Gå til innhold

Sosial angst. Hjelper det å flytte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i ei lita bygd der «alle kjenner alle». Jeg vurderer sterkt å flytte, og komme meg vekk. Men vet ikke om det egentlig hjelper. Kanskje «nissen følger lasset». Jeg kan vel ikke flytte fra sosial angsten min, og å flytte er jo ikke så enkelt heller. Noen som ha hatt gode erfaringer med å flytte? Hjelper det?

Anonymkode: f1d2c...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hurja

Min erfaring er at nissen følger med på lasset. 

Med mindre du trener på sosiale situasjoner kombinert med terapi så kan det faktisk bli verre av å flytte fordi det er så lett for å isolere seg som følge av at man ikke tør å ta kontakt. Men trener du på det, så kan det faktisk bli bedre. 

Men dette er bare min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har skjert seg med bl.a. jobb, og det er et sårt punkt for meg. Og når jeg treffer noen jeg blir nødt til å hilse på, så spør de om jobb allerede i første setningen. Og jeg vet ikke hva jeg skal si, og det blir ganske kleint. Jeg orker det bare ikke, så jeg har allerede isolert meg veldig og jeg regner med sladder-mølla går for fullt som den ofte gjør på små plasser. Jeg føler jeg har brent alle broer her. Jeg er veldig glad i huset mitt, og det ligger usjenert til. Hvis jeg flytter til en større plass, kommer naboene tettere på. Og da har jeg mistet denne plassen, og problemene er kanskje de samme.

Anonymkode: f1d2c...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg bor i ei lita bygd der «alle kjenner alle». Jeg vurderer sterkt å flytte, og komme meg vekk. Men vet ikke om det egentlig hjelper. Kanskje «nissen følger lasset». Jeg kan vel ikke flytte fra sosial angsten min, og å flytte er jo ikke så enkelt heller. Noen som ha hatt gode erfaringer med å flytte? Hjelper det?

Anonymkode: f1d2c...e48

Jeg tviler. De jeg har  sett som har flyttet som voksne med drøm om en ny start fordi det har vært vanskelige forhold der de bodde (ofte med angstproblematikk), får det ofte ikke bede. Om så er, må du ha en helt konkret plan dit du flytter. Dvs. å ha skaffet deg jobb, være innstilt på å ville engasjere deg i miljøet for å bli inkludert og for å få nye venner - om ikke vil du fortsette på et isolert liv dit du flytter. Og som voksen er det dessverre vanskelig å komme inn i et sosialt miljø enn det er som barn. Dels tror jeg det skyldes oss selv, at vi er litt forutinntatte og forsiktige (i det norske samfunnet) og dels fordi andre har dannet sine sosiale små grupper som det skal litt til å bli inkludert i.

Selv flyttet jeg til en ny by for nå 17 år siden. Jeg har ikke jobbet hardt for å få nye venner her, og har ikke ønsket det heller da jeg trives godt i eget selskap, men en liten håndfull bekjente og et par venner har det blitt. Da gjennom organisasjonsarbeid som jeg er aktiv i. Ellers ha jeg litt uregelmessig kontakt med bekjente i byen (og ellers i landet) som jeg kjente før jeg flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du gjør lurere i å jobbe med angsten i nærmiljøet ditt nå. Det er nok stor sannsynlighet for at nissen følger med på lasset. Jeg flyttet fra et hus hvor jeg hadde opplevd mye traumatisk for å begynne på nyttig en ny bolig, men angsten var like sterk.

Jeg tror det er veldig krevende å etablere seg i en ny by. Det krever nok gode sosiale evner. Man bør nok forberede seg på å legge ned en veldig innsats i å sosialisere seg for å treffe på noen som har overskudd og rom for å skape et nytt vennskap. 

Kan du finne en ny jobb det du bor eventuelt i nabobygda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mannen ville fra nissen flytte
men reisen ble ham til ingen nytte,
for høyt på vognlasset nissen lo:
Jeg tror vi flytter i dag, vi to,
jeg tror vi flytter i dag, vi to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ufør, men håper å finne en liten jobb jeg kan gjøre en dag. Men vet ikke hva enda. Jeg flytta herfra første gang når jeg skulle på videregående. Og har bodd mye i nabobygda (større bygd) etter det. Det nettverket jeg hadde er der. Men de har jeg mista kontakten med. Dels pga avstand, men også fordi jeg har isolert meg selv. Men jeg håper å få litt kontakt igjen. Jeg flytta tilbake til hjembygda, da jeg fant drømmehuset til en pris jeg hadde råd til. Jeg vil liksom vekk ifra bygda, men ikke huset mitt.

Anonymkode: f1d2c...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (16 minutter siden):

Og mannen ville fra nissen flytte
men reisen ble ham til ingen nytte,
for høyt på vognlasset nissen lo:
Jeg tror vi flytter i dag, vi to,
jeg tror vi flytter i dag, vi to.

Åpenbart en psykotisk mann som er usikker på om han er nisse, en mann eller begge deler. 

Anonymkode: 7a3f1...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp meg å flytte, men jeg opplevde mye traumer i både oppvekst og som voksen i hjembygda som og var en liten plass. Har det bedre her, men er dessverre uten nettverk. Vil heller oppleve det tryggere med lite nettverk enn å leve i konstant i frykt med større nettverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk det mye bedre. Bodde også på et lite sted, og trivdes dårlig. Angsten har selvsagt blitt med meg, men det var uansett godt for meg med et miljøskifte. 

Anonymkode: bfe6f...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...