Gå til innhold

Til dere med god peiling på økonomi. Hvordan spare til pensjon ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

ISW skrev (På 7.12.2021 den 13.50):

For meg er det altfor stor usikkerhet i markedet til å i det hele tatt vurdere å kjøpe mer aksjer eller aksjefond.

Du skal selvsagt bare gjøre det du har råd til og føler deg personlig trygg på, men det er ingen grunn til å tvile på indeksfond. De har alltid gitt avkastning historisk, og det er veldig lite sannsynlig at det ikke vil fortsette slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalevaala skrev (12 minutter siden):

Jeg har valgt bort IPS (fordi pengene låses frem til pensjonsalder) og heller gått for globalt indeksfond.

Jeg også, etter råd fra min rådgiver i banken faktisk. Jeg har spart i fond i 20 år, og har nermere 40% avkastning på pengene. Dette er ikke langt unna avkastning det å spare i eiendom har gitt i samme periode, men mye mer lavterskel. De første årene satte jeg av 500 i mnd, nå setter jeg av 2000. Sånn kunne jeg ikke gjort det om jeg skulle spart i sekundæreiendom, da måtte jeg hatt råd til å sette av langt mer i mnd. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 7.12.2021 den 14.01):

Så det dere tenker er at jeg skal sitte med gjeld både på en leilighet og en hytte ? 

Men sa du ikke at du blir gjeldsfri neste år da? I såfall vil du vel bare ha gjeld på hytta, og litt gjeld bør en jo ha fir å trekke av på formue? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalevaala skrev (1 time siden):

Du skal selvsagt bare gjøre det du har råd til og føler deg personlig trygg på, men det er ingen grunn til å tvile på indeksfond. De har alltid gitt avkastning historisk, og det er veldig lite sannsynlig at det ikke vil fortsette slik.

Men hva om man om noen måneder kan få disse fondene vesentlig billigere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (32 minutter siden):

Men hva om man om noen måneder kan få disse fondene vesentlig billigere? 

Jeg antar Kalevaala tenker som meg, at man må ha et langt perspektiv. Man må kunne tåle at det går litt opp og ned i perioder, men over tid har det historisk sett vært lønnsomt å spare i fond. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (3 timer siden):

Men sa du ikke at du blir gjeldsfri neste år da? I såfall vil du vel bare ha gjeld på hytta, og litt gjeld bør en jo ha fir å trekke av på formue? 

Jeg blir gjeldri først når jeg selger leiligheten ( tidlig neste år. Er i gang med prosessen) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (3 timer siden):

Jeg også, etter råd fra min rådgiver i banken faktisk. Jeg har spart i fond i 20 år, og har nermere 40% avkastning på pengene. Dette er ikke langt unna avkastning det å spare i eiendom har gitt i samme periode, men mye mer lavterskel. De første årene satte jeg av 500 i mnd, nå setter jeg av 2000. Sånn kunne jeg ikke gjort det om jeg skulle spart i sekundæreiendom, da måtte jeg hatt råd til å sette av langt mer i mnd. 

Man kjøper jo også fond gjennom IPS, og har dom @Kalevaala hatt en hyggelig vekst. Man sparer mange tusen i skatt, så om man vet man  ikke trenger pengene før pensjonsalder er det nærmest dumt å la være. Kan inne tenke meg noen annen grunn til at en rådgiver ville anbefale å la være at man kanskje vil bruke pengene før pensjonsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Men hva om man om noen måneder kan få disse fondene vesentlig billigere? 

Slik vel man jo alltid kunne tenke og jeg har også gjort det. Jeg satte derimot en sum i fire forskjellige fond i våres, og pr nå har de i snitt økt 5 %. En korreksjon kan selvsagt komme når som helst og kanskje særlig nå med omnikron etc. Akkurat nå ville jeg kanskje ventet et par måneder. Men jeg har langt perspektiv. Skal ha frihet og god råd i pensjonsalder *drømmer* 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (15 timer siden):

Men hva om man om noen måneder kan få disse fondene vesentlig billigere? 

Time in the market beats timing the market.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (13 timer siden):

Man kjøper jo også fond gjennom IPS, og har dom @Kalevaala hatt en hyggelig vekst. Man sparer mange tusen i skatt, så om man vet man  ikke trenger pengene før pensjonsalder er det nærmest dumt å la være.

Men det kan man jo ikke vite.  Plutselig får man kreft, eller det skjer noe med barna som gjør at man trenger pengene før pensjonsalder. Det er den usikkerheten som holder meg fra å velge IPS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (13 timer siden):

Man sparer mange tusen i skatt

Dvs. man utsetter skatten til man tar pengene ut og kanskje er i en annen økonomisk situasjon. 

(Du er helt sikkert klar over det, jeg vil bare presisere at man ikke "slipper" skatten som med f.eks. BSU. I IPS-reklamene kan det iblant se slik ut.)

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (15 timer siden):

Jeg blir gjeldri først når jeg selger leiligheten ( tidlig neste år. Er i gang med prosessen) 

Kanskje jeg har vært litt uklar. Leiligheten er jo mye mer verdt enn hva jeg har i lån. Det jeg blir sittende igjen med i egenkapital etter at den er solgt, skal gå inn i ei hytte. Jeg skal ikke ta opp lån på hytta. Det er derfor jeg blir gjeldfri. Sånn, da ble det litt klarere, håper jeg :)

Så jeg må finne en lur måte å spare på iom at da ikke blir sparing i form av nedbetaling på lån lenger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 timer siden):

Dvs. man utsetter skatten til man tar pengene ut og kanskje er i en annen økonomisk situasjon. 

(Du er helt sikkert klar over det, jeg vil bare presisere at man ikke "slipper" skatten som med f.eks. BSU. I IPS-reklamene kan det iblant se slik ut.)

Dette var min rådgivers poeng også. Jeg sparer med tanke på å opprettholde kjøpekraft ala dagens inntektsnivå etter pensjon, så for meg betyr nedbetaling av gjeld på egen bolig bare at de månedlige utgiftene reduseres. Verdien av bolig vil realiseres av min jr, etter min død, så der blir det ikke noe å hente for meg. Jeg har så langt ikke kjøpt en bolig nr to (men har vurdert det noen ganger), men siden fondene gir så god avkastning har det bare blitt med tanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Kanskje jeg har vært litt uklar. Leiligheten er jo mye mer verdt enn hva jeg har i lån. Det jeg blir sittende igjen med i egenkapital etter at den er solgt, skal gå inn i ei hytte. Jeg skal ikke ta opp lån på hytta. Det er derfor jeg blir gjeldfri. Sånn, da ble det litt klarere, håper jeg :)

Så jeg må finne en lur måte å spare på iom at da ikke blir sparing i form av nedbetaling på lån lenger. 

 

Ja da skjønner jeg. Om du ikke vil spare i form av eiendom lenger ville jeg gått for fond. Jeg hadde en runde eller to med min rådgiver i banken for noen år siden, og er glad jeg fulgte hans råd om fond den gangen. Jeg har fordelt sparingen på tre fond, med litt ulik grad av risiko. Jeg har også noen aksjer i tillegg, men siden børsen egentlig interesserer meg nada er det bare tull å investere i aksjer for meg. Aksjene blir bare stående, uten at jeg følger så innmari med på kursene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym 2
Kayia skrev (På 12/9/2021 den 15.57):

Ja da skjønner jeg. Om du ikke vil spare i form av eiendom lenger ville jeg gått for fond. Jeg hadde en runde eller to med min rådgiver i banken for noen år siden, og er glad jeg fulgte hans råd om fond den gangen. Jeg har fordelt sparingen på tre fond, med litt ulik grad av risiko. Jeg har også noen aksjer i tillegg, men siden børsen egentlig interesserer meg nada er det bare tull å investere i aksjer for meg. Aksjene blir bare stående, uten at jeg følger så innmari med på kursene. 

Ja, men aksjene kan jo bare stå der. Jeg sparer også i fond og har noen aksjer. Aksjene står bare der hos meg og. Jeg syns også det er bra med fond. Hvis du vil invistere i eiendom i litt mindre skala, kan du invistere i Monio.no  Det gjør jeg, og det er litt spennende syns jeg. Jeg invisterer i forskjellige byggeprosjekter og eiendom med relativt små beløp. Hver måned får jeg renter på lånet jeg har invistert I. Du kan sjekke ut Monio.no. En morsom spareform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent økonomisk lønner det seg sannsynligvis litt med sparing i indeksfond fremfor alt annet.

Fordelen med eiendom er at man kan ha glede av å bruke huset eller hytta mens verdien øker eller bevares. Man kan ikke bo i et indeksfond.

Et annet poeng for noen få heldige er at man får en 75% rabatt når man betaler formueskatt av egen bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Nicklusheletida
Ekstra skrev (På 7.12.2021 den 14.04):

Ja, det er lønnsomt å spare ved betjening av gjeld. Så vidt jeg har forstått eier du en "lettsolgt" leilighet, så du kan når som helst selge den på et senere tidspunkt.

 

(Når det er sagt kan jeg forstå at du kan være betenkt over å ha så mye gjeld, men det er nok det mest lønnsomme, om du ønsker å makse sparing mot pensjonsalderen)

Ja, du hadde rett I at den var lettsolgt. Fy fader, jeg er så glad i dag 😀😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (5 minutter siden):

Ja, du hadde rett I at den var lettsolgt. Fy fader, jeg er så glad i dag 😀😃

Gratulerer! Bra pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (12 minutter siden):

Gratulerer! Bra pris?

270.000 over prisantydning. Megler foreslo først en prisantydning som var 150.000 lavere enn det jeg ville og vi gikk ut med.   Derfor var jeg kjemperedd for at jeg hadde gjort noe dumt, men det gikk over all forventning , så i forhold til hva han ville gikk den til 420.000 over prisantydning da 😀 Den har steget nesten 2.mill siden 2011 og dette er en liten leilighet. 

Januar viste seg å være en god måned som selger, men synes synd på datter og samboer som er ute i samme marked som kjøpere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

270.000 over prisantydning. Megler foreslo først en prisantydning som var 150.000 lavere enn det jeg ville og vi gikk ut med.   Derfor var jeg kjemperedd for at jeg hadde gjort noe dumt, men det gikk over all forventning , så i forhold til hva han ville gikk den til 420.000 over prisantydning da 😀 Den har steget nesten 2.mill siden 2011 og dette er en liten leilighet. 

Januar viste seg å være en god måned som selger, men synes synd på datter og samboer som er ute i samme marked som kjøpere. 

Leste et eller annet sted at hyttemarkedet forventes å "stupe" i 2022. Som du sikkert vet skjedde en voldsom oppgang under pandemien, så det er litt å gå på ned til "førpandemisk" nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...