helt enig med deg. At mannen hadde blitt sur hadde ikke brydd meg.

Jeg mener det samme som deg. De er tross alt hans venner. Dersom forholdet ble slutt så hadde jeg nok aldri hørt fra dem igjen. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (46 minutter siden):

Herregud. Han vet virkelig hva han skal gjøre for å spille på samvittigheten din, ikke sant?! Jeg hadde glatt hoppet på første buss hjem. Så får mannen din bare bli så sur og fornærmet han bare vil.

Gjestene/ vennene hans vet om at jeg ville dra hjem litt for så å komme tilbake. De ble glad da jeg ombestemte meg. Men jeg er norsk og jeg tenker som jeg gjør.  Mannen drar jo til båten som ligger et lengre stykke unna. Mener at han burde være der for gjestene sine og. Ikke bare meg. Men de er hans venner og dersom det ble slutt så ville de uansett fortsatt vært hans venner og ikke mine. Derfor mener jeg at jeg har like mye rett til å stikke litt av iblant.  

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mente det ikke slik. Men jeg mener at jeg er en tålmodig og hyggelig person som har orket å alene tilbringe mange timer i lag med personer som har et språk jeg ikke forstår. Det er krevende. Ja det var fra starten planlagt at jeg skulle ha et kortere opphold enn de andre. Årsaken var også at jeg kom på hytten rett fra arbeid på fredagen. Har nye kunder og var veldig sliten. Har mye behov for alenetid mellom slagene.  Men jeg kom. Men problemene kom først når mannen stikker av og jeg blir alene med de. Dette har skjedd ofte i sammenhenger med tid tilbragt sammen med hans venner og familie. I sommer var jeg stort sett alene i 14 dager sammen med hans familie som verken kan norsk eller engelsk. Det er krevende. Jeg føler at jeg trenger tolk med meg for ellers blir jeg så stresset i lengden. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Hva med å gå deg en lang tur - enten alene eller sammen med noen andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Herregud. Han vet virkelig hva han skal gjøre for å spille på samvittigheten din, ikke sant?! Jeg hadde glatt hoppet på første buss hjem. Så får mannen din bare bli så sur og fornærmet han bare vil.

En av vennene hans sa da han kom fra båten at hun synes at han burde tenke mer på meg enn å stikke til båten.  Hun sa at det har ikke med kultur å gjøre. Dette har med at han bør skjerpe seg å gjøre. Og så sa hun til meg at hun forsto meg helt. Mannen innrømmet da at han forstår at han gjorde feil i situasjonen. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En av vennene hans sa da han kom fra båten at hun synes at han burde tenke mer på meg enn å stikke til båten.  Hun sa at det har ikke med kultur å gjøre. Dette har med at han bør skjerpe seg å gjøre. Og så sa hun til meg at hun forsto meg helt. Mannen innrømmet da at han forstår at han gjorde feil i situasjonen. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Du ser at det er et gjentagende trekk ved ham at han ikke godtar det når du sier at han kan ta feil, men når andre sier det så er han enig? Jeg mener dette ikke er første gangen du nevner noe slikt, men det kan være jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjestene/ vennene hans vet om at jeg ville dra hjem litt for så å komme tilbake. De ble glad da jeg ombestemte meg. Men jeg er norsk og jeg tenker som jeg gjør.  Mannen drar jo til båten som ligger et lengre stykke unna. Mener at han burde være der for gjestene sine og. Ikke bare meg. Men de er hans venner og dersom det ble slutt så ville de uansett fortsatt vært hans venner og ikke mine. Derfor mener jeg at jeg har like mye rett til å stikke litt av iblant.  

Anonymkode: 5aba0...6ad

Du skrev tidligere at han dro til båten sammen med to av vennene, så han tar seg jo av gjestene sine? Tror jeg ville ha funnet noe som sysselsatte meg om jeg var i din situasjon. Enten gått tur, laget mat/bakt noe, strikket, lest eller hørt på musikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Hva med å gå deg en lang tur - enten alene eller sammen med noen andre? 

Vi dro hjem for en stund mens de skulle gå på en attraksjon. Var godt med litt space nå. Men jeg synes det var sterkt og bra av en av hans venner og si at hun synes at han må tenke på at jeg er norsk og ikke forlate meg i flere timer i en slik situasjon. De andre sa ingenting. De kommenterte det ikke. Men en av vennene sa ifra. Og det mener jeg er utrolig fint av vedkommende å gjøre. :)

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Du skrev tidligere at han dro til båten sammen med to av vennene, så han tar seg jo av gjestene sine? Tror jeg ville ha funnet noe som sysselsatte meg om jeg var i din situasjon. Enten gått tur, laget mat/bakt noe, strikket, lest eller hørt på musikk. 

Kun en av dagene gjorde han det. Men i dag dro han med noen andre og ikke besøket. Men synes at han burde tenke litt på meg som ble alene sammen med de andre. Men alle gjør feil. Og hvem som har rett eller feil vet jeg ikke. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi dro hjem for en stund mens de skulle gå på en attraksjon. Var godt med litt space nå. Men jeg synes det var sterkt og bra av en av hans venner og si at hun synes at han må tenke på at jeg er norsk og ikke forlate meg i flere timer i en slik situasjon. De andre sa ingenting. De kommenterte det ikke. Men en av vennene sa ifra. Og det mener jeg er utrolig fint av vedkommende å gjøre. :)

Anonymkode: 5aba0...6ad

Jeg synes det er rart om du føler deg forlatt fordi du er noen timer sammen med noen som ikke snakker norsk. 

Uansett så tenker jeg at du ved neste anledning bør ta med i vurderingen din hvordan du pleier å reagere i disse situasjonene og ikke legge opp til å bli lenger enn du orker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er rart om du føler deg forlatt fordi du er noen timer sammen med noen som ikke snakker norsk. 

Uansett så tenker jeg at du ved neste anledning bør ta med i vurderingen din hvordan du pleier å reagere i disse situasjonene og ikke legge opp til å bli lenger enn du orker. 

Jeg er ikke en så sosial type. Men har alltid forsøkt å ta meg sammen og dette har skjedd ofte. Jeg synes det er vanskelig å bli forlatt sammen med noen som ikke kan norsk i flere timer. Men jeg er mulig rar. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke en så sosial type. Men har alltid forsøkt å ta meg sammen og dette har skjedd ofte. Jeg synes det er vanskelig å bli forlatt sammen med noen som ikke kan norsk i flere timer. Men jeg er mulig rar. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Som Frosken skjønner ikke jeg heller hvorfor du ikke fant på noe på egen hånd, i stedet fir å bli sittende sammen med de du ikke forstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (5 minutter siden):

Som Frosken skjønner ikke jeg heller hvorfor du ikke fant på noe på egen hånd, i stedet fir å bli sittende sammen med de du ikke forstod.

Jeg kunne gjort det men jeg som er litt sjenert så følte jeg det vanskelig. De vinket meg inn i stuen med en gang de så meg. Og det var vanskelig å si at jeg ville gå en tur for da ville de nok bli med eller noe. Og jeg som er sjenert sliter svært med språket. 

Men i dag lå jeg i sengen og leste nyheter og relaxet til kl halv tolv. Han kom kun en time etter det og da gikk det bedre. :)

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som sagt mulig at jeg er rar som er både sjenert og sliter spesiellt mye i situasjoner tett innpå mennesker lengre tid. Men jeg mener ikke å være slem eller ufordragelig. Heldigvis var det en av de som sa at hun forsto min situasjon. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både mannen min og de andre har gode hensikter de og. Men jeg er nok rar sånn sett. Alltid vært en enstøing og dermed ble situasjonen sikkert ekstra vanskelig for meg. Men språket gjorde det vel ekstra vanskelig. Men sånn er det. Vi skulle hatt et verdensspråk i alle land. Men i deres land har det vært dårlig med lærdom i engelsk fra skolen. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i samme situasjon igjen denne helgen og. Eneste forskjellen er at uten å informere på forhånd så lot han en kamerat være i leiligheten vår før han skulle dra hjem til utlandet i kveld. Jeg har fri i dag men det er en kamerat som sover og oppholder seg i stuen vår inntil han reiser med fly i kveld. Samboer dro på jobb. Jeg mener ikke å være ufin men jeg får bare trene, møte et av barna mine og gjøre det jeg hadde planer om på fridagen min. Har bare denne fridagen på en stund. Jobbet i helgen. Og dette var ikke helt planen.  Kameraten må klare seg selv denne dagen. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...