Gå til innhold

Skal Freya få lov til å ramponere folks båter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor bedøver de ikke henne og flytter henne langt bort fra folk og til sitt naturlige habitat? Greit nok at hvalrosser er fredet, men synes det er rart at de får lov til å oppholde seg så nær folk og attpåtil ødelegge folks båter. 

Anonymkode: ba4ab...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor bedøver de ikke henne og flytter henne langt bort fra folk og til sitt naturlige habitat? Greit nok at hvalrosser er fredet, men synes det er rart at de får lov til å oppholde seg så nær folk og attpåtil ødelegge folks båter. 

Anonymkode: ba4ab...a85

Det er ikke lett å bedøve en valross. Faren er stor for at den stikker til sjøs når den får skuddet, og dermed står i fare for å drukne.

 

Min ufagmessige tanke er at man burde kunne fange den i en slags trål og fra den ut i åpnere vann. Men aner ikke om det overhode er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun kan være der. Hun er søt og rar, og båter kan vaskes.

Folk får heller tilpasse seg og holde avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (20 minutter siden):

Jeg synes hun kan være der. Hun er søt og rar, og båter kan vaskes.

Folk får heller tilpasse seg og holde avstand.

Den finske valrossen i tilsvarende situasjon sultet i hjell.

Anonymkode: 3b309...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og da var Freya avlivet.

Anonymkode: 4e905...78f

Det var det eneste riktige å gjøre. 

Anonymkode: ba4ab...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det var det eneste riktige å gjøre. 

Anonymkode: ba4ab...a85

De kunne jo ha prøvd å flytte henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var én uke igjen til skolestart og bare 1-2 dager med fint vær - ikke utenkelig at problemet med nærgående, skuelystne og selfiekåte folk hadde blir borte innen tirsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 21.7.2022 den 22.07):

Jeg synes hun kan være der. Hun er søt og rar, og båter kan vaskes.

Folk får heller tilpasse seg og holde avstand.

Er det "skitner til" som menes med ramponeres? Jeg trodde båtene ble ødelagt når det stod "ramponerer"

Ja  folk må kunne holde avstand. Burde ikke være så vanskelig. 

Anonymkode: f297c...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det "skitner til" som menes med ramponeres? Jeg trodde båtene ble ødelagt når det stod "ramponerer"

Ja  folk må kunne holde avstand. Burde ikke være så vanskelig. 

Anonymkode: f297c...8d0

Hun har jo ramponert småbåter når hun har veltet seg oppi dem, men nå er jo det "problemet" eliminert da. Dessverre. Folk klarer jo ikke å holde seg unna så et uskyldig dyr måtte bøte med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror (men jeg vet selvfølgelig ikke) Instagram og liknende medier får folk til å miste vett og forstand fullstendig.

Mange setter både eget og andres liv i fare for å få tatt bilder. Folk holdt småbarna sine fram foran det store dyret, og fra før har det vært mange tilfeller der turister ved "Instagram-vennlige" motiver har trosset advarende skilt, sikkerhetsgjerder o.l., for å få bilder ved stup, isbreer og andre naturfenomen som man ikke bør ignorere faren ved.

Ville dyr, rasfare, stupbratte fjellsider, farlige fosser / elvestryk og andre naturfenomen er virkeligheten, og den er ikke ufarlig. Vi kan ikke gjerde den inn av sikkerhetshensyn for at folk skal få anerkjennelse på nett.  "Sosiale medier" er ikke virkeligheten. Selv i den digitaliserte hverdagen bør man bruke sunn fornuft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det var feil å skyte hvalrossen "fordi den skapte farlige situasjoner".

Hvalrossen skapte ingen farlige situasjoner. Det var folk som var idioter som skapte de farlige situasjonene. Vi forbyr ikke bilkjøring fordi noen idioter kjører i fylla. Vi forbyr ikke sykling fordi noen sykler uten hjelm.

Hvalrossen skapte glede for mange, og stort engasjement. Hvis vi heller kunne gjort noe med idiotene som ikke lot den være i fred, hadde det vært en langt bedre løsning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 timer siden):

uskyldig dyr måtte bøte med livet.

Spiser ikke disse hvalrossene muslinger og sånn da, er dyr det også, uskyldige dyr som måtte bøte med livet fordi DU ville holde dette ene dyret i live lengst mulig !!! 

#muslinglivesmatter

Tuller litt men mener det litt også, at det er skremmende hvor mye folk velger å avgjøre hvem som skal leve og dø basert på egne følelser. Slike svakheter hos mennesker kan utnyttes. Mediene fikk deg til å føle med hvalrossen over fuglene den drepte. Om mediene hadde vist deg masse uskydlige fugler bli drept så ville du kanskje heid på dem. Hva om mediene lurte deg på andre måter, du kan fort ende opp som en ond person om du lar følelsene styre deg på denne måten, bare til orientering.

Anonymkode: 6c526...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Spiser ikke disse hvalrossene muslinger og sånn da, er dyr det også, uskyldige dyr som måtte bøte med livet fordi DU ville holde dette ene dyret i live lengst mulig !!! 

#muslinglivesmatter

Tuller litt men mener det litt også, at det er skremmende hvor mye folk velger å avgjøre hvem som skal leve og dø basert på egne følelser. Slike svakheter hos mennesker kan utnyttes. Mediene fikk deg til å føle med hvalrossen over fuglene den drepte. Om mediene hadde vist deg masse uskydlige fugler bli drept så ville du kanskje heid på dem. Hva om mediene lurte deg på andre måter, du kan fort ende opp som en ond person om du lar følelsene styre deg på denne måten, bare til orientering.

Anonymkode: 6c526...5ea

Ja, men for mange var Freya egentlig selve symbolet på sommeren 2022, og mediene rapporterte jo fra hvor hun befant seg i øyeblikket. Norge fikk også mye omtale i utlandet på grunn av det, nå er hun død og sommeren er over, så det er i alle fall sammenfallende begivenheter.

Dyr spiser andre dyr. Ulv spiser sau, ulven kan ikke gå på Kiwi og handle. Men for meg handler dette om prinsippet rundt at negative tiltak må gjøres for at enkelte ikke klarer å ta vare på seg selv og handler på en farlig måte. Nå skal jeg ikke gå tilbake til Darwin her altså, men jeg mener faktisk at hvis en eller annen rosablogger fikk en meget ubehagelig opplevelse fordi hun plaget Freya, så fikk det være en lærdom. Det er ikke Freyas skyld. Selv om det skulle koste to dager på sykehus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (38 minutter siden):

Jeg syntes det var feil å skyte hvalrossen "fordi den skapte farlige situasjoner".

Hvalrossen skapte ingen farlige situasjoner. Det var folk som var idioter som skapte de farlige situasjonene. Vi forbyr ikke bilkjøring fordi noen idioter kjører i fylla. Vi forbyr ikke sykling fordi noen sykler uten hjelm.

Hvalrossen skapte glede for mange, og stort engasjement. Hvis vi heller kunne gjort noe med idiotene som ikke lot den være i fred, hadde det vært en langt bedre løsning.

 

Det spørs hvordan man ser på det. Det er en hvalross på feil plass. Folk må holde seg unna badeplasser, brygger, egen båt etc.

Det blir mer som om å kjøre bil på fortauet og påstå at det ikke oppstår farlige situasjoner så lenge fotgjengerne holder seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Spiser ikke disse hvalrossene muslinger og sånn da, er dyr det også, uskyldige dyr som måtte bøte med livet fordi DU ville holde dette ene dyret i live lengst mulig !!! 

#muslinglivesmatter

Tuller litt men mener det litt også, at det er skremmende hvor mye folk velger å avgjøre hvem som skal leve og dø basert på egne følelser. Slike svakheter hos mennesker kan utnyttes. Mediene fikk deg til å føle med hvalrossen over fuglene den drepte. Om mediene hadde vist deg masse uskydlige fugler bli drept så ville du kanskje heid på dem. Hva om mediene lurte deg på andre måter, du kan fort ende opp som en ond person om du lar følelsene styre deg på denne måten, bare til orientering.

Anonymkode: 6c526...5ea

Hvalross spiser til og med sel.

Jeg synes det kan sammenlignes med en elg som slår seg til i byen og ikke lar seg jage bort.

Den er farlig for idioter som vil ta selfie, men også for barn som ikke vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser ikke disse hvalrossene muslinger og sånn da, er dyr det også, uskyldige dyr som måtte bøte med livet fordi DU ville holde dette ene dyret i live lengst mulig !!! 

#muslinglivesmatter

Tuller litt men mener det litt også, at det er skremmende hvor mye folk velger å avgjøre hvem som skal leve og dø basert på egne følelser. Slike svakheter hos mennesker kan utnyttes. Mediene fikk deg til å føle med hvalrossen over fuglene den drepte. Om mediene hadde vist deg masse uskydlige fugler bli drept så ville du kanskje heid på dem. Hva om mediene lurte deg på andre måter, du kan fort ende opp som en ond person om du lar følelsene styre deg på denne måten, bare til orientering.

Anonymkode: 6c526...5ea

Jeg er en skikkelig "fugletulling" og hadde bare lyst til å grine da jeg så de to full idiotene i Stavanger (?) som mishandlet to svaner forleden, de skulle vært kastrert med en sløv neglesaks. Når Freya forsynte seg med svaner og ender var det naturens gang og hennes måte å skaffe seg mat på og det blir noe helt annet, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (5 timer siden):

Det spørs hvordan man ser på det. Det er en hvalross på feil plass. Folk må holde seg unna badeplasser, brygger, egen båt etc.

Det blir mer som om å kjøre bil på fortauet og påstå at det ikke oppstår farlige situasjoner så lenge fotgjengerne holder seg unna.

På feil plass, for hvem. 
Arter sprer seg og flytter på seg kontinuerlig og mange dør ut i rasende fart i takt med eksplosiv vekst av menneskeheten og endring av habitat, klimaendringer osv 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...