Gå til innhold

En dag skal vi dø. Alle andre dager skal vi leve.


Kayia

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (9 minutter siden):

Uansett er det grunn til bekymring for de som blir gående i lang tid med arbeidsnekt, uavhengig av hva som er viktig/mindre viktig. 

Det er jeg bare SÅ enig med deg i, og ingen vet bedre enn feks Kupton hva det kan bety for den psykiske helsen. Det var mye derfor jeg tok det opp i svaret mitt til han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Kayia skrev (1 minutt siden):

Det kan så godt være, det var derfor jeg sa regjeringsskifte jeg også. Samtidig er det ikke gitt at dagens regjering hadde bygd den samme strukturer for håndtering som den forrige gjorde. Jeg mener det var klokt av forrige regjering å invitere FHI fast til de ukentlige regjeringsmøter foreksempel, og jeg syns nok det hadde vært lurt av den nye å videreføre dette. 

Alt var ikke bra med hvordan den forrige regjeringen håndterte coronapandemien. Når grensene var stengt, ble det gjort unntak for de som skulle utenlands for å besøke syke slekninger. Det var veldig mange syke slekninger i Pakistan på den tiden og det var veldig provoserende når man selv ikke fikk komme inn å besøke syk forelder. Akkurat det føltes som et svik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Alt var ikke bra med hvordan den forrige regjeringen håndterte coronapandemien. Når grensene var stengt, ble det gjort unntak for de som skulle utenlands for å besøke syke slekninger. Det var veldig mange syke slekninger i Pakistan på den tiden og det var veldig provoserende når man selv ikke fikk komme inn å besøke syk forelder. Akkurat det føltes som et svik.

Enig igjen. Det er mange restriksjoner jeg ikke har tenkt på som logisk eller fornuftige. Jeg syns nok også at det var brutalt at ikke de nærmeste (barn) fikk sitte på eldre slektningers (foreldres) dødsleie også. Det blir spennende å lese evaluering av strategi og håndtering når den kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (10 minutter siden):

Det er jeg bare SÅ enig med deg i, og ingen vet bedre enn feks Kupton hva det kan bety for den psykiske helsen. Det var mye derfor jeg tok det opp i svaret mitt til han. 

Jeg skjønte det. Det kommer an på øynene som ser hva som er viktig/mindre viktig. Derfor jeg ble litt fristet til å komme med kommentaren min "såkalt idrett" etter at han skrev "såkalt kultur" . Men jeg skal ikke dra dette lenger nå. Noe er så klart viktigere enn andre ting, men ut over det aller viktigste ,kommer det mye an på øynene som ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Såkalt kultur". Jeg kan nevne tre eksempel: 1. De gjennomkommersialiserte julekonsertene der ulike syngemennesker skal turnere Norge med sine konserter enten de kan synge eller ikke. 2. Organisert fyll/dop med musikk - også kalt festivaler. 3. Kurt Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (53 minutter siden):

"Såkalt kultur". Jeg kan nevne tre eksempel: 1. De gjennomkommersialiserte julekonsertene der ulike syngemennesker skal turnere Norge med sine konserter enten de kan synge eller ikke. 2. Organisert fyll/dop med musikk - også kalt festivaler. 3. Kurt Nilsen.

Dette gjør det ikke noe lettere for meg å forstå hva du legger i begrepet "såkalt kultur". Jeg syns det bare ser ut som du lister opp noe du ikke selv liker, og det er en temmelig snodig måte å differensiere et felt. Omtaler du ulike medisiner på samme måte også, dvs at medisiner du ikke liker er "såkalte medisiner" mens medisiner du liker er "medisiner? I såfall syns jeg det er useriøst og arrogant. 

For øvrig er alle dine tre eksempler tung kulturnæring, enten du liker det eller ikke. Kom deg opp av "kulturaktører-skal-ikke-være-kommersielle-eller-tjene-penger"-grøfta, det er en så avlegs holdning å innta til kultur, og det er bare kontraproduktivt å omtale andres arbeid på den måten.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (13 minutter siden):

For øvrig er alle dine tre eksempler tung kulturnæring, enten du liker det eller ikke. Kom deg opp av "kulturaktører-skal-ikke-være-kommersielle-eller-tjene-penger"-grøfta, det er en så avlegs holdning å innta til kultur, og det er bare kontraproduktivt å omtale andres arbeid på den måten.

Kupton viser nok en gang at han er en skikkelig kultur-snobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Kupton viser nok en gang at han er en skikkelig kultur-snobb. 

Det er nå en ting og kan nå så være, vi har alle våre preferanser på hva vi liker og ikke. Men det betyr vanligvis ikke at at vi ikke er i stand til å skjønne at andre kan like noe annet, og respektere det. Jeg må likevel si at jeg er mest overrasket over at en såpass kunnskapsrik mann viser så liten forståelse og innsikt i områder som er utenfor hans eget fagfelt.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er provosert over hvor mye støtte som gis til middelmådige kulturaktører vs det som gis i kompensasjon til idrettslag som driver barne- og ungdomsarbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 timer siden):

Ja, jeg er provosert over hvor mye støtte som gis til middelmådige kulturaktører vs det som gis i kompensasjon til idrettslag som driver barne- og ungdomsarbeid. 

For det første - bildet du tegner opp her stemmer ikke med virkeligheten.

For det andre - å sette grupper opp mot hverandre er en velkjent men dårlig debatt-teknikk. 

For det tredje - offentlige tilskudd vurderes av fagkompetente folk, gjerne i grupper, og vedtak kan etterprøves eller påklages. Offentlige tilskudd gis uavhengig av personlige  preferanser eller smak.

For det fjerde - du er så generell at det ikke er mulig å diskutere dette ytterligere på saksnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (59 minutter siden):

For det første - bildet du tegner opp her stemmer ikke med virkeligheten.

For det andre - å sette grupper opp mot hverandre er en velkjent men dårlig debatt-teknikk. 

For det tredje - offentlige tilskudd vurderes av fagkompetente folk, gjerne i grupper, og vedtak kan etterprøves eller påklages. Offentlige tilskudd gis uavhengig av personlige  preferanser eller smak.

For det fjerde - du er så generell at det ikke er mulig å diskutere dette ytterligere på saksnivå.

1. Sjekk tilskuddet til Kurt mot et stort idrettslag med stor ungdomssatsing.

2. Når en begrenset kake skal deles, må en sette mottagere opp mot hverandre.

3. Her er jeg uenig. Bekjentskaper og kjendisstatus er ikke uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (45 minutter siden):

1. Sjekk tilskuddet til Kurt mot et stort idrettslag med stor ungdomssatsing.

2. Når en begrenset kake skal deles, må en sette mottagere opp mot hverandre.

3. Her er jeg uenig. Bekjentskaper og kjendisstatus er ikke uvesentlig.

1, Du burde sagt at du snakket om konpensasjonstilskuddsordningen for desember i 2020, Der har du rett i at Kurt Nilsen fikk et svært stort tilskudd. Dette ble imidlertid problematisert fra bransjens side umiddelbart etter tildelingsrunden ble offentliggjort, og det ble kommunisert tydelig at dette ikke ble oppfattet som formålstjenlig. Ny regjering har forsøkt å endre regelverket, blant annet ved å legge til grunn at tilskuddet for foreløpig siste runde ikke skal kunne gis til bedrifter/selskap/aktører med overskudd i tilskuddsperioden (november, desember), men dette ble selvsagt feil for en bransje som har noen få  store inntjeningsmåneder som periodiseres over hele året. Regjeringen er derfor ikke helt i mål med utforming av mer treffsikker ordning her. På generell basis stemmer det for øvrig ikke at kultur får mer enn idrett, men også på idrett er det toppnivået som stikker av med de største tilskuddene og bevillingene, også utenfor pandemi. 

2. Her er jeg bare prinsipielt uenig med deg.

3. Mulig det er sånn i din bransje, dvs at kjendiser eller de du/dere anser som "viktige borgere" får bedre behandling, men dette søker man å motarbeide så godt man kan ved tildeling av offentlige tilskudd. Likevel er det helt sikkert sånn at man ikke lykkes helt med dette - nær sagt selvfølgelig ikke, man vet jo at det ikke er en ulempe å være frisk, normaltutseende, ekstrovert, hyggelig nordmenn om man søker jobb foreksempel - men det er neppe mer av denne typen forskjellsbehandling innenfor tilskuddsbehandling enn andre steder.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 timer siden):

2. Her er jeg bare prinsipielt uenig med deg.

Antar at din privatøkonomi er som hos de fleste: Du kan ikke kjøpe alt du ønsker deg i løpet av kort tid. Da må du prioritere. Slik er det med staten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (14 minutter siden):

Antar at din privatøkonomi er som hos de fleste: Du kan ikke kjøpe alt du ønsker deg i løpet av kort tid. Da må du prioritere. Slik er det med staten også.

Dette syns jeg bare blir tullete. Du vet godt at det er snakk om ulike budsjetter og rammer, og når man feks ønsker bedre tilbud for psykisk helsevern er det sjelden hensiktsmessig, kun et retorisk grep å trekke inn samferdselsbudsjettet til en eksakt strekning på Vestlandet. Her diskuterte vi (etter en vending) ditt utsagn om middelmådige kulturaktører vs lokale idrettslag, og skal man få gjennomslag syns jeg det er ryddigere å legge fram argumenter for å øke rammer for noe uten å tråkke andre man selv ikke liker i søla. Frp er selve mesteren i slik retorikk, og jeg må innrømme at deres innimellom gode innspill drukner i deres dårlige løsningsforslag og ufine retorikk.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

@kuptonog @Kayia = To like stabukker 😂

Anonymkode: c2bbd...583

Det er vel mer det at vi har en meningsutveksling på et diskusjonsforum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at vi blir et samfunn som ikke tåler at livet har en slutt. Skal man virkelig sette alt inn på å utsette døden noen år?

Det ser ut som om spådommene i Homo Deus stemmer. Han spår at toleransen for sykdom og død synker, og at folk får en forestilling om å leve evig. Vi blir selvsagt ikke udødelige ikke i bokstavelig forstand, men det oppstår en idé om at døden er uakseptabel.

Det har vært katastrofeoppslag om at folk på over 80, med i snitt to alvorlige underliggende sykdommer, dør. Det blir sammenlignet første verdenskrig kriger hvor hele årskull av franske og tyske 18-21 åringer ble drept.

Det var nødvendig med tiltak, men det er en avveining mellom å leve og overleve. Det å overleve kan ikke automatisk alltid gå først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (På 24.1.2022 den 22.45):

når man feks ønsker bedre tilbud for psykisk helsevern er det sjelden hensiktsmessig, kun et retorisk grep å trekke inn samferdselsbudsjettet til en eksakt strekning på Vestlandet.

Jeg har faktisk deltatt i seriøse diskusjoner med de fremste fagfolk (i RL) om investering i veibelysning langs hovedveier er en bedre investering i helse enn en del penger som går til sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (12 minutter siden):

Jeg har faktisk deltatt i seriøse diskusjoner med de fremste fagfolk (i RL) om investering i veibelysning langs hovedveier er en bedre investering i helse enn en del penger som går til sykehus.

Hva fant dere ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (19 timer siden):

Jeg har faktisk deltatt i seriøse diskusjoner med de fremste fagfolk (i RL) om investering i veibelysning langs hovedveier er en bedre investering i helse enn en del penger som går til sykehus.

Det er jeg ikke overrasket over. Jeg har - nær sagt selvfølgelig - også deltatt i flerfaglige seriøse diskusjoner eller panel, og jobber jevnlig i flerfaglige team i grenselandet byutvikling/kultur, psykisk helse/kulturutøvelse etc. Faktisk er de fleste prosjekt jeg er involvert i flerfaglig bemannet pr i dag. Det kan imidlertid høres ut som vi går inn i flerfaglighet på ulike måter du og jeg. Der du i denne tråden framstiller det som at du inntar en rolle der du mener å vite best på vegne av både ditt eget og andres fagfelt (jf. definisjon på uttrykket "såkalt kulturnæring") inntar jeg en rolle der jeg har best innsikt i  mitt fag og andre i sitt. Derfra ser vi hvor langt vi kan strekke oss for å enes om en best mulig treffende løsning tilpasset de utfordringene man ønsker å løse (forenklet sagt). Min erfaring er at flerfaglighet (ikke tverrfaglighet) mellom aktører med god rolleforståelse og evne til å bevege seg gir best resultat og ivaretar flere nyanser av problemstillinger. 

Dette sier jeg med forbehold om at du har uttrykt deg noe mer spissformulert enn det som er reelt i denne tråden.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...