Gå til innhold

Hva betyr fortetning på lungene?


smurf78

Anbefalte innlegg

Jeg tok nylig en CT av thorax pga vondt i brystet. Viste seg at jeg har en leddbetennelse i brystbeinet (artritt). Men de så også en fortetning og trodde det var fra en gjennomgått infeksjon. De ønsker å ta nytt CT-bilde om 6 måneder for å se om det er borte. 

Spørsmål 1: Hvis det allerede er en gjennomgått infeksjon, hvorfor skal de da ta bilde om 6 måneder? Vil det ikke da vises akkurat som idag? Jeg hadde forstått det hvis det var en pågående infeksjon som de vil se at blir borte, men forstår det ikke når det allerede er en gammel infeksjon som vises. 

Spørsmål 2: Når man googler leser man at fortetning kan skyldes mange ting, bl.a. svulst. Hvordan kan de vite at det skyldes en infeksjon og ikke en svulst? De ønsker jo ikke å utrede videre, kun ta ny CT om 6 måneder. Legen min sier at det er veldig vanlig å finne fortetninger på bilder, men kan de skille på hva slags fortetning det er på bildene da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...