Gå til innhold

Henning Værøy sier at personlighetsforstyrrelser ikke er psykisk sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det da? 

Anonymkode: 5f87f...7d3

Det er psykisk sykdom. Jeg anser HV som en som er litt i underkant narsissistisk selv... 

Anonymkode: 3450e...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han skiller på psykisk lidelse og psykisk sykdom? 

Altså. Har man en sykdom hvis man har utviklet en problematisk personlighetsstruktur? Vet ikke jeg. 

Selv ser jeg på det som en psykisk lidelse, men i perioder kan den gjøre at man er syk? Vet ikke helt jeg. 

Det er nå uansett helhetsbilde som avgjør om man er syk. Mange med PF har jo andre lidelser også. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (11 minutter siden):

Det kommer helt an på hvordan man definerer sykdom.

Hvordan vil du definere det? 

Ut ifra subjektiv lidelse og funksjonsnivå?

Vil en person som er alvorlig plaget av PF med svært lavt funksjonsnivå, kunne ansees som mer syk enn en velmedisinert og nesten symptomfri person med schizofreni? 

Jeg tenker jo at schizofreni åpenbart er en mer alvorlig lidelse, men individuelt sett kan det vel variere? 

Mulig jeg er på bærtur nå da, men.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Glitter skrev (1 time siden):

Hvordan vil du definere det? 

Ut ifra subjektiv lidelse og funksjonsnivå?

Vil en person som er alvorlig plaget av PF med svært lavt funksjonsnivå, kunne ansees som mer syk enn en velmedisinert og nesten symptomfri person med schizofreni? 

Jeg tenker jo at schizofreni åpenbart er en mer alvorlig lidelse, men individuelt sett kan det vel variere? 

Mulig jeg er på bærtur nå da, men.

Synes ikke du er på bærtur i det hele tatt, for meg høres det veldig fornuftig ut det du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (6 minutter siden):

Synes ikke du er på bærtur i det hele tatt, for meg høres det veldig fornuftig ut det du sier. 

Okei. Ja, det er kanskje det. 

Det er vel langt mer viktig å se på en persons funksjonsnivå og subjektive (og objektive også?) lidelse, enn bare diagnose alene? 

Men hva med prognose? Noen lidelser er jo livslang, mens andre kan man bli kvitt. Så det kommer vel an på varighet og slikt også? 

Innser jo at dette er et tema som er mer komplisert enn ja/nei i forhold til sykdom/lidelse/alvorlighetsgrad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært borti en psykiater som mente personlighetsforstyrrelser ikke var psykdom, men bare en kronglete personlighet. Dette var den samme psykiateren som ga meg zoloft for "tvangstankene" mine, og jeg ble psykotisk av de. For jeg hadde ikke schizofreni i hans øyne så det så. Noen uker etterpå på zoloft gikk det skikkelig galt. Og joda, ifølge de 4 psykologene og psykiaterne jeg hadde kontakt med etterpå så hadde jeg schizofreni.

Anonymkode: b2c93...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har også vært borti en psykiater som mente personlighetsforstyrrelser ikke var psykdom, men bare en kronglete personlighet. Dette var den samme psykiateren som ga meg zoloft for "tvangstankene" mine, og jeg ble psykotisk av de. For jeg hadde ikke schizofreni i hans øyne så det så. Noen uker etterpå på zoloft gikk det skikkelig galt. Og joda, ifølge de 4 psykologene og psykiaterne jeg hadde kontakt med etterpå så hadde jeg schizofreni.

Anonymkode: b2c93...9ca

Det er definitivt mer enn en kronglete personlighet. Litt avhengig av hvilken type PF, så har det jo diverse store konsekvenser for livet til de det gjelder, og det er forbundet med både dødelighet, kriminalitet og mye lidelse. 

Så det var jo en litt merkelig ting av en psykiater å si. Men han var kanskje av den gamle typen. Den hvor man ser kraftig ned på det å ha PF. Som om noen har bedt om å utvikle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Hvordan vil du definere det? 

Ut ifra subjektiv lidelse og funksjonsnivå?

Jeg ser på det som sykdom. Nettopp ut fra subjektiv lidelse og funksjonsnivå.

Noen liker å skille på sykdom, skade og lyte. Vi hadde den samme diskusjonen for noen år siden om asperger. For meg blir dette litt som å diskutere pavens skjegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (18 minutter siden):

Jeg ser på det som sykdom. Nettopp ut fra subjektiv lidelse og funksjonsnivå.

Noen liker å skille på sykdom, skade og lyte. Vi hadde den samme diskusjonen for noen år siden om asperger. For meg blir dette litt som å diskutere pavens skjegg.

Ah, ok! 

Takk for link. Den passet. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...