Gå til innhold

Kredittlån


Savannah

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til kredittlån for voksne som eier største delen av leiligheten sin?  Jeg har forstått det slik at man kan få det i 10 år og så kan det bli forlenget 10 år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savannah skrev (35 minutter siden):

Er det noen som kjenner til kredittlån for voksne som eier største delen av leiligheten sin?  Jeg har forstått det slik at man kan få det i 10 år og så kan det bli forlenget 10 år til.

Jeg forstår ikke spørsmålet eller hva du mener med kredittlån og forlengelse og hvorfor alder skulle ha betydning.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke spørsmålet eller hva du mener med kredittlån og forlengelse og hvorfor alder skulle ha betydning.

Jeg snakker om kredittlån med pant i bolig hvor man ikke trenger å betale avdrag, men kun renter.  Danske bank (i hvert fall) tilbyr slike lån til godt voksne og eldre som eier en god del i sin bolig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker om kredittlån med pant i bolig hvor man ikke trenger å betale avdrag, men kun renter.  Danske bank (i hvert fall) tilbyr slike lån til godt voksne og eldre som eier en god del i sin bolig.  

Tror alle banker tilbyr dette. Med god sikkerhet er det ikke noe problem å få avdragsfritt lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (50 minutter siden):

Tror alle banker tilbyr dette. Med god sikkerhet er det ikke noe problem å få avdragsfritt lån.

Det avgjørende for å få lån er betalingsdyktighet i betydningen inntekt. At du har en bolig med høy verdi eller millioner i banken/fond teller ikke. Har nettopp fått avslag tross stor verdi i bolig og penger på bok. Er uføretrygdet, og en slik trygd er jo sikrere enn jobbinntekt da man jo kan miste jobben lettere enn man mister uføretrygden. Her er det tydelige retningslinjer i banken har jeg nettopp fått opplyst etter en lang vurderingsprosess. Har aldri overtrukket konto og har et langt kundeforhold.

Anonymkode: 00605...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med «eier største delen av boligen sin» mener at boligen er lite belånt, vil de fleste banker innvilge rammelån, ja. Kravet vil typisk være at lånet er lavere enn 60% av verdi, mot 85% for et ordinært boliglån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (2 timer siden):

Hvis du med «eier største delen av boligen sin» mener at boligen er lite belånt, vil de fleste banker innvilge rammelån, ja. Kravet vil typisk være at lånet er lavere enn 60% av verdi, mot 85% for et ordinært boliglån. 

Hva tenker du om rammelån vs "pensjonistlån" dersom bolig er helt nedbetalt og det jeg reelt sett ønsker er å langsomt spise litt av egenkapitalen som er plassert i boligen? Bolig verdt ca 6 mill. 

Anonymkode: 5b483...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva tenker du om rammelån vs "pensjonistlån" dersom bolig er helt nedbetalt og det jeg reelt sett ønsker er å langsomt spise litt av egenkapitalen som er plassert i boligen? Bolig verdt ca 6 mill. 

Anonymkode: 5b483...1ae

Tja.. 

Det er jo to ulike låneprodukter for ulike formål. Hvis man f.eks har lav pensjon og ønsker mer utbetalt i måneden er jo slike seniorlån en ide. Ønsker du hele beløpet utbetalt på en gang eller muligheten til å ta ut penger som du selv ønsker er rammelån bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 minutter siden):

Tja.. 

Det er jo to ulike låneprodukter for ulike formål. Hvis man f.eks har lav pensjon og ønsker mer utbetalt i måneden er jo slike seniorlån en ide. Ønsker du hele beløpet utbetalt på en gang eller muligheten til å ta ut penger som du selv ønsker er rammelån bedre. 

Jeg tenker å kjøpe meg en ny leilighet når jeg går av med pensjon.  Jeg vil gjerne ha en god, moderne leilighet med lett adkomst utendørs, heis og vestvendt veranda.  Jeg eier nok ca. 80 % av en slik leilighet nå, men kan tenke meg å ta et lån for resten.  Hvis jeg kan låne 40% i boligen ville det passe meg bra.  Arvingene får nok uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (13 timer siden):

Jeg tenker å kjøpe meg en ny leilighet når jeg går av med pensjon.  Jeg vil gjerne ha en god, moderne leilighet med lett adkomst utendørs, heis og vestvendt veranda.  Jeg eier nok ca. 80 % av en slik leilighet nå, men kan tenke meg å ta et lån for resten.  Hvis jeg kan låne 40% i boligen ville det passe meg bra.  Arvingene får nok uansett.

Jeg må si jeg har litt utfordringer med å forstå hva du mener med å eie boligen 80%? Hvis jeg forstår deg riktig, mener du at du har 80% av boligverdien i egenkapital? (Du eier boligen 100% selv om banken har pant for X prosent av boligen).

Hvis så, bør det være uproblematisk med et rammelån innenfor 40% av boligverdi, forutsatt at du har inntekt til å betjene lånet (rentene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 minutter siden):

Jeg må si jeg har litt utfordringer med å forstå hva du mener med å eie boligen 80%? Hvis jeg forstår deg riktig, mener du at du har 80% av boligverdien i egenkapital? (Du eier boligen 100% selv om banken har pant for X prosent av boligen).

Jeg tolker det slik at om hun selger eneboligen sin så får hun 80% av det en slik leilighet hun ønsker seg koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Jeg tolker det slik at om hun selger eneboligen sin så får hun 80% av det en slik leilighet hun ønsker seg koster.

Ja, antok det :) Men viktig med korrekte begreper vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (På 5.12.2021 den 21.02):

Jeg tenker å kjøpe meg en ny leilighet når jeg går av med pensjon.  Jeg vil gjerne ha en god, moderne leilighet med lett adkomst utendørs, heis og vestvendt veranda.  Jeg eier nok ca. 80 % av en slik leilighet nå, men kan tenke meg å ta et lån for resten.  Hvis jeg kan låne 40% i boligen ville det passe meg bra.  Arvingene får nok uansett.

Ja det får du, om du vurderes som betalingsdyktig mhp lånebeløpet. Jeg syns det høres ut som 10+10 år med avdragsfrihet høres uvanlig raust ut, tror 5 år er vanligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (3 timer siden):

Ja det får du, om du vurderes som betalingsdyktig mhp lånebeløpet. Jeg syns det høres ut som 10+10 år med avdragsfrihet høres uvanlig raust ut, tror 5 år er vanligere. 

5 år er kanskje det vanlige, men jeg snakker om kredittlån.  Ikke vanlig boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (16 timer siden):

Jeg tolker det slik at om hun selger eneboligen sin så får hun 80% av det en slik leilighet hun ønsker seg koster.

Det er helt riktig tolket, med unntak av at jeg har aldri nevnt enebolig.  Jeg har leilighet, ikke enebolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 timer siden):

Det er helt riktig tolket, med unntak av at jeg har aldri nevnt enebolig.  Jeg har leilighet, ikke enebolig.

Beklager, der har jeg tolket feil og samtidig har jeg blandet sammen deg og en anonym som har bolig til 6 mill, det var nok derfor hodet mitt mente du bodde i enebolig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (8 timer siden):

Ja det får du, om du vurderes som betalingsdyktig mhp lånebeløpet. Jeg syns det høres ut som 10+10 år med avdragsfrihet høres uvanlig raust ut, tror 5 år er vanligere. 

 

Savannah skrev (5 timer siden):

5 år er kanskje det vanlige, men jeg snakker om kredittlån.  Ikke vanlig boliglån.

Tror det heter rammelån. Så lenge sikkerheten er god og forventet inntekt er mer enn god nok til å betale forventede renter er det sjelden noe problem å oppnå lang avdragsfrihet. Det finnes også lån der du slipper å betale rentene; de bare legges til lånet, f.eks. Seniorlån - Frigjør penger du har spart i boligen | BN Bank

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Beklager, der har jeg tolket feil og samtidig har jeg blandet sammen deg og en anonym som har bolig til 6 mill, det var nok derfor hodet mitt mente du bodde i enebolig. :)

Jeg skulle gjerne hatt enebolig til 6 millioner😄  Hadde ikke vært stor enebolig i Oslo til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 timer siden):

Jeg skulle gjerne hatt enebolig til 6 millioner😄  Hadde ikke vært stor enebolig i Oslo til den prisen.

Hadde nok ikke vært det nei. :( Jeg stusset dog litt på at du med 6 mill hadde kun 80% av summen på den leiligheten du ønsket deg. Jada, jeg vet at det finnes leiligheter til flere titalls millioner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (15 timer siden):

5 år er kanskje det vanlige, men jeg snakker om kredittlån.  Ikke vanlig boliglån.

Jeg har aldri hørt om kredittlån. Har du en lenke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...