Gå til innhold

Skjønner ikke greia med disse telefon svindlene ? Må en virkelig betale ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/nordland/svindlarar-utnytta-hol-hos-telenor_-200.000-svindelanrop-slapp-gjennom-1.16055821

Så 200000 telenor kunder ble oppringt av svindlere mandag, 1000 folk har ringt tilbake og dermed blitt svindlet for små eller store beløp. og Telenor vet hvem de er og at det er svindel. Og da vil en jo anta at alt er greit, en vet at disse oppringningene var svindel og kan la vær å innkreve pengene og la vær å sende pengene til svindelerne og svindlernes telefonselskaper. Så er problemet løst. Ville jeg tro.

Nokre kan med andre ord vente seg ein dyr faktura.

Men så ser jeg den frasen i NRK artikkelen, som insinuerer at dette ikke er tilfelle, det virker være slik at Telenor faktisk vil innkreve pengene som de vet er fra svindel ofre, og sende pengene til svindlerne/svindlernes telefonselskaper, det gir jo absolutt ingen mening så det må være jeg som misforstår noe her ?

Anonymkode: c12fa...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men hvorfor er folk så dumme at de ringer tilbake til et utenlandsk nummer, "enkelte samtalar varte i to timar."?????

Anonymkode: 6f971...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men hvorfor er folk så dumme at de ringer tilbake til et utenlandsk nummer, "enkelte samtalar varte i to timar."?????

Anonymkode: 6f971...16a

Utrolig at det går an å holde på den som tilbakeringer i to timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (32 minutter siden):

Utrolig at det går an å holde på den som tilbakeringer i to timer!

Var vel sikkert bare en som la fra seg telefonen mens han var i "kø" og glemte hele greia.

 

Hele systemet gir jo ingen mening, det bør være en informasjonsmelding fra TELESELSKAPET i starten av samtalen at

Hey dette er en betalt samtale som koster X kroner i minuttet, om du ikke godtar disse vilkårene legg på

 

Det er år 2022, skulle tro vi var i steinalderen når en ser mangelen på regulering av diverse områder i samfunnet. Og NRK NEKTERR å spørre om viktige spørsmål som kunne rettet fokus på behov for reguleringer av dette markedet så ingen tenker over det og bare bebreider ofrene -_- 

Anonymkode: c12fa...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hele systemet gir jo ingen mening, det bør være en informasjonsmelding fra TELESELSKAPET i starten av samtalen at

Hey dette er en betalt samtale som koster X kroner i minuttet, om du ikke godtar disse vilkårene legg på

Men man må jo selv forstå at utenlandssamtaler kan koste ekstra! Det har jo vært det vanlige hele tiden - det er relativt nytt at telefoner innen Norden/EU har vært inkludert i fastprisen. Og det kan jo være helt legitimt at man ringer utlandssamtaler, enten privat eller jobbrelatert. Det blir da litt rart om du hver gang du ringer onkelen i Amerika (ref. Monopol) får høre en slik beskjed om at du må legge på om du ikke godtar vilkårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (9 minutter siden):

 Det blir da litt rart om du hver gang du ringer onkelen i Amerika (ref. Monopol) får høre en slik beskjed om at du må legge på om du ikke godtar vilkårene. 

Antar at dette var betalte nummer som koster ekstra i tillegg til landet (svindlerne må jo få penger på et sett antar de ikke bare ville prate for pratens skyld. Med mindre det var teleselskapet selv som var svindlerne da ? )

Men de som ikke ønsker å vite prisen før de handler kan få det valget, "tast X for å ikke få disse informasjonsmeldingene neste gang du ringer dyre numre" eller noe slikt.

En får det til om en vil. Personlig ville jeg likt en kjapp melding for alle dyre numre innenlands og utenlands.

Anonymkode: c12fa...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (8 timer siden):

Men man må jo selv forstå at utenlandssamtaler kan koste ekstra! Det har jo vært det vanlige hele tiden - det er relativt nytt at telefoner innen Norden/EU har vært inkludert i fastprisen. Og det kan jo være helt legitimt at man ringer utlandssamtaler, enten privat eller jobbrelatert. Det blir da litt rart om du hver gang du ringer onkelen i Amerika (ref. Monopol) får høre en slik beskjed om at du må legge på om du ikke godtar vilkårene. 

Jeg vil tro at en del, kanskje særlig,  eldre ikke nødvendigvis legger merke til at retningsnumrene indikerer en utlandssamtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Pils skrev (1 time siden):

Tar ikke av røret en gang jeg på nummeret som er noen annet enn Norsk retningsnummer... 

Jeg svarer bare hvis det er et kjent nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (7 timer siden):

Jeg svarer bare hvis det er et kjent nummer.

Har ikke noe valg tilfelle pluttslig fagfolk ringer meg og skal gjøre noe i huset... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pils skrev (27 minutter siden):

Har ikke noe valg tilfelle pluttslig fagfolk ringer meg og skal gjøre noe i huset... 

Har gått på en bom der noen ganger ja ved å avvise samtalen, men sjekker alltid med en gang hvem som ringte og om det var en ventende telefon så ringer jeg straks tilbake. Men har begynt å bli flinkere til å ta telefonen om jeg venter beskjed fra noen selv om det er fra ukjent nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2022 den 16.56):

https://www.nrk.no/nordland/svindlarar-utnytta-hol-hos-telenor_-200.000-svindelanrop-slapp-gjennom-1.16055821

Så 200000 telenor kunder ble oppringt av svindlere mandag, 1000 folk har ringt tilbake og dermed blitt svindlet for små eller store beløp. og Telenor vet hvem de er og at det er svindel. Og da vil en jo anta at alt er greit, en vet at disse oppringningene var svindel og kan la vær å innkreve pengene og la vær å sende pengene til svindelerne og svindlernes telefonselskaper. Så er problemet løst. Ville jeg tro.

Nokre kan med andre ord vente seg ein dyr faktura.

Men så ser jeg den frasen i NRK artikkelen, som insinuerer at dette ikke er tilfelle, det virker være slik at Telenor faktisk vil innkreve pengene som de vet er fra svindel ofre, og sende pengene til svindlerne/svindlernes telefonselskaper, det gir jo absolutt ingen mening så det må være jeg som misforstår noe her ?

Anonymkode: c12fa...ae6

Falsk faktura betaler du ikke disse svindelerne skal du ikke gi en enese krone... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...