Gå til innhold

Spiral eller p-sprøyte?


Lillje

Anbefalte innlegg

Heisan! Fikk en velskapt jente for tre og en halv måned siden. Skal nå til lege for prevensjon. Før jeg planla graviditeten brukte jeg P-pillen Synfase, noe som fungerte greit. Siden jeg ammer kan jeg ikke bruke p-piller og da er valget enten spiraL eller p-sprøyte. Heller vel litt mot spiral selv om det er en del ting som plager tankene mine ved bruk av spiral. Skal ikke bruke prevensjon mer enn to til tre år før vi skal planlegge barn nummer to.

Spiral; For det første så er det det å få et fremmedlegeme inn i kroppen. Samt det at spiralen bare hindrer at befruktede egg fester seg i livmoren. Noe jeg synes høres forferdelig ut, fordi celledelingen og arvekodene blir jo etablert rett etter sammensemltingen av egg og sædcelle. Det viser seg at jeg har lett for å bli gravid, fordi vi "skjøt blink" ved først forsøk. Og det at det er økt risiko for svangerskap utenfor livmoren.

P-sprøyte; Antar at denne har tilnærmet like bivirkninger som p-pillen. Men det er det at man kan miste mensen helt, og dermed oppstår redselen for sterilitet.

Hva bør jeg velge, evt andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med minipillen? Jeg vet om mange ammende kvinner som har brukt den til de var ferdige med å amme, for så å gå over på p-pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Vi vet ikke helt hvordan spiralen virker, muligens kan den også hindre sædceller å komme opp til egget. Den øker ikke risiko for graviditet uten for livmor, men den beskytter ikke så godt mot denne typen av graviditet. Hormonspiral er meget sikker, nesten som sterilisering. P-sprøyte er OK, men det kan ta lang tid å bli fruktbar etter man har brukt dette midlet (kanskje ett år). Minipille kan du bruke. Ved vel etablert amming kan man bruke p-pille, hvis de andre muligheter er uaktuelle.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...