Gå til innhold

Styrketreningsøvelser - gi meg tips


påskelilje

Anbefalte innlegg

@Grendel og dere andre som trener styrke - se på de øvelsene jeg nå gjør 2-3 ganger per uke på treningssenter:

  • Oppvarming 10-20 minutter, enten løping på mølle eller trappegåing
  • Nedtrekk, både bredt og smalt grep - som regel 3 x 10
  • Benkpress (akkurat begynt - tar foreløpig bare stanga på 20 kilo, klarte 4 x 10 nå sist)
  • Mageøvelser: planke (klarer maks 1 min 10 s - går ikke fremover ... 😞 ), rette situps, skrå sit-ups, sideplanke/sidehev
  • Knebøy/squats 3 x 20
  • Hoftehev med pute mellom knærne, 3 x 20 "klemminger" for innside lår og rompe
  • Biceps med manualer (3 x 10-12 med 6 kilo)
  • Triceps med manualer liggende på benk eller i apparat
  • Beinpress i apparat (sittende)
  • Hamstring-øvelse i apparat
  • Apparat for fremre lårmuskler (Beinstrekk?)

Gjør ikke alt dette hver gang altså, men det er vel omtrent disse øvelsene jeg veksler mellom. Har prøvd meg på dips og chin-ups med hjelp, men jeg får litt vondt i hendene av det. Har brukt mest apparater de første månedene, men nå prøver jeg meg litt på vekter. Har brukt romaskin også, men nå er det en stund siden.

Jeg gjør vel ingenting for skuldrene tror jeg, og ikke utside lår. Heller ikke hoftehev (hipthrust?) med vekt. Føler at armene har blitt sterkere og strammere, og "flankene" også noe strammere pga sidehev. Har blitt mye bedre i ryggen etter at jeg startet med styrketrening regelmessig for et halvt år siden. Men jeg synes det går seint fremover mht å bli sterkere og klare tyngre vekter. Ser at veldig mange tar markløft. Siden hendene mine er svake, tenker jeg at jeg får effekt på lår og rompe av beinpress og knebøy ? Eller bør jeg lære meg dette også?

Hva tenker dere, er dette et greit program? Skulle gjerne sett litt mer fremgang både på stryken og på synlige muskler 😄 Har skjønt at en blir sterkere med tyngre vekter og færre repetisjoner, men får tydeligere muskler med mange rep. Vel... jeg har jo stort sett tatt 3 x10/15 uten at det har gitt så himla stor effekt 😄 

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (5 timer siden):

@Grendel og dere andre som trener styrke - se på de øvelsene jeg nå gjør 2-3 ganger per uke på treningssenter:

  • Oppvarming 10-20 minutter, enten løping på mølle eller trappegåing
  • Nedtrekk, både bredt og smalt grep - som regel 3 x 10
  • Benkpress (akkurat begynt - tar foreløpig bare stanga på 20 kilo, klarte 4 x 10 nå sist)
  • Mageøvelser: planke (klarer maks 1 min 10 s - går ikke fremover ... 😞 ), rette situps, skrå sit-ups, sideplanke/sidehev
  • Knebøy/squats 3 x 20
  • Hoftehev med pute mellom knærne, 3 x 20 "klemminger" for innside lår og rompe
  • Biceps med manualer (3 x 10-12 med 6 kilo)
  • Triceps med manualer liggende på benk eller i apparat
  • Beinpress i apparat (sittende)
  • Hamstring-øvelse i apparat
  • Apparat for fremre lårmuskler (Beinstrekk?)

Mye bra her! Kan du oppdatere med vekt på de ulike øvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (6 timer siden):

@Grendel og dere andre som trener styrke - se på de øvelsene jeg nå gjør 2-3 ganger per uke på treningssenter:

  • Oppvarming 10-20 minutter, enten løping på mølle eller trappegåing
  • Nedtrekk, både bredt og smalt grep - som regel 3 x 10
  • Benkpress (akkurat begynt - tar foreløpig bare stanga på 20 kilo, klarte 4 x 10 nå sist)
  • Mageøvelser: planke (klarer maks 1 min 10 s - går ikke fremover ... 😞 ), rette situps, skrå sit-ups, sideplanke/sidehev
  • Knebøy/squats 3 x 20
  • Hoftehev med pute mellom knærne, 3 x 20 "klemminger" for innside lår og rompe
  • Biceps med manualer (3 x 10-12 med 6 kilo)
  • Triceps med manualer liggende på benk eller i apparat
  • Beinpress i apparat (sittende)
  • Hamstring-øvelse i apparat
  • Apparat for fremre lårmuskler (Beinstrekk?)

Gjør ikke alt dette hver gang altså, men det er vel omtrent disse øvelsene jeg veksler mellom. Har prøvd meg på dips og chin-ups med hjelp, men jeg får litt vondt i hendene av det. Har brukt mest apparater de første månedene, men nå prøver jeg meg litt på vekter. Har brukt romaskin også, men nå er det en stund siden.

Jeg gjør vel ingenting for skuldrene tror jeg, og ikke utside lår. Heller ikke hoftehev (hipthrust?) med vekt. Føler at armene har blitt sterkere og strammere, og "flankene" også noe strammere pga sidehev. Har blitt mye bedre i ryggen etter at jeg startet med styrketrening regelmessig for et halvt år siden. Men jeg synes det går seint fremover mht å bli sterkere og klare tyngre vekter. Ser at veldig mange tar markløft. Siden hendene mine er svake, tenker jeg at jeg får effekt på lår og rompe av beinpress og knebøy ? Eller bør jeg lære meg dette også?

Hva tenker dere, er dette et greit program? Skulle gjerne sett litt mer fremgang både på stryken og på synlige muskler 😄 Har skjønt at en blir sterkere med tyngre vekter og færre repetisjoner, men får tydeligere muskler med mange rep. Vel... jeg har jo stort sett tatt 3 x10/15 uten at det har gitt så himla stor effekt 😄 

Jeg ville ha lagt til utfall i ulike varianter, og siden du er på treningssenter, så ville jeg ha sett etter en bosuball og gjort knebøy på den. Da får du utfordret koordinasjon og balanse også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (2 timer siden):

Mye bra her! Kan du oppdatere med vekt på de ulike øvelsene?

I dag:

15 min løping

Nedtrekk 3 x 10, 30 kilo

Beinpress 3 x 10, 95 kilo

Benkpress 4 x 14, 20 kilo (bare stanga)

Roing 3 x 10, 26 kilo (2 ulike grep)

Diverse mageøvelser på matte

Manualer biceps 3 x 8, 8 kilo

Manual triceps, 1 x 10, 8 kilo (holdt m begge hendene i én manual)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 timer siden):

Jeg ville ha lagt til utfall i ulike varianter, og siden du er på treningssenter, så ville jeg ha sett etter en bosuball og gjort knebøy på den. Da får du utfordret koordinasjon og balanse også. 

Måtte google bosuball 😅 Ja, det er sikkert lurt med knebøy oppå en slik.

Utfall er jeg ikke så veldig glad i, men må kanskje bli det? Da jeg startet med styrketrening for et år siden, startet jeg (dum som jeg var) med bulgarske utfall, og fikk vondt i knærne 😮 Men vanlige utfall burde jeg vel klare....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (37 minutter siden):

Måtte google bosuball 😅 Ja, det er sikkert lurt med knebøy oppå en slik.

Utfall er jeg ikke så veldig glad i, men må kanskje bli det? Da jeg startet med styrketrening for et år siden, startet jeg (dum som jeg var) med bulgarske utfall, og fikk vondt i knærne 😮 Men vanlige utfall burde jeg vel klare....!

Utfall er ikke for alle. Jeg har en skjevhet i korsryggen som gjør at jeg skal være veldig forsiktig med utfall. Men det er jo ikke sikkert samme gjelder deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det ser bra ut.

Jeg har lært mye siden den ene treningskameraten min driver en eksplosiv sport på høyt nivå. Problemet er at jeg ikke vet hva øvelsene heter, men jeg skal prøve å svare.

Du kan forenkle litt og ta færre øvelser, men som trener flere muskler på én gang.

Nedtrekk (som du bruker) er bra. Den trener biceps i tillegg til rygg. Du MÅ ikke ta manualer på samme økt. Du kan supplere med nedtrekk horisontalt (ofte samme apparat) a la romaskin for å ta andre muskler i ryggen (plusz armer. Du trenger strengt tatt ikke ta biceps med manuler i tillegg.

Du kan ta sittende/skrå benkpress for å trene skuldrene.

Hvis du i tillegg tar mageøvelser har du trent hele overkroppen. Vi har brukt en øvelse kalt minesøker for å trene musklene på siden av magen.

Når det gjelder beina så er Markløft er en øvelse som trener veldig store deler av kroppen: Lår, rumpe, rygg og armer (selv om de henger rett ned.). Du trener ikke leggene og baksiden av lårene.

Det jeg gjør som et minimum for hele kroppe  er:

-Benkpress

- Skråbenk eller skulderpress (løfte stang eller manualer over hodet)

- Nedtrekk eller pull ups.

- Ro- nedtrekk på samme maskin.

- Markløft eller "farmers walk"

- situps eller planke/slynge.

Jeg har ikke gjort egne øvelser for leggene eller baksiden av lårene. Det burde jeg kanskje.

 

Hvis vi splitter og tar halve kroppen per økt så tar vi mamge flere øvelser med snor, manualer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 timer siden):

Måtte google bosuball 😅 Ja, det er sikkert lurt med knebøy oppå en slik.

Utfall er jeg ikke så veldig glad i, men må kanskje bli det? Da jeg startet med styrketrening for et år siden, startet jeg (dum som jeg var) med bulgarske utfall, og fikk vondt i knærne 😮 Men vanlige utfall burde jeg vel klare....!

Utfall fungerer godt for meg, vel og merke når jeg bruker fornuftig teknikk. Passer på å ikke sette foten "rett frem" (altså ikke rett foran den andre foten) , men litt til siden for det benet som blir stående igjen, - og ikke alt for langt steg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Utfall er ikke for alle. Jeg har en skjevhet i korsryggen som gjør at jeg skal være veldig forsiktig med utfall. Men det er jo ikke sikkert samme gjelder deg.

Ingen øvelser passer vel for alle, men jeg gjør utfall nettopp for å få ryggen min til å fungere best mulig. Har slitt mye med rygg (ble operert for ørten år siden), og har alltid måtte trene for å opprettholde funksjon. Men det tok lang tid før jeg sluttet å gjøre utfallene mer utfordrende enn jeg egentlig klarte å håndtere;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (12 timer siden):

Jeg synes det ser bra ut.

Jeg har lært mye siden den ene treningskameraten min driver en eksplosiv sport på høyt nivå. Problemet er at jeg ikke vet hva øvelsene heter, men jeg skal prøve å svare.

Du kan forenkle litt og ta færre øvelser, men som trener flere muskler på én gang.

Nedtrekk (som du bruker) er bra. Den trener biceps i tillegg til rygg. Du MÅ ikke ta manualer på samme økt. Du kan supplere med nedtrekk horisontalt (ofte samme apparat) a la romaskin for å ta andre muskler i ryggen (plusz armer. Du trenger strengt tatt ikke ta biceps med manuler i tillegg.

Du kan ta sittende/skrå benkpress for å trene skuldrene.

Hvis du i tillegg tar mageøvelser har du trent hele overkroppen. Vi har brukt en øvelse kalt minesøker for å trene musklene på siden av magen.

Når det gjelder beina så er Markløft er en øvelse som trener veldig store deler av kroppen: Lår, rumpe, rygg og armer (selv om de henger rett ned.). Du trener ikke leggene og baksiden av lårene.

Det jeg gjør som et minimum for hele kroppe  er:

-Benkpress

- Skråbenk eller skulderpress (løfte stang eller manualer over hodet)

- Nedtrekk eller pull ups.

- Ro- nedtrekk på samme maskin.

- Markløft eller "farmers walk"

- situps eller planke/slynge.

Jeg har ikke gjort egne øvelser for leggene eller baksiden av lårene. Det burde jeg kanskje.

 

Hvis vi splitter og tar halve kroppen per økt så tar vi mamge flere øvelser med snor, manualer etc.

Takk 🙂

Dattera mi trener der også, så en sjelden gang hjelper hun meg litt. Hun kan en del, men hun er jo temmelig fersk hun også da, men har mange venner som trener mye og som går på idrettslinja. Så jeg får litt tips der.

Det jeg skjønte her litt før jul, var at det var bedre for stabiliseringsmuskler å bruke vekter og manualer i stedet fro apparater, så det er vel derfor jeg har begynt med manualer, men fint tips om ikke å ta det på samme økt som apparattrening på de musklene. De to første gangene jeg hadde benkpress, sjanglet jeg noe veldig sideveis, fordi det var så uvant øvelse 😄 Nå går det mye bedre, og jeg vil prøve å øke vekta neste gang. Vil helst gjøre det en gang dattera er med, så hun kan sikre litt 😄 

Tror jeg skal ta "markløft" uten vekter litt først, altså mer knebøy, før jeg starter med det. Viktig å ha helt rett rygg, skjønner jeg. Og så skal jeg begynne med noe skulderpressøvelser. Er ikke sterk i skuldrene, så liker ikke de øvelsene 😉 men da må jeg vel begynne å trene de musklene da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (5 minutter siden):

Takk 🙂

Dattera mi trener der også, så en sjelden gang hjelper hun meg litt. Hun kan en del, men hun er jo temmelig fersk hun også da, men har mange venner som trener mye og som går på idrettslinja. Så jeg får litt tips der.

Det jeg skjønte her litt før jul, var at det var bedre for stabiliseringsmuskler å bruke vekter og manualer i stedet fro apparater, så det er vel derfor jeg har begynt med manualer, men fint tips om ikke å ta det på samme økt som apparattrening på de musklene. De to første gangene jeg hadde benkpress, sjanglet jeg noe veldig sideveis, fordi det var så uvant øvelse 😄 Nå går det mye bedre, og jeg vil prøve å øke vekta neste gang. Vil helst gjøre det en gang dattera er med, så hun kan sikre litt 😄 

Tror jeg skal ta "markløft" uten vekter litt først, altså mer knebøy, før jeg starter med det. Viktig å ha helt rett rygg, skjønner jeg. Og så skal jeg begynne med noe skulderpressøvelser. Er ikke sterk i skuldrene, så liker ikke de øvelsene 😉 men da må jeg vel begynne å trene de musklene da!

Hva med å få en PT til å sette opp et program for deg? Jeg synes ikke det er noe poeng å trene sammen med PT, men har hatt stor glede av å få satt opp program og så endre det etter en stund. 

Synes du er flink som gjør såpass mye for mage, jeg slurver med det siden jeg synes det er så kjedelig. Til gjengjeld gjør jeg mange øvelser som forutsetter god kontroll på kjernemuskulaturen, slik at jeg indirekte får trent den også. 

De dagene du gjør benpress i apparat, er det liten vits i å gjøre knebøy i tillegg - tror jeg. Men du burde få med flere øvelser som styrker koordinasjon osv.

Her er noen retningslinjer jeg har fått mht belastning av en som virkelig kan dette:

"Det som er viktig er at du tretter ut muskulaturen i 1, 2 , 3 eller 4 serier (eller flere) i hver trening.  Hvis belastningen er så lett at du kan gjøre mer enn 25 repetisjoner før du ikke orker flere oppnår du mer utholdenhetstrening enn styrke. Hvis belastningen er så stor at du ikke orker mer enn 8  reps (eller færre reps) i første serien er belastningen for tung til at du får tatt ut styrkepotensialet. Det ideelle er derfor at belastningen er så stor at du kan utføre 10-15 reps i den første serien og gjenta dette i 1-2 serier til. Når du er ferdig med den siste serien skal du kun kunne utføre 3-4 ekstra repetisjoner før du er helt «utslitt» (3-4 reps som du ikke utfører).

Det er bedre om du utfører færre øvelser i hver treningssesjon slik at du rekker å trette ut muskulaturen gjennom de øvelsene du gjør. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (På 11.1.2022 den 10.58):

Hva med å få en PT til å sette opp et program for deg? Jeg synes ikke det er noe poeng å trene sammen med PT, men har hatt stor glede av å få satt opp program og så endre det etter en stund. 

Synes du er flink som gjør såpass mye for mage, jeg slurver med det siden jeg synes det er så kjedelig. Til gjengjeld gjør jeg mange øvelser som forutsetter god kontroll på kjernemuskulaturen, slik at jeg indirekte får trent den også. 

De dagene du gjør benpress i apparat, er det liten vits i å gjøre knebøy i tillegg - tror jeg. Men du burde få med flere øvelser som styrker koordinasjon osv.

Her er noen retningslinjer jeg har fått mht belastning av en som virkelig kan dette:

"Det som er viktig er at du tretter ut muskulaturen i 1, 2 , 3 eller 4 serier (eller flere) i hver trening.  Hvis belastningen er så lett at du kan gjøre mer enn 25 repetisjoner før du ikke orker flere oppnår du mer utholdenhetstrening enn styrke. Hvis belastningen er så stor at du ikke orker mer enn 8  reps (eller færre reps) i første serien er belastningen for tung til at du får tatt ut styrkepotensialet. Det ideelle er derfor at belastningen er så stor at du kan utføre 10-15 reps i den første serien og gjenta dette i 1-2 serier til. Når du er ferdig med den siste serien skal du kun kunne utføre 3-4 ekstra repetisjoner før du er helt «utslitt» (3-4 reps som du ikke utfører).

Det er bedre om du utfører færre øvelser i hver treningssesjon slik at du rekker å trette ut muskulaturen gjennom de øvelsene du gjør. "

Ja, jeg  vurderer å ta en pt-time for å sette opp et program. I går da jeg trente, var det en mann i 50-årene som hadde pt-time - han ble kjørt temmelig hardt! Men jeg tror de kjente hverandre, sånn at hun pt'en visste hvor nivået hans lå.

Jeg prøvde meg på bosuball i går. Du verden så skjelven jeg var! Mange muskler i føttene, anklene og leggen som måtte stabilisere! La på vekt på stanga i benkpress for første gang, så da løftet jeg først 10 ganger med kun stang (20 kilo), så 6 +6 +5 med 25 kilo. Tenkte på det du sa med de siste 3-4 som jeg ikke skulle klare 😄 men ville prøve da hvor mange jeg klarte. Og det var altså 5 siste gangen. Prøvde også en ny øvelse for skuldrene, jfr det @Grendel sa, apparat med skulderpress. Der var det ikke mye styrke, gitt! Tok den på nest letteste (10 kilo), og jeg tok vel bare 2 x 8 av den .... 😮 😄 

Liker egentlig ikke mageøvelser jeg heller, men jeg ser og merker at det hjelper. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg har et ganske bra treningsprogram tilpasset mine behov (min rygg), men jeg vet ikke hva mange av øvelsene heter, så det blir litt håpløst å beskrive 😅. Min trening består av 10-15 minutter oppvarming, hvor jeg avslutter med noen korte intervaller og får opp pulsen, ca. 45 minutter styrkeøvelser, og avslutter med 10-15 minutter strekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nå har jeg bestilt pt-time! Fant ut at én slik time er inkludert i årsabonnementet 😊 Det blir spennende! Blir fint å få vite om jeg gjør øvelsene rett. Blir også fint å ha en der for å lære meg markløft og andre nye øvelser.

I dag tok jeg dette i benkpress: 1 x 10, 20 kg, +1 x 8, 25 kg, + 2 x 6, 25 kg + 1 x 5, 25 kg (klarte ikke den siste 😁)

Tok biceps øvelse m nanualer, 7 kilo i hver hånd. 3 x 10.

Ellers tok jeg knebøy både på bosuball og golv + mange mageøvelser + bittelitt for skuldrene. Er sliten i kveld, skal ikke trene noe styrke i morgen 😳😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering! Professor Jan Helgerud anbefaler dette programmet til vanlige folk som oss. Det skal dekke hele kroppen:

  • Beinpress
  • Pushups eller benkpress/brystpress
  • En roøvelse
  • Nedtrekk (foran ansiktet)
  • Rygg ups
  • Situps

Ikke langt unna det jeg foreslo.

Hvis man kun skal gjøre én øvelse er det beinpress, i følge professoren. (Markløft eller knebøy gjør noe av det samme, vil jeg påstå, men lettere å skade seg.)

https://www.nettavisen.no/trening/styrketrening/benpress/forskere-dette-er-den-beste-styrkeovelsen/f/5-95-372248

(Betalingsmur, men det er sikkert lov å liste opp det en professor foreslår. Det er mine skattepenger som betaler lønna hans)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (7 minutter siden):

Oppdatering! Professor Jan Helgerud anbefaler dette programmet til vanlige folk som oss. Det skal dekke hele kroppen:

  • Beinpress
  • Pushups eller benkpress/brystpress
  • En roøvelse
  • Nedtrekk (foran ansiktet)
  • Rygg ups
  • Situps

Ikke langt unna det jeg foreslo.

Hvis man kun skal gjøre én øvelse er det beinpress, i følge professoren. (Markløft eller knebøy gjør noe av det samme, vil jeg påstå, men lettere å skade seg.)

https://www.nettavisen.no/trening/styrketrening/benpress/forskere-dette-er-den-beste-styrkeovelsen/f/5-95-372248

(Betalingsmur, men det er sikkert lov å liste opp det en professor foreslår. Det er mine skattepenger som betaler lønna hans)

Ja, benpress, sittende roing og nedtrekk er kjernen i treningsprogrammet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (11 minutter siden):

Oppdatering! Professor Jan Helgerud anbefaler dette programmet til vanlige folk som oss. Det skal dekke hele kroppen:

  • Beinpress
  • Pushups eller benkpress/brystpress
  • En roøvelse
  • Nedtrekk (foran ansiktet)
  • Rygg ups
  • Situps

Ikke langt unna det jeg foreslo.

Hvis man kun skal gjøre én øvelse er det beinpress, i følge professoren. (Markløft eller knebøy gjør noe av det samme, vil jeg påstå, men lettere å skade seg.)

https://www.nettavisen.no/trening/styrketrening/benpress/forskere-dette-er-den-beste-styrkeovelsen/f/5-95-372248

(Betalingsmur, men det er sikkert lov å liste opp det en professor foreslår. Det er mine skattepenger som betaler lønna hans)

Ja, jeg gjør jo også omtrent dette. Rygg-ups er vel når en ligger på magen på skråbenk og reiser ryggen opp? Det har jeg ikke gjort. Har prøvd litt på apparat, men får fort vondt i ryggen, så jeg unngår helst det. Men det andre er jo gode øvelser for meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Grendel, @Ekstra og @frosken - jeg hadde pt-time på tirsdag. Kjempegøy! Fikk skryt for opplegget jeg hadde laget meg, og jeg gjorde de fleste øvelsene riktig 🙂 . Hun lærte meg i tillegg markløft (rumensk og vanlig, både med kettlebell og stang), knebøy med stang, hip-thrust apparat, utfall bakover fra lav benk og benkpress med manualer. Har vært skikkelig lemster i går og i dag 😄 så det var tydeligvis noen nye muskelgrupper som ble aktivert! Nå gleder jeg meg til ny treningstime for å teste dette ut alene! Men er usikker på om jeg skal gå i dag eller i morgen. Svømte mandag, styrke tirsdag og gikk en liten times rask tur i går. Bør jeg hvile i dag eller trene, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

@Grendel, @Ekstra og @frosken - jeg hadde pt-time på tirsdag. Kjempegøy! Fikk skryt for opplegget jeg hadde laget meg, og jeg gjorde de fleste øvelsene riktig 🙂 . Hun lærte meg i tillegg markløft (rumensk og vanlig, både med kettlebell og stang), knebøy med stang, hip-thrust apparat, utfall bakover fra lav benk og benkpress med manualer. Har vært skikkelig lemster i går og i dag 😄 så det var tydeligvis noen nye muskelgrupper som ble aktivert! Nå gleder jeg meg til ny treningstime for å teste dette ut alene! Men er usikker på om jeg skal gå i dag eller i morgen. Svømte mandag, styrke tirsdag og gikk en liten times rask tur i går. Bør jeg hvile i dag eller trene, tro?

Sprekt! Jeg lærte meg også markløft for et par år siden, men fant ut at det var ørsmå marginer før jeg kunne få litt vondt i ryggen av det, så jeg har lagt det fra meg og gjør andre øvelser.

Jeg tenker at det går fint å trene i dag og, når du brukte litt andre muskler i går (men jeg er ingen PT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (På 27.1.2022 den 8.48):

Sprekt! Jeg lærte meg også markløft for et par år siden, men fant ut at det var ørsmå marginer før jeg kunne få litt vondt i ryggen av det, så jeg har lagt det fra meg og gjør andre øvelser.

Jeg tenker at det går fint å trene i dag og, når du brukte litt andre muskler i går (men jeg er ingen PT).

Jeg droppet både markløft og knebøy i mange år fordi jeg ble skremt av alle advarslene fra en PT. Jeg tenkte nøyaktig det samme som deg: Hvis det skal så lite feil til for å ødelegge ryggen, så er det kanskje ikke så bra for ryggen i det hele tatt.

Jeg har tatt det opp igjen nå fordi jeg ser at forskere anbefaler øvelsen veldig for å holde seg funksjonelt sterk. Belastningen går hele veien fra fotsålene til håndflatene. Jeg løfter bare lett. Jeg øker ikke på med vekt for å løfte tyngst mulig.

Beinpress gjør kanskje omtrent samme nytte uten samme risiko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...