Gå til innhold

Er det innafor å dra hjem tidligere/ språkvansker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Dere må jo snakke om dette. Du og samboer altså.

Han sa at kameraten blir med meg i leiligheten mens han er på jobb. Men han varslet meg ikke om dette på forhånd. Litt kjipt når jeg har lagt planer for fridagen min. Men det går greit. Jeg gjør det jeg planla. Men skal si det til samboer at han burde informere meg om dette på forhånd. Kameraten var på besøk hos oss i går trodde jeg. Han skulle egentlig sove et annet sted. Men plutselig ble jeg informert mens Kameraten var her.  

Håper at jeg ikke er frekk om jeg stikker av litt pga dette er eneste fridag der jeg har tid til å treffe et av barna mine pluss trene osv. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (9 minutter siden):

Dere må jo snakke om dette. Du og samboer altså.

Samboer er borte hele dagen med jobben.  Er ikke hjemme før kl 20 i kveld så det blir jo en del timer alene i huset med kameraten. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han sa at kameraten blir med meg i leiligheten mens han er på jobb. Men han varslet meg ikke om dette på forhånd. Litt kjipt når jeg har lagt planer for fridagen min. Men det går greit. Jeg gjør det jeg planla. Men skal si det til samboer at han burde informere meg om dette på forhånd. Kameraten var på besøk hos oss i går trodde jeg. Han skulle egentlig sove et annet sted. Men plutselig ble jeg informert mens Kameraten var her.  

Håper at jeg ikke er frekk om jeg stikker av litt pga dette er eneste fridag der jeg har tid til å treffe et av barna mine pluss trene osv. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Hva sa du da, da samboer fortalte deg at han skulle bli?

Du skal selvsagt gjøre det du har planlagt. Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke underholder denne kameraten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samboer er borte hele dagen med jobben.  Er ikke hjemme før kl 20 i kveld så det blir jo en del timer alene i huset med kameraten. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Jeg mente på generelll basis. Dette gjentar seg jo. Har dere snakket om forrige episode nå i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Hva sa du da, da samboer fortalte deg at han skulle bli?

Du skal selvsagt gjøre det du har planlagt. Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke underholder denne kameraten.

Jeg trodde først at det var spøk. Ville ikke lage noe drama om det. Så sa bare ok. Men jeg skal informere han om at jeg visste ingenting og ville satt pris å visst om det på forhånd , altså før kameraten var her. 

Ja jeg må bare gjøre det jeg hadde tenkt å gjøre. Jeg sa det til samboer før han dro på jobb. Sa at jeg hadde mange planlagte gjøremål som jeg må gjøre i dag  

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (1 minutt siden):

Jeg mente på generelll basis. Dette gjentar seg jo. Har dere snakket om forrige episode nå i etterkant?

Ja det gjentar seg ser jeg. Jeg blir igjen værende lenge rundt noen jeg ikke kan kommunisere med uten at han selv er tilstede. Og jeg blir jo liksom underholderen.  

Ja vi snakket om forrige episode rett etterpå det skjedde. Og da var han enig i at det ble dumt at jeg ble alene med noen som prater helt uforståelig i lengre tid uten han tilstede. Men nå skjedde dette igjen.. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han sa at kameraten blir med meg i leiligheten mens han er på jobb. Men han varslet meg ikke om dette på forhånd.

Samboeren din er den eneste som kan kommunisere med "begge parter" i disse situasjonene, og har dermed et visst ansvar etter min mening. Alt blir betydelig enklere hvis man avklarer forventningene på forhånd. 

Jeg synes han skulle gjort følgende i forbindelse med tilbudet om å la kameraten sin være hos dere: Snakket med deg om overnattingen, fortalt kameraten sin at du kom til å være borte mesteparten av dagen (det er ikke noe avgjørende poeng om du er på jobb eller gjør ting du hadde planlagt på fridagen din) og tipset ham om ting han kunne gjøre (alene) i ventetiden. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg blir jo liksom underholderen.  

Det er jo ikke så morsomt å bli plassert i en leilighet sammen med noen man ikke kan kommunisere med, heller. Så jeg synes ikke det er viktig om du er der, bare gjør det du hadde tenkt. Du kan jo ikke "underholde" eller "ta deg av" noen du ikke kan snakke med, når det ikke er avtalt på forhånd. Hvis han trenger veiledning for å komme seg til flyplassen, regner jeg med at han har vett til å spørre samboeren din.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trodde først at det var spøk. Ville ikke lage noe drama om det. Så sa bare ok. Men jeg skal informere han om at jeg visste ingenting og ville satt pris å visst om det på forhånd , altså før kameraten var her. 

Ja jeg må bare gjøre det jeg hadde tenkt å gjøre. Jeg sa det til samboer før han dro på jobb. Sa at jeg hadde mange planlagte gjøremål som jeg må gjøre i dag  

Anonymkode: 5aba0...6ad

Du lar ham jo holde på ettersom du ikke sier noe... Minner meg litt om en kort stund etter at mannen og jeg hadde blitt i lag, jeg hadde tatt meg fri en dag for at vi to skulle være sammen (han pendlet på denne tiden så vi så ikke hverandre så mye). Kvelden før fikk jeg vite at han hadde sagt ja til å passe sine to små onkelbarn den dagen og fikk da kjapt beskjed om at jeg hadde ikke tatt meg fri fra jobb for å passe andres barn så det fikk han gjøre selv og neste morgen tok jeg bussen hjem og gjorde andre ting (tror jeg vasket og ryddet hjemme). Vi er nå fremdeles sammen, 15 år senere. ;) Jeg satte stor pris på at han stilte opp for søstre si og det sa jeg vel også til ham, men JEG hadde ikke sagt ja til å være barnevakt, jeg hadde to småunger selv og følte ikke for å passe på andres i tillegg.

Sett grenser! Bra at du ikke satt hjemme med denne kompisen i alle fall, men gjorde som du hadde planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kom i samme situasjon igjen denne helgen og. Eneste forskjellen er at uten å informere på forhånd så lot han en kamerat være i leiligheten vår før han skulle dra hjem til utlandet i kveld. Jeg har fri i dag men det er en kamerat som sover og oppholder seg i stuen vår inntil han reiser med fly i kveld. Samboer dro på jobb. Jeg mener ikke å være ufin men jeg får bare trene, møte et av barna mine og gjøre det jeg hadde planer om på fridagen min. Har bare denne fridagen på en stund. Jobbet i helgen. Og dette var ikke helt planen.  Kameraten må klare seg selv denne dagen. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Skjønner det ikke passet helt inn i dine planer, men var problemet at du ikke hadde leiligheten for deg selv eller at det var en  forventning om at du tok deg av denne vennen? Jeg kunne forsåvidt synes begge deler var litt anstrengende på en lenge etterlengtet fridag og uten beskjed i forkant, men jeg synes i hvertfall ikke din mann kan forvente at du uten forvarsel skal ta deg av vennen hans mens han selv jobber/gjør noe annet.

 

Stusser stadig over mangelen på kommunikasjon dere i mellom. Vet ikke din mann at du har behov for alenetid og forutsigbarhet? Ser han ikke dine behov i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 timer siden):

Samboeren din er den eneste som kan kommunisere med "begge parter" i disse situasjonene, og har dermed et visst ansvar etter min mening. Alt blir betydelig enklere hvis man avklarer forventningene på forhånd. 

Jeg synes han skulle gjort følgende i forbindelse med tilbudet om å la kameraten sin være hos dere: Snakket med deg om overnattingen, fortalt kameraten sin at du kom til å være borte mesteparten av dagen (det er ikke noe avgjørende poeng om du er på jobb eller gjør ting du hadde planlagt på fridagen din) og tipset ham om ting han kunne gjøre (alene) i ventetiden. 

Det er jo ikke så morsomt å bli plassert i en leilighet sammen med noen man ikke kan kommunisere med, heller. Så jeg synes ikke det er viktig om du er der, bare gjør det du hadde tenkt. Du kan jo ikke "underholde" eller "ta deg av" noen du ikke kan snakke med, når det ikke er avtalt på forhånd. Hvis han trenger veiledning for å komme seg til flyplassen, regner jeg med at han har vett til å spørre samboeren din.  

Dette kan ikke være kjekt verken for meg eller kameraten. Jeg sov lenge i dag og nå står jeg opp og gjør de gjøremål som jeg skal gjøre. Håper på at kameraten finner seg til rette. Min samboer kjører han til flyplassen når han er hjemme kl 20 i kveld. 

Men synes synd i kameraten som kanskje ikke har fått nøkkel til å gå ut en gang. Han blir vel i leiligheten hele dagen virker det som. Men jeg må ut og ta å gjøre mine gjøremål. Har ikke fri før til helgen og jeg har ikke hatt fritid til å ta meg av oppgavene som jeg må gjøre før i dag. Men frustrerende. 

Føler meg litt irritert på samboer. Men mulig derfor de satt å så på flyruter i går kveld. Og samboer virket fortvilet. De prøvde mulig å finne et tidligere fly. Jeg vet ikke. Ble ikke informert. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 minutt siden):

Skjønner det ikke passet helt inn i dine planer, men var problemet at du ikke hadde leiligheten for deg selv eller at det var en  forventning om at du tok deg av denne vennen? Jeg kunne forsåvidt synes begge deler var litt anstrengende på en lenge etterlengtet fridag og uten beskjed i forkant, men jeg synes i hvertfall ikke din mann kan forvente at du uten forvarsel skal ta deg av vennen hans mens han selv jobber/gjør noe annet.

 

Stusser stadig over mangelen på kommunikasjon dere i mellom. Vet ikke din mann at du har behov for alenetid og forutsigbarhet? Ser han ikke dine behov i det hele tatt?

Begge deler er anstrengt.  Problemet er vel at jeg ikke får etterlengtet pusterom. Jeg gledet meg til å ha leiligheten for meg selv. Men nå tar jeg å går ut og blir borte en del timer. Tror kameraten sover i stuen for å få tiden til å gå. Vet ikke. 

Min mann er veldig sosial. Ser ikke ut til at han forstår at jeg er motsatte typen. Kan være sosial jeg og. Men jeg har et yrke der jeg må være sosial og når jeg har fri så trenger jeg iblant litt space.  Godt at du forstår det behovet. Føler meg litt stresset av at han ikke forstår. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begge deler er anstrengt.  Problemet er vel at jeg ikke får etterlengtet pusterom. Jeg gledet meg til å ha leiligheten for meg selv. Men nå tar jeg å går ut og blir borte en del timer. Tror kameraten sover i stuen for å få tiden til å gå. Vet ikke. 

Min mann er veldig sosial. Ser ikke ut til at han forstår at jeg er motsatte typen. Kan være sosial jeg og. Men jeg har et yrke der jeg må være sosial og når jeg har fri så trenger jeg iblant litt space.  Godt at du forstår det behovet. Føler meg litt stresset av at han ikke forstår. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Men dette må dere jo snakke om for at begge skal ha det bra i forholdet. Gi og ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt meg ned med kameraten og holdt han litt med selskap. Satte på en grandiosa og serverte han   Kunne ikke være lett for han og. Han kunne litt engelsk men knappt. Så jeg klarte å kommunisere litt med han. Stakkars , sikkert ubehagelig for han også.  Jeg brukte google oversetter til dels og. Ga han mulighet til å låne laptop og fjernkontroll på tv og så sa jeg at jeg måtte ut noen ærender. Følte for å være hyggelig. Kjenner igjen situasjonen. Han overlater meg i fremmed hus til venner eller familie når jeg er i hans land ofte. Skal ta en prat med han om dette. Han bør bli flinkere å informere. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verst for han som ikke har nøkkel og blir mulig sittende inne i hele dag. Men han kan gå en tur når jeg er i huset igjen. Hvis ikke mannen har gitt han nøkkel. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 15.23):

Vi dro hjem for en stund mens de skulle gå på en attraksjon. Var godt med litt space nå. Men jeg synes det var sterkt og bra av en av hans venner og si at hun synes at han må tenke på at jeg er norsk og ikke forlate meg i flere timer i en slik situasjon. De andre sa ingenting. De kommenterte det ikke. Men en av vennene sa ifra. Og det mener jeg er utrolig fint av vedkommende å gjøre. :)

Anonymkode: 5aba0...6ad

Jeg er nok også enig med Frosken her. Jeg syns ikke det er naturlig å snakke om "hans venner og "hans ansvar" når dere er på tur sammen med noen som par, da har man et felles ansvar syns jeg. I tillegg får jeg ikke helt taket på hva som er situasjonen. Overfor skriver du at  en av dem har sagt at... mens andre steder sier du at du ikke kan snakke med dem. Er det mannen din som har fortalt deg hva hun sa da eller, dersom dere ikke forstår hverandre? I så fall syns jeg jo det høres ut som han prøver? 

Jeg syns nok også at det er noe rart at du tok opp tema, ettersom det var avklart at du bare skulle være et par dager. Hvorfor bare dro du ikke, men lagde en sak ut av noe som var avklart?

Ellers ville jeg nok heller valgt å stå opp, si hei og smile (som er et internasjonalt språk) og gå en tur framfor å bli liggende inne på soverommet. Jeg syns det å forbli til sengs blir litt "demonstrativt". I likhet med Frosken tror jeg dere trenger å bli flinkere til å snakke sammen i forkant av sånne situasjoner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Jeg er nok også enig med Frosken her. Jeg syns ikke det er naturlig å snakke om "hans venner og "hans ansvar" når dere er på tur sammen med noen som par, da har man et felles ansvar syns jeg. I tillegg får jeg ikke helt taket på hva som er situasjonen. Overfor skriver du at  en av dem har sagt at... mens andre steder sier du at du ikke kan snakke med dem. Er det mannen din som har fortalt deg hva hun sa da eller, dersom dere ikke forstår hverandre? I så fall syns jeg jo det høres ut som han prøver? 

Jeg syns nok også at det er noe rart at du tok opp tema, ettersom det var avklart at du bare skulle være et par dager. Hvorfor bare dro du ikke, men lagde en sak ut av noe som var avklart?

Ellers ville jeg nok heller valgt å stå opp, si hei og smile (som er et internasjonalt språk) og gå en tur framfor å bli liggende inne på soverommet. Jeg syns det å forbli til sengs blir litt "demonstrativt". I likhet med Frosken tror jeg dere trenger å bli flinkere til å snakke sammen i forkant av sånne situasjoner. 

 

Jeg ble ikke lenge til sengs for å bli demostrativ.  Jeg er en litt motsatt person enn han. Jeg er en sjenert person og trenger mye alenetid for ellers blir jeg veldig stresset. 

 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vet at jeg sliter med at jeg blir veldig stresset i slike situasjoner.  Men jeg får bare prøve å være hyggelig og mestre dette så godt jeg kan. Det kan jo by på litt sosial trening og. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han vet at jeg sliter med at jeg blir veldig stresset i slike situasjoner.  Men jeg får bare prøve å være hyggelig og mestre dette så godt jeg kan. Det kan jo by på litt sosial trening og. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Ville det ikke være bedre og mer voksent å snakke sammen for å finne løsninger begge kan leve med uten å måtte bite tennene sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Ville det ikke være bedre og mer voksent å snakke sammen for å finne løsninger begge kan leve med uten å måtte bite tennene sammen?

Ja jeg har forklart det til han før men får forklare igjen at min adferd er ikke akkurat helt perfekt i slike situasjoner.  Jeg er veldig sjenert. Og folkesky men jeg kan komme meg iblant. Denne kameraten ble ikke så tung å ha i hus likevel. Jeg visste ikke at han kunne litt engelsk. Og det hjelper til. Han er jo også hyggelig og grei. 

Anonymkode: 5aba0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...