Gå til innhold

Føles som spyttet ligger øverst i halsen


Heilo23

Anbefalte innlegg

Hei! 

De siste par dagene har jeg hatt smerter i halsen i forbindelse med en virusinfeksjon. Problemet er at jeg sliter med å svelge spytt og drikke, det føles som det blir liggende øverst i halsen og at det blir liggende der, som en mellomstasjon mellom luftrør eller spiserør. Det kjennes ut som jeg klarer å svelge, men at spyttet på en måte blir dyttet opp igjen før det legger seg øverst i halsen.

Er livredd for å aspirere spyttet. Er dette reelt, kan man få "lekkasje" ned til lungene fordi det ligger spytt? Dette kommer hver gang jeg svelger flytende væske.

Har ikke svelgvansker mtp mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym 2

Jeg tror ikke det kan skje. Jeg har kronisk halsbrann, så jeg får spytt eller hva det er opp i halsen nesten hver natt. Har ikke fått det I lungene. Jeg har slitt med det lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (På 21.6.2022 den 12.52):

Jeg tror ikke det kan skje. Jeg har kronisk halsbrann, så jeg får spytt eller hva det er opp i halsen nesten hver natt. Har ikke fått det I lungene. Jeg har slitt med det lenge.

Hvorfor har ikke legen din datt deg på syrenøytraliserende? Ingen tre her å gå rundt som du gjør med kronisk halsbrann når det finnes utmerkede medikamenter å ta. F.eks Pantopropazol.

Anonymkode: 0d86f...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (På 21.6.2022 den 12.52):

Jeg tror ikke det kan skje. Jeg har kronisk halsbrann, så jeg får spytt eller hva det er opp i halsen nesten hver natt. Har ikke fått det I lungene. Jeg har slitt med det lenge.

Har du fått dette konstatert hos lege? Med gastroskopi? Mange som tror de har for mye magesyre har nemlig for lite... Jeg holder det i sjakk ved å passe på å få i meg nok salt (magesyre består av store deler saltsyre) slik at magen slipper å kompensere for lite magesyre med å lage mer og dermed kan det bli så mye at det skvulper opp i spiserøret (særlig om du har slapp lukkemuskel der slik jeg har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Lillemus skrev (På 23.6.2022 den 21.02):

Har du fått dette konstatert hos lege? Med gastroskopi? Mange som tror de har for mye magesyre har nemlig for lite... Jeg holder det i sjakk ved å passe på å få i meg nok salt (magesyre består av store deler saltsyre) slik at magen slipper å kompensere for lite magesyre med å lage mer og dermed kan det bli så mye at det skvulper opp i spiserøret (særlig om du har slapp lukkemuskel der slik jeg har).

Jeg har foreløpig fått somac hos legen, men hen har sagt at videre forløp er gastroskopi. Legen min har akkurat nå permisjon pga videreutdanning,  så jeg venter til hen kommer igjen til høsten. Så jeg er under utredning,  men har ikke fått gastroskopi ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 18.57):

Hvorfor har ikke legen din datt deg på syrenøytraliserende? Ingen tre her å gå rundt som du gjør med kronisk halsbrann når det finnes utmerkede medikamenter å ta. F.eks Pantopropazol.

Anonymkode: 0d86f...e7d

Jeg ble satt på en 14 dagers kur med somac, men nå er legen i permisjon. Skal utredes videre når hen kommer tilbake til høsten. Skal til gastroskopi. 

Endret av Anonym 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...