Gå til innhold

Kva er vanlig med tanke på angst og depresjon?


angstfull1985

Anbefalte innlegg

angstfull1985

Fikk ein skikkelig smell i september 2021. Angst og depresjonssymptomer slo meg heilt ut. Er ein del bedre no, men fortsatt kjem det dager der eg nesten føler eg er tilbake til start. Heldigvis også gode dager innimellom. Er det normalt? Eller burde eg ha vore heilt «frisk» no? 8 mnd no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt at det tar tid. Spesielt hvis depresjonen var alvorlig eller det ligger noe mer komplekst bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985
Glitter skrev (3 timer siden):

Det er helt normalt at det tar tid. Spesielt hvis depresjonen var alvorlig eller det ligger noe mer komplekst bak. 

So 8 mnd er ikkje unormalt lenge? 😅 Selvfølgleig bedre enn eg var på det værste, men fortsatt tunge tanker og følelser til tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985 skrev (26 minutter siden):

So 8 mnd er ikkje unormalt lenge? 😅 Selvfølgleig bedre enn eg var på det værste, men fortsatt tunge tanker og følelser til tider

Det er en stund, men ikke unormalt lenge. Jeg har vært dypt deprimert i over ett år i strekk på det verste, for så at det kom en bedre periode før det ble verre igjen osv. 

At du begynner å bli bedre er jo et veldig bra tegn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985
Glitter skrev (6 minutter siden):

Det er en stund, men ikke unormalt lenge. Jeg har vært dypt deprimert i over ett år i strekk på det verste, for så at det kom en bedre periode før det ble verre igjen osv. 

At du begynner å bli bedre er jo et veldig bra tegn. :)

Ja, får panikk når dei dårlige dagene kjem, redd for at det er begynnelsen på eit helvete igjen 😱 Prøver å minne meg på at det er normalt med 2 steg fram og 1 tilbake ei periode. Har du vore deprimert lenge? Aldri vore det før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985 skrev (8 minutter siden):

Ja, får panikk når dei dårlige dagene kjem, redd for at det er begynnelsen på eit helvete igjen 😱 Prøver å minne meg på at det er normalt med 2 steg fram og 1 tilbake ei periode. Har du vore deprimert lenge? Aldri vore det før. 

Jeg har slitt med depresjoner fra ca ni års alder. 

Jeg vil ikke si jeg er deprimert akkurat nå. Har mye smerte og mange tunge og depressive dager, men typ klinisk deprimert har jeg vel ikke vært siden april tror jeg. Den lange depresjonen på over ett år er noen år siden. Vanligvis varer de kortere hos meg, men mye tungsinn har jeg også utenom depresjon.

Det er gjerne fram og tilbake i tilfriskningen, og det er klart du blir redd for å bli veldig dårlig igjen. Men prøv å tenk på de dårlige dagene at du har også hatt bedre dager i det siste, og etter hvert vil de bedre dagene forhåpentligvis komme tettere og de dårlige sjeldnere. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

angstfull1985
Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg har slitt med depresjoner fra ca ni års alder. 

Jeg vil ikke si jeg er deprimert akkurat nå. Har mye smerte og mange tunge og depressive dager, men typ klinisk deprimert har jeg vel ikke vært siden april tror jeg. Den lange depresjonen på over ett år er noen år siden. Vanligvis varer de kortere hos meg, men mye tungsinn har jeg også utenom depresjon.

Det er gjerne fram og tilbake i tilfriskningen, og det er klart du blir redd for å bli veldig dårlig igjen. Men prøv å tenk på de dårlige dagene at du har også hatt bedre dager i det siste, og etter hvert vil de bedre dagene forhåpentligvis komme tettere og de dårlige sjeldnere. 

9 år? Off! Kor fæl denne psyken kan være 🙄 Godt å høre at du har det litt bedre nå da 😊 Takk for gode tips! Skal prøve å minne meg sjølv på det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985 skrev (2 minutter siden):

9 år? Off! Kor fæl denne psyken kan være 🙄 Godt å høre at du har det litt bedre nå da 😊 Takk for gode tips! Skal prøve å minne meg sjølv på det 🙂

Ja, men det viste seg at jeg blant annet har Asperger og bipolar lidelse, samt en del dumme ytre faktorer, så det ligger en forklaring der. Er visst mange med bipolar som får sin første depresjon i ung alder. 

Bare hyggelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985 skrev (23 timer siden):

Fikk ein skikkelig smell i september 2021. Angst og depresjonssymptomer slo meg heilt ut. Er ein del bedre no, men fortsatt kjem det dager der eg nesten føler eg er tilbake til start. Heldigvis også gode dager innimellom. Er det normalt? Eller burde eg ha vore heilt «frisk» no? 8 mnd no!

Jeg har slitt med depresjoner i over 30 år, så ja, det er helt normalt. Hos noen slipper det aldri taket. Håper du blir bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstfull1985
erik123 skrev (1 time siden):

Jeg har slitt med depresjoner i over 30 år, så ja, det er helt normalt. Hos noen slipper det aldri taket. Håper du blir bedre. 

Kva er normalt? Opp og nedturer før man blir bedre, og at det tar tid? Får virkelig håpe eg ikkje vil slite med dette resten av livet. Angsten trigger veldig depresjonen trur eg. I 30 år? Håpar du har hatt gode tider også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slite med angst og depresjoner er forferdelig og det tar på både fysisk og psykisk. Noen må lære seg å leve med det i årevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
angstfull1985 skrev (17 timer siden):

Kva er normalt? Opp og nedturer før man blir bedre, og at det tar tid? Får virkelig håpe eg ikkje vil slite med dette resten av livet. Angsten trigger veldig depresjonen trur eg. I 30 år? Håpar du har hatt gode tider også 

Det er vanskelig å si, for folk er så forskjellige. Jeg har vært deprimert og hatt angst siden barndommen, og jeg er nå 30 år gammel. Jeg har gode dager innimellom, men som regel så er det fire tyngre dager en dårlige. Det er ikke alle angst og depresjon som kan medisineres eller behandles helt vekk, men man kan få lære mestringsstrategier som gjør at du klarer å komme deg gjennom det. 

Jeg vil si jeg har 30% gode dager hvor jeg kan trene, gjøre husarbeid, kanskje møte noen og 70% dårlige med mye selvmordstanker, angst, depresjoner, skam, frykt osv.

Anonymkode: 15677...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve med angst og depresjoner er utrolig utfordrende, og særlig når det varer i årevis. Jeg tar Cipralex, men den  tar ikke bort all depresjon, men dagene varierer , noen er verre en andre. Fysisk trening hjelper godt, og gå lange turer. Så har jeg musikk og bøker, noe som gir meg mye. Jeg har hatt selvmordstanker mange ganger. Og har prøvd, men det gikk heldigvis bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...