Gå til innhold

Får ikke hjelp med depresjon, på DPS fordi jeg ikke får si noe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har depresjon alvorlig mistet lysten til å leve. Går til sykepleier ved DPS. Men på grunn av stemmer og tanke stopp får jeg ikke sagt noe om depresjonen. 

Dette har pågått i mange måneder. Her er et par utdrag fra min journal fra de siste månedene. "Pasienten er i samtale påvirket av stemmehøring. Det oppstår lange pauser når Pasienten hører på stemmene.Lengre tankestopp.Pasienten fremstår preget av stemmehøring og indre dialog. Pasienten forteller at stemmene truer henne vis hun snakker om seg selv"

Så fort jeg skal si noe om meg selv så begynner stemmene å rope at jeg skal dø og at behandleren kommer til å lure meg /drepe meg.  Samtidig er det vanskelig å tenke på grunn av tanke stopp og at jeg ikke vet så mye om meg selv lenger. 

Har time hver 3 uke, har i dag avlyst time denne uken da jeg allikevel ikke får sagt noe i timene. Gidder ikke sitte der som en tosk som ikke får sagt noe.Har fått ny time om 3 uker..

Har i over en måned tenkt å skrive her ,men har ikke hatt mulighet på samme grunn som over,men i dag fikk jeg en mulighet. 

Hva kan jeg gjøre når jeg ikke kan snakke om meg.?

Har spist så lite lenge nå at vis jeg prøver på en middag så blir jeg kvalm og kaster opp.

Anonymkode: f3c4c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må bare komme over dette og forstå at stemmene ikke er reelle. Du dør ikke av å prate om det og hvorfor skulle behandleren drepe deg? Du må begynne i en endre og prate. Trenger ikke være så fornuftig i begynnelsen, bare bli vant med å prate igjen. Evt skriv et brev, slik du skrev dette innlegget, til behandler til neste time. Da har du tid på deg til å ta det når du føler deg bedre og tid til å formulere og re-formulere deg.

Går du på medisiner? Kan det være noen medisiner kan hjelpe og døyve stemmene slik at du klarer å prate mer?

Anonymkode: 13796...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må bare komme over dette og forstå at stemmene ikke er reelle.

Ikke jeg som er trådstarter, men om man et psykotisk så er det ikke bare å ta seg sammen og "komme over det" og "forstå at stemmene ikke er reelle".

Endret av Liviane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Liviane skrev (12 minutter siden):

Ikke jeg som er trådstarter, men om man et psykotisk så er det ikke bare å ta seg sammen og "komme over det" og "forstå at stemmene ikke er reelle".

Da bør man få medisiner som kan hjelpe slik at man er i stand til å prate og ta i mot hjelp.

Anonymkode: 13796...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da bør man få medisiner som kan hjelpe slik at man er i stand til å prate og ta i mot hjelp.

Anonymkode: 13796...f6e

Det kan godt være at ts allerede får medisiner, men at symptomene på sykdommen for tida (eller hele tida) er så sterke at medisinene ikke har full effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som har det sånt. Hun skriver lange brev til psykologen på forhånd som hun leverer inn.

Hvis du ikke er medisinert for stemmene er jo det viktig å teste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må det en lege inn i bildet og vurdere hvilke medisiner og i hvilke doser du absolutt trenger. Dette kan ikke kureres med prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (21 minutter siden):

Her må det en lege inn i bildet og vurdere hvilke medisiner og i hvilke doser du absolutt trenger. Dette kan ikke kureres med prat.

Det blir vanskelig å få skrevet noe mer fornuftig her nå.

Men hva mener du jeg bør gjøre?

 

 

 

 

Anonymkode: f3c4c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du kommer deg jo til behandling så det får du lov til, men du får ikke lov til å si noe? Hvorfor skulle andre bestemme hva du kan si? 

Anonymkode: 9c11f...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar til dere som har svart. Jeg kan dessverre ikke svare på det dere lurer på. 

Anonymkode: f3c4c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker

Ts her,jeg var hos fastlegen for ca en uke siden, spurte da om han kunne skrive ut antidepressiva siden jeg føler meg deprimert. Det kunne han ikke gjøre fordi han måtte snakke med en psykiater. 

Noen her som vet sånn ca hvor lang tid det tar for en fastlegen å få svar på medisin spørsmål fra DPS?

Anonymkode: f3c4c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Noen her som vet sånn ca hvor lang tid det tar for en fastlegen å få svar på medisin spørsmål fra DPS?

Det bør ta mindre enn en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok ,såpass.  Da har jeg vel rett i antagelsen min da om at han egentlig ikke vil ha noe med dette å gjøre.  Merkelig unnskyldning om at han ikke viste hvilke andre medisiner jeg sto på enda det er fastlegen som skriver resept på disse. Så han måtte høre med psykiater så ikke medisiner krasjer med hverandre.  Ja ja ,da får jeg vel klare meg selv videre. Takk for svar. 

Anonymkode: f3c4c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fikk beskjed om at fastlegen har sendt henvisning til DPS og at psykoseteam har mottatt den. Det var ikke det vi avtalte,men det ble visst sånn. 

Hvilke antidepressiva er best å spørre etter? Som gir lite bivirkninger og som vis mulig gir litt mer energi  

Anonymkode: f3c4c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
AnonymBruker

I dag hadde jeg time med psykiater på DPS. Det gikk ikke så bra.  Sammen problemene med å forklare meg som før,

og en psykiater som stiller spørsmål.  Så etter en stund sa jeg takker for meg og gikk fordi jeg ble så frustrert. 

Tenkte at han kanskje hadde vært så snill å skrive ut den antidepressiva jeg ønsket allikevel så sjekket i kveld på Helsenorge. Men nei,derimot har han sendte mail til fastlegen om å ta meg inn til vurdering for innleggelse.  Og time hos seg i begynnelsen av neste uke.  

Så spørsmål, hvor lang tid bruker det å ta fra psykiater ber om vurdering fra fastlegen til en får time hos fastlegen?

Siste jeg ønsker er å bli innlagt, har andre planer fremover. 

 

 

 

Anonymkode: f3c4c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I dag hadde jeg time med psykiater på DPS. Det gikk ikke så bra.  Sammen problemene med å forklare meg som før,

og en psykiater som stiller spørsmål.  Så etter en stund sa jeg takker for meg og gikk fordi jeg ble så frustrert. 

Tenkte at han kanskje hadde vært så snill å skrive ut den antidepressiva jeg ønsket allikevel så sjekket i kveld på Helsenorge. Men nei,derimot har han sendte mail til fastlegen om å ta meg inn til vurdering for innleggelse.  Og time hos seg i begynnelsen av neste uke.  

Så spørsmål, hvor lang tid bruker det å ta fra psykiater ber om vurdering fra fastlegen til en får time hos fastlegen?

Siste jeg ønsker er å bli innlagt, har andre planer fremover. 

 

 

 

Anonymkode: f3c4c...34f

Det er nok ganske individuelt. For min del har det tatt 1-3 dager omtrent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lyseblå skrev (14 minutter siden):

Det er nok ganske individuelt. For min del har det tatt 1-3 dager omtrent. 

Ok ,takk for svar. 

Anonymkode: f3c4c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok ,takk for svar. 

Anonymkode: f3c4c...34f

Ingen problem. Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lyseblå skrev (5 minutter siden):

Ingen problem. Ønsker deg lykke til.

Jo takk, mye styr for en resept på antidepressiva. 

Anonymkode: f3c4c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jo takk, mye styr for en resept på antidepressiva. 

Anonymkode: f3c4c...34f

Skjønner du synes det, men de vil jo bare det beste for deg. Dog om du hører stemmer så kanskje antipsykotika ville passet bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...