Gå til innhold

Går to mil i uka.


erik123

Anbefalte innlegg

Jeg går to mil i uka og trener på senter, men går ikke ned i vekt. Det er utrolig frustrerende, hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Jeg har et godt og sunt kosthold og ligger innafor tildelte kcal. Likevel er det ingen nedgang. Hva skal da til, jeg er ingen ungdom men likevel. Det er litt rart. Men gir ikke opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er du helt sikker på at du ligger i kaloriunderskudd hver dag? Teller du alt du spiser og drikker? Hvis ikke så er det veldig lett å få i seg mer enn man tror.

Anonymkode: 4651f...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (2 timer siden):

Jeg går to mil i uka og trener på senter, men går ikke ned i vekt. Det er utrolig frustrerende, hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Jeg har et godt og sunt kosthold og ligger innafor tildelte kcal. Likevel er det ingen nedgang. Hva skal da til, jeg er ingen ungdom men likevel. Det er litt rart. Men gir ikke opp. 

En kalori er ikke nødvendigvis en kalori, det kommer jo også an på hva disse kaloriene dine komme fra. :) Kutt ned på raske karbohydrater om du får i deg mye av det (sukker, poteter, ris, pasta o.l.) og spis mer grønnsaker, egg, rent kjøtt/fisk/kylling og grove knekkebrød eller frøknekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (5 timer siden):

Jeg går to mil i uka og trener på senter, men går ikke ned i vekt. Det er utrolig frustrerende, hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Jeg har et godt og sunt kosthold og ligger innafor tildelte kcal. Likevel er det ingen nedgang. Hva skal da til, jeg er ingen ungdom men likevel. Det er litt rart. Men gir ikke opp. 

Er du like nøye i helgen som i ukedagene?  Noen utskeielser fre-lørdag kan fort spise opp kaloriunderskuddet du har opparbeidet deg de andre dagene.

Anonymkode: 89f25...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er du like nøye i helgen som i ukedagene?  Noen utskeielser fre-lørdag kan fort spise opp kaloriunderskuddet du har opparbeidet deg de andre dagene.

Anonymkode: 89f25...0a0

Det ligger muligens noe der ja. Unner meg litt mer i helgene, det må jeg for å holde på slik. Det er en kamp hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går 7 mil i uka. 2 mil er ihvertfall godt under de 10000 skrittene de anbefaler daglig. Så kommer det an på hvor du går. 2 mil i uka på flatmark og vei, er ikke i nærheten av krevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (17 timer siden):

Jeg går 7 mil i uka. 2 mil er ihvertfall godt under de 10000 skrittene de anbefaler daglig. Så kommer det an på hvor du går. 2 mil i uka på flatmark og vei, er ikke i nærheten av krevende. 

Ikke for deg, men for meg er det krevende. Det er forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du når en viss alder orker du ikke å gå flere mil om dag. For mange er det en seier å komme seg ut døren. Vi er ikke like spreke, men det skjønner folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
erik123 skrev (6 minutter siden):

Når du når en viss alder orker du ikke å gå flere mil om dag. For mange er det en seier å komme seg ut døren. Vi er ikke like spreke, men det skjønner folk. 

Du gjør så godt du kan, det holder det💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (39 minutter siden):

Når du når en viss alder orker du ikke å gå flere mil om dag. For mange er det en seier å komme seg ut døren. Vi er ikke like spreke, men det skjønner folk. 

Du har helt rett i det, men det betyr ikke at 3,5 km rolig gange forbrenner noe særlig med kalorier. Ifølge treningsappene mine forbrenner jeg ca. 200-250 kcal når jeg jogger 3,5 km og ca. 20-30 mindre når jeg går så det monner dessverre ikke stort på kaloriregnskapet. Men for kroppen er det supert så det må du bare fortsette med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Du har helt rett i det, men det betyr ikke at 3,5 km rolig gange forbrenner noe særlig med kalorier. Ifølge treningsappene mine forbrenner jeg ca. 200-250 kcal når jeg jogger 3,5 km og ca. 20-30 mindre når jeg går så det monner dessverre ikke stort på kaloriregnskapet. Men for kroppen er det supert så det må du bare fortsette med! :)

Det er da forskjell på kvinner og menn angående forbrenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (19 minutter siden):

Du har helt rett i det, men det betyr ikke at 3,5 km rolig gange forbrenner noe særlig med kalorier. Ifølge treningsappene mine forbrenner jeg ca. 200-250 kcal når jeg jogger 3,5 km og ca. 20-30 mindre når jeg går så det monner dessverre ikke stort på kaloriregnskapet. Men for kroppen er det supert så det må du bare fortsette med! :)

Var poenget å forbrenne kalorier? Nei det var det ikke. Da har du misforstått. Det var for å komme seg ut, når du sliter er turgåing noe av det beste jeg kan gjøre. Og jeg er ikke 20 år, noe som er vesentlig her. På min pulsklokke forbrenner jeg ca. 350 kcal på en times gåtur. Samme i andre apper. Jeg kan ikke løpe har avstivet ankel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

erik123 skrev (1 minutt siden):

Var poenget å forbrenne kalorier? Nei det var det ikke. Da har du misforstått. Det var for å komme seg ut, når du sliter er turgåing noe av det beste jeg kan gjøre. Og jeg er ikke 20 år, noe som er vesentlig her. På min pulsklokke forbrenner jeg ca. 350 kcal på en times gåtur. Samme i andre apper. Jeg kan ikke løpe har avstivet ankel. 

Du spurte i alle fall om hvorfor du ikke gikk ned i vekt til tross for at du gikk 2 mil i uken.

Jeg er enig i at hovedpoenget med trening ikke er vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (35 minutter siden):

Var poenget å forbrenne kalorier? Nei det var det ikke. Da har du misforstått. Det var for å komme seg ut, når du sliter er turgåing noe av det beste jeg kan gjøre. Og jeg er ikke 20 år, noe som er vesentlig her. På min pulsklokke forbrenner jeg ca. 350 kcal på en times gåtur. Samme i andre apper. Jeg kan ikke løpe har avstivet ankel. 

Det var du som dro frem at du går 2 mil i uken uten å gå ned i vekt... Jeg er over 50 år selv og har på ingen måte tempo som en 20-åring når jeg jogger eller går. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (3 timer siden):

Ikke for deg, men for meg er det krevende. Det er forskjellen. 

Ok, la meg omformulere. 3 km rusletur er ikke trening man går ned i vekt av. Det er jo også stor forskjell på flere mil hver dag og 3 km. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men du skal være veldig gammel før alder blir en gyldig forklaring. Men selvfølgelig kan du ha smerter eller skader som gjør at du ikke klarer å gå mer. Da må du spise mindre dersom du ønsker å gå ned i vekt. Poenget mitt var at man ikke går ned av å gå 2 mil i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (På 7.5.2022 den 10.25):

Jeg går to mil i uka og trener på senter, men går ikke ned i vekt. Det er utrolig frustrerende, hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Jeg har et godt og sunt kosthold og ligger innafor tildelte kcal. Likevel er det ingen nedgang. Hva skal da til, jeg er ingen ungdom men likevel. Det er litt rart. Men gir ikke opp. 

Hei,

Først: Trening får deg sjelden ned i vekt alene. Det er et godt supplement for å ikke miste muskelmasse under vektnedgangen, men det trengs å gjøres endringer i kostholdet i tillegg.

Og hva gjelder kosthold. Hvis du er overvektig, så har du trolig insulinresistens. Det vil si at etter du spiser karbohydrater, skiller bukspyttkjertelen ut store mengder insulin, som gjør at du lagrer fett og ikke forbrenner fett. Skal du miste fettmasse, må insulinet bort. Dette løser du ved å spise mye grønnsaker, og kutte bort sukker, mesteparten av mel, ris og poteter. Alle disse matvarene er med på å øke insulinutskillelsen og fettlagringen. Fokuser på proteinrike matvarer som magert kjøtt, kylling, egg og fisk, samt bønner og linser for plantebasert protein. Og suppler måltidene med masse grønnsaker i stedet for vanlig tilbehør som ris og pasta.

Er grovt korn egentlig sunt? Det inneholder noen prosent fiber, men er ellers bare hvitt mel. Kort sagt: En skive grovt brød er 95% loff. Få heller løselig fiber fra bønner og linser, som inneholder mye mindre stivelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (16 timer siden):

Ok, la meg omformulere. 3 km rusletur er ikke trening man går ned i vekt av. Det er jo også stor forskjell på flere mil hver dag og 3 km. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men du skal være veldig gammel før alder blir en gyldig forklaring. Men selvfølgelig kan du ha smerter eller skader som gjør at du ikke klarer å gå mer. Da må du spise mindre dersom du ønsker å gå ned i vekt. Poenget mitt var at man ikke går ned av å gå 2 mil i uka.

Som jeg har nevnt tidligere så har jeg avstivet ankel og har mye vondt. At jeg i hele tatt greier å gå fem km er i seg selv en bragd. Og i alderen min så er man ikke fanatisk og kan unne seg noe. Jeg kjenner flere som har gått ned mange kilo bare ved å gå turer. Det må være langt og du må gå raskt. De spiser som før, så det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (17 timer siden):

Det var du som dro frem at du går 2 mil i uken uten å gå ned i vekt... Jeg er over 50 år selv og har på ingen måte tempo som en 20-åring når jeg jogger eller går. :) 

Jeg har høyt tempo til min alder å være. Er veldig sprek. Vi er forskjellige, det er det bare å innse. Man gjør sitt beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å gå ned i vekt med å regulere maten enn ved hjelp av trening/mosjon. 

En melkerull er nesten 500 kcal, en halvliter øl er litt over 200 kcal. Du kan forbrenne ca 300 kcal ved en times gåtur i ok tempo. Dvs at du må gå nesten en time for å forbrenne èn øl, og nesten to timer for å forbrenne kaloriene i en melkerull.

Du må dermed gå veldig mye for å veie opp for utskeielser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...