Gå til innhold

Doseøkning SSRI og mer angst


helseangst

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på zoloft 25mg for litt over tre uker siden, og angsten ble helt forferdelig. Ble rådet av lege til å vente tre uker før jeg økte videre til 50mg, noe jeg gjorde. Etter at jeg økte til 50mg har angsten blitt helt forferdelig enda en gang. Det føles som om jeg holder på å miste forstanden (min aller største frykt). Hvor lenge varer den angsten som man får når man øker dosen? Og hvor lang tid vil det ta før jeg føler meg bedre? Jeg har det helt grusomt om dagen. Har hatt hjelp av zoloft tidligere, men nå blir jeg redd for at det er helt feil medisin plutselig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Tre uker fra nå vil du trolig føle deg bedre.

2. Bruk Sobril som anvist av lege denne tiden.

3. Zoloft vil virke akkurat som sist.

4. Du blir ikke gal og du mister ikke forstanden. Dette er andre nevrotransmittere (dopamin og glutamat)

5. Det du kjenner nå er rett og slett bare serotonin 2-reseptorene som ikke er vant med serotonin. Det gir seg så snart de er tilvendt.

6. Aksepter dette som et normalfenomen.

Dette går bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helseangst skrev (7 timer siden):

Jeg begynte på zoloft 25mg for litt over tre uker siden, og angsten ble helt forferdelig. Ble rådet av lege til å vente tre uker før jeg økte videre til 50mg, noe jeg gjorde. Etter at jeg økte til 50mg har angsten blitt helt forferdelig enda en gang. Det føles som om jeg holder på å miste forstanden (min aller største frykt). Hvor lenge varer den angsten som man får når man øker dosen? Og hvor lang tid vil det ta før jeg føler meg bedre? Jeg har det helt grusomt om dagen. Har hatt hjelp av zoloft tidligere, men nå blir jeg redd for at det er helt feil medisin plutselig. 

Hadde det også slik, ble behandlet for panikkangst, kunne ha flere tilløp pr dag.. Det gikk for min del minst 5-6 uker før dosen var stabil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (10 timer siden):

Hadde det også slik, ble behandlet for panikkangst, kunne ha flere tilløp pr dag.. Det gikk for min del minst 5-6 uker før dosen var stabil. 

Brukte du Sobril ved behov eller holdt du det bare ut? Jeg bruker nå Sobril daglig (tar det ettermiddag eller kveld), men er veldig redd for å bli avhengig eller at det bare skal gjøre vondt verre i lengden. Men trenger å kunne få roe meg litt på kvelden for å få sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helseangst skrev (På 22.1.2022 den 9.16):

Brukte du Sobril ved behov eller holdt du det bare ut? Jeg bruker nå Sobril daglig (tar det ettermiddag eller kveld), men er veldig redd for å bli avhengig eller at det bare skal gjøre vondt verre i lengden. Men trenger å kunne få roe meg litt på kvelden for å få sove.

Brukte aldri sobril, kun remeron for å roe meg ned å sove godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...