Gå til innhold

Dere som har diagnostisert BP1, hvordan forløper maniene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har din/dine manier utartet seg? Hvordan vet du at det du har hatt er mani og ikke hypomani? 

Anonymkode: c026c...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Liviane

Kort fortalt: Mani er sterke saker. Alt er mer intenst enn ved hypomani, og man mister gjerne kontrollen, blir psykotisk og må bli innlagt. Jeg har fått diagnostisert mani ved innleggelser. 

 

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (10 minutter siden):

Kort fortalt: Mani er sterke saker. Alt er mer intenst enn ved hypomani, og man mister gjerne kontrollen, blir psykotisk og må bli innlagt. Jeg har fått diagnostisert mani ved innleggelser. 

 

Veldig bra svar. Jeg har vært på sidelinjen og sett hva det er, og det er akkurat som du beskriver det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan har din/dine manier utartet seg? Hvordan vet du at det du har hatt er mani og ikke hypomani? 

Anonymkode: c026c...1ce

Blir innlagt med tvang selv om jeg søker hjelp selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har din/dine manier utartet seg?
Mindre/ingen søvn, men stadig bedre humør. Økende følelse av velvære og intens lykke. Økt aktivitet og produktivitet, selvfølelse, selvtillit, kreativitet, sexlyst, shoppinglyst, blir hyperinteressert i ulike ting osv. Etter hvert kan jeg bli mer irritabel eller sint, få hallusinasjoner og/eller vrangforestillinger. Det starter i hypomani, og utvikler seg derfra til mani.

Hvordan vet du at det du har hatt er mani og ikke hypomani? 

Før har jeg pleid å tenke at jeg "bare" er hypoman, og ikke manisk. Blitt overrasket når helsepersonell har sagt at jeg er manisk, og har villet medisinere meg, legge meg inn osv. I etterkant er det lett å se forskjellen, men der og da er det fullstendig overraskende eller provoserende å høre at jeg er manisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne hatt enda mere spesifiserte fremstillinger av akkurat hva dere som har vært maniske gjorde i manien, som skiller det fra hypomani, annet enn at helsepersonell sa at dere var maniske. Min psykiater sa at «de med mani havner hos oss i akuttmottaket». Det er det hun bruker for å skille hypomani fra mani. Har selv hatt grensepsykose og gjort noen unevnelige ting i hypomane faser da jeg var yngre, hadde en ustabil døgnrytme, ingen medisiner og lite kunnskap om hva dette var. Men har aldri blitt hanka inn av andre og sperra inne. 

Anonymkode: c026c...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skulle gjerne hatt enda mere spesifiserte fremstillinger av akkurat hva dere som har vært maniske gjorde i manien, som skiller det fra hypomani, annet enn at helsepersonell sa at dere var maniske. Min psykiater sa at «de med mani havner hos oss i akuttmottaket». Det er det hun bruker for å skille hypomani fra mani. Har selv hatt grensepsykose og gjort noen unevnelige ting i hypomane faser da jeg var yngre, hadde en ustabil døgnrytme, ingen medisiner og lite kunnskap om hva dette var. Men har aldri blitt hanka inn av andre og sperra inne. 

Anonymkode: c026c...1ce

Skjønner at du ønsker mer svar rundt hva mani er eller kan være. Grunnene til at jeg for mitt vedkommende ikke går noe særlig detaljert inn på dette er blant annet fordi jeg er redd for gjenkjenning, og fordi jeg synes det er flaut. Men kan si så mye at det handlet om religiøs psykose. Håper du får mer tilfredsstillende svar fra andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Liviane skrev (13 minutter siden):

Skjønner at du ønsker mer svar rundt hva mani er eller kan være. Grunnene til at jeg for mitt vedkommende ikke går noe særlig detaljert inn på dette er blant annet fordi jeg er redd for gjenkjenning, og fordi jeg synes det er flaut. Men kan si så mye at det blant annet handlet om religiøs psykose. Håper du får mer tilfredsstillende svar fra andre. 

Rettelse. Ville ha med at det blant annet har handlet om religiøs psykose. Men annet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...