Gå til innhold

Slår alarm om "tikkende bomber", blir ignorert av helsevesenet og politiet. Kritisk til nedbygging i psykiatrien og at terskelen for å bruke tvang har blitt høyere.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/a/14316083

Samme dag som vergen varslet om klienten, drepte klienten en mann. Nå slår vergen alarm om om «tikkende bomber».

Anne Kari Vindenes blar i en av de mange klientpermene på kontoret hennes. I 17 år har hun jobbet som profesjonell verge.

Gang på gang har hun varslet både politi og helsevesen om klienter som hun mener trenger akutt hjelp og som kan være til fare for seg selv og andre.

– Mange burde vært lagt inn via DPS eller fastlege, og vi er mange verger som ofte sender bekymringsmeldinger. Det at de skal knivstikke noen, dreper noen, forårsaker brann eller andre store dramatiske ting, det er ting vi daglig bekymrer oss for.

Bekymret var hun også i september 2017. Da hadde hun en klient som hun vurderte som så psykisk syk at hun selv var med på å kjøre ham til legevakten.

– Så var han der et par timer, og så ble han sendt ut igjen. Han var ikke syk nok.

Vindenes var så bekymret for mannen og hva han kunne finne på å gjøre at hun fortsatte å varsle. Hun kontaktet DPS, legevakten, AMK og politiet, men mannen fikk ikke behandling.

– To timer senere skjedde det fatale.

– At han drepte et menneske?

– Ja, en helt uskyldig person som tilfeldigvis var der i et feil øyeblikk. Det er helt grusomt.

– Jeg opplevde ham som kjempesyk. Han snakket usammenhengende, var utagerende.

– Du opplevde ham som psykotisk?

– Ja.

Likevel ble han ikke vurdert som syk nok. 

Vindenes er kritisk til nedbygging i psykiatrien og at terskelen for å bruke tvang har blitt høyere.

Anonymkode: 4a42b...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja hvis man truer med selvmord for 100 gang så blir man lagt inn på tvang, men er man psykotisk og går rundt å skriker i gatene er man ikke syk nok.. 

Anonymkode: 56bd8...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja hvis man truer med selvmord for 100 gang så blir man lagt inn på tvang, men er man psykotisk og går rundt å skriker i gatene er man ikke syk nok.. 

Anonymkode: 56bd8...284

Nei. 

Anonymkode: 369f2...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja hvis man truer med selvmord for 100 gang så blir man lagt inn på tvang, men er man psykotisk og går rundt å skriker i gatene er man ikke syk nok.. 

Anonymkode: 56bd8...284

Du har totalt misforstått. 

Anonymkode: 8edd1...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo allerede en tråd for dette. Jeg synes vedkommende som stadig skriver at det bare er å true med selvmord så blir du innlagt, tar feil.

Som jeg skrev i går, jeg mener det er en blindsone mellom helsevesen (psykiatri) og politi. Hva skal du f.eks gjøre med en person som stadig sier at han kan finne på å drepe noen (eller seg selv)? Vi har ikke lengre "sinnsykeasyler" hvor folk ble stuet sammen og oppbevart for å beskytte samfunnet, og det er ikke lovstridig å si at du kan finne på å drepe noen, da må det formidles en konkret trussel til en konkret person. Slike mennesker faller mellom to stoler.

Det er ikke psykiatrien eller politiets feil i så måte. De gjør bare jobben sin ut fra sitt mandat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet aspekt er at der det gjøres menneskelige vurderinger, vil det nødvendigvis også forekomme feilvurderinger. Fram til man finner en maskin som kan lese tanker og vurdere om tankene er av farlig karakter og om vedkommende har potensial som drapsmann eller ikke, vil feil skje.

Hvis til enhver tid 1% av befolkningen er psykotiske, betyr det at det går over 50.000 psykotiske mennesker "løse" i samfunnet i dag. Noen av disse er farlige. Så kan du legge til høyre/venstreradikale, religiøse fanatikere, incels som hater verden, mennesker i en presset situasjon, med mer. I sum vil jeg tro du har et ganske høyt titalls tusen mennesker som har et potensial til å handle på en farlig måte. Av disse ser vi kanskje under 10 mennesker i året som faktisk gjør noe farlig. Er forventningen at en legevaktlege klokken 23 på kvelden etter en 16 timers arbeidsdag med absolutt sikkerhet skal klare å luke ut disse 10 av (f.eks) 100.000 mennesker uten at feil kan skje?

Så lenge vi lever, er vi utsatt for fare hvis vi er på feil sted til feil tid. Jeg har mer tro på holdningsendringer i samfunnet enn å klare å finne den siste nåla i høystakken hver gang. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (12 minutter siden):

Et annet aspekt er at der det gjøres menneskelige vurderinger, vil det nødvendigvis også forekomme feilvurderinger. Fram til man finner en maskin som kan lese tanker og vurdere om tankene er av farlig karakter og om vedkommende har potensial som drapsmann eller ikke, vil feil skje.

Hvis til enhver tid 1% av befolkningen er psykotiske, betyr det at det går over 50.000 psykotiske mennesker "løse" i samfunnet i dag. Noen av disse er farlige. Så kan du legge til høyre/venstreradikale, religiøse fanatikere, incels som hater verden, mennesker i en presset situasjon, med mer. I sum vil jeg tro du har et ganske høyt titalls tusen mennesker som har et potensial til å handle på en farlig måte. Av disse ser vi kanskje under 10 mennesker i året som faktisk gjør noe farlig. Er forventningen at en legevaktlege klokken 23 på kvelden etter en 16 timers arbeidsdag med absolutt sikkerhet skal klare å luke ut disse 10 av (f.eks) 100.000 mennesker uten at feil kan skje?

Så lenge vi lever, er vi utsatt for fare hvis vi er på feil sted til feil tid. Jeg har mer tro på holdningsendringer i samfunnet enn å klare å finne den siste nåla i høystakken hver gang. 

Jeg hadde tenkt å komme med en kommentar, men du sier her alt jeg hadde tenkt å si. Så det eneste jeg vil legge til er at media og andre som uttaler seg i det siste,  bør tenke på at alle andre som har schizofreni, eller en type psykoselidelse, lett kan bli stigmatisert av denne fokuset på faglighet som det er nå om dagen. 

Anonymkode: e1aee...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde tenkt å komme med en kommentar, men du sier her alt jeg hadde tenkt å si. Så det eneste jeg vil legge til er at media og andre som uttaler seg i det siste,  bør tenke på at alle andre som har schizofreni, eller en type psykoselidelse, lett kan bli stigmatisert av denne fokuset på faglighet som det er nå om dagen. 

Anonymkode: e1aee...624

Ja, det er ikke meningen å påstå at en stor andel psykotiske nødvendigvis er farlige. Tallene var mest for å illustrere at du kan ikke låse inn alle som kan være en potensiell fare for seg selv eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet problem med denne opphausingen av psykisk syke som farlige, er jo at det kan bli mennesker som egentlig bare er mildt psykotiske, eller kanskje ikke psykotiske i det hele tatt, men som kjenner på psykiske plager, kan få ideer om å drepe folk, for "da får de hjelp". At man får en ond sirkel.

 

Jeg mener terskelen for tvangsinnleggelse er for høy. En som konkret truer, slik som han i Kongsberg, burde vært vurdert over ett langt opphold, og tvunget ettervern etter trusler. Det må være rom for att kronisk truende psykotiske personer får en depotinjeksjon i rumpen i noen år etter å ha blitt funnet truende og ustabile, når de har en uforutsigbar væremåte samtidig som de er psykotiske.

 

Samtykkekompetanse er noe som kommer i veien.

 

Jeg skulle i ettertid ønske noen tvangsinnlagte meg da jeg var psykotisk. Å gå sånn i år var ikke noe særlig. Men det måtte gått på ett overlastkriterium, jeg finnes ikke farlig eller truende.

 

 

Anonymkode: 4be7f...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stygt redd for at mennesker med psykiske lidelser som skiller seg ut som litt anderledes, nå blir sett på med stor skeptisk av naboer og nærmiljø. 

På meg virker det litt som om personer med psykiske lidelser er den siste gruppen i samfunnet som det er lov å stigmatisere.  Andre grupper som har en forhøyet risiko for kriminalitet og vold , da er det alltid snakk om individet, og sånn skal det være. 

Og hvorfor er det lov å gå ut i pressen med menneskers diagnose, det er private helseopplysninger.  Personer som har gjort noe galt skal også tilbake til samfunnet, og da vet alle hva som feiler personen.

Nå snakker jeg generelt, og ikke spesielt om drapene på Kongsberg, selv om det siste avsnittet også gjelder for han.

Anonymkode: e1aee...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...