Gå til innhold

Flere par som drar på ferie hver for dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kunne ikke ha falt meg inn å godta en sommerferie der han først var bortreist to uker uten meg for deretter å ha familien på besøk en uke, og heldigvis er det også helt utenkelig at mannen skulle bestemt noe slikt. Sommerferien er per default felles tid, og tid borte fra hverandre over tid må i tilfelle avtales i god tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

morsan skrev (21 minutter siden):

Det kunne ikke ha falt meg inn å godta en sommerferie der han først var bortreist to uker uten meg for deretter å ha familien på besøk en uke, og heldigvis er det også helt utenkelig at mannen skulle bestemt noe slikt. Sommerferien er per default felles tid, og tid borte fra hverandre over tid må i tilfelle avtales i god tid. 

Samme her.

Vi har endelig dratt på tur hver for oss, men felles ferietid på sommeren er noe annet. Jeg hadde ikke godtatt slikt opplegg, og vi er egentlig ganske laidback på ting, men selvsagt vil vi ha tid sammen, spesielt på sommeren. Om vi ikke drar på sommerferie, kan vi være spontane, gjøre det vi vil uten hverdagens forpliktelser. (Vi har kun voksent barn, men hverdag er jo hverdag med sine ting uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har familie i Danmark. Vår faste ferie var én uke i Danmark hvor vi lånte leiligheten til tanta mi, som var i utlandet mens vi var der, i vårt utland. Henger du med? 😂 Vi brukte litt tid med familien hans og masse tid på alt mulig annet man kan finne på i Danmark. Det ble jo det samme hvert år, men jeg syns ihvertfall det var fine ferier, til tross for at jeg hater å besøke folk. Men jo, så flyttet farmor til Danmark og vi hadde ikke lenger en egnet hundepasser i Norge. Kennel var ikke aktuelt, muligens fordi vi hadde dårlig råd, men jeg hadde nok uansett nektet foreldrene mine å sette hunden på kennel 🙈 Det ble til at pappa brukte en uke av ferien alene i Danmark, mens resten av gjengen fant på ting hjemme. Resten av ferien brukt vi sammen, men det var ikke så ofte vi dro på ferie. Det var mer å dra og bade, kjøpe en is, dra til Frognerparken og sånne små dagsutflukter. Jeg tror ikke det hadde vært særlig aktuelt for mamma dersom pappa skulle brukt 3 uker med familien sin, selv om hun hadde vært med den ene uka. Det er jo andre ting man gjerne vil gjøre når man endelig har ferie. Men noen dager, eller en uke, må man vel bare regne med når den ene har familie veldig langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har familie et annet sted i Norge enn der jeg bor. Da sønnen var yngre, hendte det ofte at han og jeg dro alene til mormor. Andre ganger var faren hans med. Men dette var aldri «hovedferien» som gikk på bekostning av felles fsmilieferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 23.52):

Jeg og mannen har ferie fra lørdag i uken som kommer. Mannen drar da på 2 ukers ferie hjem til hjemstedet og familien sin. Vi har begge ferie i 3 uker. Siste uken så har han familien på besøk. Jeg føler det er litt rart at når det er fellesferie som man gleder seg til så blir vi for det meste adskilt. Jeg gleder meg stort til ferien uansett. 

Andre som har det slik eller hvilke tanker har dere om å være borte fra hverandre i felles ferien? 

Anonymkode: 654df...f9a

Jeg synes ikke det er så rart at han ønsker å tilbringe to uker hos sin familie, siden de tydeligvis ikke bor i Norge, Den tredje uken sier du at dere får besøk av hans familie, så da kan dere jo være sammen. 

Kanskje er det viktig at dere får mer ferie sammen alene, men kanskje er det like viktig at dere jobber med forholdet deres i hverdagen. Det virker som om dere har lite fellesskap - og ganske dårlig kommunikasjon mellom dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Vi har besøk av svigerfamilien på hytta nå og jeg må si jeg er glad for at det bare er for ei helg . De kom tidlig i går og jeg er allerede helt utslitt jeg . Jeg som er B- menneske har lagt meg tidlig nå i kveld . 

De er jo så hyggelige alle sammen, så ikke noe feil med dem altså. Er nok jeg som har vent meg til å være mye alene med samboer og liker det best slik. Jammen er det slitsomt å sørge for frokost, matpakker og kaffe  til tur, middag når vi kommer hjem til hele gjengen, dessert og kaker. Oppvaskmaskinen som går i ett sett  

Jeg tror jeg har levd for mye alene på hjemmekontor de siste årene, for jeg blir sliten av å måtte være sosial hele tiden og ikke minst  av alt matSTYRET.   Gleder meg til å være alene med samboer igjen : )

Jeg blir mer utslitt av å sitte stille og være sosial enn jeg blir av 10 krevende toppturer. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Jammen er det slitsomt å sørge for frokost, matpakker og kaffe  til tur, middag når vi kommer hjem til hele gjengen, dessert og kaker. Oppvaskmaskinen som går i ett sett  

Samboeren din da? Er det bare jeg som er småkjip og mener at mannen min sannelig må ta hovedansvaret når det er snakk om hans familie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Samboeren din da? Er det bare jeg som er småkjip og mener at mannen min sannelig må ta hovedansvaret når det er snakk om hans familie? 

Samboeren min er kjempeflink :) Men hovedansvaret ? Nei, vi har da begge to hovedansvaret :) Vi er et team vi to. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2

Vi har aldri dratt hver for oss på ferie,  men vi har alltid hatt barn, så vi har reist på familieferier.  Vi har nesten aldri reist på ferie bare oss to. Nå har barna blitt voksne, så nå skulle vi ha dratt på ferie, men det har ikke blitt noe i pandemien, og denne sommeren har vi hver vår ferie. Rett og slett fordi vi hjelper vår ene datter med barnepass, da hun har begynt å jobbe og datteren ikke har fått barnehageplass før i august. Kanskje vi tar oss ferie til høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (9 timer siden):

Vi har besøk av svigerfamilien på hytta nå og jeg må si jeg er glad for at det bare er for ei helg . De kom tidlig i går og jeg er allerede helt utslitt jeg . Jeg som er B- menneske har lagt meg tidlig nå i kveld . 

De er jo så hyggelige alle sammen, så ikke noe feil med dem altså. Er nok jeg som har vent meg til å være mye alene med samboer og liker det best slik. Jammen er det slitsomt å sørge for frokost, matpakker og kaffe  til tur, middag når vi kommer hjem til hele gjengen, dessert og kaker. Oppvaskmaskinen som går i ett sett  

Jeg tror jeg har levd for mye alene på hjemmekontor de siste årene, for jeg blir sliten av å måtte være sosial hele tiden og ikke minst  av alt matSTYRET.   Gleder meg til å være alene med samboer igjen : )

Jeg blir mer utslitt av å sitte stille og være sosial enn jeg blir av 10 krevende toppturer. 

Jeg kjenner det veldig godt igjen.

Vi har noen ganger en ordning hvor familiene/parene bytter på å ha ansvar for mat og oppvask fra morgen til kveld. Planlegging, innkjøp og alt. NB: Ikke lov å hjelpe til når man har fri, for da sklir det ut.

Det hjelper en god del rent praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (35 minutter siden):

Jeg kjenner det veldig godt igjen.

Vi har noen ganger en ordning hvor familiene/parene bytter på å ha ansvar for mat og oppvask fra morgen til kveld. Planlegging, innkjøp og alt. NB: Ikke lov å hjelpe til når man har fri, for da sklir det ut.

Det hjelper en god del rent praktisk.

Høres ut som en veldig kjekk ordning. :) De gangene vi har hatt med svigers på hytta så har vi selvfølgelig planlagt godt hva vi skal ha til middag og svigers har selv hatt med seg brødmat, vi har spist av hverandres brødmat da. Nå er hytta liten og det har aldri vært mer enn 2-3 netter og de ligger i eget anneks så det har vært uproblematisk. Av helsemessige grunner har jeg tatt oppvasken og det har ikke vært noe problem altså, det skjer såpass sjeldent. :) Men når vi har middagsgjester hjemme og det er på mannens initiativ så får han litt mer ansvar for forberedelser som rydding og tillaging av mat enn om det er på mitt initiativ. Svigermor tror forøvrig alltid at det er jeg som har laget all maten, noe som ikke er sant - "Nei, jeg har bare skrellet og kokt grønnsakene jeg", sier jeg og det er faktisk sant - mannen er knakende flink til å lage f.eks. viltstek eller gryte med fantastiske sauser til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner det veldig godt igjen.

Vi har noen ganger en ordning hvor familiene/parene bytter på å ha ansvar for mat og oppvask fra morgen til kveld. Planlegging, innkjøp og alt. NB: Ikke lov å hjelpe til når man har fri, for da sklir det ut.

Det hjelper en god del rent praktisk.

Jeg sov godt i natt, så det går bedre nå. Samboeren min og jeg har en tendens til å overdrive når vi har gjester. Er jo rene julebordene.  Vi må lære å begrense oss og så må jeg venne meg til et sosialt liv igjen. Har vært isolert så lenge. 

Vi kjøpte jo ei stor hytte nettopp for å ha mye besøk, så jeg kan egentlig ikke klage nå :)

Vi hadde like mye besøk i påsken også, men blir ikke like sliten når det er egne unger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Jeg sov godt i natt, så det går bedre nå. Samboeren min og jeg har en tendens til å overdrive når vi har gjester. Er jo rene julebordene.  Vi må lære å begrense oss og så må jeg venne meg til et sosialt liv igjen. Har vært isolert så lenge. 

Vi kjøpte jo ei stor hytte nettopp for å ha mye besøk, så jeg kan egentlig ikke klage nå :)

Vi hadde like mye besøk i påsken også, men blir ikke like sliten når det er egne unger :)

Jeg blir sliten av besøk i ferieleiligheter vår hvis folk er gjester og setter seg ned å forventer oppvartning.  Ungene er unntatt, men minstemann sier han vil komme ned i september med en kompis og jeg vet ikke hvor okey det er med to 26-åringer som vil ut å feste nesten hver kveld.  Jaja, vi får se…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (17 timer siden):

Vi har besøk av svigerfamilien på hytta nå og jeg må si jeg er glad for at det bare er for ei helg . De kom tidlig i går og jeg er allerede helt utslitt jeg . Jeg som er B- menneske har lagt meg tidlig nå i kveld . 

De er jo så hyggelige alle sammen, så ikke noe feil med dem altså. Er nok jeg som har vent meg til å være mye alene med samboer og liker det best slik. Jammen er det slitsomt å sørge for frokost, matpakker og kaffe  til tur, middag når vi kommer hjem til hele gjengen, dessert og kaker. Oppvaskmaskinen som går i ett sett  

Jeg tror jeg har levd for mye alene på hjemmekontor de siste årene, for jeg blir sliten av å måtte være sosial hele tiden og ikke minst  av alt matSTYRET.   Gleder meg til å være alene med samboer igjen : )

Jeg blir mer utslitt av å sitte stille og være sosial enn jeg blir av 10 krevende toppturer. 

Jeg skjønner godt at dette kan bli litt mye. Selv om gjestene hjelper til, blir det sjelden noe mer enn «hjelpe til» (med mindre man har avtalt et skiftopplegg ala det Grendel skriver om.) Det faller mest på vertsskapet, både av det som skal gjøres, organiseringen av det, og også «ansvaret» for at gjestene har en fin ferie mtp opplegg og aktiviteter  

I mitt tidligere liv hadde jeg en liten (sommer)hytte uten plass til så mange gjester, men vi hadde ferievenner med egne hytter. Det er i grunnen ganske deilig å ha sosial omgang med folk som er der ikke fordi de er ens egne gjester, men som selv har valgt å feriere der og vet hva området har å by på. 
 

Jeg skjønner også veldig godt det at det er en stor overgang fra pandemisituasjonen til full rulle. Jeg kjente på tilsvarende selv da vi var på storbyferie i våres. Ganske brå overgang fra to år med hjemmekontor, tur i skogen og Netflix. 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
morsan skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner godt at dette kan bli litt mye. Selv om gjestene hjelper til, blir det sjelden noe mer enn «hjelpe til» (med mindre man har avtalt et skiftopplegg ala det Grendel skriver om.) Det faller mest på vertsskapet, både av det som skal gjøres, organiseringen av det, og også «ansvaret» for at gjestene har en fin ferie mtp opplegg og aktiviteter  

I mitt tidligere liv hadde jeg en liten (sommer)hytte uten plass til så mange gjester, men vi hadde ferievenner med egne hytter. Det er i grunnen ganske deilig å ha sosial omgang med folk som er der ikke fordi de er ens egne gjester, men som selv har valgt å feriere der og vet hva området har å by på. 
 

Jeg skjønner også veldig godt det at det er en stor overgang fra pandemisituasjonen til full rulle. Jeg kjente på tilsvarende selv da vi var på storbyferie i våres. Ganske brå overgang fra to år med hjemmekontor, tur i skogen og Netflix. 😆 

Nå har de dratt og de takket for et fint hotellopphold 😀 😀

Det skal sies at min svigerinne tilbød seg hjelp flere ganger altså, men jeg synes at det er mer forstyrrende med mange på kjøkkenet. Det skal også sies at de også har hytte og vi har fått oppvartning mange ganger av dem. 

Jeg var bare veldig sliten i går kveld. Mest fordi jeg blir veldig sliten av å konsentrere meg om tørrprating og av å prøve å le på de rette stedene av dårlige vitser jeg har hørt mange ganger før. Skulle nesten tro jeg har litt asparges. Jeg har ikke det,  men jeg er en type som har veldig behov for å lukke meg inn i skallet mitt innimellom og være i min egen verden og da blir jeg sliten når jeg ikke kan det. Hadde det vært min egen familie, kunne jeg gjort hva jeg ville, men nå måtte jeg være mer " påskrudd" 

Men det har vært hyggelig også. I dag har noen av oss hatt en veldig fin tur, mens andre var hjemme forran tv' n. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Jeg var bare veldig sliten i går kveld. Mest fordi jeg blir veldig sliten av å konsentrere meg om tørrprating og av å prøve å le på de rette stedene av dårlige vitser jeg har hørt mange ganger før. Skulle nesten tro jeg har litt asparges.

article_topimage_asparges.jpg 

Anonymkode: 18555...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

article_topimage_asparges.jpg 

Anonymkode: 18555...ff8

Ha ha, du skjønte hva jeg mente 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Nå har de dratt og de takket for et fint hotellopphold 😀 😀

Det skal sies at min svigerinne tilbød seg hjelp flere ganger altså, men jeg synes at det er mer forstyrrende med mange på kjøkkenet. Det skal også sies at de også har hytte og vi har fått oppvartning mange ganger av dem. 

Jeg var bare veldig sliten i går kveld. Mest fordi jeg blir veldig sliten av å konsentrere meg om tørrprating og av å prøve å le på de rette stedene av dårlige vitser jeg har hørt mange ganger før. Skulle nesten tro jeg har litt asparges. Jeg har ikke det,  men jeg er en type som har veldig behov for å lukke meg inn i skallet mitt innimellom og være i min egen verden og da blir jeg sliten når jeg ikke kan det. Hadde det vært min egen familie, kunne jeg gjort hva jeg ville, men nå måtte jeg være mer " påskrudd" 

Men det har vært hyggelig også. I dag har noen av oss hatt en veldig fin tur, mens andre var hjemme forran tv' n. 

Jeg tror asparges også modens med årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Skulle nesten tro jeg har litt asparges.

Gratulerer med det. Asparges er ikke så lett å få til😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Asparges var litt av en autokorrekt! 😆 Men uansett - skjønner veldig godt du ble sliten. Det er ikke nødvendigvis slik at det er mye jobb som sliter oss mest ut, eller en topptur, men situasjoner der vi ikke har tilstrekkelig kontroll eller ikke kan bestemme selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...