Gå til innhold

Til dere med god peiling på økonomi. Hvordan spare til pensjon ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg blir gjeldfri neste år. Jeg tenker at jeg da får mulighet til å sette av større beløp pr måned til pensjon. I dag har jeg vanlig sparekonto, men det er jo ikke en særlig smart måte å spare på. Det er pluss/minus 10 år til jeg er pensjonist. 

Hva er smart sparing ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Jeg blir gjeldfri neste år. Jeg tenker at jeg da får mulighet til å sette av større beløp pr måned til pensjon. I dag har jeg vanlig sparekonto, men det er jo ikke en særlig smart måte å spare på. Det er pluss/minus 10 år til jeg er pensjonist. 

Hva er smart sparing ?

 

kjøpe en sekundærbolig og leie ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Først av alt må jeg si at for øyeblikket tror jeg sparekonto og nedbetaling av lån er en svært klok måte å forvalte sine midler på. Det er kjedelig, men den relativt sparsomme oppsiden i aksjemarkedene oppveier ikke risikoen for alt som kan gå galt for tiden. For meg er det altfor stor usikkerhet i markedet til å i det hele tatt vurdere å kjøpe mer aksjer eller aksjefond.

Hvis jeg skulle valgt nå, så tror jeg at jeg hadde kjøpt en utleieleilighet, og i størst mulig grad nedbetalt den før pensjonstiden. Det er en relativt trygg investering, og gir månedlig avkastning / ekstra pensjon med lite risiko. Eventuelt vente på en korreksjon i aksjemarkedet og vurdere noen relativt lavrisikoaksjer deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
cathlin skrev (1 minutt siden):

kjøpe en sekundærbolig og leie ut

Nei :) Det hadde vært det smarteste selvsagt. Har en leilighet jeg leier ut allerede. Den skal selges og gå inn i hytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (2 minutter siden):

Hei,

Først av alt må jeg si at for øyeblikket tror jeg sparekonto og nedbetaling av lån er en svært klok måte å forvalte sine midler på. Det er kjedelig, men den relativt sparsomme oppsiden i aksjemarkedene oppveier ikke risikoen for alt som kan gå galt for tiden. For meg er det altfor stor usikkerhet i markedet til å i det hele tatt vurdere å kjøpe mer aksjer eller aksjefond.

Hvis jeg skulle valgt nå, så tror jeg at jeg hadde kjøpt en utleieleilighet, og i størst mulig grad nedbetalt den før pensjonstiden. Det er en relativt trygg investering, og gir månedlig avkastning / ekstra pensjon med lite risiko. Eventuelt vente på en korreksjon i aksjemarkedet og vurdere noen relativt lavrisikoaksjer deretter.

Hm, dere sier begge det jeg allerede gjør :) Den leiligheten skal selges nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Hm, dere sier begge det jeg allerede gjør :) Den leiligheten skal selges nå.

Men jeg skjønner ikke hvorfor det ene utelukker det andre? Kan du ikke ha en hytte OG en utleieleilighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Nei :) Det hadde vært det smarteste selvsagt. Har en leilighet jeg leier ut allerede. Den skal selges og gå inn i hytte. 

Jeg ville beholdt leiligheten og tatt opp lån ved hyttekjøp, gjerne med sikkerhet i leiligheten, som gir bedre lånerente. Da sponser staten sparingen din ved rentefradraget. 

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Så det dere tenker er at jeg skal sitte med gjeld både på en leilighet og en hytte ? 

Ja, det er lønnsomt å spare ved betjening av gjeld. Så vidt jeg har forstått eier du en "lettsolgt" leilighet, så du kan når som helst selge den på et senere tidspunkt.

 

(Når det er sagt kan jeg forstå at du kan være betenkt over å ha så mye gjeld, men det er nok det mest lønnsomme, om du ønsker å makse sparing mot pensjonsalderen)

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Ja, det er lønnsomt å spare ved betjening av gjeld. Så vidt jeg har forstått eier du en "lettsolgt" leilighet, så du kan når som helst selge den på et senere tidspunkt.

Det har egentlig ikke vært i mine tanker å gjøre det på den måten. Jeg blir sittende med veldig mye i lån på den hytta da. Tviler på at banken vil gi meg så mye i lån. 

Nei, jeg liker tanken på å være gjeldfri, selv om det er mindre smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

 

Nei, jeg liker tanken på å være gjeldfri, selv om det er mindre smart :)

Det kan jeg som sagt forstå. Får håpe du får ok pensjon likevel da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Men er det ingen som har tips til pensjonssparing utenom dette ?

Antar du allerede har sikret deg med IPS. Men nå blir denne ordningen antakelig mindre lønnsom fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Ekstra skrev (2 minutter siden):

Antar du allerede har sikret deg med IPS. Men nå blir denne ordningen antakelig mindre lønnsom fremover.

Niks, har ikke gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Niks, har ikke gjort det. 

IPS er en "nobrainer" som man må benytte seg av så sant man har råd. Du får det gjennom alle banker - bare sjekk i din og les deg litt opp der. Sett av 40.000 før jul.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (13 minutter siden):

IPS er en "nobrainer" som man må benytte seg av så sant man har råd. Du får det gjennom alle banker - bare sjekk i din og les deg litt opp der. Sett av 40.000 før jul.

Skal lese meg opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (58 minutter siden):

Hei,

Først av alt må jeg si at for øyeblikket tror jeg sparekonto og nedbetaling av lån er en svært klok måte å forvalte sine midler på. Det er kjedelig, men den relativt sparsomme oppsiden i aksjemarkedene oppveier ikke risikoen for alt som kan gå galt for tiden. For meg er det altfor stor usikkerhet i markedet til å i det hele tatt vurdere å kjøpe mer aksjer eller aksjefond.

Hvis jeg skulle valgt nå, så tror jeg at jeg hadde kjøpt en utleieleilighet, og i størst mulig grad nedbetalt den før pensjonstiden. Det er en relativt trygg investering, og gir månedlig avkastning / ekstra pensjon med lite risiko. Eventuelt vente på en korreksjon i aksjemarkedet og vurdere noen relativt lavrisikoaksjer deretter.

Hva med rente- eller indeksfond?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Hadde ikke fått med meg det med IPS, som Ekstra forteller om, men ser at min bank tilbyr dette. Hm.... Må sette meg inn i det. @ISW og @Ekstra, er det såpass gode betingelser at det lønner seg å ta av rammelånet og sette inn i IPS?

Vi har ikke så mye oppsparte midler, men eier flere eiendommer som ikke er lettsolgte eller som vi ønsker å selge per i dag. Vi har tenkt at dersom det kniper, kan vi selge en av disse, og dermed har vi ikke fokusert så mye på sparing.... Det går veldig mye til vedlikehold av disse gamle bygningene, så på sikt skal vi ikke beholde dem. Foreløpig brukes de av slekt og/eller til fritidsbolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (20 timer siden):

Dette lurer jeg også på. Hadde ikke fått med meg det med IPS, som Ekstra forteller om, men ser at min bank tilbyr dette. Hm.... Må sette meg inn i det. @ISW og @Ekstra, er det såpass gode betingelser at det lønner seg å ta av rammelånet og sette inn i IPS?

Vi har ikke så mye oppsparte midler, men eier flere eiendommer som ikke er lettsolgte eller som vi ønsker å selge per i dag. Vi har tenkt at dersom det kniper, kan vi selge en av disse, og dermed har vi ikke fokusert så mye på sparing.... Det går veldig mye til vedlikehold av disse gamle bygningene, så på sikt skal vi ikke beholde dem. Foreløpig brukes de av slekt og/eller til fritidsbolig.

Ja, det tror jeg absolutt det er. Men ville jo bare økt rammelånet på denne måten om jeg hadde temmelig solid økonomi ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt bort IPS (fordi pengene låses frem til pensjonsalder) og heller gått for globalt indeksfond. Det er jeg veldig glad for nå, på de to årene har pengene mine vokst med over 40%. 

Fikk en arv og gikk inn med mange hundre tusen tre måneder før pandemien startet, og så med gru på at beholdningen ble mindre enn hva jeg hadde satt inn, i april - august 2020. Var fristet til å ta det ut for å minimere tapet, men etter å ha lest meg opp skjønte jeg at det var best å sitte stille i båten.

Og sannelig krabbet det sakte oppover igjen til det nå rett før Omikron lå på over 40% fortjeneste. 

Nå ser jeg at det dropper igjen, men denne gangen er jeg helt rolig. Jeg har langt perspektiv, og er helt sikker på at jeg vil tjene godt på dette til slutt.

Indeksfond er billige, fordi de ikke forvaltes av mennesker som skal ha lønn - men roboter som er programmert til å følge indeksen på Norges børs. Derav navnet indeksfond. Globale indeksfond er spredt på mange selskaper over hele verden - dermed trygt.  Oljefondet vårt er et indeksfond. 

Her er indeksen. Den går ofte ned, men alltid opp igjen og i det lange løp er trenden opp, opp, opp. 

 

  

oslo-børs-hovedindeks-1984-2020.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...