Gå til innhold

Antidepressiv effekt av å døgne?


Den forsvunne diamanten

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten

Jeg har ikke fått sove og døgna fordi jeg måtte ha stått opp om en halvtime uansett. Jeg har lest den studien om at å døgne har en antidepressiv effekt. Jeg tror jeg faktisk føler på den effekten eller er det placebo? Er dette bare tull eller er dette sånn legit behandling som jeg kan gjøre hjemme? Bare døgne så kommer jeg ut av denne depressive episoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten
Hurja skrev (5 minutter siden):

Siden søvn og stabil døgnrytme er så viktig mot depresjon så tror jeg det heller har motsatt virkning. 

jeg tror det er viktig langsiktig sett men det er en studie som sier at et par våkne netter har en antidepressiv effekt. Ikke våken resten av livet men 36 timer. Også viser det seg at effekten blir borte med en gang man tar en blund eller sover en natt.

https://tidsskriftet.no/2007/05/oversiktsartikkel/sovndeprivasjon-som-antidepressiv-behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Medlem skrev (25 minutter siden):

jeg tror det er viktig langsiktig sett men det er en studie som sier at et par våkne netter har en antidepressiv effekt. Ikke våken resten av livet men 36 timer. Også viser det seg at effekten blir borte med en gang man tar en blund eller sover en natt.

https://tidsskriftet.no/2007/05/oversiktsartikkel/sovndeprivasjon-som-antidepressiv-behandling

Artikkelen er 14/15 år gammel.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stemmer det, men det er som du sier ikke noe som gir effekt over lang tid. Dette har behandleren min sagt til meg flere ganger før når jeg har vært oppgiret og i bedre humør og da gjerne har sovet lite. Det er jo en grunn til at å være overtrøtt ofte fører til at man blir veldig fnisete. :) Men jeg ville ikke begynt å regelmessig holdt meg våken av den grunn. I det lange løp er det jo stabil og god søvn som er viktig. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Må si det er en stor bakside til denne metoden. Føles psykisk ikke like tungt og håpløst, men ikke særlig lurt å være så trøtt på nynorsktentamen. Holder på å sovne og det er sikkelig vanskelig å konsentrere seg. Kanskje en metode man kan bruke om man må noe «hyggelig» som ikke krever konsentrasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, ja og nei.

Å ikke sove booster de stimulerende nevrotransmitterne (dopamin og noradrenalin) i hjernen, på bekostning av serotonin og andre dempende nevrotransmittere. Dette KAN ha en antidepressiv effekt, men kan også gi mer angst og uro. Det kommer an på hvilken type depresjon man har om dette har noe for seg å gjøre eller ikke.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
ISW skrev (40 minutter siden):

Vel, ja og nei.

Å ikke sove booster de stimulerende nevrotransmitterne (dopamin og noradrenalin) i hjernen, på bekostning av serotonin og andre dempende nevrotransmittere. Dette KAN ha en antidepressiv effekt, men kan også gi mer angst og uro. Det kommer an på hvilken type depresjon man har om dette har noe for seg å gjøre eller ikke.

Føler på angsten ja men jeg føler jeg får en liten pause. Samtidig som jeg er veldig skvetten av alt og har høy hvilepuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Medlem skrev (8 minutter siden):

Føler på angsten ja men jeg føler jeg får en liten pause. Samtidig som jeg er veldig skvetten av alt og har høy hvilepuls.

Det er en typisk effekt av det jeg skrev over 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (6 timer siden):

Vel, ja og nei.

Å ikke sove booster de stimulerende nevrotransmitterne (dopamin og noradrenalin) i hjernen, på bekostning av serotonin og andre dempende nevrotransmittere. Dette KAN ha en antidepressiv effekt, men kan også gi mer angst og uro. Det kommer an på hvilken type depresjon man har om dette har noe for seg å gjøre eller ikke.

Hvilken type depresjon har det noe for seg, og hvilken type har ikke det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (37 minutter siden):

Hvilken type depresjon har det noe for seg, og hvilken type har ikke det? 

Ved depresjoner preget av ulyst, manglende energi og manglende gledefølelse. Ikke ved angst og uro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Ved depresjoner preget av ulyst, manglende energi og manglende gledefølelse. Ikke ved angst og uro. 

Ok. Da kan det stemme med at jeg merker slik effekt, mtp hvordan mine depresjoner er.Men jeg er skikkelig sårbar for lite søvn så det tar ikke lang tid før alt er like ille igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (22 timer siden):

Ok. Da kan det stemme med at jeg merker slik effekt, mtp hvordan mine depresjoner er.Men jeg er skikkelig sårbar for lite søvn så det tar ikke lang tid før alt er like ille igjen. 

Har erfart at lykken kan forsvinne med søvnen om jeg en periode har hatt masse energi og følt lykke eller vanlig lykke (ikke deprimert). Der man bare er i nuet uten følelse av savn og at noe må skje hele tiden. Men så sover man og så er alt forandret dagen etter. Men jeg var veldig deprimert den tiden jeg sov til langt ut på dag. Har lest av Kupton at søvn har en depressiv innvirkning på hjernen og det tror jeg virkelig. Selv om vi trenger de timene vi trenger, jeg ser mye eldre ut om jeg sover for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...