Gå til innhold

Matbudsjett på 3000 kr I måneden for en person

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forsøker det. Men jeg tenkte å fordele handlingen slik at jeg handlet for 100 kr dagen men det er jo bare stress, og man får ikke råd til å kjøpe så mye variert mat for 100 kr. Tenker derfor å handle for 300 kr om gangen. For 3 dager , det blir for 300 kr. 

Hvordan fordeler dere handlingen/ budsjettet? 

Noen forslag til rimelig mat? Eller handleliste? 

Anonymkode: 0de21...bb1

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurja

Vi setter opp en ukesmeny og handler alt vi trenger utifra den og andre ting vi trenger en gang i uka. Om det er tilbudsvarer eller datovarer til 50% plukker vi med oss dette også mtp neste ukes meny. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Hurja skrev (1 time siden):

Vi setter opp en ukesmeny og handler alt vi trenger utifra den og andre ting vi trenger en gang i uka. Om det er tilbudsvarer eller datovarer til 50% plukker vi med oss dette også mtp neste ukes meny. 

Det er smart. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grendel

Vi gjør det samme som @Hurja. Planlegger alle middager og storhandler en gang i uken.

3000 for en person høres riktig ut.

Tipset mitt er å velge billige alternativ av samme vare, pluss å bli bevisst på visse ting som er veldig dyrt uten at man skulle tro det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ekstra
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg forsøker det. Men jeg tenkte å fordele handlingen slik at jeg handlet for 100 kr dagen men det er jo bare stress, og man får ikke råd til å kjøpe så mye variert mat for 100 kr. Tenker derfor å handle for 300 kr om gangen. For 3 dager , det blir for 300 kr. 

Hvordan fordeler dere handlingen/ budsjettet? 

Noen forslag til rimelig mat? Eller handleliste? 

Jeg tror man får mer for pengene når man planlegger og handler mye og sjeldnere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Grendel skrev (48 minutter siden):

Vi gjør det samme som @Hurja. Planlegger alle middager og storhandler en gang i uken.

3000 for en person høres riktig ut.

Tipset mitt er å velge billige alternativ av samme vare, pluss å bli bevisst på visse ting som er veldig dyrt uten at man skulle tro det.

Ja det er nok best å handle en gang i uken, istedet for mye småhandling.  Man får mye mer for pengene for man kan kjøpe større partier av noe når man handler en gang i uken. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ekstra skrev (37 minutter siden):

Jeg tror man får mer for pengene når man planlegger og handler mye og sjeldnere.

Tror det samme :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
laban
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men jeg tenkte å fordele handlingen slik at jeg handlet for 100 kr dagen men det er jo bare stress, og man får ikke råd til å kjøpe så mye variert mat for 100 kr.

Man får nesten ingenting for 100 kr, bl.a. fordi det ofte lønner seg å kjøpe litt større pakninger og eventuelt fryse resten til en annen gang.

Det koster ikke mer å gå i butikken ofte, men dårlig planlegging gjør det vanskelig å holde budsjettet - og selvsagt kan man ikke handle ofte hvis man ikke kan la være å putte ting i kurven som ikke står på lista. 

Jeg ville studert ukas tilbud der jeg pleide å handle (men sjekket at det virkelig er et ordentlig prisavslag, ikke bare et lokketilbud), planlagt middagene innenfor budsjettet og handlet inn til dem tidlig i uka. Så ville jeg holdt unna litt penger til suppleringshandel (som pålegg, dopapir og annet man kan gå tom for). Når du kommer inn i denne rutinen vil du trolig kunne handle f.eks. bare mandag og fredag.

Et sparetips er å tenke litt helhetlig på ukemenyen - planlegg å bruke rester i en omelett eller grateng mot slutten av uka, så slipper du å kaste noe og du får en middag nesten "gratis". Hvis du kjøper noe med begrenset holdbarhet som ikke kan fryses (som f.eks. frisk salat), er det viktig at det inngår i flere måltider samme uke. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...