Gå til innhold

Sosialt innenfor og ta et glass vin før kl 14?


hipohopp2022

Anbefalte innlegg

hipohopp2022 skrev (2 timer siden):

Hadde blitt lykkelig jeg da😆 Stort glass til billig penge…😁 ingenting er bedre enn det!

Jeg så nok temmelig forbløffet ut og det endte med at jeg måtte spørre om å få ta med glasset på rommet ellers hadde vi blitt sittende til dagen etter. Dette var et lite hotell så det fikk jeg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du blant dem som tenker at et glass er det samme som en enhet? Så enkelt er det dessverre ikke. Du har sikkert sett både små og store vin- og cognacglass, for eksempel. Ofte rommer et glass mer enn en enhet. For å vite hvor mange alkoholenheter du drikker, bør du vurdere størrelsen på glassene.

  • En halvliter øl = 1,5 enhet alkohol
  • Et stort glass vin (17,5 cl) = 1,5 enhet alkohol

I tillegg til størrelsen på glassene, har alkoholprosent mye å si. Alkoholprosenten, altså hvor mye ren alkohol det er i drikken, er nemlig det som avgjør hvor mange centiliter øl eller vin det går på en alkoholenhet. To like store glass med øl kan inneholde ulik mengde alkohol, selv om glassene er like store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
nick skrev (På 19.4.2022 den 22.13):

Er du blant dem som tenker at et glass er det samme som en enhet? Så enkelt er det dessverre ikke. Du har sikkert sett både små og store vin- og cognacglass, for eksempel. Ofte rommer et glass mer enn en enhet. For å vite hvor mange alkoholenheter du drikker, bør du vurdere størrelsen på glassene.

  • En halvliter øl = 1,5 enhet alkohol
  • Et stort glass vin (17,5 cl) = 1,5 enhet alkohol

I tillegg til størrelsen på glassene, har alkoholprosent mye å si. Alkoholprosenten, altså hvor mye ren alkohol det er i drikken, er nemlig det som avgjør hvor mange centiliter øl eller vin det går på en alkoholenhet. To like store glass med øl kan inneholde ulik mengde alkohol, selv om glassene er like store.

Nyttig informasjon. Men dette med promille og en utregning. Et spørsmål : dersom en drikker 3-4 glass på 2l hver i løpet av 3 timer , når neste dag vil en ha 0,0 i promille? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du finne en app som gir deg svaret på. Dvs, de gir ikke noe eksakt svar, men gir en estimert tid til edru. Finnes flere utgaver av sånne apper. Du legger inn kjønn og vekt, og logger hvor mye og hva du drikker, så kommer den opp med et svar. 

Ikke noe å kjøre bil på, til det er de for unøyaktige.

Endret av nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
nick skrev (14 minutter siden):

Det kan du finne en app som gir deg svaret på. Dvs, de gir ikke noe eksakt svar, men gir en estimert tid til edru. Finnes flere utgaver av sånne apper. Du legger inn kjønn og vekt, og logger hvor mye og hva du drikker, så kommer den opp med et svar. 

Ikke noe å kjøre bil på, til det er de for unøyaktige.

Ok takk. Så hvis man skal kjøre bil må man plusse ekstra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
hipohopp2022 skrev (På 21.4.2022 den 10.33):

Nyttig informasjon. Men dette med promille og en utregning. Et spørsmål : dersom en drikker 3-4 glass på 2l hver i løpet av 3 timer , når neste dag vil en ha 0,0 i promille? 

Skulle likt å se de glassene som har plass til 2 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hipohopp2022
Ikkeanonymnok skrev (50 minutter siden):

Skulle likt å se de glassene som har plass til 2 liter.

Hahaha mente selvfølgelig 2 dl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 19.4.2022 den 18.22):

Jeg så nok temmelig forbløffet ut og det endte med at jeg måtte spørre om å få ta med glasset på rommet ellers hadde vi blitt sittende til dagen etter. Dette var et lite hotell så det fikk jeg. 😊

Fullt forståelig, men det er noe særnorsk ved ikke å kunne gå fra bordet med noe igjen i glasset 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (10 minutter siden):

Fullt forståelig, men det er noe særnorsk ved ikke å kunne gå fra bordet med noe igjen i glasset 😅

Er det ikke kun og helle ned på å føle at en lever?

Anonymkode: 0d519...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (7 timer siden):

Fullt forståelig, men det er noe særnorsk ved ikke å kunne gå fra bordet med noe igjen i glasset 😅

Jeg hadde jo kommet til å sette igjen 3/4! 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes personlig at øl er bedre enn vin. Før klarte jeg ikke øl men nå elsker jeg en kald øl  :) . Rødvin gjør meg litt kvalm selv om jeg drikker kun et glass. 

Anonymkode: 36628...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...