Gå til innhold

Styrketreningsøvelser - gi meg tips

Anbefalte innlegg

Ekstra
Grendel skrev (På 29.1.2022 den 8.47):

Jeg droppet både markløft og knebøy i mange år fordi jeg ble skremt av alle advarslene fra en PT. Jeg tenkte nøyaktig det samme som deg: Hvis det skal så lite feil til for å ødelegge ryggen, så er det kanskje ikke så bra for ryggen i det hele tatt.

Jeg har tatt det opp igjen nå fordi jeg ser at forskere anbefaler øvelsen veldig for å holde seg funksjonelt sterk. Belastningen går hele veien fra fotsålene til håndflatene. Jeg løfter bare lett. Jeg øker ikke på med vekt for å løfte tyngst mulig.

Beinpress gjør kanskje omtrent samme nytte uten samme risiko

I benpress er ryggen låst, så kjernemuskulaturen får nok ikke samme trening som ved markløft og knebøy.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

påskelilje
Grendel skrev (På 1/29/2022 den 8.47):

Jeg droppet både markløft og knebøy i mange år fordi jeg ble skremt av alle advarslene fra en PT. Jeg tenkte nøyaktig det samme som deg: Hvis det skal så lite feil til for å ødelegge ryggen, så er det kanskje ikke så bra for ryggen i det hele tatt.

Jeg har tatt det opp igjen nå fordi jeg ser at forskere anbefaler øvelsen veldig for å holde seg funksjonelt sterk. Belastningen går hele veien fra fotsålene til håndflatene. Jeg løfter bare lett. Jeg øker ikke på med vekt for å løfte tyngst mulig.

Beinpress gjør kanskje omtrent samme nytte uten samme risiko

Jeg har ikke fått særlig sving på markløftene. Trente m studentdattera i går, og hun er råsterk, hun tok 75 kg! Jeg prøvde meg på 30, men fikk det ikke ordentlig til, så jeg må gå tilbake til 25 og heller trene riktig teknikk.

Noe som var gøy i går, var benkpress! Jeg startet jo i jula med kun stanga (20 kilo), og har hatt 25 kilo noen uker (har da klart 3 x 8-10 reps). I går stod dattera bak,  og da klarte jeg 2 x 6 med 30 kilo, og 2 x 3 med 32,5 😊 Så gøy!

Og jeg hadde tenkt å klage til deg på fremdriften på nedtrekk, har tatt 30 og 35 kilo i flere måneder, men plutselig denne uka  klarte jeg 40! Med smalt grep da, både på nedtrekk og roing. Knallgøy!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grendel
påskelilje skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke fått særlig sving på markløftene. Trente m studentdattera i går, og hun er råsterk, hun tok 75 kg! Jeg prøvde meg på 30, men fikk det ikke ordentlig til, så jeg må gå tilbake til 25 og heller trene riktig teknikk.

Noe som var gøy i går, var benkpress! Jeg startet jo i jula med kun stanga (20 kilo), og har hatt 25 kilo noen uker (har da klart 3 x 8-10 reps). I går stod dattera bak,  og da klarte jeg 2 x 6 med 30 kilo, og 2 x 3 med 32,5 😊 Så gøy!

Og jeg hadde tenkt å klage til deg på fremdriften på nedtrekk, har tatt 30 og 35 kilo i flere måneder, men plutselig denne uka  klarte jeg 40! Med smalt grep da, både på nedtrekk og roing. Knallgøy!

Det er motiverende at man får så rask fremgang med styrketrening. Det flater ut etter en stund, men allikevel.

En annen litt morsom ting er at man har stor fremgang selv om man er oppe i årene. Jeg er fullstendig klar over at forskning viser at man bygger muskler lettest før 35, men vanlige dødelige kan lett kompensere for det ved å trene litt mer. Alle rekordene mine er tatt langt oppe i 40 årene, selv om jeg trente med vekter i perioder i 20-årene også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ekstra
påskelilje skrev (1 time siden):

Du er sterk! Jeg har holdt på med nedtrekk lenge, og klarer ikke mer enn 35.

Endret av Ekstra
Lenke til innlegg
Del på andre sider
påskelilje
Ekstra skrev (42 minutter siden):

Du er sterk! Jeg har holdt på med nedtrekk lenge, og klarer ikke mer enn 35.

Det har stått stille hos meg og, men plutselig så gikk det med 40! Men jeg er mye svakere når jeg holder bredt. Tar som regel 30 da, innimellom 35. Trener litt biceps m manualer av og til, tar da 8 kg tror jeg på dem. Og så svømmer jeg 1 gang per uke, og da er det mye rygg og armer det går på. Så jeg har nok blitt en del sterkere pga det i vinter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ekstra
påskelilje skrev (På 20.2.2022 den 18.29):

Det har stått stille hos meg og, men plutselig så gikk det med 40! Men jeg er mye svakere når jeg holder bredt. Tar som regel 30 da, innimellom 35. Trener litt biceps m manualer av og til, tar da 8 kg tror jeg på dem. Og så svømmer jeg 1 gang per uke, og da er det mye rygg og armer det går på. Så jeg har nok blitt en del sterkere pga det i vinter.

Jeg var på spinning i dag, og selv om jeg var sliten etterpå måtte jeg prøve meg på 40 kg. nedtrekk, inspirert av deg. Det ble 6 x 3 reps. Riktignok lettet baken på de siste :D.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Ekstra skrev (1 time siden):

Jeg var på spinning i dag, og selv om jeg var sliten etterpå måtte jeg prøve meg på 40 kg. nedtrekk, inspirert av deg. Det ble 6 x 3 reps. Riktignok lettet baken på de siste :D.

Heyheyhey!!! Bravo!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...