Gå til innhold

Blodpøve på eldre


Nitir

Anbefalte innlegg

Fulgte min onkel på 80 år til legen da han plutselig ikke klarte å stå på bena en dag og var i dårlig form. Ønsket å få tatt helsesjekk og blodprøver. Men da fikk vi beskjed med legen at en ikke tar blodprøver på så gamle mennesker. Er dette virkelig riktig? Min onkel har ikke vært til legen på mange mange år så jeg synes en blodprøve burde vert tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nitir skrev (4 minutter siden):

Men da fikk vi beskjed med legen at en ikke tar blodprøver på så gamle mennesker.

For meg høres det ut som en misforståelse, evt. et relativt nytt påfunn.  

Faren min døde for fire år siden, nesten 97 år gammel. Han var på sykehjem bare de aller siste månedene, og jeg pleide å følge ham til fastlegen. Der ble det tatt blodprøve ganske regelmessig, omtrent ved annenhver kontroll, bl.a. for å sjekke at han fikk i seg nødvendige næringsstoffer. Det er ganske vanlig at enkemenn i 90-årene ikke har de helt store variasjonene i kostholdet. 

Faren min brukte noen faste medisiner, det kan ha hatt noe med saken å gjøre. Men det er jo også ganske vanlig i høy alder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitir skrev (På 15.1.2022 den 12.07):

Fulgte min onkel på 80 år til legen da han plutselig ikke klarte å stå på bena en dag og var i dårlig form. Ønsket å få tatt helsesjekk og blodprøver. Men da fikk vi beskjed med legen at en ikke tar blodprøver på så gamle mennesker. Er dette virkelig riktig? Min onkel har ikke vært til legen på mange mange år så jeg synes en blodprøve burde vert tatt. 

Det er tull at det ikke tas blodprøver av folk over 80 år. Fikk onkelen din noe hjelp eller fornuftige svar av legen? Hvis ikke, så har han krav på en vurdering hos en annen lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må være en misforståelse. Det er rett og slett tull at det ikke tas blodprøver av «eldre folk».Og 80 år er ingen alder «these days»

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...