Gå til innhold

Som nyttårsforsetter pleier å være for mange, så starter jeg også opp (igjen) i dag


Gjest Liviane

Anbefalte innlegg

Gjest Liviane

Nytt år, ny giv, nye sjanser. 

Har hatt en sakte, men jevn, vektnedgang i 2021. I ukene før jul la jeg på meg litt igjen, og nå bare gleder jeg meg til å "ta opp tråden" og fortsette. Rart hva et nytt år kan få en til å føle av håp og pågangsmot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Liviane

Ikke det at det sikkert er så interessant for andre, men føler litt for å oppdatere likevel 😄

Det gikk ikke som planlagt. Jeg startet jo året med Nutrilett-kur for å liksom kickstarte vektnedgangen. Det gikk fint første uka og jeg gikk ned rundt 2 kg. Men så hadde jeg bursdag forrige helg og spiste kake, og etter det klarte jeg dessverre ikke helt å hente meg inn igjen. Fikk på en måte helt "oksehunger" på vanlig mat etter det, så denne uka kom jo en del av vekta på igjen. Var jo bare mest vannvekt det jeg hadde tatt av. Men i dag er det mandag, ny uke og nye muligheter (igjen 😅). Jeg har ikke tenkt å begynne med Nutrilett på nytt, men heller bare spise vanlig mat. Det er det beste og det mest riktige å gjøre, tenker jeg. Og det har egentlig vært oppfatningen min hele tida. Pulverkurer og andre hurtigkurer tror jeg bare er bortkastet. Det er vanlig mat man skal leve av til vanlig, også når man slanker seg. Det handler bare om mengde og type mat. 

Hvordan går det med dere andre som er i gang? 🙂

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (25 minutter siden):

Hvordan går det med dere andre som er i gang? 🙂

Jeg er veldig godt fornøyd. :) Har holdt meg til det vanlige kostholdet, som for oss (mannen og meg) er lavkarbo. Har null sukkersug eller crawings på kanelboller eller sjokolade, heldigvis. :) Jeg er ikke så opptatt av om vekta går særlig mer ned, har ikke hatt noe endelig vekt-mål og er egentlig fornøyd som den er nå.  Har også hatt 5 økter på tredemølla siden 2. januar og er godt fornøyd med det, særlig med at gårsdagens økt gikk merkbart lettere enn tidligere økter. :D Små skritt er lurt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint her også. Jeg har også hatt en sakte og nedadgående vekt i 2021, og planen er å fortsette i samme tempo nå. Jeg synes det er knallgøy å trene, og håper at jeg klarer å balansere det riktig, slik at jeg ikke overtrener, eller blir syk og kommer ut av det (har ikke vært syk på over to år, så det skal vel gå greit :-D) Jeg er også fornøyd med kostholdet. Vi har knepet inn litt på øl og vin, og det funker fint det og. Kjenner at kroppen er strammere, særlig på sidene og i armene.

Er egentlig lite sulten. Synes jeg spiser nokså lite. Har funnet noen helt vidunderlige dadler med lakris, som jeg har kjøpt noen ganger - de er mye bedre enn sjokolade, og litt færre kalorier. Nå er jeg nå ikke så himla på sjokolade uansett, men de er i alle fall bedre enn chips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøker å hente meg inn etter veldig mye overspising siste to uker. Eller emosjonell spising som det jo også er. 

Bare det å klare å lage ordentlig mat, ikke kjøpe inn masse is og sjokoladesaus, lage vafler etc. 

Og for min del jobbe med hodet mtp at vekta ikke skal være i fokus. Men heller å gjøre det som er sunt for hodet og kroppen. 

Når det er sagt har jeg aldri likt nyttårsforsett. Det er liksom litt dømt til å feile. Jeg er mer tilhenger av å endre ting i livet sitt uavhengig av når på året det er. Det må jo være en grunn til at så mange mislykkes med disse forsettene. Nytt år nye muligheter. Ja sant det, men kanskje det legger veldig press på ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
påskelilje skrev (1 minutt siden):

Det går fint her også. Jeg har også hatt en sakte og nedadgående vekt i 2021, og planen er å fortsette i samme tempo nå. Jeg synes det er knallgøy å trene, og håper at jeg klarer å balansere det riktig, slik at jeg ikke overtrener, eller blir syk og kommer ut av det (har ikke vært syk på over to år, så det skal vel gå greit :-D) Jeg er også fornøyd med kostholdet. Vi har knepet inn litt på øl og vin, og det funker fint det og. Kjenner at kroppen er strammere, særlig på sidene og i armene.

Er egentlig lite sulten. Synes jeg spiser nokså lite. Har funnet noen helt vidunderlige dadler med lakris, som jeg har kjøpt noen ganger - de er mye bedre enn sjokolade, og litt færre kalorier. Nå er jeg nå ikke så himla på sjokolade uansett, men de er i alle fall bedre enn chips.

Så bra! 😊

Jeg trente litt i fjor jeg også (treningssenter og svømmehall), og håper å finne lysten igjen ganske snart. Det er vel bare å bestemme seg, tenker jeg.. 😉 Du trenger ikke å svare, men hvordan syk har du vært? ❤️

Huff, sjokolade er min store last... Det verste er at en 200 grams plate omtrent utgjør hele dagsbehovet hva antall kcal angår... (altså de kcal jeg skal ha pr dag for å gå ned) Jeg bare MÅ skjerpe meg med det! Før hadde jeg det hver helg, så gikk jeg over til annenhver helg. Kanskje jeg nå burde prøve hver 3. helg. Kan ikke slutte helt, for føler liksom jeg må kunne unne meg litt innimellom, hvis ikke vil det jo bli helt uutholdelig dette her.. 😉 Hadde jeg likt dadler så kunne jeg jo ha forsøkt det.. 

Jeg må bestemme meg for hvilken rute/vei jeg skal kjøre i år, noe som vil avgjøre hastigheten på vektnedgangen. Skal jeg gå for daglig kalorirestriksjon (noe som vil gå raskere), eller skal jeg gjøre som i fjor hvor jeg mest bare kuttet en og annen usunn ting fra kostholdet (noe som vil gå tregere). Kanskje en blanding hadde vært greit. Trenger jo ikke å være enten eller. Og så kan jeg gjøre dette med periodisk faste innimellom også. Bare tenker høyt her..! Vekta går nok ned uansett! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg forsøker å hente meg inn etter veldig mye overspising siste to uker. Eller emosjonell spising som det jo også er. 

Bare det å klare å lage ordentlig mat, ikke kjøpe inn masse is og sjokoladesaus, lage vafler etc. 

Og for min del jobbe med hodet mtp at vekta ikke skal være i fokus. Men heller å gjøre det som er sunt for hodet og kroppen. 

Når det er sagt har jeg aldri likt nyttårsforsett. Det er liksom litt dømt til å feile. Jeg er mer tilhenger av å endre ting i livet sitt uavhengig av når på året det er. Det må jo være en grunn til at så mange mislykkes med disse forsettene. Nytt år nye muligheter. Ja sant det, men kanskje det legger veldig press på ting?

Du har noen gode poeng. Vil være litt forsiktig med å diskutere vekt med deg fordi jeg jo vet at du har en spiseforstyrrelse. 

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (1 minutt siden):

Enig i det uthevede. Ellers vil jeg være litt forsiktig med å diskutere vekt med deg fordi jeg jo vet at du har en spiseforstyrrelse. 

Ja, jeg diskuterer ikke vekt. Bare sunt og godt kosthold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg diskuterer ikke vekt. Bare sunt og godt kosthold. :)

Bare synes generelt det er litt todelt dette med å diskutere slanking på et vektforum. På den ene siden er det fint å utveksle tanker og evt metoder med andre, på den annen side vet man aldri hvem som har SF og som kanskje vil bli trigget i negativ retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (13 minutter siden):

Huff, sjokolade er min store last... Det verste er at en 200 grams plate omtrent utgjør hele dagsbehovet hva antall kcal angår... (altså de kcal jeg skal ha pr dag for å gå ned) Jeg bare MÅ skjerpe meg med det!

Så la være å kjøpe de store da...! Kjøp en liten plate, en melkerull eller en sånn liten eventyrsjokolade. :) Da er det tomt når du har spist en mye mindre mengde rett og slett. Brekk sjokoladen opp i de små rutene, legg den på et pent, lite fat eller en søt liten skål og lag deg en kopp te eller kaffe til og nyt! :D Ta en og en bit og kjenn på smaken og prøv å drøye kosestunden litt, ikke sleng innpå hele skåla i en jafs slik at du egentlig knapt kjenner smaken.

Produsentene lager stadig større pakninger for å få oss til å kjøpe mer - kjøper man stor pakning så spises den på samme måte som med en liten pakning. Ikke la deg lure! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (5 minutter siden):

Bare synes generelt det er litt todelt dette med å diskutere slanking på et vektforum. På den ene siden er det fint å utveksle tanker og evt metoder med andre, på den annen side vet man aldri hvem som har SF og som kanskje vil bli trigget i negativ retning. 

Jeg er enig med deg, derfor nevner jeg aldri hva jeg veier ettersom jeg antagelig er mye lavere enn de andre her inne (152 cm) og derfor også, naturlig nok, veier en del mindre selv om jeg har vært overvektig inntil i høst. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyttårsforsetter er til for å brytes 😅. Det er ikke noe for meg, da blir jeg bare ekstra oppsatt på å spise/drikke det jeg skal holde meg unna. Måtehold og evt. mer trening funker bedre - for meg ;) 

 

En eneste gang har jeg hatt et godt nyttårsforsett og holdt det, nemlig da jeg sluttet å røyke for veldig mange år siden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (13 minutter siden):

Bare synes generelt det er litt todelt dette med å diskutere slanking på et vektforum. På den ene siden er det fint å utveksle tanker og evt metoder med andre, på den annen side vet man aldri hvem som har SF og som kanskje vil bli trigget i negativ retning. 

Okei. For min del har bare kosthold og livsstil vært en interesse siden jeg var 16 år, og noe jeg har diskutert mye på diverse forum og slikt. Jeg blir ikke trigget av slike tråder som dette, eller å komme med innspill der det stilles spørsmål, men jeg trenger jo ikke å delta her hvis det blir dumt eller ubehagelig. 

Uansett lykke til. Heier på deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Okei. For min del har bare kosthold og livsstil vært en interesse siden jeg var 16 år, og noe jeg har diskutert mye på diverse forum og slikt. Jeg blir ikke trigget av slike tråder som dette, eller å komme med innspill der det stilles spørsmål, men jeg trenger jo ikke å delta her hvis det blir dumt eller ubehagelig. 

Uansett lykke til. Heier på deg. :)

Jeg synes du skal delta, men det er andre her inne enn deg som har et svært sykt forhold til vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Glitter skrev (2 minutter siden):

Okei. For min del har bare kosthold og livsstil vært en interesse siden jeg var 16 år, og noe jeg har diskutert mye på diverse forum og slikt. Jeg blir ikke trigget av slike tråder som dette, eller å komme med innspill der det stilles spørsmål, men jeg trenger jo ikke å delta her hvis det blir dumt eller ubehagelig. 

Uansett lykke til. Heier på deg. :)

Ja, jeg også synes du kan delta hvis du vil. Du virker veldig klok i forhold til så mye! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Lillemus skrev (17 minutter siden):

Så la være å kjøpe de store da...! Kjøp en liten plate, en melkerull eller en sånn liten eventyrsjokolade. :) Da er det tomt når du har spist en mye mindre mengde rett og slett. Brekk sjokoladen opp i de små rutene, legg den på et pent, lite fat eller en søt liten skål og lag deg en kopp te eller kaffe til og nyt! :D Ta en og en bit og kjenn på smaken og prøv å drøye kosestunden litt, ikke sleng innpå hele skåla i en jafs slik at du egentlig knapt kjenner smaken.

Produsentene lager stadig større pakninger for å få oss til å kjøpe mer - kjøper man stor pakning så spises den på samme måte som med en liten pakning. Ikke la deg lure! ;) 

Takk for gode tips! 👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (33 minutter siden):

Så bra! 😊

Jeg trente litt i fjor jeg også (treningssenter og svømmehall), og håper å finne lysten igjen ganske snart. Det er vel bare å bestemme seg, tenker jeg.. 😉 Du trenger ikke å svare, men hvordan syk har du vært? ❤️

Huff, sjokolade er min store last... Det verste er at en 200 grams plate omtrent utgjør hele dagsbehovet hva antall kcal angår... (altså de kcal jeg skal ha pr dag for å gå ned) Jeg bare MÅ skjerpe meg med det! Før hadde jeg det hver helg, så gikk jeg over til annenhver helg. Kanskje jeg nå burde prøve hver 3. helg. Kan ikke slutte helt, for føler liksom jeg må kunne unne meg litt innimellom, hvis ikke vil det jo bli helt uutholdelig dette her.. 😉 Hadde jeg likt dadler så kunne jeg jo ha forsøkt det.. 

Jeg må bestemme meg for hvilken rute/vei jeg skal kjøre i år, noe som vil avgjøre hastigheten på vektnedgangen. Skal jeg gå for daglig kalorirestriksjon (noe som vil gå raskere), eller skal jeg gjøre som i fjor hvor jeg mest bare kuttet en og annen usunn ting fra kostholdet (noe som vil gå tregere). Kanskje en blanding hadde vært greit. Trenger jo ikke å være enten eller. Og så kan jeg gjøre dette med periodisk faste innimellom også. Bare tenker høyt her..! Vekta går nok ned uansett! 😊

Jeg har IKKE vært syk 🙂 Verken forkjølelse, influensa, omgangssyke eller korona. Så poenget mitt var bare at jeg håper dette fortsetter, slik at ikke den gode treningstrenden blir ødelagt. 

Vi har de siste årene gått fra å være en familie på 5 (med 3 ungdommer) til bare 3 nå, der den yngste på snart 18 stort sett styrer seg selv, så jeg har fått så veldig mye ekstra tid etter jobb 🙂 Og da har jeg kjørt på med både trening og diverse styreverv og aktiviteter, og synes at livet er herlig når jeg kan gjøre så mye for min egen del!

Mannen og jeg koser oss mye sammen, både på tur, og med vin og øl. Vi kommer ikke til å kutte helt alkoholen, men lurt å stramme litt inn. Vi drikker lite brus, og ikke store mengder godteri/snacks, men det er fordi vi er noen ulver som sluuuuuuker alt som er dersom vi har det tilgjengelig 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (58 minutter siden):

Jeg synes du skal delta, men det er andre her inne enn deg som har et svært sykt forhold til vekt.

Ja jeg vet det, jeg svarte jo kun for meg selv, og at det ble tatt opp at jeg har slik problematikk. :)

Liviane skrev (56 minutter siden):

Ja, jeg også synes du kan delta hvis du vil. Du virker veldig klok i forhold til så mye! 😊

Takk. Jeg synes nå bare det er et spennende tema, og jeg kan jo litt om det. Sett helt bort fra spiseforstyrrelse, så har jeg jo gjort livsstilsendringer før, hvor jeg som mange andre har prøvd og feilet osv. Hvor jeg da til slutt fant det som passet meg. :) Og det er den måten å spise på jeg søker, også nå når målet er å få roet ned det sykelige med maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...