Gå til innhold

Fine ting en kan gjøre alene?


lyseblå

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt tips til fine ting en kan gjøre alene. Jeg er mye alene og sitter stort sett inne og ser bare på netflix. Men ønsker nå å heller gjøre andre ting og gjøre noen fine ting for meg selv.

Til nå har jeg skrevet på listen: Lage en god middag (kanskje en oppskrift du aldri har forsøkt før), dra på biblioteket å låne en bok eller bare sitte der en stund å se på alle menneskene, kjøpe en kaffe på kafé og sette seg på en benk i parken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Geocaching er en veldig fin aktivitet. Den kan også få deg ut og mer aktiv. Det er, kort fortalt, skattejakt for voksne. Det er gjemt små cacher ute i verden. Man finner dem, logger at en har vært der i egen loggbok og får da registrert det som funn.  En del cacher er gjemt på kjekke steder som en fin utsikt man ikke visste om eller på et historisk sted. Jeg har funnet mange fine turområder, og lært en del lokalhistorie, gjennom geocaching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Geocaching er en veldig fin aktivitet. Den kan også få deg ut og mer aktiv. Det er, kort fortalt, skattejakt for voksne. Det er gjemt små cacher ute i verden. Man finner dem, logger at en har vært der i egen loggbok og får da registrert det som funn.  En del cacher er gjemt på kjekke steder som en fin utsikt man ikke visste om eller på et historisk sted. Jeg har funnet mange fine turområder, og lært en del lokalhistorie, gjennom geocaching.

Ja, det er det. Begynte på det for mange år siden, men hadde helt glemt av at det eksisterte. Takk for påminnelsen. Er veldig kjekt å finne steder man ikke visste om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
Vhanja skrev (10 minutter siden):

Geocaching er en veldig fin aktivitet. Den kan også få deg ut og mer aktiv. Det er, kort fortalt, skattejakt for voksne. Det er gjemt små cacher ute i verden. Man finner dem, logger at en har vært der i egen loggbok og får da registrert det som funn.  En del cacher er gjemt på kjekke steder som en fin utsikt man ikke visste om eller på et historisk sted. Jeg har funnet mange fine turområder, og lært en del lokalhistorie, gjennom geocaching.

Hva er det du finner av typiske ting i skattejakten? Har ikke hørt om den aktiviteten så derfor jeg spør. Beklager om det var et dumt spørsmål…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inga-Astri skrev (6 minutter siden):

Hva er det du finner av typiske ting i skattejakten? Har ikke hørt om den aktiviteten så derfor jeg spør. Beklager om det var et dumt spørsmål…

Det varierer. Cachene varierer i størrelse. Fra mikro, som bare er et lite hylster på størrelse med en halv finger hvor det ikke er plass til noe annet enn bare loggen man skriver i, til store bokser med plass til masse. En typisk størrelse er ca en liten matboks.

Oppi pleier det være småting som man kan bytte, det kan være spesielt gøy for barna. Det kan være et fint klistermerke, en ballong, nøkkelring, små leker osv. Man har lov å ta de tingene, men det er kutyme at man bytter og legger noe annet tilbake. Naturlig nok ikke noe spiselig, siden det vil råtne/bli dårlig. Det er som regel loggbok og ofte penn/blyant slik at man kan logge funn. 

Noen har også "geocoins", et myntlignende merke som man registrerer og legger i en cache. De som finner den kan da ta den med seg og legge den i en annen cache og så registrere den der osv. Den som da eier og har registrert geocoinen kan da følge hvor den reiser hen. Jeg har en slik geocoin som jeg la i en cache lokalt her på vestlandet, den er nå i Tyskland et sted. 

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Det varierer. Cachene varierer i størrelse. Fra mikro, som bare er et lite hylster på størrelse med en halv finger hvor det ikke er plass til noe annet enn bare loggen man skriver i, til store bokser med plass til masse. En typisk størrelse er ca en liten matboks.

Oppi pleier det være småting som man kan bytte, det kan være spesielt gøy for barna. Det kan være et fint klistermerke, en ballong, små leker osv. Man har lov å ta de tingene, men det er kutyme at man bytter og legger noe annet tilbake. Naturlig nok ikke noe spiselig, siden det vil råtne/bli dårlig. Det er som regel loggbok og ofte penn/blyant slik at man kan logge funn. 

Noen har også "geocoins", et myntlignende merke som man registrerer og legger i en cache. De som finner den kan da ta den med seg og legge den i en annen cache og så registrere den der osv. Den som da eier og har registrert geocoinen kan da følge hvor den reiser hen. Jeg har en slik geocoin som jeg la i en cache lokalt her på vestlandet, den er nå i Tyskland et sted. 

For en spennende aktivitet men hvor begynner den aktiviteten hvor kan man vite hvor man skal gå og finne riktig rute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Dette liker jeg å gjøre alene:

Lese bok (enten hjemme eller ta boka med til en park eller et fint sted ved sjøen)

Sole meg (bare eeeeeeeelsker det!)

Trene styrke på treningssenter 

Jogge (ikke så ofte det skjer, men jeg liker det jo, i alle fall etterpå 😁)

Holde på i hagen eller drivhuset

Finne en utekonsert

+++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inga-Astri skrev (1 minutt siden):

For en spennende aktivitet men hvor begynner den aktiviteten hvor kan man vite hvor man skal gå og finne riktig rute? 

Nå skal jeg ikke spore av denne tråden, men du finner alt du trenger her:

https://www.geocaching.com/play/search

Der er det Google Map over der du bor (og ellers hele verden) som viser de ulike cachene. Premium cacher må du ha abonnement for å finne (koster ikke mye), de andre er gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inga-Astri
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Nå skal jeg ikke spore av denne tråden, men du finner alt du trenger her:

https://www.geocaching.com/play/search

Der er det Google Map over der du bor (og ellers hele verden) som viser de ulike cachene. Premium cacher må du ha abonnement for å finne (koster ikke mye), de andre er gratis. 

Tusen takk for link og tips for aktivitet putselig ble dagen mer meningsfull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (26 minutter siden):

Jeg skulle gjerne hatt tips til fine ting en kan gjøre alene. Jeg er mye alene og sitter stort sett inne og ser bare på netflix. Men ønsker nå å heller gjøre andre ting og gjøre noen fine ting for meg selv.

Til nå har jeg skrevet på listen: Lage en god middag (kanskje en oppskrift du aldri har forsøkt før), dra på biblioteket å låne en bok eller bare sitte der en stund å se på alle menneskene, kjøpe en kaffe på kafé og sette seg på en benk i parken. 

For å spore litt tilbake og svare mer på spørsmålet ditt. Andre ting jeg liker å gjøre alene er:

- Gå tur i skogen
- Se film/serie
- Game
- Lese bøker
- Mimre musikk fra barndommen og ungdomstiden på YouTube (gjerne med en øl eller et glass vin)
- Gå ut og spise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi

Du har fått mange gode tips til hva du kan gjøre både ute og inne. Et par inne-aktiviteter som jeg liker å gjøre er puslespill og kryssord. Litt hjernetrim synes jeg er bra og det kan få vonde tanker litt på avstand.

Forslag til nok en uteaktivitet er Stolpejakt.

https://stolpejakten.no/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (22 minutter siden):

Dette liker jeg å gjøre alene:

Lese bok (enten hjemme eller ta boka med til en park eller et fint sted ved sjøen)

Sole meg (bare eeeeeeeelsker det!)

Trene styrke på treningssenter 

Jogge (ikke så ofte det skjer, men jeg liker det jo, i alle fall etterpå 😁)

Holde på i hagen eller drivhuset

Finne en utekonsert

+++++

Takker for tips. Jeg har jo nettopp begynt å jogge, så håper på å holde det ved like igjennom sommeren. Ellers liker jeg også de andre tingene du nevner 😊 Skulle bare ønske jeg hadde hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (23 minutter siden):

For å spore litt tilbake og svare mer på spørsmålet ditt. Andre ting jeg liker å gjøre alene er:

- Gå tur i skogen
- Se film/serie
- Game
- Lese bøker
- Mimre musikk fra barndommen og ungdomstiden på YouTube (gjerne med en øl eller et glass vin)
- Gå ut og spise

Takker for flere tips. Har du tips til noen spill man kan game? 😊 Har virkelig ikke peiling på det, men hadde vert gøy å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vendi skrev (15 minutter siden):

Du har fått mange gode tips til hva du kan gjøre både ute og inne. Et par inne-aktiviteter som jeg liker å gjøre er puslespill og kryssord. Litt hjernetrim synes jeg er bra og det kan få vonde tanker litt på avstand.

Forslag til nok en uteaktivitet er Stolpejakt.

https://stolpejakten.no/

 

Stolpejakten har jeg ikke hørt om. Men så gøy. Når jeg er med på både det og geocaching kommer jeg meg jo mye rundt i nærområdet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (6 minutter siden):

Takker for flere tips. Har du tips til noen spill man kan game? 😊 Har virkelig ikke peiling på det, men hadde vert gøy å prøve. 

Det er så stort spenn, vanskelig å anbefale for spørs hva du liker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Det er så stort spenn, vanskelig å anbefale for spørs hva du liker. :)

Jeg er åpent for alt egentlig. Spilte zelda da jeg var mindre og synes det var ett kjekt spill 😊 Men det er sånn omtrent det eneste spillet jeg har spilt, hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (30 minutter siden):

Takker for flere tips. Har du tips til noen spill man kan game? 😊 Har virkelig ikke peiling på det, men hadde vert gøy å prøve. 

Pokemon Go. :) Da kommer du deg ut også. Jeg har også drevet med geocaching, men ulempen der er jo at har du tatt en så har du tatt den, med Pokemon Go kan du ta pokemoner på samme stedet så mange ganger du orker for det kommer alltid nye. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Pokemon Go. :) Da kommer du deg ut også. Jeg har også drevet med geocaching, men ulempen der er jo at har du tatt en så har du tatt den, med Pokemon Go kan du ta pokemoner på samme stedet så mange ganger du orker for det kommer alltid nye. :) 

Det holdt jeg på med for noen år siden. er jo kjekt det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (32 minutter siden):

Det holdt jeg på med for noen år siden. er jo kjekt det 😊

Guttungen (på 23...) og jeg driver med Pokemon Go sammen, kjempekoselig. :) Vi kan gå lange turer og skravle og "pokemone", en fin ting vi har sammen synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...