Gå til innhold

Psykiatri på tiktok (aldri sett noe så ille før)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke om alle her vet hva tiktok er, men er i alle fall en app der man kan legge ut korte videoer. For noen måneder siden lastet jeg ned appen og fikk etter hvert opp innhold som omhandler psykiatri. Mennesker som legger ut videoer av at de gråter, at de ikke orker mer, at de har selvskadet eller forsøkt å ta selvmord, at de har blitt hentet av politi/ambulanse osv. Er vel som "det skjulte nettverket" på instagram som ble skrevet om for noen år tilbake. (Har aldri vert medlem der så vet ikke noe om det utover det som har blitt skrevet i artiklene). Men dette er vel potensielt mer triggende enn det er til hjelp.

Jeg er all for åpenhet, men akkurat denne formen for åpenhet er jo skadelig.

Hva tenker du om dette?

Anonymkode: d206b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes det er forferdelig. Jeg husker godt disse skjulte nettverkene da de var på blogg.no og senere instagram. Jeg var aldri en del av det, men har fulgt med på det i sikkert 12-13 år.

Ser ofte jenter med sår samme sted midt i panna som filmer at de ligger fastspent i ambulanser, bilder av at bena er bundet fast i belteseng osv. Jeg synes det er så utrolig drøyt, og rapporterer det ofte inn til tiktok. Ting man legger ut på nett blir aldri borte, og det kan være de angrer om noen år når de er friskere/på et annet sted i livet at andre mennesker så dem filme seg selv mens de rømmer fra politiet, skjærer seg opp, svelger piller og ligger fastspent og hyler.

For litt siden var det en jente som tok overdose på live, og som dagen etter at hun ble skreve tut igjen etter pumping lå og spydde på livesending hvor hun fortalte at hun hadde overdoser men psykiatrien sviktet henne med å sende henne hjem for hun var ikke suicidal nok. Hun prøvde passivt å tal livet sitt  2 ganger til etter det på direkten.

Anonymkode: 39f58...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det er forferdelig. Jeg husker godt disse skjulte nettverkene da de var på blogg.no og senere instagram. Jeg var aldri en del av det, men har fulgt med på det i sikkert 12-13 år.

Ser ofte jenter med sår samme sted midt i panna som filmer at de ligger fastspent i ambulanser, bilder av at bena er bundet fast i belteseng osv. Jeg synes det er så utrolig drøyt, og rapporterer det ofte inn til tiktok. Ting man legger ut på nett blir aldri borte, og det kan være de angrer om noen år når de er friskere/på et annet sted i livet at andre mennesker så dem filme seg selv mens de rømmer fra politiet, skjærer seg opp, svelger piller og ligger fastspent og hyler.

For litt siden var det en jente som tok overdose på live, og som dagen etter at hun ble skreve tut igjen etter pumping lå og spydde på livesending hvor hun fortalte at hun hadde overdoser men psykiatrien sviktet henne med å sende henne hjem for hun var ikke suicidal nok. Hun prøvde passivt å tal livet sitt  2 ganger til etter det på direkten.

Anonymkode: 39f58...735

Vet hvem du snakker om og jeg syns det er litt provoserende at sånt blir kalt for selvmordsforsøk, for det er det absolutt ikke. Hennes intensjon var åpenbart at noen skulle ringe etter hjelp (noe hun også har sagt selv i ettertid). Hun ville ikke dø på ekte, men det var hennes metode for å få hjelp. 

Syns det er misbruk av hva som er selvmordsforsøk å kalle slikt for det. 

Hun jenta/dama hadde forresten hjelp i poliklinisk dps så hun fikk hjelp. 

Anonymkode: d8956...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det er forferdelig. Jeg husker godt disse skjulte nettverkene da de var på blogg.no og senere instagram. Jeg var aldri en del av det, men har fulgt med på det i sikkert 12-13 år.

Ser ofte jenter med sår samme sted midt i panna som filmer at de ligger fastspent i ambulanser, bilder av at bena er bundet fast i belteseng osv. Jeg synes det er så utrolig drøyt, og rapporterer det ofte inn til tiktok. Ting man legger ut på nett blir aldri borte, og det kan være de angrer om noen år når de er friskere/på et annet sted i livet at andre mennesker så dem filme seg selv mens de rømmer fra politiet, skjærer seg opp, svelger piller og ligger fastspent og hyler.

For litt siden var det en jente som tok overdose på live, og som dagen etter at hun ble skreve tut igjen etter pumping lå og spydde på livesending hvor hun fortalte at hun hadde overdoser men psykiatrien sviktet henne med å sende henne hjem for hun var ikke suicidal nok. Hun prøvde passivt å tal livet sitt  2 ganger til etter det på direkten.

Anonymkode: 39f58...735

Er dette norske jenter?

Anonymkode: c9f66...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet hvem du snakker om og jeg syns det er litt provoserende at sånt blir kalt for selvmordsforsøk, for det er det absolutt ikke. Hennes intensjon var åpenbart at noen skulle ringe etter hjelp (noe hun også har sagt selv i ettertid). Hun ville ikke dø på ekte, men det var hennes metode for å få hjelp. 

Syns det er misbruk av hva som er selvmordsforsøk å kalle slikt for det. 

Hun jenta/dama hadde forresten hjelp i poliklinisk dps så hun fikk hjelp. 

Anonymkode: d8956...0df

Det som er provoserende er at du skal analysere hva det var og ikke var. Friske mennesker holder ikke på slikt, og de som gjør et slikt forsøk ønsker hjelp. De aller aller fleste. 

Anonymkode: 88be7...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vet hvem du snakker om og jeg syns det er litt provoserende at sånt blir kalt for selvmordsforsøk, for det er det absolutt ikke. Hennes intensjon var åpenbart at noen skulle ringe etter hjelp (noe hun også har sagt selv i ettertid). Hun ville ikke dø på ekte, men det var hennes metode for å få hjelp. 

Syns det er misbruk av hva som er selvmordsforsøk å kalle slikt for det. 

Hun jenta/dama hadde forresten hjelp i poliklinisk dps så hun fikk hjelp. 

Anonymkode: d8956...0df

Hun var innlagt i en måned like før hvis jeg husker rett, og har gitt seg med det verste nå etter at de sendte henne hjem for tredje gang.

Men husker hun var helt vanvittig opphengt i å gå inn på andres liver og snakke om diagnoser, spørre hvor mange de hadde og for å få fortelle om hvor mange hun selv hadde osv. Eide ikke filter og det gikk så langt at folk ba henne om å slutte.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er dette norske jenter?

Anonymkode: c9f66...534

Både norske og utenlandske.

Anonymkode: 39f58...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det som er provoserende er at du skal analysere hva det var og ikke var. Friske mennesker holder ikke på slikt, og de som gjør et slikt forsøk ønsker hjelp. De aller aller fleste. 

Anonymkode: 88be7...75b

Det gjorde hun nok, men hun fikk hjelp. Hun var innlagt en hel måned før dette og satt på rommet sitt på psykiatrisk og livestreamet.

Jeg sier ikke at hun ikke er syk, men det virker ikke som hun trenger å være innlagt selv om hun vil.

Anonymkode: 39f58...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Sånt ser jeg ikke på, men de som legger ut sånt må jo ville ha oppmerksomhet. Syns ikke noe om det, det gir et feil bilde på folk som sliter psykisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er faktisk flere som har hatt selvmordsforsøk på livesending.. barn ser på og kan ikke skjerme seg da de kanskje ikke skjønner hva som skjer. Det er snakk om overdoser og kniver har vært involvert. Kjempetrist, det har stor smitteeffekt og det er om og gjort å være sykest. Flere har store problemer med alkohol også. Har fulgt dette samfunnet i nesten ett år nå og utviklingen er meget MEGET skremmende!

Anonymkode: d9595...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk flere som har hatt selvmordsforsøk på livesending.. barn ser på og kan ikke skjerme seg da de kanskje ikke skjønner hva som skjer. Det er snakk om overdoser og kniver har vært involvert. Kjempetrist, det har stor smitteeffekt og det er om og gjort å være sykest. Flere har store problemer med alkohol også. Har fulgt dette samfunnet i nesten ett år nå og utviklingen er meget MEGET skremmende!

Anonymkode: d9595...7a9

 natt til igår drakk en mann på tiltok seg kjempefull og begynne å kutte seg selv med kniv på live og truet med at han skulle stikke andre og seg selv med kniv. Stakkars kompisen hans ble kasta ut og prøvde fortvilet å komme inn for å hjelpe han.  Enden på visa var at politiet til slutt kom og fikk hentet han. Han har tatt overdoser å live før og har blitt anmeldt flere ganger.

Anonymkode: 39f58...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 23.17):

Det er faktisk flere som har hatt selvmordsforsøk på livesending.. barn ser på og kan ikke skjerme seg da de kanskje ikke skjønner hva som skjer. Det er snakk om overdoser og kniver har vært involvert. Kjempetrist, det har stor smitteeffekt og det er om og gjort å være sykest. Flere har store problemer med alkohol også. Har fulgt dette samfunnet i nesten ett år nå og utviklingen er meget MEGET skremmende!

Anonymkode: d9595...7a9

Det er veldig trist, ja. Jeg har også inntrykk av at det er om å gjøre å være sykest, og at det smitter. Jeg har sett en del som har sår i pannen. Har aldri sett det da jeg har vert innlagt tidligere så virker som at det er noe nytt som har kommet, og jeg har litt inntrykk av at det kommer fra tiktok. Tenker det må jo være triggende både der og på ekte, det er jo veldig synlig og man kan jo lett tenke seg til hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2022 den 19.43):

Jeg synes det er forferdelig. Jeg husker godt disse skjulte nettverkene da de var på blogg.no og senere instagram. Jeg var aldri en del av det, men har fulgt med på det i sikkert 12-13 år.

Ser ofte jenter med sår samme sted midt i panna som filmer at de ligger fastspent i ambulanser, bilder av at bena er bundet fast i belteseng osv. Jeg synes det er så utrolig drøyt, og rapporterer det ofte inn til tiktok. Ting man legger ut på nett blir aldri borte, og det kan være de angrer om noen år når de er friskere/på et annet sted i livet at andre mennesker så dem filme seg selv mens de rømmer fra politiet, skjærer seg opp, svelger piller og ligger fastspent og hyler.

For litt siden var det en jente som tok overdose på live, og som dagen etter at hun ble skreve tut igjen etter pumping lå og spydde på livesending hvor hun fortalte at hun hadde overdoser men psykiatrien sviktet henne med å sende henne hjem for hun var ikke suicidal nok. Hun prøvde passivt å tal livet sitt  2 ganger til etter det på direkten.

Anonymkode: 39f58...735

Jeg har også sett en del som har sår i pannen. Har aldri sett det da jeg har vert innlagt tidligere så virker som at det er noe nytt som har kommet, og jeg har litt inntrykk av at det kommer fra tiktok. Tenker det må jo være triggende både der og på ekte, det er jo veldig synlig og man kan jo lett tenke seg til hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.6.2022 den 20.24):

Det gjorde hun nok, men hun fikk hjelp. Hun var innlagt en hel måned før dette og satt på rommet sitt på psykiatrisk og livestreamet.

Jeg sier ikke at hun ikke er syk, men det virker ikke som hun trenger å være innlagt selv om hun vil.

Anonymkode: 39f58...735

Hvem er dette?

Anonymkode: 0756d...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en bekjent som jobber på ungdomspsykiatrisk sengepost, og hun fortalte at det er "in" blant de ungdom å være innlagt. Det er tydeligvis kult å legge ut på sosiale medier at man er på innlagt etc. 

Anonymkode: 0756d...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvem er dette?

Anonymkode: 0756d...ca2

Nå heter hun Vaniljeisms.

Anonymkode: 39f58...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten

Jeg måtte lage ny bruker på TikTok siden jeg så på videoer om psykisk helse. Også plutselig var hele fyp min fylt med triggende content. Det var ikke bra for meg. Nå har jeg en mye bedre/sunnere TikTok konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten skrev (56 minutter siden):

Jeg måtte lage ny bruker på TikTok siden jeg så på videoer om psykisk helse. Også plutselig var hele fyp min fylt med triggende content. Det var ikke bra for meg. Nå har jeg en mye bedre/sunnere TikTok konto.

Huff, det er virkelig ikke bra. 

 

 

Hvorfor tillater Tiktok slikt som dette? Disse jentene trenger at noen stopper de, og andre trenger å skjermes fra slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Huff, det er virkelig ikke bra. 

 

 

Hvorfor tillater Tiktok slikt som dette? Disse jentene trenger at noen stopper de, og andre trenger å skjermes fra slikt. 

Her inne er det også ganske ille til tider. 

Anonymkode: 88be7...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her inne er det også ganske ille til tider. 

Anonymkode: 88be7...75b

Har ikke sett noen drive og fortelle i detalj om selvskading eller konkurrering i å være sykest osv. 

Å fortelle at man sliter, at man sprakk og gjorde noe dumt kan ikke sidestilles med slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...