Gå til innhold

En dag skal vi dø. Alle andre dager skal vi leve.


Kayia

Anbefalte innlegg

Leste akkurat denne kommentaren i Adresseavisen. Den oppsummerer egentlig det meste jeg har tenkt siden i fjor vår, og fremdeles tenker. Per Fugeli var en klok mann, og i likhet med Lundemo i Adressa savner jeg stemmen hans spesielt nå etter pandemien overtok livene våre. 

I tillegg til å være bekymret for hva den nye redselen gjør med oss alle og spesielt de unge er jeg bekymret for kulturnæringene. Det er lagt ned enorm innsats i profesjonalisering av denne bransjen de siste 10-15 årene, og det er ingen selvfølge at denne strukturen består. Jeg er redd for oppkjøp av store internasjonale aktører, for konkurser, og for at folk ikke orker mer. Jeg er redd vi blir et fattigere og kjedeligere samfunn om så skjer. 

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/kommentarer/2022/01/22/Skal-vi-være-bekymret-resten-av-livet-25064511.ece?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bak betalingsmur, men dette er noe DOLer (som meg) har sagt i 2 år allerede

dere mainstream folk har tatt feil angående covid panikken dere har ønsket og reagert på med ulogiske løsninger og nedsteninger, men om dere begynner å innse det nå så for all del bedre sent enn aldri :P

Anonymkode: 42372...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig. 

Jeg synes det har vært så trist for barna sin del. Min eldste sønn har grått av fortvilelse fordi han ikke kunne komme til mamma og stefar. Og alt som har blitt avlyst rundt omkring. 

Jeg selv gikk i bakken da det stengte ned. Falt ut av alt jeg hadde i hverdagen og gikk på en skikkelig stor rus-sprekk som nesten kostet meg livet. Nå er ikke jeg viktig i den sammenhengen, men jeg er jo ikke alene om å knekke sammen. Så. 

Jeg har tenkt at det kanskje har vært for strenge tiltak, men jeg har ikke mye kunnskaper så har ikke sagt så mye. Tenkt at staten vet best. Men jeg tenker at nå får det være nok? Helt milde tiltak bør holde.

 

Jeg trodde for øvrig det sitatet stammet fra Snoopy. Har sett det på et bilde på Facebook. Hehe. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke jeg viktig i den sammenhengen, men jeg er jo ikke alene om å knekke sammen. Så. 

Å joda, det er du. Det er nettopp din og så mange andres sterke og vonde opplevelser som ER viktig ❤️

Visste ikke det var Snoopy, men ikke forbauser over at Fugeli plukket fram noe derfra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (18 minutter siden):

Å joda, det er du. Det er nettopp din og så mange andres sterke og vonde opplevelser som ER viktig ❤️

Visste ikke det var Snoopy, men ikke forbauser over at Fugeli plukket fram noe derfra :) 

Tusen takk. :) Det var hyggelig. 

Ikke godt å si hvem som tok fra hvem. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

bak betalingsmur, men dette er noe DOLer (som meg) har sagt i 2 år allerede

dere mainstream folk har tatt feil angående covid panikken dere har ønsket og reagert på med ulogiske løsninger og nedsteninger, men om dere begynner å innse det nå så for all del bedre sent enn aldri :P

Anonymkode: 42372...aaa

Forstår jeg deg riktig om du mener folk ikke evner å tenke selv? Ja da er jeg isåfal enig. Det perfekte eksempel er da Erna slapp opp samfunnet og Oslos gater ble så fulle at noen var redde for å bli tråkket ihjel og det var umulig å få plass på noe utested. Men nå er de tilbake til hysteriet der de tar på seg maska før de går på bussen 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er store ulikheter i hvor viktige ulike aktiviteter/næringer er. Da er det riktig at de viktigste åpner først og de mindre viktige sist.

Tatoveringer og alkoholservering er langt ned på lista. Såkalte kulturarrangement like over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (7 minutter siden):

Det er store ulikheter i hvor viktige ulike aktiviteter/næringer er. Da er det riktig at de viktigste åpner først og de mindre viktige sist.

Tatoveringer og alkoholservering er langt ned på lista. Såkalte kulturarrangement like over.

Jeg bryr meg lite om alkoholservering og kultur i grunn, men det er jo så mye annet viktig som også har vært mye stengt og avlyst. Slik som fritidsaktiviteter til barn og unge (og for meg et fotballtilbud for nyktre rusavhengige), diverse dagtilbud som folk som sliter har vært mye stengt, unger som har øvd på forestillinger til foreldre har ikke fått framført osv. Det er disse tingene jeg personlig har opplevd som problematisk. 

Men andre har nok vært berørt mer enn meg. Bortsett fra at jeg ikke kunne møte opp på VOP så har ellers all oppfølging fra helsevesenet vært den samme for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (58 minutter siden):

Det er store ulikheter i hvor viktige ulike aktiviteter/næringer er. Da er det riktig at de viktigste åpner først og de mindre viktige sist.

Tatoveringer og alkoholservering er langt ned på lista. Såkalte kulturarrangement like over.

Om man skal legge en sånn forståelsesrammen til grunn er det store ulikheter i hvor viktig ulike butikker er også. Det har likevel aldri vært snakk om å rangere feks Kondomeriet, jakt- og fiskebutikker, skoforretninger eller matbutikker av den grunn.

Ellers er jeg - basert på slik jeg har lest deg her på dol - lite overrasket over din rangering, men regner med at du er reflektert nok til å forstå at de to næringene du nevner er viktige både for de som driver, jobber der og kundegruppen deres selv om de ikke er det for deg. Rangerer du de ulike næringene er det kort vei til å rangere andres livsvalg, og det har iallfall jeg lite sansen for.

Ellers registrerer jeg at du omtaler kulturnæring som «såkalt kulturnæring» og trenger at du oppklarer hva du mener med formuleringen om jeg skal kunne kommentere mer. 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 minutter siden):

Om man skal legge en sånn forståelsesrammen til grunn er det store ulikheter i hvor viktig ulike butikker er 

Ja, enig. Det er jo derfor matvarebutikker og apotek var åpne når alt annet var stengt i mange land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
kupton skrev (1 minutt siden):

Ja, enig. Det er jo derfor matvarebutikker og apotek var åpne når alt annet var stengt i mange land.

Du glemte å nevne polet 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (8 minutter siden):

Ja, enig. Det er jo derfor matvarebutikker og apotek var åpne når alt annet var stengt i mange land.

Ja, og det gjør enkelte byer og regioner i Asia fremdeles. Jeg mener det ble tatt riktige beslutninger om dette her til lands for nesten to år siden, men syns ikke det har vært riktig  håndtert fra i fjor sommer. I det siste har jeg tenkt at det ble dumt med regjeringsskifte før pandemien var over, den forrige hadde god erfaring og gode rutiner på håndtering av pandemien. Det hadde vært bedre om valget var nå til høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (39 minutter siden):

Om man skal legge en sånn forståelsesrammen til grunn er det store ulikheter i hvor viktig ulike butikker er også. Det har likevel aldri vært snakk om å rangere feks Kondomeriet, jakt- og fiskebutikker, skoforretninger eller matbutikker av den grunn.

Ellers er jeg - basert på slik jeg har lest deg her på dol - lite overrasket over din rangering, men regner med at du er reflektert nok til å forstå at de to næringene du nevner er viktige både for de som driver, jobber der og kundegruppen deres selv om de ikke er det for deg. Rangerer du de ulike næringene er det kort vei til å rangere andres livsvalg, og det har iallfall jeg lite sansen for.

Ellers registrerer jeg at du omtaler kulturnæring som «såkalt kulturnæring» og trenger at du oppklarer hva du mener med formuleringen om jeg skal kunne kommentere mer. 

 

Han mener vel det som han ikke ser på som kultur da. Jeg har også mine meninger om hva som er idrett og hva som er "såkalt idrett" 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (29 minutter siden):

Ja, og det gjør enkelte byer og regioner i Asia fremdeles. Jeg mener det ble tatt riktige beslutninger om dette her til lands for nesten to år siden, men syns ikke det har vært riktig  håndtert fra i fjor sommer. I det siste har jeg tenkt at det ble dumt med regjeringsskifte før pandemien var over, den forrige hadde god erfaring og gode rutiner på håndtering av pandemien. Det hadde vært bedre om valget var nå til høsten. 

Akkurat det samme hadde blitt sagt om det var AP som styrte landet under første delen av pandemien også. Synes forøvrig ikke det var noe sjakktrekk av den forrige regjeringen å erklære pandemien for over og åpne opp alt rett før de gikk av. På den måten overlot de jo problemene de måtte ha visst ville komme til den nye. Men kanskje var det i stedet et godt sjakktrekk i så måte sånn at du og andre skulle bli lurt ☺️

Anonymkode: c2bbd...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Men noen her inne sa at polvarer var medisin, så da blir det vel å regne som et apotek

Jeg skjønte hva han forsøkte å si, men poenget er at det blir meningsløst å respondere uten at man er tydelig på hva man snakker om. For alt jeg vet kan feks du tenke på sjakk om du sier «såkalt idrett», men det kan også være e-sport, yoga eller noe helt annet. Det blir mao vanskelig for en samtalepartner om du ikke er tydeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønte hva han forsøkte å si, men poenget er at det blir meningsløst å respondere uten at man er tydelig på hva man snakker om. For alt jeg vet kan feks du tenke på sjakk om du sier «såkalt idrett», men det kan også være e-sport, yoga eller noe helt annet. Det blir mao vanskelig for en samtalepartner om du ikke er tydeligere. 

Jeg tenkte egentlig ikke på sjakk, men det spiller ingen rolle. Uansett er det grunn til bekymring for de som blir gående i lang tid med arbeidsnekt, uavhengig av hva som er viktig/mindre viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Akkurat det samme hadde blitt sagt om det var AP som styrte landet under første delen av pandemien også.

Det kan så godt være, det var derfor jeg sa regjeringsskifte jeg også. Samtidig er det ikke gitt at dagens regjering hadde bygd den samme strukturer for håndtering som den forrige gjorde. Jeg mener det var klokt av forrige regjering å invitere FHI fast til de ukentlige regjeringsmøter foreksempel, og jeg syns nok det hadde vært lurt av den nye å videreføre dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (7 minutter siden):

Jeg tenkte egentlig ikke på sjakk,

Nei nettopp, og det var poenget mitt. Ingen kan vite hva Kupton legger i såkalt kulturnæring eller hva du legger i såkalt idrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...