Gå til innhold

Lett å spare når inntekt utbetalt er fra 13 200 til 16 000 i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes det er håpløst. Men jeg har gjeld som jeg betaler ned på i tillegg. Har en del utgifter å betale på. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 70703...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er håpløst. Men jeg har gjeld som jeg betaler ned på i tillegg. Har en del utgifter å betale på. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 70703...6c9

Hvorvidt man klarer å spare noe eller ikke med en såpass lav inntekt, vil jo avhenge av hvor store bokostnader og andre utgifter du har. Dersom du har noen å dele bokostnadene med, så tenker jeg at det skal være mulig å spare litt - om du er veldig motivert for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (9 minutter siden):

Hvorvidt man klarer å spare noe eller ikke med en såpass lav inntekt, vil jo avhenge av hvor store bokostnader og andre utgifter du har. Dersom du har noen å dele bokostnadene med, så tenker jeg at det skal være mulig å spare litt - om du er veldig motivert for det. 

Jeg betaler 7000 kr i boutgifter inkludert strøm i måneden  og 2500 kr på lån. 400 kr for telefon. Så sitter igjen med 3000 til 4000 kr til mat og andre utgifter. Er litt skuffet på meg selv at jeg ikke har klart å spare. Men det er vanskelig. Har kun konsentrert meg om å få ned lån. Hører at mange er flinke til å spare.  

Anonymkode: 70703...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg betaler 7000 kr i boutgifter inkludert strøm i måneden  og 2500 kr på lån. 400 kr for telefon. Så sitter igjen med 3000 til 4000 kr til mat og andre utgifter. Er litt skuffet på meg selv at jeg ikke har klart å spare. Men det er vanskelig. Har kun konsentrert meg om å få ned lån. Hører at mange er flinke til å spare.  

Anonymkode: 70703...6c9

Da ville jeg ha bestemt meg for å spare litt de månedene du får utbetalt mer enn 15000 - og de øvrige månedene hadde jeg brukt opp hele lønnen med god samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (20 minutter siden):

Da ville jeg ha bestemt meg for å spare litt de månedene du får utbetalt mer enn 15000 - og de øvrige månedene hadde jeg brukt opp hele lønnen med god samvittighet. 

Jeg skal forsøke å sette av litt. Skal lage et budsjett. Jeg har også plager med tenner som jeg har brukt mye penger på. Det koster mye. Men skal lage et budsjett og se om det er noen mulighet for sparing. Ville være greit med backup-konto. Mye mer betryggende. 

Anonymkode: 70703...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skal forsøke å sette av litt. Skal lage et budsjett. Jeg har også plager med tenner som jeg har brukt mye penger på. Det koster mye. Men skal lage et budsjett og se om det er noen mulighet for sparing. Ville være greit med backup-konto. Mye mer betryggende. 

Anonymkode: 70703...6c9

Hva med forsøke å øke inntekten?

Anonymkode: 62155...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alt er blitt så dyrt nå, så med såpass lav inntekt er det ikke lett å spare noe særlig nei.

Får håpe på bedre tider om noen år.. 

Anonymkode: 75a07...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt er blitt så dyrt nå, så med såpass lav inntekt er det ikke lett å spare noe særlig nei.

Får håpe på bedre tider om noen år.. 

Anonymkode: 75a07...a12

Det er vanskelig. Jeg betaler også litt penger for å hjelpe et av mine barn som er i en vanskelig situasjon også. Så alle pengene forsvinner veldig lett. 

Alt er også blitt dyrere. 

Anonymkode: 70703...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hører at mange er flinke til å spare.  

Hvor hører du det fra? Mitt inntrykk er at mange har nok med å dekke alle prisøkningene:

https://e24.no/privatoekonomi/i/5GqOdX/prisoekningene-rammer-alenemor-kathrine-det-er-mye-tyngre-naa?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Vet ikke om den kan leses uten VG+, men det er mange andre eksempler:  

https://www.tv2.no/a/14637007/

Det er jo umulig å påstå at noen burde kunne spare, uten å kjenne inntekt og faste utgifter.

Jeg er enig med deg i at det er lurt å bli kvitt lånet og ha et (omtrentlig) budsjett. Med varierende inntekt er det viktig å ha oversikt over utgiftene, slik at du ikke får for mange kombinasjoner av lav utbetalt sum og regninger som ikke kommer hver eneste måned  (f.eks forsikring, årsavgifter o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 timer siden):

Hvor hører du det fra? Mitt inntrykk er at mange har nok med å dekke alle prisøkningene:

https://e24.no/privatoekonomi/i/5GqOdX/prisoekningene-rammer-alenemor-kathrine-det-er-mye-tyngre-naa?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Vet ikke om den kan leses uten VG+, men det er mange andre eksempler:  

https://www.tv2.no/a/14637007/

Det er jo umulig å påstå at noen burde kunne spare, uten å kjenne inntekt og faste utgifter.

Jeg er enig med deg i at det er lurt å bli kvitt lånet og ha et (omtrentlig) budsjett. Med varierende inntekt er det viktig å ha oversikt over utgiftene, slik at du ikke får for mange kombinasjoner av lav utbetalt sum og regninger som ikke kommer hver eneste måned  (f.eks forsikring, årsavgifter o.l.).

Ja, og jeg hjelper et av mine barn som sliter med nedbetaling på et lån i tillegg. Må gjøre det slik at vedkommende slipper inkasso og mer problemer. Dermed går jeg i 0 hver måned. Men jeg betaler ned på et lån som jeg har også. 

Med en inntekt på 13 000 kr så går ca 6000 kr til boutgifter, 5000 kr til nedbetaling av lån for både meg og mitt voksne barn sitt, 400 kr til telefon,  og da sitter man ikke igjen med mye. Jeg måtte nok sluttet å hjelpe om jeg skulle spare, men vil heller gjøre alt jeg kan for å hjelpe med tanke på situasjonen. Slik at det ikke blir verre der. 

Men jeg må nok øke inntekten min for å spare. Tenker på å forsøke det heller  :)

Anonymkode: 70703...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 timer siden):

Hvor hører du det fra? Mitt inntrykk er at mange har nok med å dekke alle prisøkningene:

https://e24.no/privatoekonomi/i/5GqOdX/prisoekningene-rammer-alenemor-kathrine-det-er-mye-tyngre-naa?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Vet ikke om den kan leses uten VG+, men det er mange andre eksempler:  

https://www.tv2.no/a/14637007/

Det er jo umulig å påstå at noen burde kunne spare, uten å kjenne inntekt og faste utgifter.

Jeg er enig med deg i at det er lurt å bli kvitt lånet og ha et (omtrentlig) budsjett. Med varierende inntekt er det viktig å ha oversikt over utgiftene, slik at du ikke får for mange kombinasjoner av lav utbetalt sum og regninger som ikke kommer hver eneste måned  (f.eks forsikring, årsavgifter o.l.).

Godt at jeg ikke er alene om å slite med å få det til økonomisk. Er nok andre som ikke har kapital. 

Anonymkode: 70703...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal slutte å betale ned på sønnens gjeld. Han er vel voksen og bør lære konsekvenser av egne handlinger. Du har ikke råd til det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (4 minutter siden):

Jeg synes du skal slutte å betale ned på sønnens gjeld. Han er vel voksen og bør lære konsekvenser av egne handlinger. Du har ikke råd til det heller.

Vet det. Men han sliter,  og jeg forsøker å hjelpe han fordi jeg ikke orker å se han slite mer. Men ja jeg må tenke over hva som er det beste å gjøre i situasjonen. Han sliter med psykiske ting, men han må lære seg å stable seg på beina etterhvert å ta ansvar og konsekvenser. Men det er ikke lett. Jeg ville bare hjelpe han I situasjonen slik at han ikke fikk inkasso i så ung alder  

Anonymkode: 70703...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet det. Men han sliter,  og jeg forsøker å hjelpe han fordi jeg ikke orker å se han slite mer. Men ja jeg må tenke over hva som er det beste å gjøre i situasjonen. Han sliter med psykiske ting, men han må lære seg å stable seg på beina etterhvert å ta ansvar og konsekvenser. Men det er ikke lett. Jeg ville bare hjelpe han I situasjonen slik at han ikke fikk inkasso i så ung alder  

Anonymkode: 70703...6c9

Om du skal fortsette å hjelpe ham bør du i det minste vurdere å gjøre en avtale med ham der han forplikter seg til noe i gjengjeld, f.eks. å øke nedbetalingen tilsvarende det du spytter inn. Ellers tror jeg det bare blir å helle bensin på forbruksbålet hans. Men egentlig synes  jeg du bør prioritere å nedbetale egen gjeld og han få ansvar for å fikse egne problemer, om det så innebærer inkasso. Da lærer han av dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (14 timer siden):

Om du skal fortsette å hjelpe ham bør du i det minste vurdere å gjøre en avtale med ham der han forplikter seg til noe i gjengjeld, f.eks. å øke nedbetalingen tilsvarende det du spytter inn. Ellers tror jeg det bare blir å helle bensin på forbruksbålet hans. Men egentlig synes  jeg du bør prioritere å nedbetale egen gjeld og han få ansvar for å fikse egne problemer, om det så innebærer inkasso. Da lærer han av dét.

Ja egentlig burde jeg ha vært sterkere og sagt nei til å hjelpe han. Men han har såpass tunge psykiske problemer at jeg ikke våger annet enn å hjelpe slik at han unngår mer problemer som inkasso. Men er enig med deg i at han bør ta konsekvensene selv. Men jeg tør ikke annet enn å hjelpe selv om det går utover min sparing. Så er sønnen vel og ve så mye viktigere for meg. Men jeg forstår hva du mener, og du har gode poeng og råd. Normalt sett bæør barna ta konsekvens av egen handling. Helt enig med deg. 

En gang må han klare seg selv. Men det er en vanskelig situasjon. 

Anonymkode: 70703...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...