Gå til innhold

Prestasjonsøkende eller hemmende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skriver denne anonymt. Er superstresset for noe om noen dager. Må prestere, men er så stresset at alt går helt i ball. Jeg opplever altså at egen prestasjonsangst gjør at jeg ikke klarer det jeg egentlig burde. Kan bruk av bittelitt beroligende, ev betablokker et par dager gjøre at jeg klarer å forberede meg bedre og således prestere bedre?  Eller er det mulig at det stikk i strid kognitivt forverrer prestasjonen? Tenker særlig på glemskhet/årvåkenhet. 

Anonymkode: 89604...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betablokker hjelper nok lite på dette.

Prestasjon i forhold til stressnivå er som en omvendt U formet kurve. Eller en normalfordeling/Bell-kurve om du vil. Det vil si at dersom du ligger langt til høyre i kurven (og stressnivået er høyt) kan du profitere på å dempe det. Det er helt greit å bruke litt medisin til dette.

 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skriver denne anonymt. Er superstresset for noe om noen dager. Må prestere, men er så stresset at alt går helt i ball. Jeg opplever altså at egen prestasjonsangst gjør at jeg ikke klarer det jeg egentlig burde. Kan bruk av bittelitt beroligende, ev betablokker et par dager gjøre at jeg klarer å forberede meg bedre og således prestere bedre?  Eller er det mulig at det stikk i strid kognitivt forverrer prestasjonen? Tenker særlig på glemskhet/årvåkenhet. 

Anonymkode: 89604...c4a

Jeg synes du skal forberede deg ved å visualisere situasjonen du har foran deg, øv deg sammen med andre eller alene. Du krisemaksimerer og kan godt utfordre hodet ditt ved å gjennomgå worst case scenario- (uansett feiling så overlever du faktisk dette også). Vi lever i et litt rart samfunn om vi alle skal begynne å ta medisiner når vi er høystressa og må prestere. Jeg tror vi heller må øve oss på at alt ikke alltid blir så perfekt, og det tåler vi og andre helt fint.

Anonymkode: 9ed67...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (21 timer siden):

Betablokker hjelper nok lite på dette.

Prestasjon i forhold til stressnivå er som en omvendt U formet kurve. Eller en normalfordeling/Bell-kurve om du vil. Det vil si at dersom du ligger langt til høyre i kurven (og stressnivået er høyt) kan du profitere på å dempe det. Det er helt greit å bruke litt medisin til dette.

 

Jeg får meg bare ikke til å gjøre det i forberedelsesfasen. Jeg er redd at jeg bare får det litt mindre stressende, men at jeg samtidig husker mindre. Jeg husker alt når jeg ser det, men ingenting når jeg spør meg selv. Det er som hjernen bare er helt tom. Så da føles det som jeg er på scratch og alt har vært bortkastet fordi jeg like gjerne kunne droppet det. Jeg mener at det ikke beror på innsatsen eller evner, men at jeg rett og slett stresser og gruer meg sånn at «hjernen kobler ut.» 

Anonymkode: 89604...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg synes du skal forberede deg ved å visualisere situasjonen du har foran deg, øv deg sammen med andre eller alene. Du krisemaksimerer og kan godt utfordre hodet ditt ved å gjennomgå worst case scenario- (uansett feiling så overlever du faktisk dette også). Vi lever i et litt rart samfunn om vi alle skal begynne å ta medisiner når vi er høystressa og må prestere. Jeg tror vi heller må øve oss på at alt ikke alltid blir så perfekt, og det tåler vi og andre helt fint.

Anonymkode: 9ed67...996

Takk, jeg har visualisert mye og vet uansett utfall at livet går videre. Det er bare så grusomt når du vet at du kan prestere mye bedre. 

Anonymkode: 89604...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker

Stod i stresset i forkant og tok bittelitt på dagen, og det kunne ikke gått bedre, hurra! 

Anonymkode: 89604...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...