Gå til innhold

Bekymret for hva det innebærer å ha betydelig mangel på vitamin B..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk melding fra legesenteret om noen blodprøver som jeg tok siste gangen jeg var hos legen. 

Jeg har lenge vært plaget med raske uregelmessige hjertebank. Og nevnte dette til legen på en time. Han tok diverse blodprøver for å sjekke diabetes osv . I kveld så kom det en melding om at blodprøvene viser betydelig mangel på vitamin B, og at dette gir slapphet. Og at jeg får ny time etter påske for behandling og nye blodprøver. 

Jeg er veldig engstelig for alt som har med helseundersøkelser og prøver å gjøre. Huff. Leste noe om at stor vitamin B mangel er anemi. Vil dette si at jeg må ha anemi / kreft? Eller ville legen ha skrevet det om det var blitt anemi? Jeg ble redd og bekymret. 

Noen som vet litt om dette? 

Anonymkode: 9de59...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
hipohopp2022 skrev (4 minutter siden):

Kreft pga b vitamin mangel?..

Jeg ble redd at jeg kunne ha det siden legen innkaller meg for behandling og nye blodprøver. Men jeg får tenke positivt. Det er mulig bare vitamin-mangel som er påvist og må behandles. Står ikke om noe anemi. 

Anonymkode: 9de59...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ble redd at jeg kunne ha det siden legen innkaller meg for behandling og nye blodprøver. Men jeg får tenke positivt. Det er mulig bare vitamin-mangel som er påvist og må behandles. Står ikke om noe anemi. 

Anonymkode: 9de59...342

Vi er i samme båt. Jeg har også for høye prøver og må ta nye blodprøver. Men et tips: ikke tenk det verste. De aller fleste gangene går det bra❤️ 

Endret av hipohopp2022
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hipohopp2022 skrev (1 minutt siden):

Vi er i samme båt. Jeg har også for høye prøver og må ta nye blodprøver. Men et tips: ikke tenk det verste. De aller fleste gangene går det bra❤️ 

Har du også fått målt betydelig mangel på vitamin B ? Jeg løper til butikken for å kjøpe vitamin B før de stenger. ❤  

Ja håper på at dette vil gå bra med oss begge ❤

Anonymkode: 9de59...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du også fått målt betydelig mangel på vitamin B ? Jeg løper til butikken for å kjøpe vitamin B før de stenger. ❤  

Ja håper på at dette vil gå bra med oss begge ❤

Anonymkode: 9de59...342

Ja og jeg må ta tilskudd men jeg har også andre prøver som er for høye som må kontrolleres. Tenker ikke på det. I kveld. Det går bra❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
hipohopp2022 skrev (41 minutter siden):

Ja og jeg må ta tilskudd men jeg har også andre prøver som er for høye som må kontrolleres. Tenker ikke på det. I kveld. Det går bra❤️ 

Ja det går nok bra  :)❤.  Vi får alle noe i løpet av livet.  Og dette som feiler deg og meg går vel helst bra så lenge man får behandling og kontroller på det.  :)

Kjente du symptomer på det? Jeg har vært veldig trøtt og plaget med hjertebank,  men trodde det var angst som gjorde meg trøtt. Men nå leste jeg at B vitamin-mangel kan føre til tretthet,  angst og hjertebank.  

Anonymkode: 9de59...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja det går nok bra  :)❤.  Vi får alle noe i løpet av livet.  Og dette som feiler deg og meg går vel helst bra så lenge man får behandling og kontroller på det.  :)

Kjente du symptomer på det? Jeg har vært veldig trøtt og plaget med hjertebank,  men trodde det var angst som gjorde meg trøtt. Men nå leste jeg at B vitamin-mangel kan føre til tretthet,  angst og hjertebank.  

Anonymkode: 9de59...342

Ja har noen symptomer men tenker det ordner seg❤️ B vitamin er ofte uskyldig da og order seg med tilskudd❤️ Det går nok bra skal du Se 🥰☀️🌈 hadde det vært alvorlig, hadde legen ringt deg🍀 det har hen ikke, så det går nok bra👯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hipohopp2022 skrev (1 time siden):

Ja har noen symptomer men tenker det ordner seg❤️ B vitamin er ofte uskyldig da og order seg med tilskudd❤️ Det går nok bra skal du Se 🥰☀️🌈 hadde det vært alvorlig, hadde legen ringt deg🍀 det har hen ikke, så det går nok bra👯

Sant det.  Dette ordner seg. Jeg er blitt flinkere å takle helseangsten med tiden. Men glad for at du svarte. Det roet meg raskere ned  :) 

Jeg er en person som har mye egentlig kronisk angst/ OCD symptomer. Noe jeg ikke nevnte for legen så da kan jeg gjerne ta det med på legetimen som jeg ble innkalt på. Leser at et av symptomene på vitamin B mangel er angst. 

Men jeg er optimistisk. Dette skal gå bra. Er rart at vi kan få mangel på vitaminer I Norge men sånn er det. 🥰❤. 

 

 

Anonymkode: 9de59...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sant det.  Dette ordner seg. Jeg er blitt flinkere å takle helseangsten med tiden. Men glad for at du svarte. Det roet meg raskere ned  :) 

Jeg er en person som har mye egentlig kronisk angst/ OCD symptomer. Noe jeg ikke nevnte for legen så da kan jeg gjerne ta det med på legetimen som jeg ble innkalt på. Leser at et av symptomene på vitamin B mangel er angst. 

Men jeg er optimistisk. Dette skal gå bra. Er rart at vi kan få mangel på vitaminer I Norge men sånn er det. 🥰❤. 

 

 

Anonymkode: 9de59...342

❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er en person som har mye egentlig kronisk angst/ OCD symptomer. Noe jeg ikke nevnte for legen så da kan jeg gjerne ta det med på legetimen som jeg ble innkalt på. Leser at et av symptomene på vitamin B mangel er angst. 

Men jeg er optimistisk. Dette skal gå bra. Er rart at vi kan få mangel på vitaminer I Norge men sånn er det. 🥰❤. 

 

Anonymkode: 9de59...342

Jeg hadde vitaminmangel på tre ulike B-vitaminer (B1, B6 og B12) og merket ikke noe. Jeg fikk tre typer vitamintilskudd på det meste, men nå er vel en av de tatt bort. Den såkalte "behandlingen" som legen snakker om vil trolig være behandling med forskrivning av vitamintilskud som du skal ta i en periode og deretter ta blodprøve på nytt for å kontrollere nivåene. I tillegg vil du få råd om kost som inneholder de B-vitaminene du har mangel på.

Ikke vær så overrasket over at mange har vitaminmangel i Norge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 14.4.2022 den 6.38):

Jeg hadde vitaminmangel på tre ulike B-vitaminer (B1, B6 og B12) og merket ikke noe. Jeg fikk tre typer vitamintilskudd på det meste, men nå er vel en av de tatt bort. Den såkalte "behandlingen" som legen snakker om vil trolig være behandling med forskrivning av vitamintilskud som du skal ta i en periode og deretter ta blodprøve på nytt for å kontrollere nivåene. I tillegg vil du få råd om kost som inneholder de B-vitaminene du har mangel på.

Ikke vær så overrasket over at mange har vitaminmangel i Norge :) 

Jeg er litt sjokket for jeg bor i Norge, men det kan være pga dårlig kosthold. Mye vegetarmat... Jeg har spist mye vegetarmat og lite annet i de siste årene   :)

Anonymkode: 9de59...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er litt sjokket for jeg bor i Norge, men det kan være pga dårlig kosthold. Mye vegetarmat... Jeg har spist mye vegetarmat og lite annet i de siste årene   :)

Anonymkode: 9de59...342

Om man spiser vegetar må man sette seg godt inn i hvordan man skal få dekket vitamin- og mineralbehovene sine. Hvis man i tillegg spiser ganske ensidig så kan man bli feil-/underernært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker

Mener du ikke anemi som i jernmangel? Er jo veldig vanlig spesielt hos kvinner. Alltid slitt med å holde oppe B12 spesielt, tror det er genetisk da det også gjelder min far. 

Anonymkode: 3985d...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 21.46):

Jeg er litt sjokket for jeg bor i Norge, men det kan være pga dårlig kosthold. Mye vegetarmat... Jeg har spist mye vegetarmat og lite annet i de siste årene   :)

Anonymkode: 9de59...342

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du ikke anemi som i jernmangel? Er jo veldig vanlig spesielt hos kvinner. Alltid slitt med å holde oppe B12 spesielt, tror det er genetisk da det også gjelder min far. 

Anonymkode: 3985d...e44

Mangel på B12 kan gi symptomer som kan forveksles med alzheimer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...