Gå til innhold

Går to mil i uka.


erik123

Anbefalte innlegg

erik123 skrev (2 timer siden):

Jeg har høyt tempo til min alder å være. Er veldig sprek. Vi er forskjellige, det er det bare å innse. Man gjør sitt beste. 

Det er jo supert at du går tur og trener - det har kroppen kjempegodt av uansett alder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit å vite, men det kan gå bra. Jeg gir meg aldri, samme hvor mye motbør jeg får. Jeg blir bare giret av det. Og til slutt: Jeg drikker ikke øl. Spise heller lungemos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (35 minutter siden):

Greit å vite, men det kan gå bra. Jeg gir meg aldri, samme hvor mye motbør jeg får. Jeg blir bare giret av det. Og til slutt: Jeg drikker ikke øl. Spise heller lungemos. 

Øl var jo bare et eksempel. Poenget er at det er mye lettere, og raskere, å regulere kaloriene man spiser (evt lar være å spise) enn det å forbrenne dem i etterkant. Det handler ikke om å gi motbør, det er ren matematikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (24 minutter siden):

Øl var jo bare et eksempel. Poenget er at det er mye lettere, og raskere, å regulere kaloriene man spiser (evt lar være å spise) enn det å forbrenne dem i etterkant. Det handler ikke om å gi motbør, det er ren matematikk. 

Det varierer fra person til person. Hvis man drikker brus og spiser sjokolade midt i uka er det nok enklest å starte der.

Det er mer motiverende for meg å ta en treningsøkt enn å droppe lunsjen. Sunnere også.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (8 minutter siden):

Det varierer fra person til person. Hvis man drikker brus og spiser sjokolade midt i uka er det nok enklest å starte der.

Det er mer motiverende for meg å ta en treningsøkt enn å droppe lunsjen. Sunnere også.

Ja, er ikke snakk om å droppe måltider. Men at det som regel vil koste mindre å droppe den melkerullen midt i uka enn å gå 1,5 timer tur for å forbrenne den i etterkant. Generelt sett vil det man spiser ha mer å si for vektnedgang enn det man trener, selv om sistnevnte selvsagt er sunt i seg selv uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener for å bedre min psykiske helse, som har vært dårlig i mange år. Vekt er ikke så viktig, når du er i min alder har man andre ting å tenke på. Men skulle selvsagt gått ned 15 kg. Men man må prioritere hva som er viktigst i livet. Man kan ikke leve med bare begrensninger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

erik123 skrev (11 timer siden):

Som jeg har nevnt tidligere så har jeg avstivet ankel og har mye vondt. At jeg i hele tatt greier å gå fem km er i seg selv en bragd. Og i alderen min så er man ikke fanatisk og kan unne seg noe. Jeg kjenner flere som har gått ned mange kilo bare ved å gå turer. Det må være langt og du må gå raskt. De spiser som før, så det er mulig.

Jeg forstår ikke hva du vil fram til med denne tråden, så jeg overlater diskusjonen til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (14 timer siden):

Jeg trener for å bedre min psykiske helse, som har vært dårlig i mange år. Vekt er ikke så viktig, når du er i min alder har man andre ting å tenke på. Men skulle selvsagt gått ned 15 kg. Men man må prioritere hva som er viktigst i livet. Man kan ikke leve med bare begrensninger.  

Jeg synes du har riktig motivasjon. Jeg fant en kilde som sier noe om kaloriforbrenning:

https://iform.nu/trening/test-hva-forbrenner-treningen-din

1 kcal pr km pr kg kroppsvekt. Hvis du f.eks  veier 90 kg så forbrennner du 1800 kcal per uke ved å gå to mil.

Du forbrenner ca 0.5 -1 kg fett i måneden, på å gå. Så får hver enkelt vurdere om det er mye eller lite

Jeg tror du ville vært en god del tyngre hvis du hadde vært helt passiv.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forresten at linken min er ganske inkonsekvent. Kalkulatoren gir noe helt annet enn tommelfingerregelen.

Min erfaring hvis jeg skal stole på pulsklokka (og det gjør jeg) er at jeg bruker ca 800 kcal på å jogge 10 km.

Å "gå" kan være så mangt. Hvis man går mange høydemeter på fjelltur kan det lett bli 3-4000 kcal på 20 km. Å gå på et flatt fortau forbrenner litt mindre enn å jogge samme distanse.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (10 timer siden):

Jeg synes du har riktig motivasjon. Jeg fant en kilde som sier noe om kaloriforbrenning:

https://iform.nu/trening/test-hva-forbrenner-treningen-din

1 kcal pr km pr kg kroppsvekt. Hvis du f.eks  veier 90 kg så forbrennner du 1800 kcal per uke ved å gå to mil.

Du forbrenner ca 0.5 -1 kg fett i måneden, på å gå. Så får hver enkelt vurdere om det er mye eller lite

Jeg tror du ville vært en god del tyngre hvis du hadde vært helt passiv.

Da hadde jeg vært 90 kg, nå er jeg 80. Så jeg holder vektas, litt er bedre en ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...