Gå til innhold

Flaut å ha behov for å være alene


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Er det virkelig slik at folk flest alltid er sammen med noen eller snakker i tlf med noen? Jeg liker å kommunisere skriftlig og ha folk litt på avstand av og til. Jeg føler også det er litt klaustrofobisk å ikke ha noe sted å trekke meg tilbake. Det har jo skjedd at folk har reagert på at jeg er stille, og det gjør at jeg begynner å overanalysere om de tar det som er fornærmelse osv 😕 jeg vil ikke være kjip å være rundt heller.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som enhver normalt introvert det. Evt ambivert. Jeg, har forsovidt ikke autisme, kan være veldig sosial når jeg er sosial, men i tiden etter trenger jeg å lade batteriene og vil helst være alene, selv uten samboeren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (3 timer siden):

Høres ut som enhver normalt introvert det. Evt ambivert. Jeg, har forsovidt ikke autisme, kan være veldig sosial når jeg er sosial, men i tiden etter trenger jeg å lade batteriene og vil helst være alene, selv uten samboeren min.

Så trivelig å lese noe fra deg, som ikke handler om dine oppgaver som admin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (22 timer siden):

Er det virkelig slik at folk flest alltid er sammen med noen eller snakker i tlf med noen? Jeg liker å kommunisere skriftlig og ha folk litt på avstand av og til. Jeg føler også det er litt klaustrofobisk å ikke ha noe sted å trekke meg tilbake. Det har jo skjedd at folk har reagert på at jeg er stille, og det gjør at jeg begynner å overanalysere om de tar det som er fornærmelse osv 😕 jeg vil ikke være kjip å være rundt heller.. 

Jeg hater å snakke i tlf. Å kommunisere skriftlig liker jeg derimot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (17 minutter siden):

Jeg hater å snakke i tlf. Å kommunisere skriftlig liker jeg derimot. 

Jeg også. Må ha beskjeder skriftlig også, ellers føler jeg ikke jeg har kontroll og kanskje glemmer det. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (18 minutter siden):

Så trivelig å lese noe fra deg, som ikke handler om dine oppgaver som admin. :)

Hehe jeg trodde jeg hadde fått advarsel eller tråden hadde blitt flyttet til dagbok da jeg så at admin hadde kommentert 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

Hehe jeg trodde jeg hadde fått advarsel eller tråden hadde blitt flyttet til dagbok da jeg så at admin hadde kommentert 😅

Trodde noen hadde kommet med personangrep mot deg. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (23 minutter siden):

Jeg hater å snakke i tlf. Å kommunisere skriftlig liker jeg derimot. 

Samme her. Enda verre er det å FaceTime. Jeg klarer ikke å opptre naturlig og ender opp med å overanalysere og stirre alt for mye på meg selv. 

Et vennskap mellom meg og en venninne døde faktisk litt ut etter at hun flytta ut av landet fordi hun hatet telefon og skriftlig kommunikasjon og jeg hatet FaceTime 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (5 minutter siden):

Samme her. Enda verre er det å FaceTime. Jeg klarer ikke å opptre naturlig og ender opp med å overanalysere og stirre alt for mye på meg selv. 

Et vennskap mellom meg og en venninne døde faktisk litt ut etter at hun flytta ut av landet fordi hun hatet telefon og skriftlig kommunikasjon og jeg hatet FaceTime 😅

Huff ja face time er ennå verre. Jeg klarer ikke en gang min søster og tantebarn på 1,5 år. Så kontakten er ikke den beste. 

Huff haha. Sånn kan det gå. 😅

Pappa maser sånn om å ringe, og selv om jeg igjen og igjen sier jeg ikke vil snakke i tlf, og forklarer hvorfor, så mener han fortsatt at tlf er bedre enn skriftlig. For han kanskje da. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (14 minutter siden):

Huff ja face time er ennå verre. Jeg klarer ikke en gang min søster og tantebarn på 1,5 år. Så kontakten er ikke den beste. 

Huff haha. Sånn kan det gå. 😅

Pappa maser sånn om å ringe, og selv om jeg igjen og igjen sier jeg ikke vil snakke i tlf, og forklarer hvorfor, så mener han fortsatt at tlf er bedre enn skriftlig. For han kanskje da. 😛

Jeg har FaceTime med venner uten problemer. Foretrekker det foran å bare snakke i tlf. 
 

Men det er enkelte andre jeg hater å snakke k tlf med og sier at de skal skrive i stedet, men det er fordi de spør så jævla nye og jeg kjeder vettet av meg der jeg venter på at de skal slutte og prate. Så er vel mer at samtalene med de er kjedelige. Sånn «hva gjør du nå da?» «hvor da?» «hva skal du der da»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

Jeg har FaceTime med venner uten problemer. Foretrekker det foran å bare snakke i tlf. 
 

Men det er enkelte andre jeg hater å snakke k tlf med og sier at de skal skrive i stedet, men det er fordi de spør så jævla nye og jeg kjeder vettet av meg der jeg venter på at de skal slutte og prate. Så er vel mer at samtalene med de er kjedelige. Sånn «hva gjør du nå da?» «hvor da?» «hva skal du der da»

Ja, vi er jo ulike vi med AS som alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (4 minutter siden):

Ja, vi er jo ulike vi med AS som alle andre. 

Ja men noen ganger er det vanskelig å forstå det, både for meg og mange andre så jeg tør liksom ikke å si at jeg har diagnosen. Føler det er så mange fordommer og er redd de skal tro jeg er retard. Men jeg har sagt at jeg har adhd og det er mye lettere å forklare. Eneste som vet det er sjefen min og nav dama som hjelper meg. Jeg slapper mye mer av når jeg vet at de vet, men vet ikke hvor mange av kollegene som vet. Har likevel ikke fått noen klage på noe, men blitt litt korrigert men det er vanlig når man er ny i en jobb. Men det jeg ikke liker er når en sier en ting så sier en annen noe annet og så vet ikke jeg hvordan jeg skal si ifra uten å virke sur. 

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 11.11.2021 den 16.33):

Ja, vi er jo ulike vi med AS som alle andre. 

Jo, dere med ASD har enkelte trekk som går hyppigere igjen, men de trekkene kan i blant dukke opp hos oss som ikke har det uten at det er annet en variasjoner innenfor det normale. Man har flest innen det normale spekteret og noen mot begge ytterpunktene, altså både ekstravert og introvert. Jeg har også ofte behov for å ha alenetid og trekke meg tilbake. Opplever at jeg tappes av energi om jeg er sosial med andre mens jeg vet at mange synes det er avslapppende og til og med får påfyll av energi med å være med andre. For meg er det fullstendig uforståelig.

Jeg er heller ikke glad i å snakke i telefon. Jeg har et par venner som i blant kan finne på å ringe på Messenger, men enkelte ganger orker jeg ikke å svare - fordi det er energitappende. Da får jeg dårlig samvittighet og terskelen er høy for å klare å ringe tilbake. Jeg synes det er svært enklere å skrive SMS eller e-post :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (37 minutter siden):

Jo, dere med ASD har enkelte trekk som går hyppigere igjen, men de trekkene kan i blant dukke opp hos oss som ikke har det uten at det er annet en variasjoner innenfor det normale. Man har flest innen det normale spekteret og noen mot begge ytterpunktene, altså både ekstravert og introvert. Jeg har også ofte behov for å ha alenetid og trekke meg tilbake. Opplever at jeg tappes av energi om jeg er sosial med andre mens jeg vet at mange synes det er avslapppende og til og med får påfyll av energi med å være med andre. For meg er det fullstendig uforståelig.

Jeg er heller ikke glad i å snakke i telefon. Jeg har et par venner som i blant kan finne på å ringe på Messenger, men enkelte ganger orker jeg ikke å svare - fordi det er energitappende. Da får jeg dårlig samvittighet og terskelen er høy for å klare å ringe tilbake. Jeg synes det er svært enklere å skrive SMS eller e-post :) 

Det er helt sant. Og det er dette som jeg mener blir litt uheldig på Autisme-forumet. Det stilles masse spørsmål om alt fra a til å om hva man liker, hva man gjør osv. Det virker som noen med den diagnosen tillegger absolutt alt ved seg selv, til den diagnosen. Når det egentlig bare er helt normale greier. Alle har jo noen særheter og slikt. Men det er jo summen av alt, som sier noe om en er på spekteret eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (6 minutter siden):

Det er helt sant. Og det er dette som jeg mener blir litt uheldig på Autisme-forumet. Det stilles masse spørsmål om alt fra a til å om hva man liker, hva man gjør osv. Det virker som noen med den diagnosen tillegger absolutt alt ved seg selv, til den diagnosen. Når det egentlig bare er helt normale greier. Alle har jo noen særheter og slikt. Men det er jo summen av alt, som sier noe om en er på spekteret eller ikke. 

Ja jeg er enig i at jeg kanskje legger alt ved meg til en aspergersgreie. Men tror det bunner i at jeg ofte, særlig før, fikk masse spørsmål om jeg har asperger fordi jeg kunne spørre om upassende ting og noen ganger virket veldig fraværende, uinteressert og uhøffelig. Så har jeg bare blitt anstrengt og hele tiden lurt om andre oppfatter noe hele tiden som er uvanlig med meg. Men jeg får jo høre at aspergersen ikke merkes, en må være sammen med meg over tid og det folk kommenterer som vet om diagnosen er at jeg noen ganger kan virke uinteressert i hva de sier fordi jeg ser bort, men jeg sliter ikke med blikkontakten, det er mer det at jeg har lett for å se hva som skjer rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Det er helt sant. Og det er dette som jeg mener blir litt uheldig på Autisme-forumet. Det stilles masse spørsmål om alt fra a til å om hva man liker, hva man gjør osv. Det virker som noen med den diagnosen tillegger absolutt alt ved seg selv, til den diagnosen. Når det egentlig bare er helt normale greier. Alle har jo noen særheter og slikt. Men det er jo summen av alt, som sier noe om en er på spekteret eller ikke. 

Nei, diagnosen kan ikke ansvarliggjøre alt for hva man er og hva man gjør. Til syvende og sist er en med ASD bare et menneske... Men mulig det ligger som et kriterie i diagnosen at man tillegger mye skylden til diagnosen også. Jeg vet at det gjelder en annen diagnos og da kan man aktivt motarbeide det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Eva Sofie skrev (10 minutter siden):

Nei, diagnosen kan ikke ansvarliggjøre alt for hva man er og hva man gjør. Til syvende og sist er en med ASD bare et menneske... Men mulig det ligger som et kriterie i diagnosen at man tillegger mye skylden til diagnosen også. Jeg vet at det gjelder en annen diagnos og da kan man aktivt motarbeide det..

altså aspergere har svart-hvitt tankegang ofte. Så når man får høre mye at man virker som en asperger så blir det fort sånn. Det er ikke nå, men for noen år siden. Jeg vet ikke hva som skyldes dårlig selvtillit, depresjon, adhd, asperger. 
Men det er ikke slik at jeg mener det er riktig å oppføre seg dårlig og unnskylde det med "jeg har asperger". Jeg utnytter det ikke og jeg vil helst at folk skal møte meg med samme forventninger som en har til vanlige, jeg vil ikke ha en hvilepute. 
Jeg har mye bedre sosiale antenner når det kommer til ting også. Jeg kjefter feks ikke på folk i rullestol fordi de tar opp plass, jeg kaster ikke søppel i gatene, jeg rydder etter meg på kafe eller i kleesbutikker og mange andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (15 minutter siden):

Nei, diagnosen kan ikke ansvarliggjøre alt for hva man er og hva man gjør. Til syvende og sist er en med ASD bare et menneske... Men mulig det ligger som et kriterie i diagnosen at man tillegger mye skylden til diagnosen også. Jeg vet at det gjelder en annen diagnos og da kan man aktivt motarbeide det..

Det aner jeg ikke noe om. Jeg er jo selv ganske analyserende i forhold til meg selv, og etter jeg kom inn i psykiatrien så har jeg jo sett både det ene og det andre hos meg, som jeg jo alltid har sett og plagdes med, men jeg har satt det inn i de ulike diagnosene. Feks: Jeg er rigid, jeg liker ikke øyekontakt, jeg sliter med å oppriktig interesse meg for andre sine liv = AS. Jeg er redd for å være alene, jeg føler meg tom innvendig, jeg har en svart/hvit tankegang = borderline. Osv. Tror det er ganske vanlig med veldig mange diagnoser. At man begynner å granske og analysere seg selv. Men feks spørsmål om man liker jula, det ser jeg ikke hva har å gjøre med om man har AS. Har vært en del slike spørsmål på Autisme-forumet, men det kunne jo like gjerne vært stilt på åpent forum. 

Men på samme tid så vil jo andre uten disse diagnosene også kunne ha slike trekk. Jeg visste jo om de fra før av. Å få diagnosene gjorde bare at jeg fikk knagger å henge de på. 

Men jeg har ikke hørt at det er et kriterie for å ha en slik diagnose. Mulig det er det, men slikt klarer ikke jeg å huske. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...